Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-05 20:19

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Ik open toch maar weer een nieuw topic, de problemen die ik ervaar komen niet overeen met de vele andere post over AMD CPU's die te warm worden. Ik hoor mensen klagen over 90 graden na 2 minuten full load, dit gebeurt bij mij na 1 seconde...

Mijn specs:

AMD Ryzen 5 3600 (stock cooler)
MSI B450 Gaming Plus Max
MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
be quiet! Pure Base 500 Zwart
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B32
Corsair RM550x (2018) Zwart
Kingston A2000 500GB

Vanaf dat ik het systeem gebouwd heb vind ik al dat de CPU temperatuur erg onrustig is bij idle load. Hij springt van de ene seconden na de andere van 63 graden naar 70 graden en weer terug. Dit merkte ik direct op doordat de CPU fan de gehele tijd stond te hunten met toerental.

Na e.e.a. aan fanspeed afgesteld te hebben was het een stuk beter en heb ik eigenlijk niet meer naar de temperaturen gekeken aangezien de ryzen lijn er om bekend staat niet de meest koele CPU's te zijn.

Sinds gisteren begin ik toch weer problemen te krijgen, ik moet een paar video's converten en dit is behoorlijk zwaar voor de CPU. Binnen enkele seconden zit ik op een temperatuur boven de 100 graden. Hij gaat ook gewoon door naar 110 graden als ik het proces niet stop.

Ter verduidelijking heb ik er zelf een capture van gemaakt welke ik op youtube heb gezet:
  • Veel problemen liggen aan het niet juist verdelen van de koelpasta, echter was mijn CPU al voorzien van pasta door AMD
  • Ik heb alle fans op 100% gezet om te controleren of het misschien daaraan lag
  • Mijn kast heeft geen last van stof oid dit heb ik gecontroleerd
  • Panelen aan de zijkant van de kast halen maakt geen verschil voor koeling
  • Ik heb gecontroleerd of de CPU koeler goed gemonteerd is
  • Ik heb de CPU niet overcloked maar game boost is wel aan, wanneer ik game boost uit zet dan blijft de temp op zo'n 90 graden hangen.
  • Alle drivers (ook van bios) zijn up-to-date
.

Heeft iemand nog een suggestie wat ik kan doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:35
Eerste stap is Ryzen Master Utility installeren en kijken wat de temp daar is. Heb zo vermoeden dat die temp weergave niet correct is in de software wat je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Temp weergave klopt niet, even met Ryzen Master kijken. Bij zit iCue van Corsair er 18 graden vanaf en HWInfo er 22 graden vanaf. Volgens mij worden sommige sensors niet goed uitgelezen. Overigens had de CPU zich bij 100 graden al lang en breed terug geschakeld.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:06
Wim-Bart schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:02:
Temp weergave klopt niet, even met Ryzen Master kijken. Bij zit iCue van Corsair er 18 graden vanaf en HWInfo er 22 graden vanaf. Volgens mij worden sommige sensors niet goed uitgelezen. Overigens had de CPU zich bij 100 graden al lang en breed terug geschakeld.
teruggeschakeld?
sterker nog dan was hij uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Nieuw filmpje nu met Ryzen master en MSI command center voor het overzicht van de andere temperaturen. Ryzen master geeft zoals te zien de zelfde temp aan. Terwijl er limit 95 staat gaat hij gewoon door naar 100+? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:52

Cyphax

Moderator LNX
laforte schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:01:
Nieuw filmpje nu met Ryzen master en MSI command center voor het overzicht van de andere temperaturen. Ryzen master geeft zoals te zien de zelfde temp aan. Terwijl er limit 95 staat gaat hij gewoon door naar 100+? :?

[YouTube: 2020 04 26 07 57 31]
Is het blok ook daadwerkelijk zo heet? 100 graden moet je wel voelen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:58
Heb je de klemmen van de processor koeler wel helemaal doorgedrukt? Ze moeten helemaal naar beneden, lijkt alsof je ze kapot moet drukken zo hard.check anders even op YouTube hoe het moet.

