Moet ik upgraden of ik een nieuwe PC bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Nigo
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-06 13:03
Hallo beste mensen!

Ik zit erover te denken om mijn 4 jaar oude PC van een aantal upgrades te voorzien of een nieuwe pc te bouwen. Tijdens het spelen van Fallout 76 merkte ik dat ik op de hogere settings veel fps drops had en bij het checken van mijn prestaties in Taskmanager zag ik dat zowel mijn CPU als GPU het zwaar hebben en vaak tegen de 100% aanzitten. Echter ben ik erachter gekomen dat er best een aantal onderdelen verouderd zijn en ook dat mijn moederboard niet compatibel is met de nieuwere CPU's. Nu vraag ik me dus af wat slim is; onderdelen vervangen of een nieuwe PC bouwen.

Mijn ervaring met een PC bouwen is nihil. Ik heb hem een keer opengemaakt om schoon te maken en het is me gelukt om een nieuwe SSD te installeren. Ook heb ik wel al veel filmpjes bekeken. Hier stopt mijn ervaring echter. Het vervangen van onderdelen zelf of de nieuwe pc in elkaar zetten baren me niet zoveel zorgen. Ik heb een goede maat die hier handig in is en die kan mij helpen. Wel twijfel ik nu heel erg wat slim is om te doen.

Mijn huidige setup is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600K Tray€ 210,89€ 210,89
1MoederbordenMSI Z170A PC MATE€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master HAF 912€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 412S€ 39,95€ 39,95
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 119,79€ 119,79
1Solid state drivesCrucial BX200 240GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 72,90€ 72,90
1Crucial Ballistix 16GB DDR4-2400----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,53

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn nieuwe PC graag mijn lievelingsgames (Fallout4/76,PathOfExile,GTA) graag op de hoogste settings zonder lag kunnen spelen. Ook denk ik erover om meteen te upgraden naar een 1440p systeem. 4k hoeft van mij niet. Ik zou graag weer een tijd vooruit kunnen met de nieuwe build.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wanneer ik onderdelen ga upgraden zat ik te denken aan rond de 750 euro. Als ik een nieuwe pc moet gaan bouwen mag dit oplopen tot 1000/1200 o.i.d. Wel wil ik ook meteen een nieuwe monitor kopen om het beste uit de nieuwe PC te halen (degene die ik heb is ook aan vervanging toe) en hoe meer geld ik hiervoor overhoud, hoe beter natuurlijk. :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten lijken mij nog goed;
- Het werkgeheugen
- De voeding
- De SSD's
- De kast
- De koeling

Echter weet ik dit dus ook niet zeker. Kan ik in deze kast een nieuwe pc bouwen of onderdelen vervangen? Is koeling nog goed genoeg? Is het werkgeheugen nog ok? Hoe ingewikkeld is het om een nieuwe CPU koeler te installeren?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf dat ik een nieuwe CPU en GPU nodig heb. Ook moet ik dan een nieuw moederboard hebben. Misschien dus nog meer?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees dat AMD iets toegankelijker is qua prijs, maar dat de software minder nice is. Wat raden jullie aan?Ik ben bereid hierin flexibel te zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als de nieuwe build ongeveer net zo groot en stil is vind ik het prima.

Ga je overklokken?
Overklokken ben ik niet in thuis. Dit was ik dus niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Zoals jullie waarschijnlijk al zien zie ik door de bomen het bos niet meer! Wat raden jullie aan om in mijn huidige situatie te doen? Ik hoef niet het beste van het beste maar ik merk dat ik graag zou willen dat mijn PC nieuwere spellen goed kan draaien op de hoogste settings. De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze.

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Laat MSI Afterburner recorden tijdens je game en post de grafieken hier. Dan kunnen we zien bij welk onderdeel het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ome Nigo Denk eerst eens aan GTX1660 S met deze set. als je echt gaat upgraden moet je denken aan:

Ryzen 3600
B450 moederbord
3200MT/s RAM
en GPU voor 1440p (va RTX 2060,RX5700) dus denk dat je eerst beter naar een krachtiger GPU kunt.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 26-04-2020 16:59 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Nigo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Nigo
@Uszka is dit wat je bedoeld?

@Hackus Denk je dat als ik alleen die videokaart upgrade ik weer een tijdje vooruit kan? Ik heb het idee dat ook mijn CPU het zwaar heeft. En als ik besluit meer te upgraden, kan ik dan gewoon mijn oude kast gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
De GPU lijkt het iets zwaarder te hebben dan de CPU obv die grafieken? Ik denk dat ik in jouw geval de videokaart zou upgraden in de hoop dat de CPU niet teveel bottleneckt. Doet ie dat wel, dan is alleen de videokaart upgraden niet voldoende en kun je altijd stap 2 nemen en de geupgrade videokaart meenemen. Alleen het platform upgraden en die 970 houden zou ik toch niet overwegen.
Wat @Hackus ook al schreef. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 26-04-2020 15:17 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
CPU tikt ook regelmatig de 100% aan echter niet zo vaal als de gpu. Kan zijn dat je met een gpu upgrade het probleem verplaatst naar de cpu wat je deels weer op kunt lossen met een monitor met hogere resolutie.
Als je tot 1200 te besteden hebt zou ik nieuw bouwen en je huidige systeem compleet verkopen. Dat moet nog wel wat op kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ome Nigo schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:11:

@Hackus Denk je dat als ik alleen die videokaart upgrade ik weer een tijdje vooruit kan? Ik heb het idee dat ook mijn CPU het zwaar heeft. En als ik besluit meer te upgraden, kan ik dan gewoon mijn oude kast gebruiken?
alles kan, net wat jij wilt. er kan gewoon een ATX-formaat moederbord in.

voorbeeld met GPU
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 99,83€ 99,83
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 372,90€ 372,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 760,56

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1