Internet in de garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:31
Hallo allen!

Ik had een tijdje geleden een topic van iets andere aard over internet in mn kelder gehad, dat was mn klushok immers maar kabels erheen trekken ging niet. (Appartement is 3e verdiep) Dat heb ik uiteindelijk met een powerline setje gefixt en haal met gemak 128mbit op wifi in de kelder (mits vrouwlief de wasdroger uit laat want dan keldert het naar 45mbit :P ).

Nu heb ik een andere leuke uitdaging. Door geluk kon ik een garagebox (sleutelhok/mancave 2.0) bemachtigen, daar wil ik uiteindelijk internet hebben uiteraard om tijdens het klussen muziek te hebben, garagesoftware draaien (ik heb ook uitlees apparatuur enz) en een beveiligingscamera (tegen ongenodigde gereedschapsgraaiers) enfin, je kan bedenken waarom dat handig is.

Nu heeft de garage uiteraard wel stroom maar geen isra punten of whatsoever.

Echter, als ik voor de garage sta, heb ik nog een (niet heel sterk) wifi signaal vanuit mn appartement (wel als ik dus buiten voor de garage sta).

Vanuit de slaapkamer heb ik namelijk clear line of sight naar de 4 garageboxen. Het zijn er 4 naast elkaar en hoewel ze gemetseld en ingegraven zijn, de dakplaat is beton dus je snapt dat ik er geen wifi binnen heb. Maar! Zoals op de foto te zien is, er zitten kleine schoorsteen kappen op de boxen met een pijp die tot 30cm van de grond in de box loopt.

Nu had ik dus het idee om daar een antenne doorheen te voeren en evt in de slaapkamer een repeater te hangen die er ook clear line of sight op heeft (ik heb nog een tplink re200 ding liggen, het modem/router van ziggo hangt in de meterkast naast de slaapkamer)

Nu blijf ik een gierige tweaker en ik weet dat je outdoor setjes kunt kopen waarmee dit project wel gaat lukken maar die zijn vrij prijzig en ik heb nog een wrt54g (dacht g maar kan ook gl zijn) en daar kan je natuurlijk de 2 antennes afschroeven.

Nu was mn idee dus:

- repeater in de slaapkamer
- wrt54g in de garage en 1 antenne ervan af draaien en een verlengsnoer aan maken zodat ik op het schoorsteenkapje een antenne heb die clear line of sight heeft met de repeater.

Nu heb ik ooit al ddwrt op die linksys gezet en je schijnt ze ook als wifi repeater in te kunnen stellen.

Mijn overpeinzingen waar ik jullie over wil vragen:

- hebben beide antennes op de wrt de zelfde functie en maakt het dus niet uit als ik er 1 gebruik voor de dak antenne?

- gaat dit uberhaupt werken? Ik hoef daar geen ubersnel internet te hebben, als ik stabiel 20-30mbit haal is het al prima.

- repeater op repeater, kan dat gewoon?

- elke andere adviezen zijn natuurlijk altijd welkom :) Want wellicht zijn er betere oplossingen behalve: “waarom trek je niet gewoon 40m Cat6 naar beneden?” Want dat moet langs het gebouw en mag niet, ook als ik het in zou graven in dat gras, er wordt wekelijks gemaaid door een hovenier met een zware machine, ook niet per se een goed idee omdat ik weet dat er substraat ligt vrij ondiep dus de kabel kan dan ook niet heel diep.

Edit: het is een WRT54GL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFeWGkMYE0dRImKBlqFH9B83ZGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka77S2zxx03tIGgj9eas3JvC.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Beste antwoord (via rens-br op 28-04-2020 08:49)

• 1nsane
Oke, het gaat toch een powerline setje worden en ik zal uitleggen waarom. Ik ben “beetje dom” geweest.

Ik had om te testen de powerline adapters van ziggo aangesloten in de garage en de andere in de centrale meterkast in de kelder van ons portiek in een vrij stopcontact.

