ziggo modem (arris) met tp link deco m4 aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn vraag
Ik heb op mijn ziggo box een aansluiting naar een Synology Nas en Tp switch die vervolgens naar mijn woonkamer gaat en daar heb ik alle aansluitingen op een tweede switch. ( mediaplayer, hue, blu ray, tv etc)
Alles werkt goed nu alleen wil ik graag mijn wifi verbeteren.
ik heb wel een accespoint maar ik wil niet de hele tijd verbinden met een tweede netwerk vandaar dat ik aan mesh zit te denken.
als ik het modem in bridge zet en een tp link m4 er op aansluit kan ik mijn synology dan nog benaderen en werkt de switch dan nog.
De tp link m4 heeft maar twee aansluitingen en dat is dan niet genoeg

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Arris
Synology nas
tp link switch.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eindeloos hezocht maar nog niets geprobeerd omdat ik de m4 pas wil kopen als ik weet of het ook werkt.
...

Beste antwoord (via MatMich op 25-04-2020 03:32)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
mesh gaat het "wisselen" tussen 2 wifi zenders niet verbeteren

straffer nog, met 2 goeie accespoints werkt dat zeker ook goed
wel een aantal dingen respecteren, zoals identieke namen & codes (wpa2 AES only), niet TE dicht bij elkaar, en kijken dat ze natuurlijk in hetzelfde netwerk hangen ...

zeker voor de prijs van deze mesh set koop je 2 tp-link eap 225's ... beide moet je wel met de kabel aansluiten,maar ze zijn dan ook niet van elkaar afhankelijk wat in totaliteit je meer snelheid geeft

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ijske
mesh gaat het "wisselen" tussen 2 wifi zenders niet verbeteren

straffer nog, met 2 goeie accespoints werkt dat zeker ook goed
wel een aantal dingen respecteren, zoals identieke namen & codes (wpa2 AES only), niet TE dicht bij elkaar, en kijken dat ze natuurlijk in hetzelfde netwerk hangen ...

zeker voor de prijs van deze mesh set koop je 2 tp-link eap 225's ... beide moet je wel met de kabel aansluiten,maar ze zijn dan ook niet van elkaar afhankelijk wat in totaliteit je meer snelheid geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Maar ik moet nu als ik naar mijn bovenverdieping ga opnieuw verbinden met mijn ap daar om gebruik van te maken
Met mesh kan je toch gewoon door het hele huis lopen en (bv mijn smartphone) maakt dan toch verbinding met het sterkste signaal zonder steeds opnieuw aan te hieven melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
MatMich schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:58:
Maar ik moet nu als ik naar mijn bovenverdieping ga opnieuw verbinden met mijn ap daar om gebruik van te maken
Met mesh kan je toch gewoon door het hele huis lopen en (bv mijn smartphone) maakt dan toch verbinding met het sterkste signaal zonder steeds opnieuw aan te hieven melden?
dat kan met een accespoint evengoed ...
het is marketingblaat dat alleen een mesh set dat kan...

het is nog steeds je client die beslist wanneer ie wisselt van zender ...
als hij niet automatisch wisselt matchen je settings tussen modem & accespoint niet goed

[ Voor 7% gewijzigd door ijske op 24-04-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ik heb tot nu toe alleen maar overal gelezen dat voor wat ik wil de oplossing mesh is.
Dus is de vraag eigenlijk, kan ik al mijn aansluitingen op mijn modem van ziggo laten zitten en vervolgens met een mesh systeem goed internet via wifi in mijn hele huis krijgen zonder de hele tijd handmatig te moeten verbinden met een ap zoals ik dat nu moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
ijske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:59:
[...]

als hij niet automatisch wisselt matchen je settings tussen modem & accespoint niet goed
Als je dat zonder mesh en zonder centrale controller(functie) doet, gebeurt dat niet 'seamless'. Zou je een ping -t hebben lopen, dan is die even weg omdat je laptop eerst de wifi verbinding stopt, alvorens die een nieuwe opzet met een ander AP.

Mesh en controllers zien dit aankomen en anticiperen daarop. De échte dan ;)
MatMich schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:01:
Ik heb tot nu toe alleen maar overal gelezen dat voor wat ik wil de oplossing mesh is.
Dus is de vraag eigenlijk, kan ik al mijn aansluitingen op mijn modem van ziggo laten zitten en vervolgens met een mesh systeem goed internet via wifi in mijn hele huis krijgen zonder de hele tijd handmatig te moeten verbinden met een ap zoals ik dat nu moet doen.
Ja, als je tevreden bent over de router van Ziggo, heb je 'alleen' accesspoints nodig die onderling overleggen zoals dat mesh systeem inderdaad.

