Hoe aansluiten zwembad warmtepomp en bypass

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG81
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-02-2024
Hoi iedereen,

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen; ik weet niet of jullie de winkel Van Cranenbroek kennen, maar daar heb ik begin deze week een zwembad warmte pomp gekocht, model Eco 30 R32.
Heb een intex zwembad van 4,5 x 2.20m, dus ongeveer 9m3 water en een intex zandfilterpomp die 4m3/u kan filteren.

ik heb mijns inziens alles goed aangesloten, maar het lijk niet te werken, het water wordt niet opgewarmd en de temperatuur op de warmtepomp blijft laag (22 op dit moment).
ik twijfel of de warmtepomp wel goed is, maar hij zuigt wel lucht aan en er komt hele koude lucht uit. mogelijk ligt het aan de aansluitingen; zie deze foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqqDOrdrSaFGpM036M0vocBYwII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdeHZCprTi0uY3fD39CTEDvZ.jpg?f=fotoalbum_large

water uit de filter komt binnen bij de 3weg klep (rode cirkel). links gaat direct naar de warmtepomp (blauwe pijl) rechts naar de bypass.
water uit de warmtepomp (rode pijl) gaat naar het zwarte t-stuk (gele cirkel) waar ook de bypass op binnenkomt. dan gaat het water omlaag (paarse pijl) naar het zwembad.

ik heb de 3weg klep al op meerdere standen geprobeerd, nijpen van de watertoevoer naar de warmtepomp, in het midden of juist volledig open naar de warmtepomp, maar niks lijkt echt te werken.

Weet iemand of dit goed aangesloten is? en hoe de 3weg klep het beste kan staan? of dat er misschien wel een andere bypass kit nodig is?

Ik hoor graag jullie ideeen/tips/ervaringen. thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 17:11
De doorstroom moet volledig naar de warmtepomp staan, echter duurt het zeker een dag of 2 voordat het bad een paar graden opwarmt, dat er koude lucht uit komt is goed de warmtepomp gebruikt de warme buitenlucht voor het verwarmen van het water het werkt het zelfde als een airco alleen gooit ie de warme lucht in de leiding en de koude gooit ie naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG81
Oke dank je wel @Hurricane78
Dus de bypass gewoon afsluiten en sowieso 2 dagen laten draaien? en daarna mogelijk een aantal uren per dag..?

Het zal dus ook heel lang duren voordat de temperatuur op het display van de warmtepomp gaat stijgen of zou het daar sneller moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:54
Zorg dat je de bypass zodanig zet dat al het water door je warmtepomp gaat.

Bypass is om de druk/flow te regelen en om de wp zo efficient mogelijk te laten lopen.
Afstellen zou ik pas doen zodra je weet dat alles goed werkt.

Verder is het zo te zien goed aangesloten. Dat je WP koude lucht blaast is een goed teken.

Het water dat eruit komt zal tussen de 0-3 graden warmer zijn. Meest effiecente is 0,5 graden verschil met de invoer. En daar heb je dus de bypass voor om (later) goed in te stellen.

Het gaat even duren voordat je bad op temperatuur is, afhankelijk je bad en wp.
Niet alle specs zijn vermeld van je bad/wp dus kan daar weinig op zeggen.

Echter is het vrij normaal dat je "maar" 0-5 graden op een dag erbij krijgt. WP zal in het begin flink draaien, eenmaal op temperatuur zal hij stuk minder vaak moeten aanslaan.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 17:11
@WouterG81 Klopt helemaal je water moet eerst op temperatuur komen dat vergt nu eenmaal tijd, daarna kan je met de bypass de uitgaande stroom naar het zwembad wat regulieren maar je moet eerst zorgen dat ie draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG81
@Jazsie dank je wel voor je reactie. Maar 0,5 graden warmer dan het water wat erin komt? oh ik dacht dat het water uiteindelijk veel warmer de wp zou verlaten. ik zag ergens een filmpje op youtube dat iemand met zo'n laser thermometer het inkomende water had gemeten op 16 graden en het uitgaande op 40+.. !!

specs van de wp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF2eVN6mBzaUY8IL8rLJsWcr_kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtupsvTw11yVe76MtNq8gSAK.jpg?f=fotoalbum_large

ik had de wp vanaf vanmiddag weer draaien tot nu, en kwam tot 24 graden. net was er weer ijsvorming ontstaan, dus toch maar uitgezet. ik ga toch ook wel denken dat deze wp niet toereikend genoeg is voor mijn zwembad, ook al zeggen ze dat deze wp baden tot 12m3 zou kunnen verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG81
https://www.youtube.com/watch?v=LUJhh5Z3S7o

hier dat filmpje met dat enorme verschil in temperatuur, het kan dus wel blijkbaar?
dit is overigens wel een stuk kleiner bad dan ik heb

[ Voor 20% gewijzigd door WouterG81 op 26-04-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo'n bad met een 2,2kW warmtepomp, dat is echt te klein, ik had een 5kW staan bij een kleiner bad en dat was al met moeite op 27 graden te houden.
Nog een nadeel is dat het bad in de nacht teveel af koelt, wij hadden piepschuim onder de bodem zodat er geen kou van de grond op trekt, maar eigenlijk moet de zijkant ook zwaar geïsoleerd worden en eventueel ook een dekzeil.

