X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
The devil is in the details.
Het probleem is: Dat hij mij sinds donderdag mij helemaal negeert (behalve dat om werk gaat) en niet meer met mijn spreekt. Hij moet beseffen dat ik niet dit heb besloten, maar dat de leiding dit wil en mijn methode van werken beter vind. Ik vind het dom dat hij waarschijnlijk dit denk en mij negeert. Hij zegt eens niet meer gedag of hallo.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Toch met de leidinggevende om de tafel gaan zitten?
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Wat betreft communicatie lijkt het mij het beste als je één-op-één met je boze collega gaat praten, en ook aangeeft dat je ermee zit en dat je het wilt oplossen.
Ten eerste: je doet volgens mij veel te dramatisch. Een vastgeroeste collega die niks aanneemt van een 'groentje' is niks nieuws. In eerste instantie proberen op te lossen met je collega, maar mocht dat niet lukken dan naar je leidinggevende stappen.Van der Berg schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:45:
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Toch met de leidinggevende om de tafel gaan zitten?
Maar: heeft zijn werkwijze een negatieve impact op hoe het nu moet volgens je leidinggevende? Als het werk er niet onder lijdt, dan is veranderen niet nodig. Als die collega prettiger werkt op zijn manier en het heeft geen negatieve gevolgen voor de rest van het proces dan heeft het weinig zin er moeilijk over te gaan doen.
Ik kan dus met mijn leidinggevende om de tafel gaan of met hem praten. Maar ik vind het niet leuk dat hij mij negeert
[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 25-04-2020 23:03 ]
Zoals je zelf ook al aangeeft is jouw werkwijze (wat dat ook precies moge inhouden
Op dit moment kom je heel erg onzeker over. Stap daar overheen. Grow a pair en laat je collega je niet van je stuk brengen. Doe zoals je altijd doet en negeer hem terug.
Het lijkt er overigens heel erg op dat die ander niet veel langer je collega zal zijn, als hij zich niet snel begint te gedragen.
Collega praat niet meer met TS, vermoedelijk omdat de leiding wil dat iedereen op manier A werkt terwijl collega op manier B wil werken. Omdat TS manier A heeft bedacht denkt collega vermoedelijk dat TS schuld heeft of oorzaak is. TS heeft geen voorkeur voor manier A of B, en vind het vervelend dat collega niet meer met hem praat.
@Van der Berg Ik kan mij goed voorstellen dat het heel vervelend is, zo'n situatie. Ik zou het gesprek met hem aangaan, om te zorgen dat jullie persoonlijke verhouding weer OK wordt. Als dat niet lukt kan je altijd nog een gesprek met je leidinggevende hebben.
Je leidinggevende ziet vanzelf dat je collega de gegeven opdracht niet volgens zijn opdracht uitvoert.
Het is zijn taak om je collega te corrigeren, niet de jouwe.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is het probleem. Dat ga jij niet veranderen (want daar is hij bang voorVan der Berg schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:31:
Hij is heel bang voor verandering.
Mijn advies: verdiep je eens in de literatuur van onze oude en wijze vriend Machiavelli.
Hieronder een quote van hem. Denk er maar eens over na en zoek voor de aardigheid eens wat meer op over de zaken die hij geschreven heeft rondom verandering.
MachiavelliEr is niets moeilijker om aan te pakken, gevaarlijker om uit te voeren, of onzekerder in haar slagen dan de leiding te nemen bij het invoeren van een nieuwe ordening van zaken, omdat de vernieuwer vijanden heeft in allen die goed deden onder de oude omstandigheden en weinig geestdriftige verdedigers in allen die het misschien goed zullen doen onder de nieuwe omstandigheden.
