Ik zit te denken aan de aanschaf van een 21 of 22" monitor. Nu heb ik een LG 19" 915FT Plus flatron en die bevalt me super vet, maar moet eigenlijk wwn iets grotere ivm CAD zaken voor mijn werk. Enig advies? Thx!
Iiyama VMPro 510 22" Diamontron schermpje, bevalt me prima
Verwijderd
CAD voor het bedrijfleven? Dus geld is niet zo'n groot probleem? Blijf dan weg bij de Iiyama schermen.. En neem dan gewoon een degelijke philips, nec sony of eizo (vooral eizo is erg goed
... Maar daar betaal je dan ook voor
).
Verwijderd
Inderdaad altijd voor die 22" Iiyama gaan! (vm510 pro). Is gewoon het beste scherm op de markt! heb 'm hier ook staan ;-)
Verwijderd
Jongens sorry hoor, iiyama is een goede moitor kwa prijs/kwaliteit, maar t is toch echt geen top apparaat. En ja, ik heb er hier thuis ook 1 staan. Iedereen gilt hier maar meteen "iiyama", maar dat is een goede middenmoot, geen TOP klasse. Daarvoor moet je idd naar oa. Eizo kijken......
Ik zou eigenlijk voor CAD zowiezo geen Trinitron/ Diamondtron nemen, door oa de stabilisatie lijnen. Heb je met normaal gebruik geen last van, maar met autocad of zo lijkt t me niet echt fijn werken.....
Ik zou eigenlijk voor CAD zowiezo geen Trinitron/ Diamondtron nemen, door oa de stabilisatie lijnen. Heb je met normaal gebruik geen last van, maar met autocad of zo lijkt t me niet echt fijn werken.....
Alvast thx voor de adviezen.1) Geld is het probleem niet...(gedeeltelijk gebruik voor de zaak) 2)Is die Iilyama dan de beste 21 of 22" monitor? 3) Die referentielijntjes...heeft mijn LG FT 915 niet!! Is een super 19" monitor, geloof me
4) Wat is nu niet de BESTE maar de 21 of 22"monitor met het BESTE kijkgenot??
4) Wat is nu niet de BESTE maar de 21 of 22"monitor met het BESTE kijkgenot??
idem hiero, maarruh, hij is wel zwaar (39KG)Op zondag 05 augustus 2001 23:30 schreef Sick_Nick het volgende:
Iiyama VMPro 510 22" Diamontron schermpje, bevalt me prima
heb het ding nu sinds februari en ik ben er echt super happy mee en hij was niet eens zo duur. Heb er destijds 2250,- voor betaald bij www.compuzone.nl
iiyama 21" DiamondTron bak is idd prijs/kwaliteit zeeeer goed. Het is niet de top (ik zou subtop zeggen), want dat zijn toch vooral Sony, Eize en Elsa. Dit is echter niet zo bij 19 en 17 inch bakken, daar behoort iiyama tot de absolute top samen met Nec, Sony en LG
[deze advertentieruimte is te koop]
Dan heb je nog nooit een ECHT goede 17" gezien, van eizo of philips...
die zien er dus wel even veel strakker uit dan iiyama's ...spijt me dat ik dat moet melden
die zien er dus wel even veel strakker uit dan iiyama's ...spijt me dat ik dat moet melden
Op maandag 06 augustus 2001 00:43 schreef Groot-Moefti het volgende:
iiyama 21" DiamondTron bak is idd prijs/kwaliteit zeeeer goed. Het is niet de top (ik zou subtop zeggen), want dat zijn toch vooral Sony, Eize en Elsa. Dit is echter niet zo bij 19 en 17 inch bakken, daar behoort iiyama tot de absolute top samen met Nec, Sony en LG
iiyama kan ik je van harte afraden
Kennis van mij heeft de 22" en ik vind t
maar vies tegenvallen. Gooi de resolutie boven 1600 en met een flink hoge refreshrate
en de boel begint wazig te worden .
Probeer dit met een goede ELSA, Sony, Eizo of Mitsubishi en je hebt haarscherp beeld .
maar vies tegenvallen. Gooi de resolutie boven 1600 en met een flink hoge refreshrate
Probeer dit met een goede ELSA, Sony, Eizo of Mitsubishi en je hebt haarscherp beeld .
