HP Mini 21xx Windows XP installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02 11:30
Goedemorgen/middag/avond beste heren en dames. Ik heb laatst mijn laptop collectie uitgebreid met twee HP Mini laptopjes. De ene is de 2133 met de beruchte VIA C7-m Processor en de andere is de succesor van de 2133, namelijk de 2140 met de Atom N270 processor. De beide kwamen met 2GB geheugen, 120 en 160GB HDD en een besturingssysteem. De 2133 had Ubuntu geïnstalleerd en de 2140 had Windows 10 er op, wat totaal onbruikbaar is met deze hardware configuratie, dus ik probeerde Windows 7 Pro uit op de 2140, maar ook dit was een ramp, geheugen zat vaak bijna helemaal vol en hing vaak vast net zoals 10 (beide geprobeerd op een SSD) en Vista ga ik niet eens proberen... dus ik wil graag mijn favoriete OS er op zetten, namelijk Windows XP. Heb een externe CD/DvD drive gekocht maar hij komt niet tussen het boot menu te staan... na van alles te proberen om in de kleine 'locked-down' bios te veranderen en aan te passen nog steeds geen geluk.

Mijn boot options:
-CD-ROM boot: enable
-Multiboot: enable
-Express boot popup delay (0 Sec)
-USB CD-ROM: USB Legacy support (niet aanpasbaar)
-USB SuperDisk: Second
-USB harddisk: fourth
-Notebook harddrive: thirth

Dus ik kom hier met de vraag, hoe kan ik op de 2140 er voor zorgen dat hij vanaf de XP installatie disk opstart.?

Dan over naar de 2133...
Voor het installeren van XP stond hier Vista Starter op die ik geïnstalleerd had maar Wil toch liever XP.

Hier heb ik de keuze om hem op te starten vanaf de XP Disk. Deze installeert ook fijn tot dat hij voor de eerste keer opnieuw op moet starten, dan geeft hij aan "fout bij het laden van besturingssysteem"
Meerdere malen opnieuw geprobeerd maar hier telkens dezelfde fout melding, hier heb ik verder nog niks aan de bios veranderd, want deze bios is nog kleiner dan die van de 2140.

PS: XP dvd werkt want die heb ik vorige week nog gebruikt voor mijn Toshiba L10.
PPS: ik heb van de 2140 de recovery dvd's erbij gekregen dus als het moet heb ik deze ook bij de hand!
PPPS: de 2140 heeft een XP licentie achter op dus die kwam 12 jaar geleden al met XP, de 2133 is onbekend gezien de licentie totaal weg gevaagd is.

Alvast bedankt!
Jeffrey

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:35
waarom wil je een totaal verouderd besturingssysteem gebruiken?

Dit is niet veilig en op vele fronten onbruikbaar.

Waarom kies je niet voor ubuntu voo rook dit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
boyette schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:14:
waarom wil je een totaal verouderd besturingssysteem gebruiken?

Dit is niet veilig en op vele fronten onbruikbaar.

Waarom kies je niet voor ubuntu voo rook dit model?
Omdat dit niet voor dagelijks gebruik is maar voor mijn retro collectie. Deze twee machientjes zijn namelijk van mijn oudere laptop collectie. Allemaal draaien ze op XP behalve deze twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
nou waarom ga je dat met een cd-rom doen terwijl dat ding daar helemaal niet mee is uitgerust?

en die daar ook nog notabene voor aanschaffen

zet een iso op een usb stick met rufus
dan zal het wel lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
boyette schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:25:
nou waarom ga je dat met een cd-rom doen terwijl dat ding daar helemaal niet mee is uitgerust?

en die daar ook nog notabene voor aanschaffen

zet een iso op een usb stick met rufus
dan zal het wel lukken
Meneer, ik heb de externe lezer NIET per se voor deze twee machines gekocht. Mijn huidige computers hebben allemaal geen dvd drive dus daar kan die ook prima voor gebruikt worden mocht ik ooit mijn oude foto's van cd/dvd drives willen halen. Dus multi purpose apparaatje. Omdat beide laptops hiervoor wel geschikt zijn, gezien de opties in de bios en de recovery/driver cd's die ik van de 2140 heb, denk dat HP hier wel over gedacht heeft. Omdat een laptop geen cd/dvd lezer heeft omdat het simpelweg niet past, wil niet zeggen dat een externe niet geschikt is hiervoor. Ik heb een xp iso al meerdere malen op een usb stick gezet via rufus maar de usb blijft unbootable met XP. Vista en 7 zijn wel bootable via de usb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dit is geen vista of windows 7

ddat model zal wel legacy boot 16 hebben en dat zal wel niet werken met die drive van je

maak maar een stickje met rufus
en daar zul je nog moeite genoeg mee hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mijn ervaring is dat niet alle externe ODD's de mogelijkheid hebben om ervan te booten.
Maar je kunt wel booten met die externe ODD op de andere laptop of desktop? Zoja, dan kun je dit wegstrepen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
PD2JK schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:47:
Mijn ervaring is dat niet alle externe ODD's de mogelijkheid hebben om ervan te booten.
Maar je kunt wel booten met die externe ODD op de andere laptop of desktop? Zoja, dan kun je dit wegstrepen.
Via de 2133 (die is ouder dan de 2140) kan ik booten via de ODD met de xp disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey kleeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HiUxuT0yyg4ATLf2z1W9tEu_J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tz40rcW0SmTwJeLvmOTMvuF.jpg?f=fotoalbum_large

De 2133 is eindelijk gelukt! Hij geeft geen fout meer. Dus deze kan gestreept worden. Nu alleen nog problemen met de de 2140.
Pagina: 1