Ik zou het wel even met je leidinggevende bespreken, om aan te geven dat er wat speelt. Dat hoeft niet meteen een zwaar gesprek te zijn, maar wel om (ook voor de toekomst) helder te krijgen dat jij gewoon je werk wil doen zoals je leidinggevende aangeeft. Ik neem aan dat je leidinggevende je collega ook wel een beetje kent en wel weet dat die nogal koppig kan zijn. En verder de eigenwijsheid van je collega een beetje negeren. Hoe meer je erover begint, hoe erger de boel zal escaleren. Ik denk dat je collega in de loop van de tijd vanzelf wel bijtrekt,Van der Berg schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:58:
Ik begrijp het ook niet. Donderdag wilde de leidinggevende dit opeens anders en op mijn methode verder dat volgens hun weer sneller is en handiger is volgens hun. Ik ben niet naar de leidinggevende gegaan en gezegd dat mijn methode beter is. Ik heb in die bespreking ook mijn mening gegeven dat ik achter hun plan staat, misschien had ik beter niet kunnen praten of iets te zeggen. Hij begon al te zeggen dat hij het werk niet meer ging doen of uitvoeren en de leidinggevende werd daar heel kwaad op bijna moest hij zich gaan melden op kantoor. Ik merkte dat hij niet blij is.
Ik kan dus met mijn leidinggevende om de tafel gaan of met hem praten. Maar ik vind het niet leuk dat hij mij negeert
Ook dat die collega boos is en niet meer met je praat is zijn probleem en niet jouw probleem. Gewoon aardig blijven doen en hem er NOOIT op wijzen dat hij het anders moet doen. Dat is de taak van zijn leidinggevende.
Je leidinggevende gaat misschien ook nig actie ondernemen. En wellicht draait je collega wat bij.
Dat is toch helemaal niet relevant? Het is geej technisch topic.Hahn schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:03:
Ontwijk je de vraag over welke werkwijze nou expres..?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
We horen nu de kant van de boze collega niet.
1. Kan zijn dat het oude systeem door hem bedacht is. Misschien heb je ergens in de bespreking laten vallen dat het oude niet deugd of het nieuwe een stuk beter is. Dat kan natuurlijk pijnlijk zijn.
2. Kan ook zijn dat je baas niet slim genoeg is, en nu een slechter systeem kiest.
Wat ik wil zeggen, is dat het ook mogelijk is dat de boze collega gelijk heeft. Je kunt het beste met de collega gaan praten om erachter te komen wat er precies speelt. Als dat niet lukt of de persoon is puur door karakter dwars, dan is het verder aan je baas. Maak jezelf in ieder geval niet druk, waar mensen samenwerken, zijn altijd menselijke problemen.
3. TS toont zich een slechte winnaar door het die collega in te wrijven op een manier die die collega als bijzonder onprettig ervaart.Playa del C. schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:54:
Zoals de situatie beschreven wordt, doe je niks verkeerd. Je hoeft verder niet met iedereen vrienden te worden. Hou het verder zakelijk met deze collega, dan heb je er verder niks meer mee te maken.
We horen nu de kant van de boze collega niet.
1. Kan zijn dat het oude systeem door hem bedacht is. Misschien heb je ergens in de bespreking laten vallen dat het oude niet deugd of het nieuwe een stuk beter is. Dat kan natuurlijk pijnlijk zijn.
2. Kan ook zijn dat je baas niet slim genoeg is, en nu een slechter systeem kiest.
Wat ik wil zeggen, is dat het ook mogelijk is dat de boze collega gelijk heeft. Je kunt het beste met de collega gaan praten om erachter te komen wat er precies speelt. Als dat niet lukt of de persoon is puur door karakter dwars, dan is het verder aan je baas. Maak jezelf in ieder geval niet druk, waar mensen samenwerken, zijn altijd menselijke problemen.
Let wel: ik zeg niet dat dat zo is, maar wel dat dat een mogelijkheid is.
Volgens mij is het probleem hier vooral een leidinggevende die zaakjes maar op z'n beloop laat dan dat iemand iets niet volgens het boekje doet. Uit het feit dat dat niet gebeurt zou je kunnen afleiden dat hij het allemaal niet zo belangrijk vindt meerdere wegen naar Rome.. en dat TS het veel te zwaar opneemt. Een andere mogelijkheid is dat die leidinggevende gewoon een slechte leidinggevende is niet ingrijpt als dat nodig is. Dit geziek tussen collega's is immers ook iets waar wat mee gedaan moet worden
Oja TS, en dan even iets praktisch.. dingen waaien ook wel weer eens over.. het gebeurt maar zelden dat iets als dit de sfeer definitief verpest.
[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 26-04-2020 09:33 ]
Niet dat het perse benoemd moet worden. Maar dat een beetje geforceerd niet doen suggereert dat TS mogelijk ook wel weet dat het iets lulligs is dat misschien wel de hele ophef niet waard is. Het is natuurlijk speculatie.. maar daar plakt dit hele topic van aan elkaar.!null schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:50:
Het gaat nu om 1 werkdag. Ik zou het even aankijken.
