Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Fibaro] werken met een Fibaro HC: bomen en bos?

Pagina: 1
Acties:

• jokidoki
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 21:15
Na maanden lezen, surfen, finetunen heb ik vorige week de keus gemaakt en een Fibaro HC3 gekocht. Inclusief de nodige sensoren en schakelaars om mee te beginnen.
Al lezende kom je fantastische applicaties en oplossingen tegen die mensen gemaakt hebben. In de laatste weken heb ik mij wat meer gefocust op Fibaro implementaties.
Waar ik niet goed achter kom is een overzicht van best practices met Fibaro, de do's and don'ts etc.
Ik zie bijv op het Fibaro forum (tutorials bijv) een grote variatie: eenvoudige bewegingssensoren en de lamp gaat aan scrips (block of of in LUA) maar ook enorme scrips voor lampenscenario's tot complete event trieerde statemachines.
Wanneer gebruik je nu wat? wat is slim en wat niet? ik lees bijv oplossingen waarmee men bepaalde sites in globals zet en op basis hiervan worden veel scenes getriggered. Is dat handig? Of kun je wegkomen door gewoon lekker alles met blocks te programmeren op basis van triggers?
Of begint iedereen gewoon bij het begin en dan al doende leren door schade en schande?
Ik zet het liever in 1x goed neer, in een goede structuur die future proof is. Ik mis een soort framework handleiding over structuur en opzet.

Ben benieuwd hoe de Fibaro gebruikers dit pad hebben doorlopen?

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:27
fibaro is vooral een platform en de communitiy/individu maakt de oplossing en gelukkig is er een levendige community want van fibaro zelf hoef je geen oplossingen te verwachten.

Begin klein, ervaar wat domotica betekent (voor je partner...) en bepaal zelf wat handig is. scenes triggeren met globals is 1 van de vele manieren om iets in beweging te zetten, en niet de meest snelle. Die statemachine is ook handig, voegt time based triggering toe aan scenes, iets wat fibaro zelf niet heeft.

en kijk naar de combi met andere merken als hue.

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:49
Begin bij het begin: Wat wil jij bereiken?

(bijna) alles kan, soms zijn het kosten, soms is het programmeerwerk etc. maar bijna alle ideeën zijn wel uit te werken.

Voorbeeld:

Ik wilde graag dat als ik van werk thuis kom en het is donker dat mijn voordeurlamp aan ging, 30 seconden later licht van de gang aan gaat en sfeerverlichting in huis ingeschakeld wordt. Na 5 min. mag de verlichting van de voortuin wel weer uit want dan ben ik klaar met uitladen auto en binnen. Gang kijkt of er beweging is zo niet dan schakelt hij na 1 minuut de gang verlichting weer uit. etc.

Zomaar een voorbeeld van één van de wensen die ik had. vanuit daar ga ik werken.

ik moet om verlichting te schakelen aan/uit schakelaars of dimmers kopen. 1 of 2 bewegingsmelders, pulsdrukkers omdat ik ze achter bestaande schakelaars wil inbouwen etc.

Na het inbouwen komt het inregelen kijken. Soms voldoet een blokschema het en is lekker makkelijk. Soms wordt het te gecompliceerd en zul je het in LUA moeten doen. Veel LUA scripts zijn er al en/of moet je een klein beetje tweaken. Vaak als je de code hebt kan jezelf wel begrijpen wat er staat en pas je het naar wens aan.

ik kan je nu alvast verklappen dat je vaak niet iets in één keer goed doet (ahoewel je dat wel denkt) komt er vaak later achter dat iets toch net wat anders had kunnen doen etc.

Hoop dat je er wat aan hebt. probeer en geniet van je resultaat :-)

• jokidoki
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 21:15
thks,
inmiddels ben ik bijna 3 weken verder en heb idd al de nodige zaken werken in huis. Alle deuren zijn beveiligd en de belangrijkste lampen in hal en overloop werken op basis van motion.
programmeren is deels in blocks en deels in LUA. Dat LUA is niet heel lastig maar lastig genoeg om het in 1x werkend te krijgen. Vooral de juiste calls en toestanden zijn lastig te achterhalen. lezen lezen en lezen op het fibaro forum.
Wel leuk maar kost idd heel veel tijd.