Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaspaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-03 01:00
Ik maak graag fotos in de natuur. Tot nu toe doe ik dit met een smartphone camera, wat best mooie resultaten oplevert maar ook grote beperkingen met zich mee brengt. Wat voornamelijk een gemis voor mij is, is het ontbreken van optische zoom waardoor vogels of wild fotograferen voor mij nog onmogelijk is. Ik ben daarom op zoek naar een beginners camera die mij meer opties biedt. Mijn budget ligt rond de 250 euro, en ik koop liever tweedehands.

Mijn oog is nu gevallen op de Panasonic lumix dc FZ82l. In deze camera trekken de prijs, het gewicht en de vooral de zoommogelijkheden mij aan. Deze camera lijkt een beetje op zichzelf te staan in deze prijsklasse, als het gaat om superzoom cameras. Het meest vergelijkbare model dat ik kon vinden was de Canon PowerShot SX70 HS, welke niet al te veel extra lijkt te bieden voor een flinke stap omhoog in prijs.

Tevens heb ik een kapotte Samsung NX500 liggen waarvan het scherm vervangen moet worden. Het is mij echter niet gelukt om hier een lens bij te vinden die mij geschikt lijkt. Zijn er in dit prijssegment redelijke zoomlenzen die geschikt zijn voor wildlifefotografie? Reparatie kost mij naar schatting zo'n 50 tot 100 euro, maar het is mij tot nog toe nog niet gelukt een aanbieder te vinden die de schermen ook daadwerkelijk heeft (op aliexpress staan slechts valse advertenties).

Ik ben benieuwd wat men van deze opties vindt en of iemand nog tips heeft voor andere modellen (of lenzen) die ik zou kunnen overwegen. Alvast bedankt!

PS: Mocht iemand overigens bij toeval nog een donorscherm hebben van een NX500 of NX1 maak je mij heel gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-05 14:31

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik weet niet hoe de tweedehands markt is op het gebied van die samsung, maar voor zover ik weet weet heeft samsung jaren geleden al de handdoek in de ring gegooid. Daar zou ik niet teveel geld meer in steken.
Wat betreft die panasonic; dat is een prima camera om mee te beginnen, maar het is wel een vastelenscamera, dus je kunt er later niet meer op uitbreiden. Dat is niet erg als dat ook niet je doel is uiteraard, maar mocht je fotografie als serieuze hobby overwegen, dan zou ik ook voorbij de eerste aanschaf kijken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:39

bobcom

Dedicated dabbler

@Haaspaas Met de camera die jij noemt (en een heleboel andere bridge- en zoomconpacten) zijn kun je op een krap budget en zonder veel gezeul best wel aardige foto's maken als het weer en de omstandigheden meezitten.
Als je meer wil - van fotografie een hobby maken, steeds hogere eisen aan je foto's stellen - zou je je misschien wat verder kunnen orienteren op gebruikte mft camera's. Voor het budeget dat jij noemt kun je ook een tweedehands Olympusje kopen met standaard zoomlens, die je later kunt uitbreiden met andere lenzen. Affijn, wat @DirtyBird ook zegt

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@Haaspaas Waarom kijk je niet eens naar een 2e hands spiegelreflex camera ? Ik zie bijv in die prijsrange regelmatig een Canon 600D of Nikon DF90 met kitlens en soms zelfs met een redelijke zoomlens voorbij komen.

https://tweakers.net/spie...w0FEqKMpMTvVNrFCyMjY1qAUA

V&A aangeboden: Nikon D90 + 18-105mm Kitlens + 35mm Prime + Extra's

V&A aangeboden: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart + tas

Als je een beetje spaart, kan je later ook een leuke telelens aanschaffen die op je body past en dan kan alle richtingen op.

