Vreemd tikkend geluid bij de radiator

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-01 19:45
Nee, ik ben niet onder invloed van alcohol of drugs :P

Er doet zich al een tijdje een vreemde situatie zicht voor bij de radiator in onze hal. Wij wonen in een relatief nieuwe woning (bouwjaar 2016). De woning is voorzien van stadsverwarming en de begane grond is volledig voorzien van vloerverwarming. Er is 1 kleine radiator aanwezig in de hal bij de voordeur. Deze radiator geeft redelijk snel achter elkaar een goed hoorbare tik. Het maakt niet uit of de thermostaat dicht of volledig open staat. Het vreemde is echter dat als je naar de radiator toe loopt hij stopt met tikken of zachter gaat tikken. 8)7
Ja het klinkt vreemd maar het is echt zo. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
een losse leiding ofzo?
lees: niet goed genoeg vast gemaakt ergens met zadeltjes?

[ Voor 56% gewijzigd door mschol op 26-04-2020 10:09 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Bij stadsverwarming heb je dus daar ergens warmwaterleidingen lopen die vaak warm zijn.
Waarschijnlijk heeft geluid met het uitzetten/krimpen van leidingen te maken, en lopen deze net onder de vloer door waar jij op loopt. (Dat kan een willekeurige andere warmwaterleiding zijn.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Sunri5e
Onbekend schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:09:
Bij stadsverwarming heb je dus daar ergens warmwaterleidingen lopen die vaak warm zijn.
Waarschijnlijk heeft geluid met het uitzetten/krimpen van leidingen te maken, en lopen deze net onder de vloer door waar jij op loopt. (Dat kan een willekeurige andere warmwaterleiding zijn.)
Maar blijft dit dan in een regelmatige tempo van 2 tikken per seconden dag in dag uit tikken? Dit is namelijk het geval.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Nee, dat is dan geen uitzetten en krimpen van leidingen.
Als er een regelmaat in het geluid zit, moet je meer denken aan een actief aangestuurd apparaat. Bijvoorbeeld een pomp of fan die iets aanloopt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:30
Zet alles eens dicht in de meterkast van de stadsverwarming en kijk wat het doet om eea uit te sluiten. Ik zit zelf al maanden achter een luchtbel in ons circuit aan |:( .

• Sunri5e
Erwin schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:36:
Zet alles eens dicht in de meterkast van de stadsverwarming en kijk wat het doet om eea uit te sluiten. Ik zit zelf al maanden achter een luchtbel in ons circuit aan |:( .
Als ik alle kranen in de meterkast dicht draai dan stopt het.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-01 23:10
Erwin schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:36:
offtopic: het kan ook vuil of troep zijn. wat rondt wordt gepompt.
een luchtbel vangen is ook wel lastig probeer hem in een radiator te jagen dan kan je hem er daar uithalen.
maar ook ik ben welleens bij mensen een uurtje zoet voordat alles weer werkt.
(als ik een radiator afkoppel etc.)
Sunri5e schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:34:
[...]

Als ik alle kranen in de meterkast dicht draai dan stopt het.
een leiding welke te strak gemonteerdt zit bijv. ooit een keer een tikkende leiding gehad alles losgehaald en rubberen beugels geplaatst gehele leiding kwam een centimeter naar voren.
( hij was iets te strak gemonteerdt.)

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:36

nhanssen

QVL is non-tweakers

Heb hier geen stadsverwarming maar als ik de verwarming aanzet dan zijn er tot op 2-3 plekken tikkende / kloppende geluiden in mijn woning. Allemaal uitzetting van metaal naar mijn idee. Zodra alles warm is dan hoor je ook niks meer.

Spec's PC

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Sunri5e schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:10:
[...]

Maar blijft dit dan in een regelmatige tempo van 2 tikken per seconden dag in dag uit tikken? Dit is namelijk het geval.
Precies jou situatie gehad in een woning uit 2015, ook stadsverwarming met vloerverwarming en kleine radiator in de hal. Bleek fabrieksfout in de radiator te zitten van het hele bouwproject. Deze was te dicht geperst. Vroeg of laat kreeg iedereen er last van. In de garantie verholpen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• GewoonJarmo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-07-2021
nhanssen schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:22:
Heb hier geen stadsverwarming maar als ik de verwarming aanzet dan zijn er tot op 2-3 plekken tikkende / kloppende geluiden in mijn woning. Allemaal uitzetting van metaal naar mijn idee. Zodra alles warm is dan hoor je ook niks meer.
Als ik dit lees, denk ik eerder dat er lucht in je radiator zit, heb je al geprobeerd deze te ontluchten met een ontluchtingssleutel

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:36

nhanssen

QVL is non-tweakers

GewoonJarmo schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:18:
[...]

Als ik dit lees, denk ik eerder dat er lucht in je radiator zit, heb je al geprobeerd deze te ontluchten met een ontluchtingssleutel
Heb recent (6-7 maanden) een nieuwe CV geïnstalleerd gekregen en daarbij was ook het circuit/radiatoren ontlucht geworden, voorheen hoorde je wel soort van (ijzer klinkende)bubbels door de leidingen gaan in combinatie met tikkende geluiden. Nu enkel tikkende geluiden, niet storend. Woon er al 10 jaar. :)

Spec's PC

Pagina: 1