50% apps/websites laden niet op wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-10 21:50
Ik weet niet zeker wat er qua info nodig is, als er iets mist hoor ik het graag.

Setup:

- tmobile thuis, draytek modem, netgear 8000p router.

Sinds +- 2 maanden valt het ons op dat een deel van de apps/websites niet laden als wifi aanstaat.

Apparaten:
iPhone, iPad, windows laptop, MacBook Air.

voorbeelden van niet ladende apps/sites:

Apps:
Twitter
Nest thermostaat

Websites:
Consumentenbond,kieskeurig

Ik zal niet alles opsommen, maar het gaat om een diverse mix van apps en sites.

Hoe kan ik dit oplossen?🥺

Beste antwoord (via JimmyJoness op 29-04-2020 17:17)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Breezers schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:25:
[...]

Ik zal even @dion_b taggen aangezien hij dit al vaak heeft uitgelegd en vast wel een stukje tekst ergens heeft staan die je verder kan helpen
Valt tegen, Maar inderdaad, je hebt waarschijnlijk last van meerdere DHCP servers op een netwerk. Je kunt van alles en nogwat handmatig vaststellen om daar omheen te werken (zoals je al op je iPhone gedaan hebt), maar dat is als je exact snapt wat je doet al een crime om goed te beheren, laat staan als je het niet snapt.

Wat je nergens schrijft is *waarom* je die Netgear als router achter de Draytek modemrouter hebt hangen. Dat maakt nogal uit voor beste oplossing. Ik ga voor het gemak ervan uit dat je dat doet voor een betere WiFi-dekking en verder niets. In dat geval moet je de Netgear vooral niet als router laten functioneren. Als de 8000 een beetje lijkt op de R7800 (die ik goed ken), kun je in de GUI van de Netgear 'operating mode' kiezen. Die zal nu waarschijnlijk router zijn. Maak daar access point van. Dan stopt hij met routeren en met DHCP server spelen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoe zijn je apparaten aangesloten en ingesteld? Welke IP's hebben ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En welke apparaten acteren er als Wi-Fi access point? Wie is er de DHCP server, welke IP adressen worden er uitgegeven
En welke dns server gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik gok dat je een IP-conflict in je netwerk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk (en verander desnoods) eens naar de DNS-servers die ingesteld staan op je apparaten.

Op de iPhone en iPad kun je dit veranderen onder: Instellingen -> Wifi -> Tik op het blauwe rondje met de i achter het netwerk waar je verbinding mee hebt -> DNS -> Configureer DNS -> Handmatig -> Stel de DNS eens in op 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Op je MacBook doe je dit in Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Geavanceerd -> tabblad DNS -> haal de servers weg die daar staan en voeg 1.1.1.1 en 1.0.0.1 toe. Sla dit op en kijk of het resultaat geeft.

Hoe je dit op je Windows computer moet oplossen weet ik niet uit mijn hoofd, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
sypie schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:13:
Kijk (en verander desnoods) eens naar de DNS-servers die ingesteld staan op je apparaten.

Op de iPhone en iPad kun je dit veranderen onder: Instellingen -> Wifi -> Tik op het blauwe rondje met de i achter het netwerk waar je verbinding mee hebt -> DNS -> Configureer DNS -> Handmatig -> Stel de DNS eens in op 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Op je MacBook doe je dit in Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Geavanceerd -> tabblad DNS -> haal de servers weg die daar staan en voeg 1.1.1.1 en 1.0.0.1 toe. Sla dit op en kijk of het resultaat geeft.

Hoe je dit op je Windows computer moet oplossen weet ik niet uit mijn hoofd, sorry.
Op mijn iPhone werkt het al! 🥳
Kun je mij als leek in begrijpbare taal vertellen wat ik nu gedaan heb? 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja. Als leek wel, ik weet er zelf ook niet 100% vanaf.

Een DNS server is een server die "google.com" omzet naar het IP-adres waar die website te vinden is. Het wijst dus de weg op het internet, zo moet je het een beetje zien.

Vaak staan apparaten zo ingesteld dat je eigen router of modem deze taak uitvoert. Dit is niet de beste oplossing, zoals je gemerkt hebt. Ook staan modems vaak ingesteld op de DNS van de provider. Ook dat zijn vaak niet de beste oplossingen. Die servers willen nog wel eens onbereikbaar zijn (Ziggo heeft heel af en toe zo'n storing: nieuws: Ziggo heeft dns-storing - update Op dat moment heb je wel internetverbinding maar "google.com" kan niet worden omgezet naar het bijbehorende IP-adres. Dus krijg je geen website op je scherm.