Dat is toch helemaal niet relevant? Het is geej technisch topic.
Ik denk eerder dat het dan zo bedrijfsspecifiek wordt, dat het niet meer om een 'anonieme' vraag gaat maar dat voor ingewijden precies duidelijk wordt om wie het gaat. Zou ik ook niet willen. En wat al gezegd is, het is voor het probleem totaal niet relevant.Yucon schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:30:
[...]
Niet dat het perse benoemd moet worden. Maar dat een beetje geforceerd niet doen suggereert dat TS mogelijk ook wel weet dat het iets lulligs is dat misschien wel de hele ophef niet waard is. Het is natuurlijk speculatie.. maar daar plakt dit hele topic van aan elkaar.
Dit is iets wat bij een heleboel bedrijven kan spelen (en vaak ook speelt). Collega A doet al jaren iets op een bepaalde (ingesleten) manier. Collega B komt met een frisse blik binnen en ziet dat het allemaal veel handiger kan en bedenkt vol goede moed en goede intenties nieuwe manieren. Maar collega A ziet dat vooral als bedreiging en als aanval op zijn manier van werken, en daarmee ook op zichzelf als persoon. En uit zelfverdediging zet die zijn hakken in het zand. (Of nog erger, kan de nieuwe werkwijze gaan saboteren.) Is een zeer veel voorkomend probleem.
Je vindt het niet leuk dat hij je negeert? Nou dan ga je een gesprek aan met die kerel, wellicht met je leidinggevende erbij, en dan haal je de angel eruit en ga weer verder met je leven.
Moeilijker is het toch niet?
Jouw collega die je negeert. Lekker laten gaan eventjes, misschien trekt ie over een week wel weer bij. Het is pas een dag, misschien heeft ie thuis wel gewoon een flutdag gehad of loopt er privé iets, weet jij dat?
En stel dat je hem op termijn aanspreekt, ik weet niet wat voor type het is, maar er bestaat een kans dat als je hem aanspreekt dat hij ervan maakt dat jij onwenselijk gedrag tov hem hebt vertoond en naar je baas stapt (misschien is jouw collega zo'n type helemaal niet hoor, maar komt toch regelmatig voor).
Als je hem aanspraak zou ik hem sowieso alleen aanspreken op zijn gedrag tov jou en niet zijn werkwijze, dat is niet jouw plaats.
Maar wat mij opvalt is het feit dat jij je zo concentreert op jouw collega blijkbaar dat je al weet dat hij de nieuwe werkwijze niet heeft aangehouden een dag later. Lijkt me dat die collega dat misschien niet fijn vindt dat jij hem in de gaten houdt (lijkt me in ieder geval een beetje ongezond dat jij je zo concentreert op hem). Misschien heeft ie na 8 jaar wel even een week nodig om aan de nieuwe werkwijze te wennen? Ik kan me voorstellen dat er van te voren ook iets is gebeurd of gezegd is tussen jullie over de werkwijze waardoor hij een nare bijsmaak heeft?
Geen idee, allemaal speculaties omdat we niet alle details weten.
Mijn advies: laat het even een week of 2 rusten. En een ding dat ik geleerd heb (zeker bij ouwe rotten die al langer in een vak zitten): je krijgt met begrip en jezelf leerbaar opstellen tov de ouwe rot vaak meer voor elkaar dan als je als jonkie ergens binnenkomt en denkt alles beter te weten.
EDIT: hoe staan de rest van je collega's erin? Ben jij de enige geweest die in de bespreking heeft aangegeven dat jij achter dit besluit staat van je leidinggevende om jouw werkwijze over te nemen? Het kan natuurljk ook zo zijn dat jij de enige bent die dit goed vindt maar de rest van je collega's niet en dat ze het voelen als 'verraad'. En misschien is die ene collega die dit zo uit wel het topje van de ijsberg en is de rest het er ook niet mee eens maar subtieler in het uiten ervan.
[ Voor 32% gewijzigd door dangerpaki op 26-04-2020 10:43 ]
Laat je collega er even aan wennen, voor sommigen is verandering lastig.
en: je let wel erg op je collega's/vind het invoeren van jouw methode wel erg belangrijk als je controleert of zij het wel goed doen....