Bij nadere inspectie de zekering waarvan ik dacht dat ie van de garage was die even uitgeschakeld, dat bleek idd van de garage want de elektrische deur van de garage ging niet meer open. Toen ik die echter uitgeschakeld had gelaten en een lamp in het stopcontact in de meterkast stak, ging de lamp vrolijk aan en dat stopcontact bleek op een heel andere groep verderop te zitten 🤦‍♂️ Kortom, no way dat het verbinding zou krijgen. Gelukkig ben ik vroeger ook part time elektricien hulp geweest en heb ik de stoppenkast van de garage in de portiekkelder voorzien van een extra stopcontact en ter test de ziggo powerline set aangesloten met als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP5CoPDx6B8OTcM46O0zXR6X4xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAEOe6avcAlsKEa7zO9lBf5y.jpg?f=fotoalbum_large

Een mooi groen verbindingslampje :-)

Nu nog even vanuit de kelderbox waar de ziggo booster normaal hangt even een utp kabeltje naar de gemeenschappelijke meterkast trekken en van daar een simpel powerline setje om het door te voeren naar de garagebox. Ik maak me geen zorgen om evt snelheidsverlies. Op powerline haalde ik in de kelder al 130mbit+ (mede door aanwezigheid randaarde denk ik) dus stel dat ik op 70mbit oid uitkom in de garage, ben ik happy! Al helemaal omdat ik nu niet met extern zichtbare troep hoef te gaan klooien :) en dan kan de Wrt54gl als wifi dienen in de garage :)

Dank allemaal voor jullie hulp!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
nee
met apparatuur uit de vorige eeuw gaat dat allemaal niet lukken

Dit voegt echt niks toe, post de volgende keer een oplossing waar de TS wel iets aan heeft.

[ Voor 93% gewijzigd door rens-br op 28-04-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
boyette schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:11:
nee
met apparatuur uit de vorige eeuw gaat dat allemaal niet lukken
Kan je misschien uitleggen waarom dat niet zou werken? Beetje kort door de bocht ook, die wrt54gl is niet eens uit de vorige eeuw :+

Sterker nog, het is een dusdanig veelzijdig apparaat dat je ze nog vrij makkelijk nieuw kunt krijgen...

[ Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 25-04-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Vorige eeuw is misschien iets overdreven, maar het loopt wel dusdanig veel generaties achter dat ik 'm niet graag in m'n netwerk zou willen hebben. Je geeft aan blij te zijn met 20-30 mbit, maar dit is ook het absolute maximum dat je met een WRT54 zou kunnen halen.

Ik heb ook een RE200, maar met de standaard firmware kun je 'm eigenlijk alleen instellen als client op een netwerk. Er is wel recent OpenWRT firmware voor uitgekomen, dus daarmee kun je er toch een flexibel apparaat van maken.

Mijn voorstel zou zijn om OpenWRT op de RE200 te flashen, deze met een kabel aan te sluiten en daar te plaatsen waar je line-of-sight naar je schoorsteenpijp hebt, en deze een wifi-netwerk te laten uitzenden dat je alleen gebruikt voor de point-to-point verbinding met je garagebox. Vervolgens zou ik een ander apparaat met verwijderbare antennes en wifi-client functionaliteit zoeken om in de garagebox te plaatsen. Als je hiervoor ook iets met OpenWRT en dualchannel ondersteuning vindt kun je het kanaal dat je niet voor de ptp verbinding gebruikt nog gebruiken om in de garage zelf een wifi-netwerk op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
BAJansen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:18:
Vorige eeuw is misschien iets overdreven, maar het loopt wel dusdanig veel generaties achter dat ik 'm niet graag in m'n netwerk zou willen hebben. Je geeft aan blij te zijn met 20-30 mbit, maar dit is ook het absolute maximum dat je met een WRT54 zou kunnen halen.

Ik heb ook een RE200, maar met de standaard firmware kun je 'm eigenlijk alleen instellen als client op een netwerk. Er is wel recent OpenWRT firmware voor uitgekomen, dus daarmee kun je er toch een flexibel apparaat van maken.

Mijn voorstel zou zijn om OpenWRT op de RE200 te flashen, deze met een kabel aan te sluiten en daar te plaatsen waar je line-of-sight naar je schoorsteenpijp hebt, en deze een wifi-netwerk te laten uitzenden dat je alleen gebruikt voor de point-to-point verbinding met je garagebox. Vervolgens zou ik een ander apparaat met verwijderbare antennes en wifi-client functionaliteit zoeken om in de garagebox te plaatsen. Als je hiervoor ook iets met OpenWRT en dualchannel ondersteuning vindt kun je het kanaal dat je niet voor de ptp verbinding gebruikt nog gebruiken om in de garage zelf een wifi-netwerk op te zetten.
Thanks!