[ Voor 14% gewijzigd door jostefa op 26-04-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Cyphax schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:18:
[...]

Is het blok ook daadwerkelijk zo heet? 100 graden moet je wel voelen.
Het is wat lastig te voelen omdat het maar een klein blokje is, maar als ik de CPU koeler voel dan is die zeker geen 100 graden maar rond de 45 graden vermoed ik.
jostefa schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:21:
Heb je de klemmen van de processor koeler wel helemaal doorgedrukt? Ze moeten helemaal naar beneden, lijkt alsof je ze kapot moet drukken zo hard.check anders even op YouTube hoe het moet.
Ik heb zojuist alles even los gehad en weer gemonteerd, ik kan geen afwijkingen vinden. Wel viel mij op dat de koelpasta niet helemaal fantastisch er op zit (zie foto's). Ik denk wel dat het voldoende is maar helemaal blij ben ik er niet mee. Er is ook een "plekje" te zien op de CPU dit is voor mij een indicatie dat de koeler niet over het volledige oppervlak contact maakt met de CPU.
Ik heb zojuist de be quiet! Dark Rock Pro 4 besteld, ik hoop dat deze het probleem gaat oplossen al had ik van de standaard koeler ook voldoende koel capaciteit verwacht. Tot de nieuwe koeler er is laat ik mijn game boost uit staan zodat de temperatuur onder de 90 graden blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygJmLXcAd6mMODi7WEid5iJwJ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S84iMK9AfG9CSChaLnfNk4y9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9CGPDi7PJ-FmckTbMwUGu229ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOtXIyaXsR3zwPG2FgWIlTp2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:58
Ik zie dat je een hele andere cooler hebt dan ik, dus mijn tips gelden niet voor deze cooler. Verder is het idd verstandig om er een normale cooler in te zetten, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 17:16
Het is wat lastig te voelen omdat het maar een klein blokje is, maar als ik de CPU koeler voel dan is die zeker geen 100 graden maar rond de 45 graden vermoed ik.

Ik heb zojuist alles even los gehad en weer gemonteerd, ik kan geen afwijkingen vinden. Wel viel mij op dat de koelpasta niet helemaal fantastisch er op zit (zie foto's). Ik denk wel dat het voldoende is maar helemaal blij ben ik er niet mee. Er is ook een "plekje" te zien op de CPU dit is voor mij een indicatie dat de koeler niet over het volledige oppervlak contact maakt met de CPU.
Ik heb zojuist de be quiet! Dark Rock Pro 4 besteld, ik hoop dat deze het probleem gaat oplossen al had ik van de standaard koeler ook voldoende koel capaciteit verwacht. Tot de nieuwe koeler er is laat ik mijn game boost uit staan zodat de temperatuur onder de 90 graden blijft.
Ik merkte in dat filmpje dat er meer dan 85 CPU en 15 SOC Watt verbruik. Dat gaat de stock koeler van 3600 niet trekken. Ik vermoed dat de moederbord niet heel strikt is met "Stock" spec en gebeurt heel vaak. Wat gebeurt er als je max cpu verbruik 65 watt zet?

Dark rock pro 4 is een beetje overkill maar ik koos dezelfde koeler voor extra stilte.

[ Voor 3% gewijzigd door WildWilly op 26-04-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:52

Cyphax

Moderator LNX
laforte schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:57:
[...]