1.1.1. en 1.0.0.1 zijn de servers van Cloudflare. Deze zijn speciaal voor DNS diensten opgezet en zijn dus nagenoeg 100% online. Daarbij zijn ze ook nog eens snel waardoor het minder tijd kost om een site op je scherm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
sypie schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:37:
Ja. Als leek wel, ik weet er zelf ook niet 100% vanaf.

Een DNS server is een server die "google.com" omzet naar het IP-adres waar die website te vinden is. Het wijst dus de weg op het internet, zo moet je het een beetje zien.

Vaak staan apparaten zo ingesteld dat je eigen router of modem deze taak uitvoert. Dit is niet de beste oplossing, zoals je gemerkt hebt. Ook staan modems vaak ingesteld op de DNS van de provider. Ook dat zijn vaak niet de beste oplossingen. Die servers willen nog wel eens onbereikbaar zijn (Ziggo heeft heel af en toe zo'n storing: nieuws: Ziggo heeft dns-storing - update Op dat moment heb je wel internetverbinding maar "google.com" kan niet worden omgezet naar het bijbehorende IP-adres. Dus krijg je geen website op je scherm.

1.1.1. en 1.0.0.1 zijn de servers van Cloudflare. Deze zijn speciaal voor DNS diensten opgezet en zijn dus nagenoeg 100% online. Daarbij zijn ze ook nog eens snel waardoor het minder tijd kost om een site op je scherm te krijgen.
Wederom bedankt voor de heldere hulp!
Nog een vraag: is het een idee het dns in de routerinstellingen handmatig in te stellen, zodat ik niet elk apparaat individueel hoef in te stellen?

Of werkt dat zo niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 07:39
Vaak kan je op de router de DNS instellen. Zet die op 1.1.1.1 en laat je apparaten gewoon via DHCP (standaardinstelling) de IP instellingen krijgen. Die krijgen dan de DNS van je router die het vervolgens doorstuurt naar de DNS server van Cloudflare. Maar ben wel benieuwd welke DNS server je gebruikt, want geen enkele ISP zal zo'n brakke DNS hebben.

Niet toevallig een VPN, PiHole, ... in je netwerk actief? En heb je wellicht dubbele IP adressen in je netwerk zitten? Of een Raspberry Pi die ook een DHCP server actief heeft?

[ Voor 12% gewijzigd door BugBoy op 26-04-2020 11:26 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Handmatig DNS aanpassen zou eigenlijk niet nodig moeten zijn en daarmee kan je mogelijk het gevolg van je probleem maskeren maar potentieel de oorzaak van het probleem laten verwaarlozen....

Ik zou eerder vermoeden dat die Netgear 8000p router DHCP aan heeft staan met default DNS gegevens die niet kloppen of bestaan. Check eens welke instellingen in die Netgear staan of zet DHCP
uit heeft en geef aan dat je T-Mobile Draytek modem/router ip adres de DNS server is.

Tenzij je specifieke wensen of problemen hebt met bepaalde DNS query's, dan kan je uiteraard andere DNS servers gebruiken, maar functioneel zou dit niet nodig hoeven zijn voor een normale werking.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 09:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb hetzelfde probleem. Volgens mij ligt het aan t-mobile. Twee weken geleden gezeik met dns, nu met iets anders.
Volgens mij is het wachten tot tmobile het gefixt heeft en dan router herstarten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Ik heb 2 screenshots gemaakt van de instellingen in mijn netgear router.
Wat denken jullie hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Imu40iD4DcEePC3qoOp8lwzGLZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CfNGlhamXR1bMLFHxbsTQGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUVagEOrJ-w_rRN4RqQzVhNHT9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diHraFO6PwuRUDFpmh8c86pa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door JimmyJoness op 26-04-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
JimmyJoness schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:25:
Ik heb 2 screenshots gemaakt van de instellingen in mijn netgear router.
Wat denken jullie hiervan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet of dit recentelijk is verandert maar ik dacht dat die Draytek modem/router niet in een Bridged modus gezet kan worden ?

Het is mogelijk dat je doelbewust 2 routers met DHCP in je netwerk wilt hebben ? maar dan ga je wel tegen wat valkuilen en mogelijk wat problemen aanlopen.

De Draytek hoort DHCP te doen en die Netgear dus niet. De DNS server op de Netgear wordt dan je Draytek IP adres of als je wilt kan je daar ook andere DNS servers neerzetten.

Ik zal even @dion_b taggen aangezien hij dit al vaak heeft uitgelegd en vast wel een stukje tekst ergens heeft staan die je verder kan helpen

[ Voor 6% gewijzigd door Breezers op 26-04-2020 17:31 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Breezers schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:25:
[...]