Op zondag 05 augustus 2001 23:27 schreef App het volgende:
Ik zit te denken aan de aanschaf van een 21 of 22" monitor. Nu heb ik een LG 19" 915FT Plus flatron en die bevalt me super vet, maar moet eigenlijk wwn iets grotere ivm CAD zaken voor mijn werk. Enig advies? Thx!
de 510 pro is voor zn geld wel een aardige monitor, maar als geld geen rol speelt maar CAD wel, zou ik toch wat naar de wat betere schermen gaan kijken.
sony, philips, LG, zelfs samsung heb erg hoge kwaliteitsbuizen
met CAD zou ik zowiezo plat maar zonder de draden kiezen
sony, philips, LG, zelfs samsung heb erg hoge kwaliteitsbuizen
met CAD zou ik zowiezo plat maar zonder de draden kiezen
Verwijderd
Neej mahn, neem dan een Eizo!Op zondag 05 augustus 2001 23:55 schreef Harry_van_de_Hapkar het volgende:
Inderdaad altijd voor die 22" Iiyama gaan! (vm510 pro). Is gewoon het beste scherm op de markt! heb 'm hier ook staan ;-)
as je ECHT een goede 21" wil hebben dan is de F980 wat voor je... maar dan kijk je ook tegen een groot prijskaartje aan, adviesprijs is 5799 piek namelijk... laatste keer dattik het gecheckt heb 
Anders is de F931 ook nog een hele goede optie, 0.25mm dotpitch (nog steeds hoger dan de mijne, darn) en 1600x1200@104Hz... das nog steeds meer dan zat dacht ik zo.
Ik heb zelf een eizo F730 19", en ik moet zeggen, ik ben nog geen strakkere monitoren tegengekomen. een Philips 201B kan er echt niet aan tippen.
Edit: gaat iedereen nu elkaar nadoen, een roept eizo, en de rest gaat dat allemaal nog 20 keer doen deze thread, zonder 1st hand experience? daar schiet de topicstarter geen ruk mee op, dus zeg aub niet wat al gezegd is, is alleen maar lastig voor ons allemaal. alvast bedankt.
Anders is de F931 ook nog een hele goede optie, 0.25mm dotpitch (nog steeds hoger dan de mijne, darn) en 1600x1200@104Hz... das nog steeds meer dan zat dacht ik zo.
Ik heb zelf een eizo F730 19", en ik moet zeggen, ik ben nog geen strakkere monitoren tegengekomen. een Philips 201B kan er echt niet aan tippen.
Edit: gaat iedereen nu elkaar nadoen, een roept eizo, en de rest gaat dat allemaal nog 20 keer doen deze thread, zonder 1st hand experience? daar schiet de topicstarter geen ruk mee op, dus zeg aub niet wat al gezegd is, is alleen maar lastig voor ons allemaal. alvast bedankt.
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
ik denk dat je alleen een mening over de kwaliteit kan geven als je meerdere monitoren kent, of elke dag ermee werkt. et lijkt wel stoer om je 21 of 22" aan te prijzen maar als dat de enige monitor is waarmee je (ge)werkt hebt kan je niet weten hoe goed of slecht ie is.
precies.
maar waar vind je vergelijkingsmateriaal, dat is het probleem... ik heb ook nog nooit een 21" eizo gezien, maar een 19" kan dan wel weer enigszins als vergelijk dienen, wat betreft kleurdiepte, helderheid etc.
oja, bij eizo's kun je elke kleur ook nog tot in den treure tweaken (gain en cutoff is per kleur in te stellen)
maar waar vind je vergelijkingsmateriaal, dat is het probleem... ik heb ook nog nooit een 21" eizo gezien, maar een 19" kan dan wel weer enigszins als vergelijk dienen, wat betreft kleurdiepte, helderheid etc.
oja, bij eizo's kun je elke kleur ook nog tot in den treure tweaken (gain en cutoff is per kleur in te stellen)
Verwijderd
Naar mijn weten maakt Elsa alleen maar videokaarten en geen monitorenOp maandag 06 augustus 2001 00:47 schreef majic het volgende:
iiyama kan ik je van harte afraden
[..]
De Iiyama blijft mooi scherp op resoluties hoger dan 1600x1200 een goede videokaart is veel belangrijker.
Ik heb zelf de Iiyama VMpro511 21" en dat is een uitstekende monitor voor de prijs. Voor andere betaal je toch snel 1000,- meer.