Dan denk ik dat de weergave van die software niet klopt. Je kunt ook even in het bios kijken naar de temperaturen, die zouden toch eigenlijk altijd wel moeten kloppen.
Evengoed is de koeler die je hebt besteld beter dan de stock cooler. Ik heb mijn eigen cooler ook vervangen door iets vergelijkbaars onlangs (op een 2600x). Dat scheelt qua temperaturen wel echt een hoop. Ik vraag me af of het het probleem van die hoge gerapporteerde temperaturen op gaat lossen hoor.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ryzen 3600 word met een stockcooler gewoon heel erg warm, heel raar is dit niet. Elke tower cooler zal een flinke verbetering geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-05 00:05
Ik heb hetzelfde probleem met mijn ryzen 2600. Gisteren nieuwe pc gebouwd en vandaag kwam ik erachter dat het erg heet is bij idle. Stock koeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDscbe9y8WF4q3vjFTbSzeksybk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7OL6IYrOrV1xDQzkDmlBk9R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc3-YEoQbJcCluO3KqSbPxDMJrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzmtyEPvoSaA9YOvbpDDUPOH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0OItuvIIZeI-EA22_u7HUKPmZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH6gDRi2EHRySaZlQPHErtUd.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 22:24
Volgens mij heb je ergens je PPT aangepast, je maximale afgenomen vermogen ligt veel hoger dan de 88w die je voor een dergelijke 65w CPU zou moeten zien, in je video zien we meer dan 100 watt !!

Ryzen master in je 2e video geeft 1000W PPT aan met 11%, ook dat is veel to hoog voor deze CPU.

Ik zou dus je bios eens even nalopen, ik denk dat daar wat zaken aangevinkt zijn zoals PBO .

Vergeet niet dat AMD de chiplets die voldoen voor de 3600 gebruikt, de betere gaan naar hoger gespecificeerde CPU's.

Mijn 3700X verbruikt daar piek 89,8 tijden een CPU benchmark dus geen wonder dat jou CPU erg heet wordt.

Mijn advies is default je bios settings en en ga dan nog eens benchmarken.

[ Voor 29% gewijzigd door mash_man02 op 26-04-2020 14:46 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zensu schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:16:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn ryzen 2600. Gisteren nieuwe pc gebouwd en vandaag kwam ik erachter dat het erg heet is bij idle. Stock koeler.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ook is het ideaal om Speccy te gebruiken en je RAM op 2133 te laten draaien.
weet je zeker dan je 2600 hebt gekocht en niet 1600 ?

RAM in bankje 2en4 vanaf cpu en XMP profiel hoger instellen dan 2133(neem aan dat je sneller ram hebt)

@laforte Het lijkt mij dat je koeler geen goed contact maakt met gehele cpu oppervlak.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 26-04-2020 14:43 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Hackus schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:41:
[...]

Ook is het ideaal om Speccy te gebruiken en je RAM op 2133 te laten draaien.
weet je zeker dan je 2600 hebt gekocht en niet 1600 ?

RAM in bankje 2en4 vanaf cpu en XMP profiel hoger instellen dan 2133(neem aan dat je sneller ram hebt)
Gebruik Ryzen master utility eens, in je Aida foto laat je 100% load zien met 62 graden, dus daaar zien we al geen probleem. En maak even een eigen draadje aan voordat we het probleem van de TS vergeten.

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 26-04-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
mash_man02 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:35:
Volgens mij heb je ergens je PPT aangepast, je maximale afgenomen vermogen ligt veel hoger dan de 88w die je voor een dergelijke 65w CPU zou moeten zien, in je video zien we meer dan 100 watt !!

Ryzen master in je 2e video geeft 1000W PPT aan met 11%, ook dat is veel to hoog voor deze CPU.
PPT hoort niet uit te maken, zelfs als ik pbo aan of uit zet met de 1000W PPT hoort de moederbord niet over die 65 watt en/off 95 graden te gaan. Hier hoort moederbord in te grijpen. En dit gebeurd zo te zien op de video niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
WildWilly schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:23:
[...]

PPT hoort niet uit te maken, zelfs als ik pbo aan of uit zet met de 1000W PPT hoort de moederbord niet over die 65 watt en/off 95 graden te gaan. Hier hoort moederbord in te grijpen. En dit gebeurd zo te zien op de video niet.
Zitten die beveiligingen in de cpu of in het moederbord? Ondanks dat ik de temperatuur issues misschien kan oplossen is het wel prettig dat alle beveiligingen werken om schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Beide... Moederbord fabrikanten mogen van AMD PPT zelf bepalen. Maar horen wel nog steeds de limieten van CPU (met of zonder PBO) te volgen. Dit betekend zonder PBO mag de CPU niet te ver boven 65 WATT en moet de 95 graden niet overschrijden. Met PBO mogen we wel boven 65 WATT mits temperatuur het toelaat mag dus niet over de 95.