Ik heb volgens mij ergens gelezen dat die wrt geen dualchannel heeft, niet gek natuurlijk maar nu zat ik te denken en heb dit gevonden:

https://m.wifishop.nl/tp-...2N0gfUEAAYASAAEgKqfvD_BwE

Ik heb een vliering en ik weet dat aan de dakranden een vrij grote kier zit en ik kan vrij eenvoudig een ethernet kabel leggen vanaf mn router naar die kier waardoor ik zo’n ding gewoon buiten kan hangen. Nu vraag ik me alleen af, in hoeverre moet je ze op elkaar “richten” over een afstand van pak em beet 20 meter? Ik wil de ontvanger op het schoorsteentje wel zoveel mogelijk hufterproof bevestigen, liefst deels onder het kapje zodat ie aan de schoorsteenpijp kan, ze kunnen elkaar dan nog altijd wel “zien” maar niet recht op elkaar gericht.

De wrt ga ik dan in de garage wel gebruiken :-)

Zo’n setje van 2 incl PoE injectie is nog geen 100,- dus dat lijkt me redelijk te doen.

Overigens kwam ik er achter dat de stoppenkast voor de garages in de algemene ruimte van ons kelderportiek zit :+ met een powerline setje waarmee ik in de kelder rammend snel internet haal geprobeerd om vanuit die kast (die naast mn kelderbox zit) een powerline verbinding te leggen naar de garage maar hoewel ik verbinding kreeg, was het heeeeel slecht dus die simpele hack gaat helaas niet door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is een prima setje voor het doel. Of je binnen bereik van de antenne blijft moet je zelf even met de geo-driehoek opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Ik denk dat het tijd is voor een tweetal can-tenna's. Richten vanuit slaapkamer naar de garagebox en nog een geschikt apparaatje zoeken om er weer een bedraad netwerk van te maken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 15:48
Even zoeken, maar er is volgens mij de 20e nog een dd-wrt build voor de wrt54g(l) op de ftp gezet.

ftp://ftp.dd-wrt.com/betas/2020/04-20-2020-r42954/broadcom/

https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT54GL

Throughput van deze routers is max 30 Mbit, maar met dd-wrt heb je wat extra functies om wifi te boosten, extra milliwatts.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 26-04-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
M2M schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:16:
Ik denk dat het tijd is voor een tweetal can-tenna's. Richten vanuit slaapkamer naar de garagebox en nog een geschikt apparaatje zoeken om er weer een bedraad netwerk van te maken.
Heb ik ook nog aan gedacht idd maar die cantenna hangt dan in de slaapkamer binnen, achter dubbel glas.

Alsnog zal ik dan 2 apparaten moeten aanschaffen en verlengkabels om het werkend te krijgen denk ik aangezien die TPlink geen antenne uitgang heeft en de wrt weliswaar wel 2 maar niet tegelijk kan connecten en repeaten omdat die volgens mij maar 1 radio heeft.

Repeaters met losse antennes zijn er wel maar per 2 nog duurder denk ik dan het setje wat ik noemde, tenzij je een lumineus idee hebt waar ik niet aan gedacht heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
pricewatch: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit

Kost iets meer (175) maar dan heb je gewoon gigabit op die afstand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
DJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:48:
pricewatch: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit

Kost iets meer (175) maar dan heb je gewoon gigabit op die afstand..
Die had ik idd ook gezien maar ik was niet van plan om enorme hoeveelheden data naar de garage te pompen en voor internetsnelheid hoef ik het ook niet te doen, ik heb 500mbit down en 40mbit up en nu snap ik best dat 300mbit met zo’n set als die ik noemde een max waarde is die ik toch niet ga halen maar alles boven de 20 a 30mbit stabiel is al prima voor garagedoeleinden zoals uitlees software, muziek tijdens het klussen en het streamen van een beveiligingscamera :-) die microtik set is bijna 2x zo duur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Oke, het gaat toch een powerline setje worden en ik zal uitleggen waarom. Ik ben “beetje dom” geweest.