Gebruik deze ook voor CAD en heb totaal geen last van de ondersteuningsdraden.
Wil je gewoon beter dan zou je eens naar de Philips Brilliance 21" moeten kijken maar dan betaal je ook 3000,-
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Verwijderd
ff iets waar topicstarter geen ruk aan heeft
toen ik 17" wilde kopen zei ieder1 tegen mij:
plat, Iiyama of LG
ik dacht dat iiyama de beste monitoren maakte. of is het verschil tussen een 17" en een 22" bij merken ook tezien?
toen ik 17" wilde kopen zei ieder1 tegen mij:
plat, Iiyama of LG
ik dacht dat iiyama de beste monitoren maakte. of is het verschil tussen een 17" en een 22" bij merken ook tezien?
Verwijderd
17 inch wel, 19 inch monitor van iiyama zijn over het algemeen genomen toch minder.Op maandag 06 augustus 2001 00:43 schreef Groot-Moefti het volgende:
kijk anders even naar het ultra lange topic iiyama vmp 451 probleem
Verwijderd
NEC 1370 is zeer goed en scherp. Ik heb hem nu ~ 4 maanden en het is elke keer het kijkplezier wat ik er van had verwacht. Hij heeft wel twee lijntjes, maar die vallen mij eigenlijk zelden op.
AANRADER!
AANRADER!
Is TFT misschien een optie? Samsung maakt 24inch breedbeeld schermen waar je echt van gaat kwijlen
(http://www.tweakers.net/pricewatch/18015 en http://www.samsung.nl/S_F_A2.htm)
Ik heb zelf een 22" Iiyama, prima ding voor (simpel kantoor-)werk en thuisgebuik, maar door de stabilisatorlijnen en de relatief goedkope electronica kan ik het niet aanraden voor CAD/CAM/DTP-werk. Dan kies je IMO eerder voor een >18,1" TFT of een hele goede CRT monitor. De 18,1" TFT's zijn wel duur, maar dan heb je ook wat. Zowiezo 18,1" effectief, waar mijn 22" iets van 20" effectief is, veel fijner beeld, betere kleurweergave en
minder ruimte op je bureau
Die EIZO F980 die hierboven is genoemd is echt heeel goed! Heb er een tijdje mee gespeeld bij iemand die ik ken, echt een superapparaat.
Ik heb zelf een 22" Iiyama, prima ding voor (simpel kantoor-)werk en thuisgebuik, maar door de stabilisatorlijnen en de relatief goedkope electronica kan ik het niet aanraden voor CAD/CAM/DTP-werk. Dan kies je IMO eerder voor een >18,1" TFT of een hele goede CRT monitor. De 18,1" TFT's zijn wel duur, maar dan heb je ook wat. Zowiezo 18,1" effectief, waar mijn 22" iets van 20" effectief is, veel fijner beeld, betere kleurweergave en
minder ruimte op je bureau
Die EIZO F980 die hierboven is genoemd is echt heeel goed! Heb er een tijdje mee gespeeld bij iemand die ik ken, echt een superapparaat.
Bericht hierboven
Helemaal mee eens! Op mijn werk staan ook verschillende van deze EIZO's voor de CAD-mensen.Op maandag 06 augustus 2001 10:28 schreef Floris Diemel het volgende:
Je betaalt er wat voor, maar dan heb je ook echt wat om te kwijlen
Sony of een Nec monitor, die zijn wel goed!
Zelf heb ik de Sony F520 besteld, mooie trinitron beeldbuis en plat scherm. Dan moet je je wel niet irriteren aan die las streepjes in het beeld.
Zelf heb ik de Sony F520 besteld, mooie trinitron beeldbuis en plat scherm. Dan moet je je wel niet irriteren aan die las streepjes in het beeld.
AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38
Hoeveel wil je uitgeven? Mijn ervaring is dat b.v. een Iiyama 510 in zijn prijsklasse niks minder is als een Sony (ik werk dagelijks met verschillende 21/22" Trini- en Diamondtrons) Echter, er zijn 21/22" monitoren die 1 tot 3 mille duurder (dus 5 mille) zijn, daar mag je natuurlijk wel wat meer van verwachten. Het voordeel van de wat duurderen is o.a. een kleinere dp en de gelijke dp; dan blijft het beeld in de hoeken ook goed scherp. Bij een 'goedkopere' bak (2+ mille) heb je vaak dat het in de hoeken minder scherp is.
