Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEngineer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo allemaal,

Vandaag voor het eerst in lange tijd weer een gloednieuwe build in elkaar gezet. Mijn super enthousiasme tijdens het bouwen werd al gauw een super teleurstelling. Hij boot namelijk totaal niet. ;(

Dit gebeurd er als ik de knop op het PSU omzet naar aan:
- RGB van het mobo brandt ~0.5sec en gaat direct weer uit.
- Fans draaien niet, dit geldt voor zowel de CPU, GPU, CASE en mobo als de PSU fan.
- RAM rgb blijft aan
- De Error leds van het moederbord gaan niet aan en geven dus ook niets aan waar ik iets mee kan.

Specs:
Fractal Design ION+ 660 watt
AMD Ryzen 3700X (met de default wraith prism)
Gigabyte X570 Aorus Ultra
Gigabyte Aorus RTX 2070s
Crucial P1 nvme
2x16gb trident neo 3600 sticks

Persoonlijk verdenk ik de PSU of mobo, omdat het wel lijkt alsof hij aan wilt maar er dan om een of ander reden direct mee ophoudt.

Wat denken jullie? En hoe kan ik dit het beste op een efficiente manier troubleshooten? Ik kan straks eventueel filmpjes en/of fotos maken en delen.

Beste antwoord (via AEngineer op 25-04-2020 20:19)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Zit de knop wel goed aangesloten? Als ik mijn psu aan zet krijg ik ook even een flits, dat is gewoon normaal. Voor Gigabyte tenminste. (en ik kan mijn pc natuurlijk gewoon op een normale manier aan zetten)

Maak anders ook even een paar foto's van het moederbord.

[ Voor 30% gewijzigd door WEBGAMING op 25-04-2020 18:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen? Begin eens met enkel de bare minimum aan te sluiten. Dus koppel alles los, behalve dat echt nodig is om beeld te krijgen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:13
AEngineer schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 04:39:
Hallo allemaal,

Vandaag voor het eerst in lange tijd weer een gloednieuwe build in elkaar gezet. Mijn super enthousiasme tijdens het bouwen werd al gauw een super teleurstelling. Hij boot namelijk totaal niet. ;(

- Fans draaien niet, dit geldt voor zowel de CPU, GPU, CASE en mobo als de PSU fan.
- RAM rgb blijft aan
- De Error leds van het moederbord gaan niet aan en geven dus ook niets aan waar ik iets mee kan.

Specs:
Gigabyte Aorus RTX 2070s
Crucial P1 nvme

Persoonlijk verdenk ik de PSU of mobo, omdat het wel lijkt alsof hij aan wilt maar er dan om een of ander reden direct mee ophoudt.

Wat denken jullie? En hoe kan ik dit het beste op een efficiente manier troubleshooten? Ik kan straks eventueel filmpjes en/of fotos maken en delen.
maak goede fotos van de voedingsconnectoren op mobo en video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 17:18
Wat je kan proberen is het moederbord, psu, cpu en geheugen uit de kast halen en tijdelijk op de doos van je moederbord plaatsen. Daarna via een jumper kijken of het op wilt starten. Als dat wel werkt, kan je de videokaart erin zetten en kijken of het werk. Als dat werkt, dan moet je de afstandsbusjes in de case checken. Als dat ook niet werkt, probeer dan is alleen de CPU, mobo en PSU... Of met 1 reepje geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
Het omzetten van de PSU van uit naar aan, start standaard een PC niet op. Je moet wel even gebruik maken van je power knop? Of even de twee pinnentje 'PWR' verbinden met een schroevendraaier oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
AEngineer schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 04:39:
Hallo allemaal,

- RAM rgb blijft aan

Specs:
Gigabyte Aorus RTX 2070s
Crucial P1 nvme

Shoot me, wellicht is het een tik fout, maar door alleen de PSU knop om te zetten naar 'aan' gaat er uiteraard niets draaien..

Nogmaals, gezien het tijdstip ook dat je gepost hebt, heb je het mogelijk wel gedaan.. maar heb je de pc ook gestart door de powerknop van de behuizing in te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36

WhySoSerious

Be the change.

Mocht het met de knop niet lukken, probeer dan eens te starten met 1 geheugenmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEngineer
Ik snap dat het omzetten van de voeding de pc niet opstart. Ik heb uiteraard op de power knop gedrukt en het resultaat was dit. Na die 1e keer hoef ik eigenlijk niet eens meer op de powerknop te drukken=> Het omschakelen van de knop op de voeding leidt direct tot die 0.5sec flash van de rgb en verder exact hetzelfde resultaat, wat idd ook zeer vreemd is. Vervolgens de powerknop indrukken doet verder dan ook niks meer.