Lage temperatuur in en hoge uit kan haast niet met een warmtepomp, dan loopt de systeemdruk teveel op, vaak zit er een drukmeter op en kan je zien wat ideaal is in stroming, daar moet je mee regelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:54
Ik heb het filmpje gezien maar zo werkt een WP niet efficient.
Een goede WP is hier ook op beveiligd.
Wat deze persoon gedaan heeft is de toevoer zo laag zetten dat er dus minder doorstroming is en daardoor loopt de temperatuur inderdaad hoger op.

Persoonlijk zou ik een zwaarder model nemen, vooral bij het "opstarten" (zoals nu wanneer water koud is) is het wel fijn om wat extra capaciteit te hebben.

De aangegeven capaciteit is bij een inbouwzwembad die goed geisoleerd al meestal aan de lage kant. Bij een opzet heb je meer warmte verlies. En dan kom je al gauw op een 6 kW WP uit.

Goed dat je het uitgezet hebt bij ijsvorming, want dan werkt de WP haast niet meer omdat het geen lucht kan aanzuigen/uitblazen. Zonde van het stroom verbruik. De duurdere variant vallen gaan zelfs uit als dit gebeurd.

Verder wat @Rol-Co zegt is helemaal juist.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jazsie schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:23:
Ik heb het filmpje gezien maar zo werkt een WP niet efficient.
Een goede WP is hier ook op beveiligd.
Wat deze persoon gedaan heeft is de toevoer zo laag zetten dat er dus minder doorstroming is en daardoor loopt de temperatuur inderdaad hoger op.
Precies, zie de bovenste kraan, bijna dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-QQfvOhUjuFfUpe-HS2MOhYPDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOBI2oxc0ryY3MKwPP2rUPlo.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hadden een 10000 liter per uur pomp, zandfilter en een 5kW warmtepomp op een 3 meter diameter intex, niet warm te houden, de zon deed het veel beter. Ook van die solar matten gebruikt, 2m2 aan mat ging harder dan de warmtepomp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG81
Bedankt iedereen, heel erg fijn om jullie ervaring en mening te horen. Ik ga er goed over nadenken wat ik hiermee ga doen, sowieso zal deze wp niet lang meer blijven staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roadcee
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 20:33
Rol-Co schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:40:
[...]

Wij hadden een 10000 liter per uur pomp, zandfilter en een 5kW warmtepomp op een 3 meter diameter intex, niet warm te houden, de zon deed het veel beter. Ook van die solar matten gebruikt, 2m2 aan mat ging harder dan de warmtepomp.
Apart? Wij hebben sinds twee weken een Intex 3 meter opzet zwembad met een 6m3/u zandfilterpomp en een 2,4kW warmtepomp en het water blijft de hele dag en nacht keurig op 29-31 graden zonder een probleem.
Als er niet gezwommen wordt ligt wel het 500 micron zomerzeil erop en ‘s nachts nog een afdekzeil.
Onder de bodem heb ik 50mm XPS platen gelegd voor zowel bodemisolatie als egalisatie.

Houd je wel 24/7 de warmtepomp aan het werk? Want als ik dat niet doe, zeker met deze kleine warmtepomp, dan is die de hele ochtend bezig te verwarmen om het warmte verlies van de nacht te herstellen.

Gr

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12-2023
Deze vraag kwam volledig overeen met mijn ervaring hier.

WP draait en geeft koude lucht, maar het water aan de output voelt niet warm.

Het is wel zeer teleurstellend te moeten lezen dat zo'n WP 24 uur moet draaien.
Dat kan ik amper geloven.
Ook lees ik getuigenissen van mensen die beweren dat de zon of een solar panel meer opwarmt dan de WP, niet echt hoopgevend.

Mijn situatie :
Zwembad intex 366 diamet 99 cm hoog (9000 liter)
WP ECO 5
Zandfilterpomp van intex 4000 liter per uur
Momenteel heb ik geen bypass geïnstalleerd (mogelijks is dit het probleem)

Zijn er ondertussen andere ervaringen ?
Pagina: 1