Toon posts:

Help! Niet werkende IDE-controllers (code 10)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.222 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

dit bericht had ik ook gisteren geplaatst, maar omdat het probleem nog niet opgelost is en het vorige bericht verloren is gegaan stel ik mijn vraag opnieuw:

Sinds een paar weken staan er 2 uitroeptekens voor de 2 IDE-controllers onder het tablad apparaatbeheer in het Configuratiescherm.

Dit heeft o.a. de volgende dingen tot gevolg gehad:

CD-ROM's worden niet automatisch afgespeeld + als ik een andere CD-ROM erin doe, zie ik nog steeds het oude icoontje, waarna ik dus op "Beeld" --> "Vernieuwen" moet klikken.

De systeembronnen zijn met 30% verlaagd.

Bij het willen bekijken van filmpjes van een cursus, moet ik ze zelf van de CD-ROM gaan zoeken.

Onder het tablad Prestaties staat dat station C en station D de MS-DOS-compatibiliteitsmodus gebruiken (+ dat wisseling van compatibiliteitsmodus de systeemprestaties verlaagt.)

Hier werd op gereageerd dat ik de MS-DOSdrivers moest verwijderen, alleen ik weet niet hoe ik dat moet doen...

Alle reacties zijn welkom.

Vriendelijke groeten,

Mischa

[ Edited by Mischa - 12-06-99 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
Je IDE controllers gebruiken IRQ's 14 en 15.
Het klinkt alsof je een conflict hebt. Je moet even kijken of andere apparatuur ook van deze IRQ's gebruik maken, zo ja dan moet je die een andere IRQ toewijzen.
Doe datzelfde ook even met de I/O adressen.
Heb je toevallig pas nog nieuwe hardware geinstalleerd ?
En geeft 'ie wel aan 'this device is working properly' ?

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat er staat:

Instelling: Hardware die gebruik maakt van deze instelling:

14 Intel8237AB/EB PCI Bus master IDE Controllers
14 Primary IDE controller
15 Intel82371AB/EB PCI Bus Master IDE controllers
15 Secundary IDE conroller

Volgens mij is er dus niets aan de hand en bij de I/O adressen ook niet. Danny, nou je het zegt; ongeveer in dezelfde periode toen ik die melding kreeg had ik een scanner aangesloten en geïnstalleerd. Ik zal zo even proberen om hem te verwijderen en kijken wat er dan gebeurt.

Als ik op een van de 2 IDE-controllers klik staat er onder "apparaatstatus" dit:

Dit apparaat is niet aanwezig of werkt niet goed, of niet alle stuurprogramma's zijn geïnstalleerd.

That's all for now.

C ya,

Mischa

Nou, ik heb net mijn scanner losgekoppeld, de software verwijderd, maar er is geen vooruitgang geboekt. Ik heb geprobeerd om de stuurprogramma's bij te werken. De Primary IDE-controller had de meest recente stuurprogramma; de Secundary niet. Het installeren van de meeest recente stuurprogramma hielp helaas ook niet.
Wel zie ik dat er bij de controllers onder het tabblad Bronnen staat dat er geen conflict is.

[ Edited by Mischa - 12-06-99 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefox
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

BEEEP (zoemer van TV) Wrong question, or not complete!!

Waar gaat het hier om? uit de vraag stelling begrijp ik dat het Windows 95/98 is (anders heb je geen device manager) maar... WELKE heb je? Win 95 of Win98?

Wat voor mobo heb je? (of liever: is het een "PII bord of een Pentium met TX-chipset" of is het een andere? in het eerste geval in combo met Win95 moet je van de fabrikant een registry patch ophalen. ASUS en ABIT doen dit al op hun Driver CD.

Dosdrivers zijn evt in de config.sys en Autoexec.bat opgenomen, maar meestal niet het probleem - gewoon blaat van windows dat niet weet wat er aan de hand is.

Evt de busmaster drivers (ingeval van een intel chipset, maarja: dat weten we dus niet) installeren
Als laatste optie bestaat nog FDISK en FORMAT (in die volgorde) om je systeem ECHT HELEMAAL kaal te installeren -> je weet maar nooit, je zou succes kunnen hebben.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Mij heeft het geholpen Windhoos over de oude installatie heen te installeren.
Fdisk kan altijd nog!!!!