Even ter info zelfs toen ik mijn cpu nog op stock koeler koelde begon systeem al te stoppen met boosten als ik in de 80 graden kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
WildWilly schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:23:
[...]

Never mind, volgens mij bedoel je dat het moederbord niet Limit op 88W waar die dat wel zou moeten doen.

Dus kijk even of je bios up to date is en ga even naar default settings.

[ Voor 59% gewijzigd door mash_man02 op 26-04-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
mash_man02 schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:55:
[...]

Dan zou ik nog even goed naar de video's kijken, de een heeft 104W max afname met HWmonitor en de andere 11%van 1000W = 110W. Ryzen master geeft bij mij in ieder geval en rood kleurtje als je de grenzen benaderd. Hat gaat in mijn beleving om de Package power. En die gaat men mijn testje op mijn 3700X toch echt niet ver boven 88 Watt wat bij de TS in mijn beleving duidelijk wel het geval is.
Ik zei ook eerder "Wat gebeurt er als je max cpu verbruik 65 watt zet?".

Er is ergens in de bios kan je de totale package power consumptie kan instellen. (bij mij heet het eco mode) dit kan ik zelf instellen op strak 95 of 65 bij jou waarschijnlijk 65 of 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
WildWilly schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:07:
[...]
Er is ergens in de bios kan je de totale package power consumptie kan instellen. (bij mij heet het eco mode) dit kan ik zelf instellen op strak 95 of 65 bij jou waarschijnlijk 65 of 45.
Dit moet ik even corrigeren dit heet bij mij package power limit. Mijn excuses voor late correctie. (moest koken/eten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ik zie dat het een msi bord is, heb je binnen dragon center toevallig Ultimate/High performane of iets gekozen?
Bij mij knalde hij dan ook de cpu naar 4,2GHz locked. Zie dat je command center gebruikt, maar vermoed dat deze de zelfde vervelende "feature" heeft.
Anders toevallig "game mode boost" in de bios geactiveerd? links van de XMP knop. Dat doet hetzelfde
start hem eens in save mode en doe de zelfde test

[ Voor 33% gewijzigd door brid op 26-04-2020 21:00 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de support!
brid schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:34:
Ik zie dat het een msi bord is, heb je binnen dragon center toevallig Ultimate/High performane of iets gekozen?
Bij mij knalde hij dan ook de cpu naar 4,2GHz locked. Zie dat je command center gebruikt, maar vermoed dat deze de zelfde vervelende "feature" heeft.
Anders toevallig "game mode boost" in de bios geactiveerd? links van de XMP knop. Dat doet hetzelfde
start hem eens in save mode en doe de zelfde test
Ik heb even gekeken er staat niets aan van bijvoorbeeld gaming mode oid. Game boost staat normaal gesproken wel aan in de bios (staat nu uit om temperatuur te drukken). Als game boost uit staat zijn de temperaturen acceptabel.
WildWilly schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:07:
[...]

Ik zei ook eerder "Wat gebeurt er als je max cpu verbruik 65 watt zet?".

Ik heb de CPU begrensd op 65 watt, al zie ik dit niet terug in ryzen master. Ik heb weer een video gemaakt (game boost was ook aan) om te vergelijken. de temperatuur schiet alsnog skyhigh in een paar seconden. Het is er niet beter op geworden na het loshalen van de koeler... |:(
WildWilly schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:41:
Beide... Moederbord fabrikanten mogen van AMD PPT zelf bepalen. Maar horen wel nog steeds de limieten van CPU (met of zonder PBO) te volgen. Dit betekend zonder PBO mag de CPU niet te ver boven 65 WATT en moet de 95 graden niet overschrijden. Met PBO mogen we wel boven 65 WATT mits temperatuur het toelaat mag dus niet over de 95.

