Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:22
Ik heb gisteren een auto online/telefonisch gekocht via een dealer. Dit omdat de afstand van de auto wat te groot was en zij ivm corona levering aan huis aanbieden. Er is via de mail en telefonisch contact geweest en ik heb akkoord gegeven voor de koop + een garantiepakket waar een beurt bij inzit. Hij wordt afgeleverd bij een filiaal dichter bij huis want ik moet hem nog controleren en betalen. Koopcontract moet ik ook nog krijgen. Nu heb ik een andere gezien waar mijn voorkeur toch naar uit gaat en wil ik deze waarschijnlijk annuleren. Ik weet dat de wet koop op afstand hier ook voor geldt, maar is dat ook als ik een pakket erbij heb afgesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door BPP op 24-04-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
Sorry vermoed dat dit beter in het shopping forum past

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:28

Wish

ingwell

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
Ja dat had ik inderdaad gelezen. Het ging mij voornamelijk de tijd die ze nu eventueel steken in het klaarmaken van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-06 14:59
BPP schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:25:
[...]

Ja dat had ik inderdaad gelezen. Het ging mij voornamelijk de tijd die ze nu eventueel steken in het klaarmaken van de auto.
De tekst op die pagina is vrij duidelijk. Je kan de koop ontbinden door je te beroepen op de wet koop op afstand. Dit kan tot 14 na levering (dus ook al voordat de levering plaats heeft gevonden).

Plat gezegd heeft de verkopende partij dan pech en is de tijd kwijt die er al ingestoken is. Ondernemersrisico noemen we dat maar. Natuurlijk zou het wel netjes zijn om uit jezelf aan te bieden hier een kleine vergoeding voor aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1348150

Alles is "op afstand" gedaan?
Normaal kan je dan gewoon zonder moeite van de koop af. Dat ze het nu zonder getekend contract al klaar maken is dan helaas het probleem van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
Anoniem: 1348150 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:33:
Alles is "op afstand" gedaan?
Normaal kan je dan gewoon zonder moeite van de koop af. Dat ze het nu zonder getekend contract al klaar maken is dan helaas het probleem van het bedrijf.
Klopt alles vooralsnog op afstand. Nog geen face to face contact gehad dat zou zijn als ik hem op kwam halen. En ik dacht er inderdaad aan om ze enigszins tegemoet te komen. Het was een pakket van 500 euro met garantie en een beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BPP schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:34:
[...]

Klopt alles vooralsnog op afstand. Nog geen face tot face contact gehad dat zou zijn als ik hem op kwam halen. En ik dacht er inderdaad aan om ze enigszins tegemoet te komen. Het was een pakket van 500 euro met garantie en een beurt.
Het bedrijf tegemoetkomen mag altijd, maar hoeft in zo'n geval normaal niet. Er is ook niks getekend oid nog toch? anders konden ze het gooien dat het een pakket op maat zou zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
Anoniem: 1348150 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:36:
[...]

Het bedrijf tegemoetkomen mag altijd, maar hoeft in zo'n geval normaal niet. Er is ook niks getekend oid nog toch? anders konden ze het gooien dat het een pakket op maat zou zijn oid.
Nog niks getekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan morgen een belletje doen dat je er van af ziet, eventueel per mail. Doen ze moeilijk kan je aangeven dat je beroep doet op de WKOA (wet koop op afstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPP
Anoniem: 1348150 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:38:
[...]

Dan morgen een belletje doen dat je er van af ziet, eventueel per mail. Doen ze moeilijk kan je aangeven dat je beroep doet op de WKOA (wet koop op afstand).
Top dank ga ik doen :)

Acties:
  • +33 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dit is wel een smerig nasmaakje aan wkoa natuurlijk. Je ziet iets, koopt het, er is NIKS mis mee, maar je ziet iets anders omdat je nog vrije tijd hebt om rond te bazuinen op het internet.

Ik vermoed dat dit toch ooit de dood van die wetgeving wordt. Uiteindelijk moet er iemand voor die kosten opdraaien, en dat zijn wij met zn allen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:36
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:17:
Ik vermoed dat dit toch ooit de dood van die wetgeving wordt. Uiteindelijk moet er iemand voor die kosten opdraaien, en dat zijn wij met zn allen.
Dat is wat @Hatsjoe zegt, ondernemersrisico. Ook genoeg mensen die proefritten maken zonder wat te kopen.

Dit is precies waar de WKOA voor bedoelt is. Je hebt foto's maar niet het daadwerkelijke product in handen kunnen hebben. Dat het nu iets groter is dan wat de pakketboer aan de deur aflevert, maakt het toch niet veel anders?

Zolang het niet de spuigaten uit loopt, komt 't wel goed. Maar ik ken verhalen van mensen die geen pakketten meer krijgen bijvoorbeeld van coolblue of esprit omdat er teveel retour kwam van die persoon.
En de dealer HOEFT niet online te verkopen, dat is een keuze. Maar als je niet doet, dan loop je 't risico dat je minder verkoopt.

Overigens worden er regelmatig auto's verplaatst t.b.v. proefritten. Dus nog zonder aankoop, dus ook 't transport is niet iets wat een dealer vreemd is, of hoge kosten met zich meenemen.
Auto gaat zo efficiënt mogelijk mee in de reguliere transporten zodat er weinig tijd/km voor gemaakt worden.