Verder heb ik uiteraard ook de connectoren gecheckt en alles zit gewoon goed(tenzij ik een domme fout heb gemaakt ergens)

Ik heb verschillende dingen losgekoppeld met hetzelfde resultaat. Ook heb ik de voeding van de cpu fan direct op het Mobo aangesloten (ipv via fancontroller); resultaat steeds hetzelfde.

@boyette Ik ga zo een filmpje maken + fotos van de connectoren.

Bedankt allemaal voor de reacties, waardeer het enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Een korte flits van licht kan betekenen dat je ergens kortsluiting hebt, even buiten de kast proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@AEngineer alles buiten de kast testen, oa op doos van je moederbordje.
heb je nog koperen busjes over toevallig ?
handleiding gevolgd met aansluiten...

[ Voor 36% gewijzigd door Hackus op 25-04-2020 16:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEngineer
@unfor Zoiets denk ik idd ook, maar is mijn redenering dan correct als ik zeg dat de kortsluiting dan in de schakel voor het mobo(en dus in de PSU) moet liggen liggen?

Dit aangezien deze rgb flits al komt zodra ik het knopje op de PSU op aan zet

@Hackus Ik heb nergens een koperen buisje gezien en heb die dan ook niet over.

Dit is wat ik nog over heb:

1 is wat er bij het moederbord zat en 2e bij de case

https://imgshare.io/image/fAk9d

https://imgshare.io/image/fAeRH

[ Voor 38% gewijzigd door AEngineer op 25-04-2020 18:09 . Reden: fotos en reactie op hackus ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Zit de knop wel goed aangesloten? Als ik mijn psu aan zet krijg ik ook even een flits, dat is gewoon normaal. Voor Gigabyte tenminste. (en ik kan mijn pc natuurlijk gewoon op een normale manier aan zetten)

Maak anders ook even een paar foto's van het moederbord.

[ Voor 30% gewijzigd door WEBGAMING op 25-04-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEngineer
@WEBGAMING

Volgens mij ben ik niets vergeten, maar fotos en een filmpje van wat er gebeurd komen eraan over +- 30min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Het is ook heel makkelijk om die er net verkeerd in te doen. 1 pin opschuiven ofzo is heel snel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEngineer
@WEBGAMING Die info van je dat gigabyte standaard die 1sec flash doet, deed t m. Na het filmen de headers vergeleken met mobo schema en zag dat de power er niet in zat..

En dankzij 'cablemanagement' was de losse stekker niet in het zicht. Ik ben heel blij, er is nu POST alleen krijg ik het geheugen nog niet in XMP. Draaien nu op 2133mhz :/ ipv 3600. Iemand daar nog tips voor?

[ Voor 36% gewijzigd door AEngineer op 25-04-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Mooi! Goed gegokt dus. :*)

Bedoel je dat je ze niet stabiel krijgt, of lukt het niet in de bios? Niet stabiel heb ik ook last van in XMP, (en heb ik ook al vaker zien langs komen) dan moet je ze gewoon handmatig instellen, dan is het meestal wel prima.

Andere tip, de Gigabyte programma's kunnen voor bluescreens zorgen. Daar had (en heb) ik ook last van. Zal wel aan mijn specifieke setup liggen, maar ik heb wel gezien dat ik zeker niet de enige ben.

[ Voor 77% gewijzigd door WEBGAMING op 25-04-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEngineer
@WEBGAMING Haha I'll take it!

Nadat ik XMP selecteer in de bios en save, reboot het systeem en wordt die teruggezet naar 2133mhz. Ik weet ook dat XMP iets van intel is, maar de AMD variant (AMP ofz?) kan ik niet vinden in de BIOS. Als het goed is support deze bord + cpu beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AEngineer schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:46:
@WEBGAMING Haha I'll take it!

Nadat ik XMP selecteer in de bios en save, reboot het systeem en wordt die teruggezet naar 2133mhz. Ik weet ook dat XMP iets van intel is, maar de AMD variant (AMP ofz?) kan ik niet vinden in de BIOS. Als het goed is support deze bord + cpu beide
RAM in bankje 2en4 vanaf CPU (vaak dimm a2-b2) en in bios je xmp profiel instellen

edit: DDR4-2 en DDR4-1 bij je bordje

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 26-04-2020 12:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEngineer
@Hackus

RAM sticks zaten al in dual channel. Heb gisterenavond een BIOS update gedaan en verder idd toch weer op XMP gezet. Schijnt nu stabiel te zijn.

Wel beetje vreemd dat het toch via XMP moest aangezien die juist zouden zijn ingesteld op Intel timings..

In ieder geval bedankt voor alle hulp allemaal, jullie hebben me een hoop hoofdpijn, tijd en geld bespaard! Ik zal verder ook actief blijven op het forum om eventueel andere (In ieder geval zo ver mijn kennis reikt) te helpen :)
Pagina: 1