Valt tegen, Maar inderdaad, je hebt waarschijnlijk last van meerdere DHCP servers op een netwerk. Je kunt van alles en nogwat handmatig vaststellen om daar omheen te werken (zoals je al op je iPhone gedaan hebt), maar dat is als je exact snapt wat je doet al een crime om goed te beheren, laat staan als je het niet snapt.

Wat je nergens schrijft is *waarom* je die Netgear als router achter de Draytek modemrouter hebt hangen. Dat maakt nogal uit voor beste oplossing. Ik ga voor het gemak ervan uit dat je dat doet voor een betere WiFi-dekking en verder niets. In dat geval moet je de Netgear vooral niet als router laten functioneren. Als de 8000 een beetje lijkt op de R7800 (die ik goed ken), kun je in de GUI van de Netgear 'operating mode' kiezen. Die zal nu waarschijnlijk router zijn. Maak daar access point van. Dan stopt hij met routeren en met DHCP server spelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
dion_b schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:41:
[...]

bedankt voor het meedenken!

Ik heb de router inderdaad aangeschaft puur voor de betere wifi.
Tijdens de setup heb ik de handleiding gevolgd, waar ze aanraadde het draytekmodem puur als doorgeefluik te laten fungeren en de router in router mode te configureren.

Dit is niet de beste optie, en tevens ook veroorzaker van het probleem als ik het goed begrijp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE9GV-eYTzz_uNEVe6e4CFx_RMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eE3HWisEKD8aAi5E9Ue8hYY1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

JimmyJoness schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:07:
[...]

bedankt voor het meedenken!

Ik heb de router inderdaad aangeschaft puur voor de betere wifi.
Tijdens de setup heb ik de handleiding gevolgd, waar ze aanraadde het draytekmodem puur als doorgeefluik te laten fungeren en de router in router mode te configureren.

Dit is niet de beste optie, en tevens ook veroorzaker van het probleem als ik het goed begrijp?

[Afbeelding]
Correct. Je Draytek kan geen doorgeefluik spelen, daarvoor moet je namelijk de Draytek in bridge zetten en dat kan je niet vanuit het account dat TMobile je geeft op dat ding. Heb er zelf ook een gehad, dus weet er het een en ander van.

Je Draytek blijft de router, geen ander apparaat mag die taak hebben. Je Netgear moet zoals gezegd access point worden, oftewel alleen een domme WiFi zender. Daarmee zou het opgelost moeten zijn. Nu krijg je IP conflicten tussen je draytek en de netgear en DNS fouten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
nelizmastr schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:18:
[...]

Correct. Je Draytek kan geen doorgeefluik spelen, daarvoor moet je namelijk de Draytek in bridge zetten en dat kan je niet vanuit het account dat TMobile je geeft op dat ding. Heb er zelf ook een gehad, dus weet er het een en ander van.

Je Draytek blijft de router, geen ander apparaat mag die taak hebben. Je Netgear moet zoals gezegd access point worden, oftewel alleen een domme WiFi zender. Daarmee zou het opgelost moeten zijn. Nu krijg je IP conflicten tussen je draytek en de netgear en DNS fouten.
thanks!
in de door mij gevolgde handleiding van netgear heb ik alle bedrade apparaten in de nighthawk router gestoken. (immers stond er dat het modem alleen doorgeefluik zou zijn , waarvan ik nu begrijp dat dit niet kan :) )

als ik de AP mode gebruik, blijven alle apparaten dan aangesloten op de nighthawk router? of dien ik hier iets aan te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

JimmyJoness schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:12:
[...]

thanks!
in de door mij gevolgde handleiding van netgear heb ik alle bedrade apparaten in de nighthawk router gestoken. (immers stond er dat het modem alleen doorgeefluik zou zijn , waarvan ik nu begrijp dat dit niet kan :) )

als ik de AP mode gebruik, blijven alle apparaten dan aangesloten op de nighthawk router? of dien ik hier iets aan te veranderen.
Naar mijn weten fungeren die poorten als reguliere switch, ook in AP modus. Dit is iig wel zo bij andere merken, dus ik kan me niet voorstellen dat het bij Netgear anders is.

Geef je Netgear wel een statisch IP buiten de DHCP van je Draytek, anders verlies je de mogelijkheid hem te managen als je pech hebt. Verbindt de Netgear ook LAN to LAN met de draytek, dus niet de WAN poort gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 27-04-2020 09:56 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimmyJoness
Ik probeer het voor mezelf samen te vatten, klopt het ongeveer:

Het T-mobile draytek modem regelt het internetverkeer naar/in mijn huis.
Ik vind de WiFi tegenvallen, dit wil ik verbeteren dus ik koop een WiFi router (in dit geval de netgear).