Ik had om te testen de powerline adapters van ziggo aangesloten in de garage en de andere in de centrale meterkast in de kelder van ons portiek in een vrij stopcontact.

Bij nadere inspectie de zekering waarvan ik dacht dat ie van de garage was die even uitgeschakeld, dat bleek idd van de garage want de elektrische deur van de garage ging niet meer open. Toen ik die echter uitgeschakeld had gelaten en een lamp in het stopcontact in de meterkast stak, ging de lamp vrolijk aan en dat stopcontact bleek op een heel andere groep verderop te zitten 🤦‍♂️ Kortom, no way dat het verbinding zou krijgen. Gelukkig ben ik vroeger ook part time elektricien hulp geweest en heb ik de stoppenkast van de garage in de portiekkelder voorzien van een extra stopcontact en ter test de ziggo powerline set aangesloten met als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP5CoPDx6B8OTcM46O0zXR6X4xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAEOe6avcAlsKEa7zO9lBf5y.jpg?f=fotoalbum_large

Een mooi groen verbindingslampje :-)

Nu nog even vanuit de kelderbox waar de ziggo booster normaal hangt even een utp kabeltje naar de gemeenschappelijke meterkast trekken en van daar een simpel powerline setje om het door te voeren naar de garagebox. Ik maak me geen zorgen om evt snelheidsverlies. Op powerline haalde ik in de kelder al 130mbit+ (mede door aanwezigheid randaarde denk ik) dus stel dat ik op 70mbit oid uitkom in de garage, ben ik happy! Al helemaal omdat ik nu niet met extern zichtbare troep hoef te gaan klooien :) en dan kan de Wrt54gl als wifi dienen in de garage :)

Dank allemaal voor jullie hulp!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:06
top gedaan man :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Thanks :) powerline op powerline set is in principe niet het beste idee maar het voordeel is wel dat over het hele traject straks álles randaarde heeft en met de juiste sets maakt dat een wereld van verschil. Ideaal zou het toch nooit worden want ook op p2p wifi heb je verlies en dan had ik op de schoorsteen een flinke antenne moeten zetten en da’s ook niet ideaal (als in, straks is er ineens eentje “weg” :P ) dit is voor mij dus de ideale oplossing en ben blij dat ik een nachtje er over heb geslapen en dat je dus echt alle fouten, hoe dom ook, moet uitsluiten.

Dat stopcontact wat er al hing, zat op een 3 fase groep met 3x 35a stoppen (volgens mij van de lift) nooit bij stilgestaan dat dat bestaande stopcontact daar uberhaupt op aangesloten had kunnen zitten maarja, weer wat geleerd :P dit spaart me ook weer centjes want een powerlineset met randaarde gaat vanaf 50,- de helft van een simpele p2p wifi set..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Kleine update nog, ik had vandaag ff wat tijd om het nieuwe powerline setje te testen nadat ik een utp kabel naar de meterkast in de kelder had getrokken. Aangezien ik nog moet wachten op een fatsoenlijk wifi AP, heb ik het met de wrt54gl ff getest.

Eerste test was redelijk, 15 tot 20mbit op wifi in de garage. Dat is te verwachten met dit apparaat. Enfin, ik kon voor 2 tientjes een dual band wifi AP krijgen en ga ik morgen ophalen, maar, het werkt!

Helaas geen foto getrokken van een wired test met mn Thinkpad maar die haalt in de garage, hold on, wait for it, 102mbit!! Met een ping van 11ms.. nauwelijks jitter. Echt bizar maar zo blijkt maar dat ook die ziggo wifibooster setjes écht goede kwaliteit zijn. En ik kwam er net ook nog achter dat er vanaf het modem naar de eerste powerline adapter in het appartement een gare 4 aderige patchkabel zat :+ ik ben benieuwd of ik nog een paar mbit kan winnen met fatsoenlijk cat6..

Maargoed, 102mbit.. over 2 powerline sets.. ik had het me slechter voor kunnen stellen :P ik kan straks gewoon ook gamen in de garage op deze manier en wellicht met wat tweaks 4k streamen. Bizar. En de upload is ook gewoon 40mbit.

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 01-05-2020 19:53 ]

Pagina: 1