In hoeverre heb je er last van dat 'jouw' methode niet gebruikt wordt, gaat er dan iets fout?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dat hij jouw methode niet gebruikt... niet jouw probleem lijkt me. Jouw baas heeft daarvoor gekozen, die moet zorgen dat iedereen zich daaraan houdt.
Waar maak je je na 1 dag zo druk om? Waarom maak je het jouw probleem dat die collega zich niet aan de regels houdt? Lekker laten gaan.
I have stability. The ability to stab.
Daarnaast, het is misschien kinderachtig van die collega dat hij zo reageert, maar wat jij nu doet is net zo goed kinderachtig. Het is net 2 dagen, en je komt hier al een topic maken omdat iemand jouw methode niet volgt en je nu negeert.
Misschien ben jij al 2 jaar je collega aan het negeren over zijn werkwijze.
Dat je baas dit nu overneemt is de poepvlieg op de drol.
Maar of/hoe je dit oplost is een begin van je leidinggevende kwaliteiten.
Dus je kunt hier allerlei adviezen ophalen, maar het belangrijkste is om je eigen plan te kiezen. Wat past bij jou?
Zelf ervaren hoe het is, is belangrijker dan 'het goede' doen zonder te snappen wat er precies gebeurd. Liever een knallend conflict met veel leerpunten, dan je collega met een trucje buitenspel zetten en 'winnen'.
Met een goed idee op een slecht moment bereik je minder, dan met een slecht idee op een goed moment.
Jammer, maar helaas.
Ik kan me zo voorstellen dat een nieuwe werkmethode geïntroduceerd krijgen midden in de grootste crisis buiten oorlogstijd je niet erg meegaand maakt als collega.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Als dat zo is ga jij gewoon lekker op jouw manier (verder) werken en laat hem doen wat hij wil. Als jij niet zijn leidinggevende bent: laten voor wat het is. Jullie zitten er beiden om werk te doen en geld te verdienen. Je hoeft niet elkaars vrienden te zijn.
Je collega's heeft meer ervaring dan jij en kan verschillende redenen hebben zich niet te willen aanpassen. Geef het gewoon een paar maanden. Als jouw methode echt beter is, dan past je collega zich in de toekomst vanzelf wel een keer aan.
Los daarvan, zoals anderen al gezegd hebben, niet iedereen gaat je vriend zijn. Zolang je collega over werk gewoon normaal met je communiceert is dat helemaal geen issue.
Ja want dat doet niet terzake, en dan krijg je hier allemaal nutteloze tweats over dat de werkwijze van die andere collega net zo goed is en dat is hier niet de kwestie.Hahn schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:03:
Ontwijk je de vraag over welke werkwijze nou expres..?
Oftewel, de daadwerkelijk werkwijze is volledig irrelevant aan de kwestie.
Ik zou overigens vragen aan de collega hoe lang hij dit gedrag vol denkt te blijven houden.
En dat je anders bereid bent om naar de leidinggevende te gaan om te vragen om zijn werkwijze weer te hanteren omdat de werksfeer nadelig beïnvloed wordt.
[ Voor 23% gewijzigd door Flagg op 26-04-2020 12:56 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
We weten helemaal niet of die werkwijze 'volledig irrelevant' is, want we weten de werkwijzes niet.Flagg schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:52:
[...]
Ja want dat doet niet terzake, en dan krijg je hier allemaal nutteloze tweats over dat de werkwijze van die andere collega net zo goed is en dat is hier niet de kwestie.
Oftewel, de daadwerkelijk werkwijze is volledig irrelevant aan de kwestie.
Ik hoef het niet in detail te weten, maar misschien zijn de twee verschillende werkwijzes wel prima allebei tegelijk toe te passen, en dan is er mogelijk überhaupt geen probleem. Maar aangezien er totaal niet verteld wordt over wat voor situatie we het hebben, kan er ook geen zinnig woord over gezegd worden. Ergo, meer informatie is nodig.
Een collega vindt dat jij hem een streek hebt geleverd.
Daarom is hij nu minder aardig, maar werkt wel professioneel met je samen. Dat vind je niet leuk.
