Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 18:36
Zoals de titel al een beetje verraad, heb ik een vraag over Synology Hybrid RAID.

Sinds kort heb ik recent een NAS vervangen door een Synology DS418play.

Tijd niet bezig geweest met Synology, dus was even afwachten wat er zou gebeuren na het plaatsen van twee nieuwe schijven en nieuw geheugen. Na opstarten bleek alles prima te werken, en draait er vooralsnog 2x 8TB (in totaal 16TB) en 8GB RAM als een zonnetje in de nieuwe Synology NAS.

Beide harde schijven zijn herkend, hebben een btrfs-partitie, en door SHR is er maar 8TB (de helft van het totale volume) beschikbaar. Hoewel ik voor het draaien van de schijven in RAID-opstelling ben, heb ik toch wat vragen met de praktische omgang met SHR. Deze vragen heb ik geprobeerd op te zoeken, en ik heb de gebruikershandleiding geraadpleegd. Desondanks blijft het volgende voor mij nog gissen:

1: Als de 8TB is volgeschreven en ik heb behoefte aan meer ruimte, wordt deze dan automatisch vrijgemaakt op de 2e schijf? En wat voor effect heeft dat op de SHR-opstelling? Vervalt die in zijn geheel?

2: Als dit niet het geval is, en ik wil op een later moment de tweede schijf toevoegen aan mijn storage pool, kan dit dan zonder problemen? Moet er in dit geval geformatteerd worden?

3: Als ik er voor kies om op dit moment in plaats van SHR, voor JBOD of RAID0 te kiezen, kan ik dan na het upgraden met nog eens 2x 8TB (4x 8TB, 32TB in totaal) terug naar SHR zonder te hoeven formatteren?

M.a.w. in hoeverre is het systeem van Synology geautomatiseerd, welke problemen komen kijken bij het praktische gebruik, en krijg ik in de toekomst mogelijk problemen omdat er geformatteerd moet worden?

Alvast bedankt voor de input :)

Beste antwoord (via Kesasar op 25-04-2020 23:09)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

1: Als de 8TB is volgeschreven en ik heb behoefte aan meer ruimte, wordt deze dan automatisch vrijgemaakt op de 2e schijf? En wat voor effect heeft dat op de SHR-opstelling? Vervalt die in zijn geheel?
Nee, SHR-1 met 2 HDD's is het zelfde als RAID 1, j e bent 50% kwijt aan redundancy. Je kan ook een single disk SHR hebben (maar dat bied geen redundancy, alleen flexibiliteit).
2: Als dit niet het geval is, en ik wil op een later moment de tweede schijf toevoegen aan mijn storage pool, kan dit dan zonder problemen? Moet er in dit geval geformatteerd worden?
Juist met SHR is dat dynamisch te doen, zie https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
3: Als ik er voor kies om op dit moment in plaats van SHR, voor JBOD of RAID0 te kiezen, kan ik dan na het upgraden met nog eens 2x 8TB (4x 8TB, 32TB in totaal) terug naar SHR zonder te hoeven formatteren?
Nee, SHR moet je meteen kiezen.

En in tegenstelling tot wat @Microkid zegt, bij het bijplaatsen van een HDD gaat dat NIET automatisch.
Je moet er voor kiezen deze als een nieuw volume te gebruiken of toe te voegen aan je bestaande.
Daarnaast moet de geplaatste HDD dan gelijk of groter zijn om aan de bestaande SHR toegevoegd te kunnen worden.

En wat @gastje01 zegt over data verdelen klopt echter alleen over n-1 drives. (of n-2 bij SHR-2).

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 25-04-2020 23:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 18:11
Je 2 schijven zijn nu een exacte kopie van elkaar zodat er bij falen van een schijf je data beschikbaar blijft (let op: dit is geen backup). Voeg je er een 3e schijf aan toe van hetzelfde formaat (of groter), neemt je volume met 8 TB toe. De synology zal je data nu over 3 schijven verdelen zodat je data altijd op minimaal 2 schijven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1. Nee, beide schijven zijn in gebruik bij SHR. Bij 2 schijven heb je raid-1, ofwel mirror.
2. Je hebt een 4-bay drive met 2 disks. Als je meer ruimte nodig hebt prik je er een 3e disk bij in het volume. SHR zal dan automatisch overschakelen naar raid-5
3. nee, dan moet je opnieuw beginnen.

Ergo: het slimste is om met SHR te beginnen, dan kan je later nog alle kanten op met uitbreiding.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, SHR-1 met 2 HDD's is het zelfde als RAID 1, j e bent 50% kwijt aan redundancy. Je kan ook een single disk SHR hebben (maar dat bied geen redundancy, alleen flexibiliteit).
Juist met SHR is dat dynamisch te doen, zie https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Nee, SHR moet je meteen kiezen.

En in tegenstelling tot wat @Microkid zegt, bij het bijplaatsen van een HDD gaat dat NIET automatisch.
Je moet er voor kiezen deze als een nieuw volume te gebruiken of toe te voegen aan je bestaande.
Daarnaast moet de geplaatste HDD dan gelijk of groter zijn om aan de bestaande SHR toegevoegd te kunnen worden.

