Hoe naast 1e hardeschijf met os het os op 2e schijf kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdos5
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-05-2020
Mijn vraag
Ik heb een vaste computer met windows 8.1. Er zit 1x een 512gb ssd in en een data schijf van 3tb.

Nu wil ik er een 2e ssd erbij plaatsen met nog een extra windows 8.1 en deel van partitie ubuntu.

Dit wil ik graag om mijn muziekproductie gescheiden te houden van gamen en usual computer. Veel software draait er en drivers voor alle midi en audiointerfaces en wat nog meer allemaal.

De 512gb met win81 is blijvend, die wil ik niet vers opnieuw installeren. Maar nu wil ik dus de 2e schijf installeren. Hoe zorg ik ervoor dat ik straks een bootmenu heb en kan kiezen tussen de bestaande windows 8.1 en de nieuwe schijf met 8.1 en xubuntu.

Gewoon de nieuwe schijf in de pc hangen. Windows 8.1 erop installeren en daarna xubuntu zodat die een keuze menu maakt. Maar geen idee of die wel van 2 hardeschijven alle OSen pakt om van te booten

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x Windows 8.1 en xubuntu 14.4

Beste antwoord (via Mdos5 op 25-04-2020 16:46)

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 17:12
1. Nieuwe schijf in de pc hangen,
2. Nieuwe Windows 8.1 installatie starten (geen upgrade),
3. Twee partities maken van je nieuwe schijf (je splitst de schijf in tweeën) voordat je gaat installeren. Één voor windows 8.1, één voor Ubuntu.
4. Windows 8.1 installeren op je één van je nieuw gemaakte partities, dit wordt in het bootmenu toegevoegd (je hebt denk ik wel twee keer windows 8.1 staan, dit kan je achteraf wel aanpassen qua naamgeving.
5. Daarna Xubuntu installeren op je andere partitie, wordt ook toegevoegd aan je bootmenu.

De installatie formatteert de partitie op de juiste manier voor je zodat het zal opstarten.

In principe kan er weinig fout gaan..

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 17:12
1. Nieuwe schijf in de pc hangen,
2. Nieuwe Windows 8.1 installatie starten (geen upgrade),
3. Twee partities maken van je nieuwe schijf (je splitst de schijf in tweeën) voordat je gaat installeren. Één voor windows 8.1, één voor Ubuntu.
4. Windows 8.1 installeren op je één van je nieuw gemaakte partities, dit wordt in het bootmenu toegevoegd (je hebt denk ik wel twee keer windows 8.1 staan, dit kan je achteraf wel aanpassen qua naamgeving.
5. Daarna Xubuntu installeren op je andere partitie, wordt ook toegevoegd aan je bootmenu.

De installatie formatteert de partitie op de juiste manier voor je zodat het zal opstarten.

In principe kan er weinig fout gaan..

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdos5
Ja zo dacht ik t ook te gaan doen maar vroeg me af of die dan t os van de bestaande schijf meeneemt in t menu en niet alleen die van de nieuwe schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Mdos5 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:52:
Ja zo dacht ik t ook te gaan doen maar vroeg me af of die dan t os van de bestaande schijf meeneemt in t menu en niet alleen die van de nieuwe schijf
Koppel je oude schijven af voordat je op de nieuwe ssd gaat installeren, dan voorkom je bootloader conflicten en dat soort ellende.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In eerste instantie dacht ik dat dit ging over een computer voor een computermuseum of iets dergelijks, omdat de software zo oud is. Je geeft niet echt informatie over waarom je het zo ingewikkeld wilt doen, maar ik vermoed dat dit is omdat je muzieksoftware het niet anders kan.

Als je meerdere OS'en wilt gebruiken op 1 computer, dan doe je dat tegenwoordig normaal gesproken niet meer met "dual boot", maar door virtuele machines te installeren, met VirtualBox bijvoorbeeld.

Je zou ook een tweedehands computer erbij kunnen kopen, dat lijkt me eerlijk gezegd veiliger dan de 3 functies "gamen", "muziekproductie met antieke software" en "3TB belangrijke data bewaren" geforceerd te combineren in 1 apparaat.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:37

BCC

Kvm met Qemu een dedicated video card passthrough om Windows te draaien op Ubuntu is relatief eenvoudig op het moment. Ivm latency zou je dedicated een videokaart kunnen doorpassen aan je Windows machine.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdos5
aawe mwan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:47:
In eerste instantie dacht ik dat dit ging over een computer voor een computermuseum of iets dergelijks, omdat de software zo oud is. Je geeft niet echt informatie over waarom je het zo ingewikkeld wilt doen, maar ik vermoed dat dit is omdat je muzieksoftware het niet anders kan.

Als je meerdere OS'en wilt gebruiken op 1 computer, dan doe je dat tegenwoordig normaal gesproken niet meer met "dual boot", maar door virtuele machines te installeren, met VirtualBox bijvoorbeeld.

Je zou ook een tweedehands computer erbij kunnen kopen, dat lijkt me eerlijk gezegd veiliger dan de 3 functies "gamen", "muziekproductie met antieke software" en "3TB belangrijke data bewaren" geforceerd te combineren in 1 apparaat.
Wat is er zo oud aan 8.1 en helaas wordt de toland mifi en audio interfaces die ik heb niet meer in windows 10. En bij een virtuele omgeving werkt die apparatuur nog veel slechter.

De vraag lijkt me niet vreemd en dual boot lijkt me ook niks mis mee te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdos5
nelizmastr schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:10:
[...]

Koppel je oude schijven af voordat je op de nieuwe ssd gaat installeren, dan voorkom je bootloader conflicten en dat soort ellende.
Maar hoe herkent die daarna alle 3 de installies. Ene windows op de ene schijf en 2x os op de andere schijf. Dan dien je denk ik de bestaande schijf aangesloten te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Mdos5 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:48:
[...]

Maar hoe herkent die daarna alle 3 de installies. Ene windows op de ene schijf en 2x os op de andere schijf. Dan dien je denk ik de bestaande schijf aangesloten te laten.
Je kiest in je BIOS de gewenste schijf. Meerdere installaties in 1 bootloader combineren geeft gezeik, weer ik uit ervaring.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1