Ik open toch maar weer een nieuw topic, de problemen die ik ervaar komen niet overeen met de vele andere post over AMD CPU's die te warm worden. Ik hoor mensen klagen over 90 graden na 2 minuten full load, dit gebeurt bij mij na 1 seconde...
Mijn specs:
AMD Ryzen 5 3600 (stock cooler)
MSI B450 Gaming Plus Max
MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
be quiet! Pure Base 500 Zwart
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B32
Corsair RM550x (2018) Zwart
Kingston A2000 500GB
Vanaf dat ik het systeem gebouwd heb vind ik al dat de CPU temperatuur erg onrustig is bij idle load. Hij springt van de ene seconden na de andere van 63 graden naar 70 graden en weer terug. Dit merkte ik direct op doordat de CPU fan de gehele tijd stond te hunten met toerental.
Na e.e.a. aan fanspeed afgesteld te hebben was het een stuk beter en heb ik eigenlijk niet meer naar de temperaturen gekeken aangezien de ryzen lijn er om bekend staat niet de meest koele CPU's te zijn.
Sinds gisteren begin ik toch weer problemen te krijgen, ik moet een paar video's converten en dit is behoorlijk zwaar voor de CPU. Binnen enkele seconden zit ik op een temperatuur boven de 100 graden. Hij gaat ook gewoon door naar 110 graden als ik het proces niet stop.
Ter verduidelijking heb ik er zelf een capture van gemaakt welke ik op youtube heb gezet:
Heeft iemand nog een suggestie wat ik kan doen?
Mijn specs:
AMD Ryzen 5 3600 (stock cooler)
MSI B450 Gaming Plus Max
MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
be quiet! Pure Base 500 Zwart
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B32
Corsair RM550x (2018) Zwart
Kingston A2000 500GB
Vanaf dat ik het systeem gebouwd heb vind ik al dat de CPU temperatuur erg onrustig is bij idle load. Hij springt van de ene seconden na de andere van 63 graden naar 70 graden en weer terug. Dit merkte ik direct op doordat de CPU fan de gehele tijd stond te hunten met toerental.
Na e.e.a. aan fanspeed afgesteld te hebben was het een stuk beter en heb ik eigenlijk niet meer naar de temperaturen gekeken aangezien de ryzen lijn er om bekend staat niet de meest koele CPU's te zijn.
Sinds gisteren begin ik toch weer problemen te krijgen, ik moet een paar video's converten en dit is behoorlijk zwaar voor de CPU. Binnen enkele seconden zit ik op een temperatuur boven de 100 graden. Hij gaat ook gewoon door naar 110 graden als ik het proces niet stop.
Ter verduidelijking heb ik er zelf een capture van gemaakt welke ik op youtube heb gezet:
- Veel problemen liggen aan het niet juist verdelen van de koelpasta, echter was mijn CPU al voorzien van pasta door AMD
- Ik heb alle fans op 100% gezet om te controleren of het misschien daaraan lag
- Mijn kast heeft geen last van stof oid dit heb ik gecontroleerd
- Panelen aan de zijkant van de kast halen maakt geen verschil voor koeling
- Ik heb gecontroleerd of de CPU koeler goed gemonteerd is
- Ik heb de CPU niet overcloked maar game boost is wel aan, wanneer ik game boost uit zet dan blijft de temp op zo'n 90 graden hangen.
- Alle drivers (ook van bios) zijn up-to-date
Heeft iemand nog een suggestie wat ik kan doen?