En wat @gastje01 zegt over data verdelen klopt echter alleen over n-1 drives. (of n-2 bij SHR-2).

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 25-04-2020 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kesasar
En als ik een volume van gelijke grootte toevoeg? Ik heb nog 2x 8TB schijven op het oog, en zou die aan de huidige opstelling kunnen toevoegen.

[ Voor 90% gewijzigd door Kesasar op 25-04-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
Ik lees dat SHR geen backup is. Is dat omdat een backup op een geheel nieuw apparaat moet zijn, en bij voorkeur op een andere locatie (ivm bijv. brand)?

De reactie van @Microkid gaf mij juist de hoop eerst met deze opstelling te werken, en daarna 2 schijven bij te prikken. Ik lees dat dit dus wél kan, maar niet automatisch gaat. Lost het enkel toevoegen aan de storage pool dat probleem op?
Bedoel je dat bij 4 schijven van dezelfde grootte, maar de helft beschikbaar is wb de grootte? Ik meen een afbeelding gezien te hebben van Synology over hoe SHR werkt met meerdere schijven, en dacht dat in de handleiding gezien te hebben, maar kan het zo snel niet terugvinden. Edit: handig overzicht staat hier.

Voor alsnog lijkt de beste oplossing eerst te werken met 8tb (8tb redundancy), en later twee 8tb schijven bij te prikken, en deze toe te voegen aan de storage pool. Zou dat ook jouw advies zijn, @DukeBox ?

Nogmaals bedankt voor het advies, aangezien ik er al een dag tegen aan hik om data naar de NAS te verplaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kesasar op 25-04-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@Kesasar met je SHR-1 2x 8TB volume kan je gewoon (2x) 8TB bij steken. Zie de eerder genoemde calculator link.

Als je er 2 wilt doen kan je het wel tegelijk doen in de GUI maar op de achter grond gaat dat 1 voor 1. Ik zou je ook aanraden om dat 1 voor 1 te doen in de GUI want als er wat mis gaat (stroom uitval o.i.d.) dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Eventueel kan je ook met de rebuild rate spelen om het vergroten te versnellen.

Dat eerder genoemd is dat RAID (=SHR) geen backup is dat klopt, RAID is voor redundancy (en/of performance) en in het geval van consumenten gebruik moet je meer denken aan 'gemak' wanneer er een HDD stuk gaat. HDD vervangen, rebuilden en klaar.

In alle gevallen zou ik een backup prefereren boven een RAID set, dat is de enige manier om je data terug te krijgen wanneer je volledige volume corrupt raakt.

overigen, omdat je nu een BTRFS volume hebt kan je prima versioning gebruiken als backup, met een disaster recovery (lees: losse kopie op externe offsite HDD of offsite replica in de cloud/bij iemand anders) ben je dan op zich 100% veilig.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 25-04-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
Probleem gevonden. Staat in mijn edit onderaan deze post.

Inmiddels nog twee schijven aan de NAS toegevoegd, met het oog op dat de upgrade toch een keer zal komen.

Een van de nieuwe schijven is exact hetzelfde als de andere twee schijven die er al in zaten. De ander is praktisch dezelfde schijf (zowel de naam als de specificaties), maar komt waarschijnlijk uit een andere productiereeks. Ook heeft deze schijf een kort aantal (ca. 50 uur) draaiuren gehad.

Om fris te beginnen heb ik alle data van de NAS afgehaald, via het configuratiescherm reset -> erase all data gedaan, en daarna de twee schijven bijgeplaatst. Omdat na het opstarten alleen de drie identieke schijven (allen nieuw uit seal) werden herkend -- en de optie ontbrak om de vierde aan de storage pool toe te voegen -- heb ik nogmaals de handeling reset -> erase all data uitgevoerd, in de hoop dat alle vier de schijven werden toegevoegd aan dezelfde storage pool.

Na het opstarten begon de NAS automatisch met het checken van Parity Consistency. Nu dat compleet is, en het systeem 'Healthy' is, viel mij op dat mijn beschikbare data nog steeds (maar) 14TB is. De laatste schijf heeft alleen de allocation status 'Initialized'. Als ik deze wil toevoegen via 'Action' en 'Add Drive', is de mogelijkheid 'greyed out' en niet mogelijk. Ook de 'Secure Erase' optie is 'greyed out'.

Hoe kan ik alsnog de laatste schijf toevoegen aan dezelfde storage pool? Welke methode is daarbij aangeraden, aangezien er nog geen datamigratie heeft plaatsgevonden en er dus een 'frisse start' gemaakt kan worden?

EDIT: Heb het probleem gevonden. De afwijkende schijf is een 4Kn-schijf en de anderen 512e-schijven. Hierdoor kunnen zij niet naast elkaar draaien in een RAID-opstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door Kesasar op 30-04-2020 15:18 ]

Pagina: 1