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows 98 op een P2B 400 Mhz draaien. Zoals je kan lezen zijn de Bus master IDE-controllers van Intel. Ik heb net Win98 herinstalleerd (dus niet eerst geformatteerd) en heeft heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Busmasterupdate voor je chipset misschien?

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoli
  • Laatst online: 28-04 17:19
Om nog even verder te gaan op de reply van FireFox. Voer het commando sysedit uit en kijk in de Autoexec.bat en Config.sys
In de config.sys kan iets staan als :
device = c:\cdrom\cdrom.sys /d:mscd001 (of iets van die aard, het is altijd een .sys bestand)
en inde autoexec.bat:
mscdex /d:mscd001 (kan eventueel nog iets achter staan). Als je deze weg haalt (of er : REM voor zet) dan zijn je MS-DOS drivers weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijder in apparaatbeheer (of hoe heet het in het Nederlands) alle icoontjes waar een ! voor staat en restart je PC.

Nu gaat Win 98 nieuwe hardware vinden. Gebruik nu de CD die bij je MOBO komt om de goede drivers te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton
  • Laatst online: 17-09 17:27

Anton

NetApp Implementation Engineer

Als je windows 98 gebruikt moet dus _niet_ de busmasterdrivers van je moederbord gebruiken, tenzij het geen intel chipset is, maar de P2B heeft wel een intel chipset.

Als je de laatste versie van de intel-busmasterdrivers wil installeren geeft ie ook een foutmelding dat je ze niet op windows98 hoeft te installeren. (Je kan evt. wel oudere intel busmasterdrivers uninstallen) Als je dan van UDMA gebruik wil maken moet je het DMA vinkje aanzetten bij je harde schijf in apparaatbeheer.

Mischa, ik denk toch dat er bij jou een conflict is met een ander apparaat. Hoe heb je de ide controllers in de bios ingesteld? Sommige dos-cdrom drivers kunnen voor problemen zorgen, maar de meeste niet. Bij mij staat er ook een dos driver in, en ik heb gewoon UDMA onder windows, en geen compatibiliteits modus of uitroeptekens. Wat voor andere hardware heb je in je systeem? Welke apparaten hangen er aan de ide kabels? (merk en type harddisk/cd-speler/recorder/dvd)

Ik scrobbel ook audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het verwijderen van de twee regels met sysedit heeft helaas niet geholpen. Nadat ik mijn pc had opgestart, stond er geen CD-ROM meer in "Deze Computer". Ik installeerde toen de CD-ROM met mijn installatiediskette; ik kreeg het icoontje weer terug, maar het probleem was niet verholpen.

Het verwijderen van de apparaten met een uitroepteken in het apparaatbeheer heb ik weleens gedaan (bij mijn geluidskaart), maar helaas kan dat niet met de controllers; je krijgt dan een melding dat je het bovenliggend apparaat moet verwijderen: Intel.....IDE CONTROLLERS. Het verwijderen daarvan heeft ook niet geholpen, omdat bij het herstartten, Win98 wel nieuwe IDE-controllers vond, maar ik zag in apparaatbeheer dat ze nog steeds beschadigd waren.

Maar ik zal toch maar vertellen waar het probleem volgens mij vandaan komt:

Paar weken geleden installeerde ik Norton Anitivirus, Ghost (ofzo, ook van Norton) en Xstore pro van de "Airbag" CD-ROM. Na het herstarten kreeg ik een mededeling dat er nieuwe hardware was gevonden (IDE-controllers). Ik keek dus onder het apparaatbeheer. Er waren geen nieuwe bijgekomen, maar de bestaande kregen wel een uitroepteken.

Ik weet eigenlijk niets van IDE-controllers en heb ook niet in mijn kast gesnuffeld, behalve toen ik mijn ISDN-kaart had geïnstalleerd. Deze pc is 1.5 maand oud. Ik heb voorzover ik weet een 6.4 GB HD van Seagate en een 40x Atapi of juist A-Open CD-ROM. Dit zijn geen SCSI's (???). Verder heb ik nog een printer en de scanner is al weg.