Nu wil je naar je leidinggevende stappen om e.e.a. te bespreken:
- Klagen dat hij niet meer zo aardig doet als voorheen?
- Klikken dat hij niet niet volgens jou nieuwe methode werkt, terwijl hij je voorheen wel je eigen methode liet gebruiken?
Ik denk niet dat dit de relatie met je collega gaat verbeteren.
Als de nieuwe methode echt beter is, prima toch? Lekker normaal blijven werken en hoe de collega er mee om gaat is niet jouw probleem. Ik persoonlijk vind het ook raar dat het bij je op komt dit met je leidinggevende te bespreken? Wat dan precies?
Ik zou pas met een leidinggevende iets gaan bespreken op het moment dat een (de) collega je opzettelijk dwars gaat zitten, of opzettelijk vervelend naar jou toe als persoon gaat zijn. Anders komt het bij mij over als klikken of klagen, en dat geeft alleen maar meer problemen.
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Hoe nu om te gaan met de collega? Ga het gesprek met hem aan:
- Toon respect: "Ik heb niks tegen jou en ook niet tegen je werkwijze."
- Toon empathie (= medeleven): "Ik kan heel goed begrijpen dat dit je dit vervelend vindt. Als ik altijd al prima werk op mijn eigen manier, en mijn baas legt me nu een andere manier op, dan zou ik ook heel irritant vinden."
- Verwijder zijn stukje 'haat' op jou persoonlijk uit het conflict: "Persoonlijk maakt het me niet uit welke methode je gebruikt".
- Speel op de inhoud. Leg de verantwoordelijkheden neer waar ze horen: "Het is de keuze van de baas geweest om jou deze nieuwe werkwijze op te leggen. Ik begrijp je frustratie, maar ik denk dat je hier met hem over moet gaan praten."
- Luister en wees duidelijk: "Ik vind het belangrijk dat wij goed samen kunnen werken. Als je een probleem met me hebt, vertel het me dan, dan praten we het uit."
Geef hem vervolgens de kans om te praten met jou en met jullie baas. Doet hij dat niet en blijft hij rot doen, geef hem dan na een paar dagen een duidelijke waarschuwing: "Ik accepteer niet dat je zo naar tegen me doet. Dit moet nu ophouden."
Luistert hij nog steeds niet, ga dan pas naar je baas en leg het uit.
Als je de bevestiging krijgt dat hij inderdaad iets tegen je heeft kan je met de punten hierboven aan de slag.
[ Voor 6% gewijzigd door Firestorm op 26-04-2020 16:14 ]
Ik heb zelf geen advies gegeven, maar ik vind alle posts hierboven wel goed en leerzaam. Zelfs de inhoudelijke vragen over het werk zelf vind ik relevant. De verschillende gezichtspunten en speculaties kunnen de TS (en anderen) helpen een objectiever beeld van de (een) situatie te krijgen, en daarvan te leren.
Je geeft bovendien zelf een hele procedure zonder de situatie te kennen. Soms is een dagje wachten en een koffie aanbieden een veel betere oplossing dan een gesprek aangaan. Dat hangt helemaal van de werkomgeving en de persoon af. Het kan ook zijn dat de collega gelijk heeft, en de TS onbewust een matenaaijer is (denk het niet).
@Van der Berg
- Til er niet zo zwaar aan als iemand je niet aardig vind (ik ben zelf van nature zoals jij). De enige die daar last van heeft ben je zelf. Hij bereikt zijn doel.
- Tekst uit je post: "Dat vind ik erg dom van hem", "Hij moet beseffen dat", "Hij is heel bang voor verandering.", "Ik wil mij ook niet verlagen tot zijn niveau", "ik praat ook niet met hem".
En ook de reden waarom deze werkwijze nu word gevolgd ipv de oude.ShortsNL schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:45:
Mijn haar gaat een beetje achterover staan van de adviezen die tot nu toe gegeven zijn. We kunnen allemaal theorieën gaan aanhalen in het topic, aan wie het zou liggen of wat er dan in de werkwijze veranderd is maar daar gaat het helemaal niet om. @Van der Berg vindt de relatie met zijn naaste collega duidelijk belangrijk voor zijn werkplezier en dat siert hem.
Hoe nu om te gaan met de collega? Ga het gesprek met hem aan:
- Toon respect: "Ik heb niks tegen jou en ook niet tegen je werkwijze."
