Router met AP's of Mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Checkmate1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02-2025
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige thuisnetwerk wil ik gaan upgraden. Ik woon in een eengezinswoning van ±130m2, met een begane grond, een 1e verdieping en een zolder. Het internet is ronduit slecht, op de 1e verdieping steeds wifi drops en op de zolder geen internet. In mijn meterkast zit de connectbox van Ziggo aangesloten en dan houd het ook op. Daar wil ik nu is wat aan gaan doen. Belangrijk om te weten, op iedere verdieping heb ik een UTP kabel tot de beschikking.

Ik zoek een?
Ik kom er niet uit en daarom schakel ik ook jullie hulp in. De afgelopen maanden heb ik redelijk wat reviews gelezen en testjes met mesh netwerken. Dan lees ik weer dat er Wifi6 aan komt, dan spoken de volgende gedachten door mijn hoofd, moet ik daar op wachten? of heeft dat helemaal geen zin? Dan kwam ik via de tweaker awards op de Ubiquiti Unify producten en lees ik dat dit toch wel heel erg goed spul is, maar dan vraag ik me af of ik handig genoeg ben en er alles uit ga halen. Je begrijp het al, ik ben een twijfelaar haha.

Maar goed, ik heb hieronder 3 opties aangegeven.

Optie 1 Laat ik de connectbox staan en sluit ik er een https://tweakers.net/pric...co-m9-plus-v2-3-pack.html of https://tweakers.net/pric...i-fi-system-deco-x60.html (wifi6) op aan. en moet hier dan nog een goede router bij?

Optie 2 Laat ik de connectbox door ziggo in bridge modus zetten, plaats ik een router https://tweakers.net/pric...-unifi-dream-machine.html en voeg ik op de 1e verieping en zolder een https://tweakers.net/pric...fi-ap-ac-lite-1-pack.html
Het geen wat ik mijn afvraag bij de laatste optie is of ik wel de tweaker ben die het maximale uit een de dream machine ga halen.

Optie 3 Zit ik er totaal naast, dan hoor ik graag welke 3e optie eigenlijk nog veel beter is.

Wat is je budget?
Max 500 euro, maar mocht dat iets overschreden worden is dat geen probleem

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen speciale voorkeuren

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Checkmate1 op 25-04-2020 09:57 ]

Beste antwoord (via Checkmate1 op 09-05-2020 13:19)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 15:20
Checkmate1 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:25:
[...]

Weet iemand of dat bij een Unify Dream Machine met acces points ook het geval is? Dus als de verbinding slechter word, ga je dan automisch over op een andere AP.
Ja. Als je alles goed instelt roamt je cliënt vanzelf. Daar zit net de crux. Dat instellen doen mesh setjes vaak vanzelf. UniFi doet het vaak “makkelijk” goed omdat de controller gelijkwaardige instellingen naar je AP pusht, een eis om goed soepel te kunnen roamen.

In jou situatie zou ik echter de connectbox als router laten staan, dat kan ie meer dan prima, de WiFi uit op dat ding en gaan. Op iedere verdieping plaats je een UniFi AC AP Lite, 1x instellen en klaar. Hoe je dat het best doet kun je hier op het forum terug vinden (vaak geeft zend sterkte omlaag en vaste kanalen kiezen al het gewenste effect en hoef je verder nergens aan).

De Dream machine zou ik lekker vergeten. Waarom? Dit ding komt dan waarschijnlijk naast je connectbox en gaat t daar dus niet/amper beter doen dan dat ding. De router functies heb ik je niet over gehoord, als t om “internet” gaat en je geen spannende dingen doet of wensen hebt volstaat je ziggo doosje prima. Van het verschil koop je of een 4e ap voor in je tuin of ga je lekker uit eten :)

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Als je niet zullke hoge eisen hebt kun je ook gewoon de Ziggo modem/router blijven gebruiken en een paar losse accesspoints toevoegen. Bijvoorbeeld de AC Lite van Ubiquiti of Ziggo's eigen 'Wifibooster':

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:02

4POX

Everybody is wired

Ik ben van meerdere AP's overgestapt naar een MESH netwerk. Ik heb voor 60 dollar drie Tenda mesh blokjes aangeschaft. Dit had ik jaren geleden moeten doen. Waarom?

Met AP neemt de device het besluiten om over te stappen. Dus als een laptop nog steeds verbinding heeft met een AP, dan zal die niet uit zich zelf naar een sterkere AP switchen. Dat doet die pas als de verbinding te slecht is. Dus zelfs als de verbinding 1mbit is blijft de laptop verbonden met de verre AP. Wifi by design.

Bij een mesh netwerk neemt het netwerk het besluit om over te stappen. Als ik het goed begrijp dan neemt een mesh AP dichterbij het signaal over zonder dat jouw laptop dat door heeft.

Een goed mesh netwerk neemt het denkwerk van alle aangesloten devices over.

AKA Rinkel weblog

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
4POX schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:11:
helaas, een client verbindt met bij mesh ook gewoon via wifi, niet anders dan bij een accesspoint. de client is altijd in control bij wisselen.

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik ben van meerdere AP's overgestapt naar een MESH netwerk. Ik heb voor 60 dollar drie Tenda mesh blokjes aangeschaft. Dit had ik jaren geleden moeten doen. Waarom?