Hopelijk heb ik jullie hiermee genoeg geïnformeerd.

p.s. Ik ben net iemand tegengekomen die hetzelfde probleem had en het verholpen had door zijn BIOS te flashen. Daar ben ik nou mee bezig (met het lezen van de handleiding en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton

Anton

Ah, dat is al iets. Probeer eerst eens om die Xstore drivers te uninstallen. Als het goed is moet dat gewoon via Configuratiescherm -> Software kunnen. Ik denk dat die Xstore dingen niet goed overweg kunnen met je cdromdriver. Geef tevens de inhoud van je config.sys en autoexec.bat eens (je kan ook mailen).

Als je verder geen problemen hebt met je computer, en als je nog nooit een bios geflashed hebt zou ik dat niet direct doen. Mocht je het wel willen proberen: Noteer eerst alle instellingen zoals ze nu in je bios staan. Na een flash moet je die meestal weer opnieuw invoeren.

Ik scrobbel ook audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert
  • Laatst online: 07-11-2024
Als je geen cd-rom vindt nadat je die drivers uit je autoex* en config* hebt gehaalt, is het misschien handig om ff te proberen je cd-rom speler om de zelfde kabel aan te sluiten als je hd, en dan die drivers uit je opstart bestanden weg te halen. Volgens mij ziet windows de cd-rom speler dan wel, foutje in de busmasterdrivers. Het lost waarschijnlijk die uitroeptekens niet op, maar er zijn in ieder geval dan geen dosdrivers actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De programma's die ik toen had geïnstalleerd en waarna ik de "nieuwe" IDE's kreeg, heb ik daarna meteen verwijderd, maar zonder succes...

Dit zijn de instellingen voor Autoexec.bat

C:\PROGRA~1\NETWOR~1\MCAFEE~1\SCAN.EXE C:\
@IF ERRORLEVEL 1 PAUSE
C:\ONLINEPP\VIDSYNC.EXE
SET BLASTER=A220 I7 D1 T2
SET SNDSCAPE=C:\WINDOWS
SET PATH=%PATH%

SET WIN32DMIPATH=C:\PROGRA~1\INTEL\DMI
PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;%WIN32DMIPATH%\BIN;%PATH%

C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:IDECD000

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb br,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

En dit van de config.sys:

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE

[common]

[common]
DEVICE=C:\CDROM\AOATAPI.SYS /D:IDECD000 /Q
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Volgens mij bedoel je met het noteren van de instellingen hoe ze dus nu zijn. Toen ik de pc kreeg heb ik die instellingen gecontrolleerd met de handleiding en alles kwam overeen, dus ik neem aan dat ik niets hoef over te schrijfen als het fout gaat, maar gewoon de handleiding er bij moet pakken.

Op zich is het probleem niet erg vervelend, behalve dat ik nu echt merk, dat sommige programma's langer starten. Mijn moeder volgde (voor het probleem) een cursus hoe je met de pc moest omgaan, maar dan kan nu helaas niet meer, omdat je dan zelf de filmpjes moet zoeken. Er zijn een stuk of 150. Heel raar is dat er 75 filmpjes hetzelfde zijn en de andere 75 ook. Dus maar 2 videofragmenten (waarschijnlijk een soort beveiliging tegen het kopiëren).

Ik heb net even gekeken of er misscien ook een uitroepteken staat voor mijn CD-ROM onder apparaatbeheer, maar tot mijn schrik was er geen CD-ROM aanwezig (rarara). Ik wil eigenlijk niet in mijn kast zitten, omdat ik er niets vanaf weet en ook iets makkelijk kan beschadigen. Het probleem was er namelijk eerst niet. Daar gaat het om. Ik denk (lees: hoop) dat het probleem dus ook verholpen kan worden zonder aan mijn hardware te komen.

Vriendelijk groeten,

Mischa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton

Anton

Dat je onder Apparaatbeheer geen cdrom spelers ziet is een gevolg van de Compatibiliteitsmodus. Er wordt alleen via Dos een cdromdriver geladen, niet via windows.

Haal in ieder geval deze regels uit je autoexec:
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb br,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

En dit uit je config.sys:
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Dat zal je probleem niet verhelpen, maar die regels zijn nergens voor nodig, doen soms alleen maar gekke dingen met je toetsenbord.