- Toon empathie (= medeleven): "Ik kan heel goed begrijpen dat dit je dit vervelend vindt. Als ik altijd al prima werk op mijn eigen manier, en mijn baas legt me nu een andere manier op, dan zou ik ook heel irritant vinden."
- Verwijder zijn stukje 'haat' op jou persoonlijk uit het conflict: "Persoonlijk maakt het me niet uit welke methode je gebruikt".
- Speel op de inhoud. Leg de verantwoordelijkheden neer waar ze horen: "Het is de keuze van de baas geweest om jou deze nieuwe werkwijze op te leggen. Ik begrijp je frustratie, maar ik denk dat je hier met hem over moet gaan praten."
- Luister en wees duidelijk: "Ik vind het belangrijk dat wij goed samen kunnen werken. Als je een probleem met me hebt, vertel het me dan, dan praten we het uit."
Geef hem vervolgens de kans om te praten met jou en met jullie baas. Doet hij dat niet en blijft hij rot doen, geef hem dan na een paar dagen een duidelijke waarschuwing: "Ik accepteer niet dat je zo naar tegen me doet. Dit moet nu ophouden."
Management zal er een reden voor hebben en misschien is die reden nog niet duidelijk voor die collega. Misschien ontbreekt er een stukje context voor deze collega waarom het onlogisch voor hem is en zijn methode wel werkt. Met deze context kan hij misschien wel begrip opbrengen voor deze richting
1) Werkwijze heeft geen invloed op het proces, dus voegt niets toe. TS wil zijn gelijk halen en doet moeilijk. Collega TS heeft geen zin in dit gezeik, of ziet zelfs een potentieel gevaar waardoor er extra fouten kunnen ontstaan.
2) Werkwijze heeft wel invloed op het proces, maar het proces was geen bottleneck, dus voegt eveneens niets toe. Er blijft teveel tijd over. In samenwerking met werkgever die TS steunt en teveel tijd, voelt collega zich zeer snel overbodig worden.
Tip voor TS, overleg pas een aanpassing als er een sense of urgency is; wanneer het huidige proces een bottleneck is.
3) Werkwijze is niet beter, maar omdat het nooit beschreven en overlegd is, denkt werkgever dat er nu meer is dan eerst en krijgt TS een veer in zijn achterste. Getuigt van dysfunctioneel leiderschap in het kwadraat, wat collega van TS al weet en des te pissiger maakt.
4) Nieuwe werkwijze is aanzienlijk beter, collega voelt zich bedreigd. Ook slecht leiderschap, immers had werkgever dit kunnen zien aankomen en had dit in teamverband moeten overleggen.
Verwijderd
Daarna koffie drinken met diegene waarmee je een probleem hebt. In dat gesprek begin je met de machtsverhouding duidelijk te maken want je manager krijgt betaald voor de verantwoordelijkheid die ze hebben en jij niet. Niet jouw keuze. Koffie drinken met je manager is ook een goed idee.
Te veel nadenken en er te veel over praten op tweakers is wellihct niet de beste keuze.
Mijn haar gaat overeind staan van dit bericht. Het is geen kleuterklas waar je verplicht met iedereen vriendjes moet zijn. De collega communiceert professioneel met TS en vindt hem verder niet aardig meer. Big deal. Daarover huilend naar je baas rennen van: "wheeheeh, mijn collega wil niet meer vertellen hoe zijn weekend was en hoe het met zijn kinderen gaat", dat is werkelijk het dieptepunt.ShortsNL schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:45:
Mijn haar gaat een beetje achterover staan van de adviezen die tot nu toe gegeven zijn.
Je kan er een keer zelf wat van zeggen, bij voorkeur 1:1, vragen of iemand een probleem heeft, maar verder kan je dat niet afdwingen. Je bent geen kleuter die verplicht met alle klasgenootjes samen moet spelen en iedereen op zijn feestje uit moet nodigen, omdat kinderen zich anders buitengesloten voelen. Als jouw collega niet wil, dan niet. Mocht ie na verloop van tijd toch weer toenadering zoeken, dan kan je altijd eens ergens wat van zeggen. Maar na 1 dag? Wellicht had ie vrijdag zijn dag niet? Slecht nieuws gehad? Vrouw ontslagen en geldzorgen? Kinderen die de hele nacht aan het spoken waren?