Met AP neemt de device het besluiten om over te stappen. Dus als een laptop nog steeds verbinding heeft met een AP, dan zal die niet uit zich zelf naar een sterkere AP switchen. Dat doet die pas als de verbinding te slecht is. Dus zelfs als de verbinding 1mbit is blijft de laptop verbonden met de verre AP. Wifi by design.

Bij een mesh netwerk neemt het netwerk het besluit om over te stappen. Als ik het goed begrijp dan neemt een mesh AP dichterbij het signaal over zonder dat jouw laptop dat door heeft.

Welke type tenda heb je? Je klinkt heel tevreden ik ben geïnteresseerd om ook wat zooi van tenda te kopen.

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01-2025
AapBart schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:15:
[...]

helaas, een client verbindt met bij mesh ook gewoon via wifi, niet anders dan bij een accesspoint. de client is altijd in control bij wisselen.
Bij Windows (en wellicht ook andere besturingssystemen) heb je daar nog wel enige sturing in met de optie - jawel - "agressief zwerven" van je Wifi-device. Hiermee stel je in hoe lang het device de verbinding in stand moet houden wanneer het signaal zwakker wordt, voordat er verbinding gemaakt wordt met een ander punt met misschien wel een sterker signaal. Maar ook in dit geval is de client idd nog steeds in de lead.

[ Voor 7% gewijzigd door elboero op 25-04-2020 10:27 ]

Education is important but big biceps are importanter

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Dat het device in control is, dat is waar. Ik heb begrijpen dat een mesh netwerk het mac adres gaat spoofen. Jouw laptop denkt dat die verbonden is met een netwerk verderop. Maar stiekem heeft een blokje dichterbij het zenden en ontvangen overgenomen. Daarom werkt een mesh netwerk zo fijn. Omdat de laptop/telefoon het helemaal niet door heeft.

Ik heb een Tenda Nova MW3 set van drie gekocht.

https://www.lazada.vn/pro...3.267e2246k2Kv7d&search=1

Ik zie dat die nu nog goedkoper is. Niet de beste. maar doet zijn werk. Grootste nadeel is dat je de blokjes niet met kabels kan doorlussen. Dan schiet die in de storing.

AKA Rinkel weblog

• Checkmate1
Nielson schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:04:
Als je niet zullke hoge eisen hebt kun je ook gewoon de Ziggo modem/router blijven gebruiken en een paar losse accesspoints toevoegen. Bijvoorbeeld de AC Lite van Ubiquiti of Ziggo's eigen 'Wifibooster':

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/
Dan heb ik het denk ik niet goed omschrijven, want de noodzaak van beter wifi is er wel degelijk. De druk van mijn vrouw neemt toe haha. En daarnaast zou ik er geen 500 euro voor over hebben als ik niet veeleisend was geweest. Ik wil gewoon goed werkend internet in alle hoeken en gaten op 3 verdiepingen.

Wat ik vergeet aan toe te voegen hoe internet bij mij word gebruikt. we zijn met zn 4e thuis, en gebruiken allemaal internet via een telefoon en tablet. Ik stream graag via netflix etc. Er staat een nintendo switch. thuiswerken via 2 laptops. Een game pc, maar die zit bekabeld aangesloten. Philips hue

• Checkmate1

Weet iemand of dat bij een Unify Dream Machine met acces points ook het geval is? Dus als de verbinding slechter word, ga je dan automisch over op een andere AP.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

[...]

Ik hoop op een dag de Youtube video terug te vinden die het verschil tussen losse AP's en MESH netwerken uitlegt. daarin leggen ze uit dat een MESH netwerk jouw laptop voor de gek houdt door het mac adres te spoofen en daardoor gaat jouw verbinding foutloos over.

Unify is de marktleider met MESH netwerken. Dus je mag er vanuit gaan dat het probleemloos gaat. Maar ik heb werkelijke geen idee over de verschillende modellen die unify aanbiedt. De prijs heeft mij altijd een beetje tegengehouden. Ik ben iemand die naar elke ruimte in het huis een UTP kabel trekt. Mijn laptop hangt aan een kabel.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • Beste antwoord

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 15:20
[...]

Ja. Als je alles goed instelt roamt je cliënt vanzelf. Daar zit net de crux. Dat instellen doen mesh setjes vaak vanzelf. UniFi doet het vaak “makkelijk” goed omdat de controller gelijkwaardige instellingen naar je AP pusht, een eis om goed soepel te kunnen roamen.

In jou situatie zou ik echter de connectbox als router laten staan, dat kan ie meer dan prima, de WiFi uit op dat ding en gaan. Op iedere verdieping plaats je een UniFi AC AP Lite, 1x instellen en klaar. Hoe je dat het best doet kun je hier op het forum terug vinden (vaak geeft zend sterkte omlaag en vaste kanalen kiezen al het gewenste effect en hoef je verder nergens aan).

De Dream machine zou ik lekker vergeten. Waarom? Dit ding komt dan waarschijnlijk naast je connectbox en gaat t daar dus niet/amper beter doen dan dat ding. De router functies heb ik je niet over gehoord, als t om “internet” gaat en je geen spannende dingen doet of wensen hebt volstaat je ziggo doosje prima. Van het verschil koop je of een 4e ap voor in je tuin of ga je lekker uit eten :)
Pagina: 1