Even ter info zelfs toen ik mijn cpu nog op stock koeler koelde begon systeem al te stoppen met boosten als ik in de 80 graden kwam.
Zou ik mijn moederbord terug moeten sturen omdat deze begrenzing niet werkt?
mash_man02 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:35:

Ik zou dus je bios eens even nalopen, ik denk dat daar wat zaken aangevinkt zijn zoals PBO .

Vergeet niet dat AMD de chiplets die voldoen voor de 3600 gebruikt, de betere gaan naar hoger gespecificeerde CPU's.

Mijn 3700X verbruikt daar piek 89,8 tijden een CPU benchmark dus geen wonder dat jou CPU erg heet wordt.

Mijn advies is default je bios settings en en ga dan nog eens benchmarken.
Ik heb de bios gereset middels de jumper op het moederbord, helaas geen verschil. Ik heb trouwens de laatste bios versie H.60
Ik denk dat ik nu eerst even de nieuwe koeler moet installeren en dan weer verder kan testen om schade te voorkomen. Deze komt dinsdag binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door laforte op 26-04-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Ik vindt het in ieder geval heel raar daat Ryzen master al geen thresholds detecteerd.

Kijk anders even in je bios en kijk even naar X-BOOST. Daar staan wat performance settings.check even of deze allemaal op "disabled" staan.

Men is er niet heel duidelijk over maar dit neigt naar overclock presets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:33
Zensu schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:16:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je 3e screenshot laat andere temperaturen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-05 00:05
c-nan schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:36:
[...]

Je 3e screenshot laat andere temperaturen zien?
@laforte probeer eens met HWMonitor?

Met HWmonitor heb ik lagere temp dan Speccy en Ryzen Master. Misschien geldt dat ook voor topicstarter.

Zelf heb ik geen ervaring met het uitlezen met deze nummers, maar welke programma heeft nou gelijk :P?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zwh4rgoqZmZ-Fp5rdRSVUL5MQXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7ZbC0fwNwuN4ZSQIeKXxhZ5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsARyYVwcn1p2xRUg5z01wTH5iA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iFdoc9tNJr7UZP7rPj3ZPld.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIGZFVdK7I1FEac_KNpou6b8AbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n13OL4l6fxgwq5ezFwgCnKcN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:33
Speccy geeft bij mij ongeloofwaardige cijfers (idle 95C). Klopt uiteraard niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
laforte schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:49:
Ik heb de bios gereset middels de jumper op het moederbord, helaas geen verschil. Ik heb trouwens de laatste bios versie H.60
Ik denk dat ik nu eerst even de nieuwe koeler moet installeren en dan weer verder kan testen om schade te voorkomen. Deze komt dinsdag binnen.
[YouTube: 2020 04 26 21 39 50]
ok kijk in https://www.msi.com/Mothe...B450-GAMING-PLUS-MAX.html

Laatste bios is 7B86vH6

[ Voor 195% gewijzigd door WildWilly op 26-04-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Game mode in de bios is een OC mode van +-300 - 350 MHz all core, daar is je stock cooler niet op berekent.
Wel apart dat hij inderdaad niet terug klokt bij de 105 graden max is bij amd 95

Welke cooler heb je besteld?

[ Voor 5% gewijzigd door brid op 27-04-2020 10:36 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Ja die heb ik ook. Wordt H.60 genoemd in MSI live.
brid schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:35:
Game mode in de bios is een OC mode van +-300 - 350 MHz all core, daar is je stock cooler niet op berekent.
Wel apart dat hij inderdaad niet terug klokt bij de 105 graden max is bij amd 95

Welke cooler heb je besteld?
Be quiet! Dark Rock Pro 4. Misschien een beetje te veel van het goeie, maar dan blijft hij in ieder geval koel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
laforte schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:42:
Be quiet! Dark Rock Pro 4. Misschien een beetje te veel van het goeie, maar dan blijft hij in ieder geval koel :)
Kleine tip haal de moederbord eerst eruit voor je de koeler monteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mash_man02 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:43:
[...]