[ Voor 30% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 24-04-2020 23:04 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
ijske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:59:
[...]

Ik geloof je direct maar ik heb alles van ziggo door hun geleverd en ingesteld met hun handleiding en ik moet toch echt handmatig overschakelen.
Ik heb geen zin om aan allerlei settings te pielen omdat ik er gewoonweg te weinig verstand van heb en ook totaal geen zin in heb.
Het zal misschien zo zijn dat mesh marketingpraat is maar jij bent overigens wel de eerste die ik dat hoor zeggen.
Consumentenbond en ook hier op Tweakers (reviews etc.) reppen daar met geen woord over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:03:
[...]

Als je dat zonder mesh en zonder centrale controller(functie) doet, gebeurt dat niet 'seamless'. Zou je een ping -t hebben lopen, dan is die even weg omdat je laptop eerst de wifi verbinding stopt, alvorens die een nieuwe opzet met een ander AP.

Mesh en controllers zien dit aankomen en anticiperen daarop. De échte dan ;)

[...]

Ja, als je tevreden bent over de router van Ziggo, heb je 'alleen' accesspoints nodig die onderling overleggen zoals dat mesh systeem inderdaad.
sorry maar ping, seamless? centrale controller?
Ik ben je echt totaal kwijt en het antwoord op mijn eerste vraag lijkt verder weg dan ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
MatMich schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:08:
[...]

sorry maar ping, seamless? centrale controller?
Ik ben je echt totaal kwijt en het antwoord op mijn eerste vraag lijkt verder weg dan ooit
No worries :)

ping; een commando om een testje te laten draaien

seamless als in; naadloos bewegen tussen accesspoints dus zonder het verbreken van je sessie

centrale controller; een aantal merken hebben een centrale beheerdoos(of software ervoor) die je accesspoints kan beheren. Heb je die, dan kan die regelen dat je zonder verbreken van sessies tussen accesspoints kunt wisselen

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:12:
[...]

No worries :)

ping; een commando om een testje te laten draaien

seamless als in; naadloos bewegen tussen accesspoints dus zonder het verbreken van je sessie

centrale controller; een aantal merken hebben een centrale beheerdoos(of software ervoor) die je accesspoints kan beheren. Heb je die, dan kan die regelen dat je zonder verbreken van sessies tussen accesspoints kunt wisselen
Thx, maar dat lijkt me toch een stuk ingewikkelder dan voor 149,- gewoon drie doosjes aan te sluiten en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
[b]ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:03:[/b

[...]

ah sorry, deze had ik even gemist.
Ja ik ben tevreden over de router.
En dan nu weer de vraag kan ik daar gewoon mijn nas op aangesloten laten als ik die mesh points er achter zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:12:

Klinkt leuker dan het is want 100% naadloos wordt het nooit omdat de client nog steeds bepaald of die overschakeld.
De protecollen van seamless roaming / fast roaming kunnen hierbij wel helpen maar in de praktijk bleek dit nog wel eens tegen tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb zelf een Netgear Orbi setje. Achter mijn Ziggo Arris welke in Bridge mode staat. ik heb ze met kabel verbonden maar dat hoeft niet. Ik heb mijn Synology gewoon bedraad aangesloten en werkt niet anders dan normaal. Er is maar 1 SSID en de devices zoeken het allemaal zelf uit. Werkt perfect. Roaming gaat naadloos.

De Deco heb ik naar gekeken en kunnen het zelfde. Dus gewoon neerzetten en configureren. Eventueel kan je een kleine switch toevoegen om meer bekabelde aansluitingen te hebben. Zelf heb ik 2 8-poort netgears aangesloten omdat ik anders poorten te kort kom (2*pc,esx,2*nas,media,2*ziggo next, tradifich, receiver, TV)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatMich
Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de hulp.
Daarentegen moet ik ook toegeven dat ik een nono ben op dit gebied.
Want wat blijkt na enig zoeken.
Ik heb een AP van Ziggo bedraad aangesloten.
Ik hoefde dus alleen maar de naam van de AP en het wachtwoord gelijk te maken aan dat van de Arris en zie.
Alles opgelost voor 1,- eurootje huur p/m.
Kortom, het eerste antwoord was eigenlijk al goed.
Sorry voor de verspilde moeite maar toch bedankt in ieder geval weer wat geleerd.
Pagina: 1