Toevoeging:
Wat betreft kijkplezier, neem een goede videokaart. Een prutskaart kan het plezier om naar een 5 mille dure bak te kijken volledig wegnemen. Zelf heb ik het meeste kijkplezier van m'n Iiyama 510 met een Matrox G400. Ben overigens wel benieuwd hoe die nieuwe Sony's op m'n werk het zouden doen met zo'n goede kaart als de G400 ,ik denk nóg meer kijkplezier, want ze hebben betere dp specs (ze hangen nu aan 8MB ATI kaartjes)
Toevoeging:
Wat betreft kijkplezier, neem een goede videokaart. Een prutskaart kan het plezier om naar een 5 mille dure bak te kijken volledig wegnemen. Zelf heb ik het meeste kijkplezier van m'n Iiyama 510 met een Matrox G400. Ben overigens wel benieuwd hoe die nieuwe Sony's op m'n werk het zouden doen met zo'n goede kaart als de G400 ,ik denk nóg meer kijkplezier, want ze hebben betere dp specs (ze hangen nu aan 8MB ATI kaartjes)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
de dotpitch van een F980 ligt op 0.23, dat is gewoon extreem strak... tijd om met je baas te gaan babbelen over een budget lijkt me
Waarom wordt hier eigelijk nooit Hitachi vermeld? Minder strak dan Eizo, maar toch ook heel goed. Zeer scherp beeld, zeer lage dotpitch (0.21), wel iets minder goede refreshrates maar toch nog betaalbaar. Ze zijn alleen iets moeilijker te vinden.
ik heb thuis een 21" Eizo
en die is echt perfect. Het beeld is zeer strak en helder. Verder is het gewoon een lekker groot scherm. Resolutie die ik gebruik is 1280x960x32. Ik weet dat Eizo's vrij prijzig zijn maar zeker als je baas hem voor een deel betaald zou ik een Eizo nemen...(deze heb ik gratis van de zaak
)
Thx voor alle tips en adviezen. Die Eizo lijkt me dus gebaseerd op jullie reacties een goeie monitor. Nu eens even met de baas gaan babbelen.
Eizo is niet voor niets het populairst bij architecten.
Als je veel met wireframes en drukke geometrie werkt kan een Trinitron / Diamondtron erg irriterend werken . Ik kan er niet goed tegen in ieder geval, werk het liefst op een monitor met shadowmask.
Als je veel met wireframes en drukke geometrie werkt kan een Trinitron / Diamondtron erg irriterend werken . Ik kan er niet goed tegen in ieder geval, werk het liefst op een monitor met shadowmask.
Kijk ook eens naar Viewsonic P225f. Superspecs.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik vind zelf philips monitoren niet zo goed hoor, die dingen zie ook niet al te vaak bij bedrijfen enzo. NEC, EIZO, Samsung maken wel wrede dingen...
ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd hoe dat ding jou bevalt, kun je dat hier ff posten? Kan een kennis van me t ff lezen, die heeft er ook één namelijk en is er niet erg over te sprekenOp maandag 06 augustus 2001 10:43 schreef DutchPlayer het volgende:
Sony of een Nec monitor, die zijn wel goed!
Ik ga ook binnenkort een "aquarium" kopen. Ik zat te denken aan de NEC FP1370, die is nu te koop voor fl. 2429,00. Maar ik las net dat die monitor die twee horizontale draadjes heeft. Daar kan ik - denk ik - niet goed tegen. Welke monitor is aan te bevelen zonder die draadjes? O ja, veel meer dan fl. 3000,00 wil ik er eigenlijk niet voor uitgeven...
Als je liever de dradenmaskers/referentielijnen niet hebt kan je het beste bij LG blijven. Is de enige die die lijntjes niet heeft (naar ik weet althans).
Anders een Eizo, Philips of Sony. Dat zijn pas goede buisjes
En ja, er is een verschil met Iiyama qua beeldkwaliteit. Een hoop mensen voelen zich beledigd als iemand durft te zeggen dat Iiyama niet de beste is.
