Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• lijphoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:21
Omdat ik zelf ook maar eens aan de zonnepanelen wil heb ik een aantal offertes opgevraagd. Op zich zijn ze aardig naar wens, echter heb ik vraagtekens bij de verwachte opbrengst.

Situatieschets
Dak op het oosten heeft een dakkapel van circa 4,5 meter breed. Dak is daar 6,5 meter breed.
Het stuk voor/onder de dakkapel komt nu rond 15:00 in de schaduw te liggen.

Dak op het westen is smaller (4,5 meter) en zit schuinachter het dak van de buren (hun huis ligt ten zuiden van mij). Hierdoor is niet het hele dak goed bruikbaar (het zuidelijke deel van dat dak ligt lang in de schaduw).

Offertes
Ik heb een aantal offertes gevraagd voor het leveren en installeren van de panelen; en ik heb 2 offertes over in mn short list.

Offerte 1
Leverancier 1 levert 12 panelen met 340Wp, installeert ze als volgt:
3 op dakkapel
4 voor/onder dakkapel
5 op het dak op het westen
Leveren, vanwege de schaduwwerking, Enphase micro omvormers.
Verwachte opbrengst ~3700Kwh.

Offerte 2
Levert 12 panelen met 340Wp, installeert ze als volgt:
6 op dakkapel
3 voor/onder dakkepel
3 op het dak op het westen
En werken hier met Solar Edge optimizers.
Verwachte opbrengst ~3500Kwh.

Leverancier 1 rekent circa 6% meer opbrengst in Kwh dan leverancier 2. Dit zou komen door de Enphase micro omvormers (met burst technologie, marketing...). De 340Wp's zoals hierboven zijn dezelfde panelen, echter met 320Wp panelen in beide offertes zit hetzelfde verschil.

Vraag
Gezien het legplan ben ik redelijk sceptisch dat de panelen met het legplan zoals in offerte 1 6% meer opbrengst gaan leveren door het gebruik van de micro omvormers. De 6 panelen op de dakkapel van offerte 2 blijven immers veel langer in de zon dan die op het westen en zeker die voor/onder de dakkapel, waar offerte 1 het meerendeel heeft liggen.

Denken jullie dat die 6% extra opbrengst realistisch door de Enphase micro omvormers icm het legplan? Of is de opbrengst veel te optimistisch ingeschat (en is dus offerte 2 realistischer)?
En hebben die Enphase omvormers een dergelijk goede USP om ze te nemen tov offerte #2?

Prijzen zijn vrijwel gelijk.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Bij gelijke prijs heeft Enphase veel minder risico.
Enphase is ook makkelijk mee te verhuizen, c.q. 2e hands goed in delen te verkopen.
Ik zou voor Enphase gaan. (Heb zelf SE)

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Je hebt niet alle richtingen en hellingen netjes vermeld maar 3 panelen op het westen gaat vast klippende SE optimisers opleveren. En dat is niet goed.
Typisch een dak voor micro omvormers denk ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Als een paneel schaduw heeft, is dat van invloed op de gehele string. Dus met optimizers zou dat dus een hogere gemiddelde opbrengst geven omdat per paneel wordt gemeten.

LinkedIn WoT Cash Converter

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@lijphoofd
ach het gaat vaak zo:
klant: er is wel een beetje schaduw?
verkoper: daar hebben wij solaredge/micro omvormer voor.
klant: o dat is tof, dat wil ik wel.

werkelijkheid, schaduw blijft schaduw, geen solaredge/micro die de schaduw weg tovert.
het maakt alleen de schade iets minder groot.
maar eigenlijk is de schade van schaduw eigenlijk maar klein, veel beginners schatten dat veel te problematisch in en dat verkoopt dus erg lekker.
uiteindelijk verlies je veel van weinig, dus nog steeds weinig.

maar oost-west:
zie mijn dak met een voorbeeld dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op een ander moment hun top.
daar door kan ik 6430Wp op een 4kW omvormer hangen zonder dat ik flink aftop.
een 4kW omvormer is een stuk goedkoper als een 6kW omvormer.
dus zo heel slecht hoeft oost-west niet te zijn.

en om het over schaduw te hebben, dat dipje rond 7:30, dat is mijn aanvaring met het leidende geloof.
of te wel een grote kerktoren.
vet verlies dat dat geeft. >:)

west en oost hebben natuurlijk ook schaduw van het dak.
oost heeft dat na 17:00 en west voor 11:00, dat is pas schaduw. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 30-04-2020 09:53 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)