Gebruik Ryzen master utility eens, in je Aida foto laat je 100% load zien met 62 graden, dus daaar zien we al geen probleem. En maak even een eigen draadje aan voordat we het probleem van de TS vergeten.
@Zensu quoten en niet mij ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Misschien dat dit voor jou ook werkt, mijn b450 tomahawk is dol op hoge voltages.
Door een offset van 0.150 op te geven bij de vcore gingen de tempraturen bij een cinebench R15 van ongeveer 73 naar 61(ryzen master 3800x nzxt z63) en de prestaties bleven gelijk.

Beste kun je met kleine stapjes verminderen en iedere cinebench draaien, als je te laag gaat zie je je score met 200 of meer naar beneden gaan

|:( ik snap er officieel niks meer van met ryzen, met wat settings gespeelt en alles terug egezet en nu weer terug op 70 graden 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door brid op 28-04-2020 09:48 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
laforte schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:42:
[...]

Ja die heb ik ook. Wordt H.60 genoemd in MSI live.

[...]

Als die overkill is wordt je PC alleen maar stiller als je cores in ieder geval goed overdragen naar je IHS.
Daar heb je voor de komende jaren een prima cooler aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
De nieuwe koeler zit er op met behulp van mijn 4 jarige dochter, toch wel een beetje groot verschil merkbaar. Koelpasta zit er nu veel beter op.

Game-boost uit alle threads op 100% load maximaal 65 graden.
Game-boos aan alle threads op 100% load maximaal 79 graden.
Idle temp zit nu rond de 36.

Ik heb game-boost niet nodig dus laat het uit staan maar wel fijn om te weten dat ik het eventueel in de toekomst aan kan zetten zonder problemen al dient er dan nog wel e.e.a. afgesteld te worden om bij de 65 watt in de buurt te blijven.
Het blijft nog steeds vreemd waarom de beveiligingen niet werken boven de 95 graden :? Ik heb de youtube video ook naar MSI gestuurd die zegt:
Thanks for contacting MSI technical support.

Regarding your concern, protections are the default settings and they will work if the temperature touches the extreme value, in theory, the first step of protective measures is to reduce the frequency to reduce the temperature, from your video, CPU has reduced the frequency to protect the CPU.

Thanks for your cooperation in advance!

Best Regards,

MSI Technical Support Team
Ik kan het zo snel even niet zien in de video maar ik laat het maar even hierbij denk ik.

ohja ook niet geheel onbelangrijk, het geluid is met ongeveer 112 dB afgenomen, wel zo fijn :)

[ Voor 36% gewijzigd door laforte op 28-04-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
laforte schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:34:
De nieuwe koeler zit er op met behulp van mijn 4 jarige dochter, toch wel een beetje groot verschil merkbaar. Koelpasta zit er nu veel beter op.

Game-boost uit alle threads op 100% load maximaal 65 graden.
Game-boos aan alle threads op 100% load maximaal 79 graden.
Idle temp zit nu rond de 36.

Ik heb game-boost niet nodig dus laat het uit staan maar wel fijn om te weten dat ik het eventueel in de toekomst aan kan zetten zonder problemen al dient er dan nog wel e.e.a. afgesteld te worden om bij de 65 watt in de buurt te blijven.
Het blijft nog steeds vreemd waarom de beveiligingen niet werken boven de 95 graden :? Ik heb de youtube video ook naar MSI gestuurd die zegt:

[...]

Ik kan het zo snel even niet zien in de video maar ik laat het maar even hierbij denk ik.

ohja ook niet geheel onbelangrijk, het geluid is met ongeveer 112 dB afgenomen, wel zo fijn :)

Mooi om te horen.
Pagina: 1