Vermoedelijk probleem grafische kaart - Geforce RTX 2080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slunse
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-11-2021
Goeiemorgen allen,

Sinds een aantal weken (of maanden) heb ik SOMS tijdens het gamen dat mijn pc vast loopt gedurende een 10-tal seconden. Het lijkt net alsof de pc opnieuw opstart. Ik hoor de HDD's terug opstarten,... Na deze 10-tal seconden kan ik weer perfect verder doen, maar merk SOMS dat mijn resolutie aangepast is. Het gaat dus echt over een "total freeze" van de PC.

Als ik bvb. in World of Warcraft bezig ben met een gevecht, dan is het net alsof mijn resolutie van 1920 x 1080 naar bvb. 1280 x 720 gaat nadat de "freeze" gedaan is. Alles op mijn UI is dan aangepast. Maar dan NA het gevecht, spring het meteen opnieuw over naar 1920 x 1080.

Als ik op discord zit terwijl dit voorkomt, dan ben ik SOMS niet meer hoorbaar of kan de anderen ook niet meer horen en dien dan discord opnieuw op te starten. Ik hoor ook in mijn headset het geluid alsof er een aansluiting uitgetrokken is en daarna het geluid alsof er een aansluiting weer ingestoken is.

Dit probleem heb ik ENKEL maar tijdens het gamen. Gezien de resolutie aangepast wordt, heb ik dus een vermoeden dat het de grafische kaart is, maar het is dan wel bizar dat bvb. mijn headset met mic ook van discord gaat. Ik kan soms 3u gamen zonder dit voor te hebben en soms heb ik het al eens vlaggen na 5 minuten.

Zou er een programma of dergelijke bestaan die bepaalde fouten kan opsporen in je systeem?
Of iemand die me hiermee kan helpen?

Vroeger had ik dit probleem niet, dus heel bizar.

Overclocking is niet gedaan.

Mijn hardware is als volgt:

Intel Core i7 9700K
MSI Geforce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB
Kingston HyperX 2x8GB 3333mhz
MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
Corsair RMX RM 650x 80plus gold
NZXT Kraken X62

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Voorlopig nog weinig geprobeerd daar ik zelf niet veel kennis heb van deze zaken.
Mijn ondervindingen heb ik hierboven bij mijn vraag al wat verteld, dus dat zal het belangrijkste zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:00
chipsetdrivers en bios updaten en de drivers voor je gpu met clean instal.
Mijn msi ventus rtx 2080 is ook stuk gegaan maar dat was het geheugen dat beeldfouten gaf in sommige games.
Gekleurde blokjes vooral bij belichting in de games.
Bij de games red dead redemption 2 en dying light was dat.
Koop een van de 2 om te testen ha ha het zijn nog mooie games ook.

YouTube: [Dying Light] - Gigabyte RTX 2070 Artifacts/Glitches

Die gekleurde ruiten wijzen op onstabiel geheugen, je kan het geheugen terugklokken als dan de beeldfouten weg zijn weet je gelijk waar het aan ligt.
Of je processor op de rtx2080 terugklokken is het probleem dan weg, zit de koeler er niet goed op denk ik al fikt ie dan vaak gelijk door.
Wat zijn de tempraturen van de gpu?
Niet zelf de koeler van de gpu halen das garantie.

[ Voor 60% gewijzigd door Goofy1978 op 26-04-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slunse
Goeieavond,

Gekleurde blokjes en dergelijke heb ik geen last van, dus dat zal het alvast niet zijn.

Zonet nog even een freeze gehad. Temperaturen van graka staat current op 57 graden, met een minimum van 55 en maximum van 59 graden.
CPU current 41 graden, met een minimum van 39 en maximum van 57 graden.

Ondertussen mijn BIOS een update gegeven...

Nu hopelijk resultaat :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slunse
Goeiemiddag,

VOORLOPIG... geen freeze meer gehad na update Bios.

Dus laat ons hopen dat dit het was.

Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:08
Sowieso altijd eerst updaten, daarna benchmarks runnen of stress tests en kijken of het probleem nogmaals voorkomt. Er zijn tal van tools die constant loopen zodat je het langere tijd gemakkelijk kan testen.