Hij doet niet naar, hij negeert TS simpelweg op alle andere dan professionele vlakken. Dat is wat anders dan naar doen. En hij vertikt het om de methode van TS aan te houden, maar aangezien TS niet zijn leidinggevende is en geen senior, is het niet zijn taak om daar wat van te zeggen. Ook niet bij de leiding.Geef hem vervolgens de kans om te praten met jou en met jullie baas. Doet hij dat niet en blijft hij rot doen, geef hem dan na een paar dagen een duidelijke waarschuwing: "Ik accepteer niet dat je zo naar tegen me doet. Dit moet nu ophouden."
De leidinggevende heeft ervoor gekozen plotsklaps een andere werkmethode aan te gaan houden, dan is het ook aan de leidinggevende te zorgen dat iedereen dit gaat volgen en er een werkbare situatie blijft bestaan. Het enige wat je daaraan kan zeggen is dat je het idee hebt dat sinds het veranderen van de methode, de werksfeer veranderd is. Maar na 1 dag is dat echt te snel. Mensen strubbelen altijd tegen. Als het over 2 weken nog zo is, is het vroeg genoeg om aan de bel te trekken.
embracedbychaos schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:54:
Als je al wat langer op dezelfde plek in hetzelfde bedrijf werkt, merk je dat dezelfde werkwijze veranderingen elke paar jaar terug komen, en meestal binnen 3 maanden weer doodbloeden. Bij ons wordt er elke paar jaar weer een variant van een kanban bord ingevoerd, die wordt vervolgens 3 weken enthousiast bijgehouden, en daarna wordt er nog 2 maanden aan geleurd, voordat iedereen het opgeeft. Laatste keer dat hij is ingevoerd ben ik 'm pas na 3 maanden gaan gebruiken. En inmiddels is hij alsnog weer doodgebloed.
Je collega's heeft meer ervaring dan jij en kan verschillende redenen hebben zich niet te willen aanpassen. Geef het gewoon een paar maanden. Als jouw methode echt beter is, dan past je collega zich in de toekomst vanzelf wel een keer aan.
Los daarvan, zoals anderen al gezegd hebben, niet iedereen gaat je vriend zijn. Zolang je collega over werk gewoon normaal met je communiceert is dat helemaal geen issue.
Meestal omdat mensen geen moeite doen/het te lastig vinden/geen zin hebben in verandering.embracedbychaos schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:54:
Als je al wat langer op dezelfde plek in hetzelfde bedrijf werkt, merk je dat dezelfde werkwijze veranderingen elke paar jaar terug komen, en meestal binnen 3 maanden weer doodbloeden.
Gewoon je ding doen als je leidinggevende dat wilt / goed vind en je komt er wel. Die andere persoon is voor je leidinggevende. Vooral vriendelijk blijven en open blijven communiceren.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Waar zie je dat staan?Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:10:
[...]
De collega communiceert professioneel met TS en vindt hem verder niet aardig meer.
Alle professionele communicatie gaat door, de rest is gestopt.Van der Berg schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:31:
Sinds donderdag praat hij niet meer met mij en hij negeert mij ten zij het om werk gaat.
Correct. Er is geen verplichting, er is vrije wil en iedereen staat hier anders in. TS vraagt om hulp in het kader van de relatie met zijn collega. Hij heeft duidelijk aangegeven dat hij een gezonde relatie met zijn collega belangrijk vindt. Dat is zijn persoonlijke opvatting. Ik zie dat jij een andere opvatting hierin hebt. Ik zou zeggen, succes met hem overtuigen van jouw kijk op het leven.Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:10:
[...]
Het is geen kleuterklas waar je verplicht met iedereen vriendjes moet zijn.
Dat gezegd hebbende, ik lees dat je zelf ook een nare ervaring hebt gehad met een collega. Vervelend! Ik heb ook in zo'n situatie gezeten. Persoonlijk ben ik toen weggegaan bij dat bedrijf, omdat voor mij de sfeer te giftig werd en ik gewoon niet meer kon genieten van mijn werk. Hoe men daar mee om gaat is voor iedereen anders, ik hecht nu eenmaal behoorlijk veel waarde aan een goede verstandhouding met collega's om me heen. Respect dat jij er zo mee om kan gaan. Ik hoop voor je dat je desondanks nog wel genoeg plezier uit je werk haalt.