(edit: schieten met spiegelreflex in RAW betekend wel vaak het nabewerken van foto's op je computer om in tegenstelling tot de standaard JPG filters die je met je telefoon of digitale camera schiet )

[ Voor 11% gewijzigd door Breezers op 25-04-2020 11:43 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 15:04
https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1
Even een waardeindicatie van een NX500.
Samsung is een dood systeem, dwz wordt niet meer geproduceerd. Dan ontstaat een situatie, waarin sommige dingen enorm eenvoudig en goedkoop verkrijgbaar zijn, de schaarsere zaken zelden worden aangeboden en erg duur gehandeld worden.
Reparatie zal niet eenvoudig worden, omdat de schermpjes waarschijnlijk nauwelijks/niet verkrijgbaar zijn, maar een 50-200 kit telezoomlensje kost 2e hands rond de 120€. Dat gaat wel.
https://www.ebay.de/sch/3...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1
Overweging is, om je camera op ebay.de (ja Duitsland, want dat levert het meeste op) te verkopen, en de opbrengst aan je budget toe te voegen. Helaas staat er bij de verkochte artikelen geen defecte bij, maar hij zou best aardig weg kunnen gaan, gezien een werkende rond de 300€ opbrengt.

Om dieren behoorlijk te fotograferen met beperkt budget, is een 2e hands spiegelreflex met telezoom de beste keuze, maar wel flink sjouwen.
2e hands MFT (Olympus/Panasonic) kost ook niet veel, en je hebt iig ruimte voor een 40-150mm telezoom, en met iets meer budget een 100-300mm. De laatste deugt voor dieren die op iets afstand zijn wel aardig. Helaas niet lichtsterk, maar dat is budgettechnisch en qua gewicht sowieso een lastig verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Vanoverdegrens op 25-04-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 22:34
Als je de beeldkwaliteit van je telefoon goed genoeg vindt, maar vooral zoombereik mist: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart
Deze is echt een klasse beter dan die FZ82 of alle concurrenten (allemaal 1/2.3" sensor met heel veel zoom en klein diafragma). De FZ300 heeft ook die kleine sensor maar de lens is veel lichtsterker (f/2.8 over het hele bereik), waardoor je veel meer detail overhoudt bij het inzoomen. 600mm is echt genoeg om je onderwerp fatsoenlijk in beeld te brengen.
Een camera met wisselbare lenzen gaat qua beeldkwaliteit echt beter zijn, maar is ook een stuk duurder.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaspaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-03 01:00
Bedankt iedereen voor de suggesties.

Ik probeer nog een beetje intuïtie te vergaren over de relatie tussen brandpuntafstand en de grootte van de beeldsensor. Stel ik heb twee cameras met dezelfde lens, maar verschillend formaat sensor. Zoals ik het nu begrijp zoomt de camera met de kleinere sensor verder, maar zal de camera met de grotere sensor hetzelfde beeld kunnen vangen door te croppen. Dus een camera zoals de FZ82 is niet per sé beter voor grotere afstanden dan een camera met een lens met kleinere brandpuntafstand (bijvoorbeeld 100-300) maar grotere sensor. Klopt dit ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-05 14:31

DirtyBird

Praktiserend denker

Of je met croppen hetzelfde beeld krijgt hangt af van de resolutie van de sensoren.
De 100-300 in het voorbeeld is een mft lens die effectief 200-600 is op FF.
Maar begrijp dit goed; met de fz300 kun je echt heel goed fotograferen. Hij is relatief handzaam doordat je geen extra lenzen hoeft mee te zeulen. Voor vakanties en een wandeling in de natuur is deze m.i. zeer geschikt.
Als je dus met een eenmalige uitgave je mogelijkheden wilt uitbreiden kan dat dus uitstekend. Je kunt met die camera alleen niet verder uitbreiden. Dat kan met slr- en systeemcamera's wel, maar dat wordt een aanzienlijk duurdere excersitie over een langere periode met uiteindelijk meer mogelijkheden en technisch mooiere foto's (99% van hoe mooi een foto is, hangt uiteindelijk af van je vaardigheid en talent).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Pagina: 1