In de router modus stand van de netgear gaat de netgear ook vanalles regelen, wat het draytek modem al doet => conflict.
Dit ZOU wel kunnen werken indien ik meer opties van het draytek modem zou kunnen instellen (en al het denk en rekenwerk aan de netgear zou laten).

In de AP stand van de netgear blijft het draytek modem al het denk en rekenwerk verrichten zodat ik internet in huis heb, en de netgear versterkt puur de WiFi. (Zonder het draytek modem te interrumperen).

Begrijp ik zo de basis? 😀

EDIT: ik heb veranderd van router naar AP mode, en de internetkabel vanuit de gele poort op de netgear in een lang poort op de netgear geklikt. Echter doen de bekabelde verbindingen het niet meer.
Wat doe ik fout? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O52cB1apOQMJpQADd1z61TZvXnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/81eDf4LCaqAD7IH4USU6AGgo.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door JimmyJoness op 27-04-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JimmyJoness schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:31:
[...].

In de AP stand van de netgear blijft het draytek modem al het denk en rekenwerk verrichten zodat ik internet in huis heb, en de netgear versterkt puur de WiFi. (Zonder het draytek modem te interrumperen).

Begrijp ik zo de basis? 😀

EDIT: ik heb veranderd van router naar AP mode, en de internetkabel vanuit de gele poort op de netgear in een lang poort op de netgear geklikt. Echter doen de bekabelde verbindingen het niet meer.
Wat doe ik fout? 8)7

[Afbeelding]
Twee mogelijkheden:

1) de Netgear staat alsnog in router mode.
2) je hebt *nog* een DHCP server op je netwerk die nu alles overneemt :o

Misschien even handig om basic troubleshooting te doen. Volgende vragen gaan over private IP adressen, dus je kunt ze prima hier delen.

Geef voor je Draytek en Netgear aan:
- wat is hun LAN IP-adres

Geef voor een tweetal apparaten (Windows PCs bijv) de volgende zaken aan die je onder ipconfig /all vindt:
- (LAN) IPv4-adres
- default gateway
- DNS servers

Probeer vanaf zo'n PC ook de volgende zaken te pingen:
- 127.0.0.1 (localhost)
- eigen LAN IP
- IP van default gateway
- 8.8.8.8 (Google, op internet)
- google.com
Het gaat hierbij niet om hoe lang het duurt, maar puur of je antwoord krijgt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dus eigenlijk heeft hij nu 2 apparaten die beiden als router functioneren, terwijl je 1 x router en 1 x switch nodig hebt? Dus de modem / router en de andere router veranderen in een switch (bridge mode)?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Alles werkt helemaal naar behoren! de (voor mij) vreemde situaties zijn ook opgelost :D

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de goede tips!!!

nog 1 vraag: mijn router heeft 3 kanalen:

- 2.4 ghz kanaal: automatisch
- 5 ghz kanaal 1: 44
- 5 ghz kanaal 2: 100 (DFS)

Zijn dit goede instellingen? of kan dit optimaler?

[ Voor 11% gewijzigd door JimmyJoness op 28-04-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JimmyJoness schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:47:
Alles werkt helemaal naar behoren! de (voor mij) vreemde situaties zijn ook opgelost :D

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de goede tips!!!
Wat heb je dan veranderd tov gisterichtend toen het helemaal niet werkte?
nog 1 vraag: mijn router heeft 3 kanalen:

- 2.4 ghz kanaal: automatisch
- 5 ghz kanaal 1: 44
- 5 ghz kanaal 2: 100 (DFS)

Zijn dit goede instellingen? of kan dit optimaler?
Klinkt goed, zolang je weet dat 44 en 100 storingsvrij zijn. Ik zou bij een enkele AP in huis meestal 'auto' aanraden voor alle radio's, dan kan je AP zelf bepalen wat op dat moment het beste werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
dion_b schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:39:
[...]

Wat heb je dan veranderd tov gisterichtend toen het helemaal niet werkte?

[...]

Klinkt goed, zolang je weet dat 44 en 100 storingsvrij zijn. Ik zou bij een enkele AP in huis meestal 'auto' aanraden voor alle radio's, dan kan je AP zelf bepalen wat op dat moment het beste werkt.
Even alles in/uitgeplugd en de router nog een keer opgestart 🙂
Als ik je goed begrijp kan ik alle 3 de kanalen het beste op “auto” zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JimmyJoness schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:19:
[...]

Even alles in/uitgeplugd en de router nog een keer opgestart 🙂
Als ik je goed begrijp kan ik alle 3 de kanalen het beste op “auto” zetten?
Vrijwel zeker wel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1