Je cdrom werkt helemaal niet meer als je de dos-drivers weghaalt zeg je. Dus dan herkent windows helemaal niets meer. Je kan proberen om deze drivers van intel te proberen. Maar je hebt grote kans dat ze niet willen installeren omdat intel de standaarddrivers van windows aanraadt. Dan krijg je de vraag of je oude drivers wil uninstallen, misschien dat dat helpt. Succes.

Ik scrobbel ook audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou kunnen werken: deïnstalleer die Nortonshit, en stuur er ook een email altiterry op af. Het is hun schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Het komt vast niet door Norton, maar door de Xstore drivers. Dat zijn IDE drivers, die zogenaamd beter zijn dan de standaard drivers. In dit geval dus duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook een keer gehad met mijn Toshiba laptop. Kon het niet wegkrijgen. Ik heb toen maar Windows opnieuw erop gezet. Dat hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook een keer gehad. CD-ROM werd niet meer herkend en er waren uitroeptekens bij IDE-controller. Alleen een kale windows installatie hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton

Anton

Ik denk eigenlijk ook dat dat de enige mogelijkheid is die overblijft. Tenzij je een manier weet om die XStore drivers volledig te verwijderen en de M$ dingen te installeren. En dat zou ik zelf niet weten...

Ik scrobbel ook audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Ik heb ook een keer zoiets gehad. Toen stond ergens in het register een key "NoIDE=1". Die weggegooid, en alles werkte weer. Ben even de precieze locatie kwijt. Iets met services\vxd\ios ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Register. Register. Register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joepiee...

Ik heb het gevonden, alleen staat er niks over IDE. Als ik de map vxd open zie ik drie plaatjes van a4'tjes (of zo); 2 met AB er op en 1 met blauwe lettertjes.

Dit is wat er staat:

Naam: Gegevens:

(Standaard) geen waarde ingesteld
Start 00
Static VxD "*ios"

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoli
  • Laatst online: 28-04 17:19
Je komt in het register via het programma REGEDIT (is standaard geinstalleerd, START-> RUN -> Intypen: REGEDIT). Ben hier ERG voorzichtig mee als je er geen ervaring hebt, hierin kun je in een keer je hele PC over de rooie krijgen. Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Ik zei ook alleen maar dat mijn probleem daarmee op te lossen was. Maar zoals je weet, in Windows kan alles op minstens 100 verschillende manieren in het honderd lopen.

Ik heb nog ff opgezocht, de exacte sleutel was HLM\System\CurrentControlSet\Services\VxD\IOS\NoIDE.
Maar ja, die bestaat bij jou niet. Pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Anton,

wat stom van mij dat ik die Intel drivers-update over het hoofd gezien heb. Ik heb ze net toch maar gedownload en raad maar eens wat er gebeurd is...???

Hij doet het Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif

Ik wil iedereen erg bedanken voor zijn/haar advies en vooral jou Anton. Zonder jou moest ik mijn HD formatteren, wat niet zo fijn zou zijn. Dus nogmaals Bedankt!!!

De groetjes,

Mischa Afbeeldingslocatie: http://got.pair.com/forum/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton

Anton

Wat heb je nu gedaan? Die intel drivers geinstalleerd of de setup van de intel drivers gebruikt om oude drivers te uninstallen? Je kan het zien door in Apparaatbeheer bij je harde schijven te kijken. De intel drivers geven daar het merk en het type van je harddisk aan. Als je alleen oude drivers hebt geuninstalled en nu de standaard windows 98 drivers gebruikt staat er iets als "IDE DISK TYPE 47".

Ik scrobbel ook audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de drivers van Intel gebruikt om Win98 drivers te herinstalleren. Onder "schijfstations" staat er nu:

Generic IDE DISK TYPE46,

VG

Mischa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 11:51
wtf?

[ Voor 96% gewijzigd door Novah op 20-06-2003 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik geloof dah dit een beetje oud is herman.. toen dit uit kwam was jij nog vloeibaar
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zomer '99... die goeje ouwe tijd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/newposting2.gif
Dat knopje moet je niet zomaar gebruiken ;) :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.