Anders een Eizo, Philips of Sony. Dat zijn pas goede buisjes
Voel me absoluut niet beledigd maar voor dit geld (2 mile) krijg je een heleboel (een kuub aan monitorOp woensdag 08 augustus 2001 22:47 schreef k7of9 het volgende:
Als je liever de dradenmaskers/referentielijnen niet hebt kan je het beste bij LG blijven. Is de enige die die lijntjes niet heeft (naar ik weet althans).
Anders een Eizo, Philips of Sony. Dat zijn pas goede buisjesEn ja, er is een verschil met Iiyama qua beeldkwaliteit. Een hoop mensen voelen zich beledigd als iemand durft te zeggen dat Iiyama niet de beste is.
Als je beter wilt zit je in een keer een paar mile hoger
IIyama is gewoon af te raden. De spreiding in die monitoren is enorm. Heb vandaag nog een computerzaal van win2k voorzien en die hebben alle 40 een IIyama VM pro 510. Van de 40 zijn er binnen een jaar 6 dood terug gegaan naar teleplan (
zie andere thread [topic=197272] ) en van de overige zijn er minsten 1:2 niet fatsoenlijk. Er zitten toppertjes tussen hoor, zonder meer, maar ook enorm wazige schermen. Niet behoorlijk in te stellen (blijven echt vaag in de hoeken, wat je ook doet) en dit alles op 1280x1024@85Hz. Niet echt een overdreven resolutie. 1600x1200 is op de wazige schermen NIET te doen, krijg je meteen koppijn. Op de goede schermen loopt het wel behoorlijk, alleen zul je bij refreshrates >75Hz naar een betere monitor-kabel moeten gaan kijken (+/- 150,- voor een behoorlijke BNC).
Maar goed, de kwaliteit viel echt enorm tegen van deze monitoren, meer dan de helft vind ik persoonlijk NIET voldoen aan de kwaliteit die je voor die prijs van IIyama zou moeten verwachten. Die 6 overleden schermen is slecht het topje van de ijsberg, die waren ECHT dood, gaven gewoon geen beeld meer. Er zijn er nog meer terug gegaan naar Teleplan (
) en die hadden weer andere problemen (kapote pluggen, niet leesbaar wazig, heldereheid die continu buiten zijn bereik staat (dus veel te licht scherm, al zet je de brightness dicht.) en nog wat kleinere klachten. Komt neer op zoŽn 10/15 behoorlijke monitoren en 25 slechte. Vind ik gewoon niet acceptabel.
Als je veel met CAD werkt zou ik wel een plat scherm nemen ivm de geometrie en het hoge contrast. Die lijnen zie je niet, zeker niet met een donkere achtergrond. Ik zou inderdaad gaan kijken naar de wat betere Sony/Eizo schermen.
PS: voor degene die denkt dat Elsa geen monitoren maakt: http://www.elsa.com/international/europe/produkte/monitore.htm
Maar goed, de kwaliteit viel echt enorm tegen van deze monitoren, meer dan de helft vind ik persoonlijk NIET voldoen aan de kwaliteit die je voor die prijs van IIyama zou moeten verwachten. Die 6 overleden schermen is slecht het topje van de ijsberg, die waren ECHT dood, gaven gewoon geen beeld meer. Er zijn er nog meer terug gegaan naar Teleplan (
Als je veel met CAD werkt zou ik wel een plat scherm nemen ivm de geometrie en het hoge contrast. Die lijnen zie je niet, zeker niet met een donkere achtergrond. Ik zou inderdaad gaan kijken naar de wat betere Sony/Eizo schermen.
PS: voor degene die denkt dat Elsa geen monitoren maakt: http://www.elsa.com/international/europe/produkte/monitore.htm
de betaler vervuilt
Eizo maakt gebruik van Sony buizen, die zijn kwalitatief een stuk beter dan de Diamondtron buizen waar o.a. IIyama gebruik van maakt.Anders een Eizo, Philips of Sony. Dat zijn pas goede buisjes
Philips maakt ook gebruik van Diamondtron buizen maar stopt er over het algemeen wel erg fatsoenlijke electronica in.
de betaler vervuilt
Verwijderd
Iiyama PR0 510 / A201HT ==> Er zit een SLECHTE (D-sub) VGA kabel bij. 
(een hele ECHO in je scherm boven de 800x600 70Hz)
Dusss.. gebruik wel een goede BNC Kabel
(een hele ECHO in je scherm boven de 800x600 70Hz)
Dusss.. gebruik wel een goede BNC Kabel
Pagina: 1