Ging mij er meer om dat je het niet via de leiding kan afdwingen, waar dat in de kleuterklas nog wel kan. Daarom ook dat als de collega nukkig blijft en dan op een later moment wel toenadering gaat zoeken, je wel een goed gesprek met hem mag hebben.ShortsNL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:01:
Correct. Er is geen verplichting, er is vrije wil en iedereen staat hier anders in. TS vraagt om hulp in het kader van de relatie met zijn collega. Hij heeft duidelijk aangegeven dat hij een gezonde relatie met zijn collega belangrijk vindt. Dat is zijn persoonlijke opvatting. Ik zie dat jij een andere opvatting hierin hebt. Ik zou zeggen, succes met hem overtuigen van jouw kijk op het leven.
Het wisselt. Ik heb in mijn leven goed geleerd giftige elementen te elimineren of in ieder geval voor mij onschadelijk te maken. Dat gaat soms heel tactisch, soms met de botte bijl. Ik ga er wel even verder over in een PB, geen zin om alles open en bloot op het forum te gooien.Dat gezegd hebbende, ik lees dat je zelf ook een nare ervaring hebt gehad met een collega. Vervelend! Ik heb ook in zo'n situatie gezeten. Persoonlijk ben ik toen weggegaan bij dat bedrijf, omdat voor mij de sfeer te giftig werd en ik gewoon niet meer kon genieten van mijn werk. Hoe men daar mee om gaat is voor iedereen anders, ik hecht nu eenmaal behoorlijk veel waarde aan een goede verstandhouding met collega's om me heen. Respect dat jij er zo mee om kan gaan. Ik hoop voor je dat je desondanks nog wel genoeg plezier uit je werk haalt.
[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-04-2020 12:08 ]
daarnaast ben ik het eens met @Hahn je bent lekker duidelijk over of zijn manier van werken negatieve gevolgen heeft voor het procces en daarbij het eind resultaat heeft! Als dit niet het geval is en het is niet meer dan een kwestie van dat werkwijze A meer tijdkost dan werkwijze B raad ik je ten zeerste aan je niet met je collega zijn werkwijze te bemoeien, mits je de leiding over hem hebt?! Zo niet laat de boel de boel concentreer je op je eigen werk, en laat je manager zijn ding doen en hem op de vingers tikken! Hij loopt op een gegeven moment vanzelf tegen de spreekwoordelijke lamp!
Jeej zeg waar je je druk om gaat maken, ben je bang voor stokslagen ofzo als je je collega er niet bijlapt? Heerlijk gevalletje dit!
als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd
Kwestie van cover your tracks en wat je kunt bewijzen bewaren. Ik ben na 1,5 jaar uiteindelijk weggegaan toen ik eindelijk een juiste match vond (dacht ik).Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:06:
[...]
Het wisselt. Ik heb in mijn leven goed geleerd giftige elementen te elimineren of in ieder geval voor mij onschadelijk te maken. Dat gaat soms heel tactisch, soms met de botte bijl. Ik ga er wel even verder over in een PB, geen zin om alles open en bloot op het forum te gooien.
Neem het van een ouwe rot aan; veel collega's staan niet open voor verandering. Daarom gaan heel veel projecten gewoon moeizaam omdat het nieuwe product/dienst/tool/proces gewoon lastig wordt geadopteerd door een bestaande organisatie. "been there, done that"
Doe gewoon lekker je werk waar je zo te lezen altijd plezier in hebt.
Wil je collega niet over, dan niet. Niet jouw probleem.
Negeert hij je? Zijn verlies, niet die van jou.
Is het vervelend? Jazeker, maar relativeer wel.
Bespreek het desnoods met je leidinggevende, maar ga niet jezelf tegenover je collega verdedigen. Dat is niet nodig. Hij wordt (neem ik aan) vanzelf wel aangesproken door leidinggevende als hij de werkwijze / processen niet volgt.
Wellicht kan de leidinggevende in het vervolg wat beter tekst en uitleg geven als hij een proces aanpast. Vooral dat het zijn keuze is met ook uitleg waarom er iets verandert.
wijze woorden
Volgens mij hebben ze met hem gesproken
Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar bijdragen het heeft mij enorm geholpen
[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 14-05-2020 20:06 ]