@Anoniem: 37297 Verder niet treuzelen en gelijk melden, hoe minder werk de dealer al heeft verricht, hoe minder vervelend het uiteindelijk is. Contract opmaken? standaard document met wat gegevens aanvullen van de koper en de auto. Verder ook niet toelichten 't hoe of waarom. Geeft alleen maar ruimte voor discussie.

[ Voor 12% gewijzigd door PROnline op 25-04-2020 00:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

PROnline schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:40:
[...]

Dat is wat @Hatsjoe zegt, ondernemersrisico. Ook genoeg mensen die proefritten maken zonder wat te kopen.

Dit is precies waar de WKOA voor bedoelt is. Je hebt foto's maar niet het daadwerkelijke product in handen kunnen hebben. Dat het nu iets groter is dan wat de pakketboer aan de deur aflevert, maakt het toch niet veel anders?

Zolang het niet de spuigaten uit loopt, komt 't wel goed. Maar ik ken verhalen van mensen die geen pakketten meer krijgen bijvoorbeeld van coolblue of esprit omdat er teveel retour kwam van die persoon.
En de dealer HOEFT niet online te verkopen, dat is een keuze. Maar als je niet doet, dan loop je 't risico dat je minder verkoopt.

Overigens worden er regelmatig auto's verplaatst t.b.v. proefritten. Dus nog zonder aankoop, dus ook 't transport is niet iets wat een dealer vreemd is, of hoge kosten met zich meenemen.
Auto gaat zo efficiënt mogelijk mee in de reguliere transporten zodat er weinig tijd/km voor gemaakt worden.
Dat het nu onder ondernemersrisico valt begrijp ik, maar neemt niet weg dat een ondernemer gewoon alle kosten raamt en ook wat moet verdienen.

Dat betekend dus, als dit soort geintjes teveel gebeuren, dat de prijzen omhoog moeten. En wie betaalt dat? De koper/wij met zn allen.

Linksof of rechtsom komt het op hetzelfde neer. Daarom zou het dus goed zijn om dan de volgende keer beter te bedenken of je die auto echt wilt, en zodra je hem besteld hebt, wkoa alleen gebruiken voor iets wat daadwerkelijk niet aan de verwachtingen voldoet.

Goed, nu is TS er zo te zien redelijk vlot bij dus het zal kwa kosten allemaal wel meevallen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

[
Nou nee. Het bedoelt voor als het product tegenvalt nadat je het hebt ontvangen. Niet om verder te kijken nadat je al een beslissing hebt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPP
[...]

@Anoniem: 37297 Verder niet treuzelen en gelijk melden, hoe minder werk de dealer al heeft verricht, hoe minder vervelend het uiteindelijk is. Contract opmaken? standaard document met wat gegevens aanvullen van de koper en de auto. Verder ook niet toelichten 't hoe of waarom. Geeft alleen maar ruimte voor discussie.
Heb het via de mail geannuleerd. Een collega van de medewerker van de dealer wou hem ook kopen maar hij gunde hem mij. Heb hem/haar er mee gefeliciteerd. Ook al vermoed ik dat het vooral een drukmiddel was om hem aan mij te verkopen.

Bedankt allen voor de reacties. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

thejoker80 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:11:
[...]

Nou nee. Het bedoelt voor als het product tegenvalt nadat je het hebt ontvangen. Niet om verder te kijken nadat je al een beslissing hebt gemaakt.
Je mag je beroepem op de WKOA zonder opgaaf van reden. Dus niet per definitie 'voor als het product tegenvalt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-06 19:52
BPP schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:55:
[...]

Heb het via de mail geannuleerd. Een collega van de medewerker van de dealer wou hem ook kopen maar hij gunde hem mij. Heb hem/haar er mee gefeliciteerd. Ook al vermoed ik dat het vooral een drukmiddel was om hem aan mij te verkopen.

Bedankt allen voor de reacties. :)
Haha, nou dan zou ik mij, of het waar is of niet, zeker niet schuldig voelen.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:25
Ik betwijfel of dit onder koop op afstand valt.

Er moet sprake zijn van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand. Een losse website met alleen informatie over de auto's die te koop zijn en contactinformatie van de dealer is géén georganiseerd systeem. Als de autoverkoper niet structureel auto's verkoopt via de telefoon en dit een eenmalige deal is geweest, is het technisch gezien geen koop op afstand en zit je in principe definitief aan de koop vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BPP
Tom-Z schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:26:
Ik betwijfel of dit onder koop op afstand valt.

Er moet sprake zijn van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand. Een losse website met alleen informatie over de auto's die te koop zijn en contactinformatie van de dealer is géén georganiseerd systeem. Als de autoverkoper niet structureel auto's verkoopt via de telefoon en dit een eenmalige deal is geweest, is het technisch gezien geen koop op afstand en zit je in principe definitief aan de koop vast.
Het betreft een grote dealer met een 'webshop'. En ze adverteren bij alle auto's met bezorging aan huis. Ze zijn trouwens akkoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:39
Dit is wel een smerig nasmaakje aan wkoa natuurlijk. Je ziet iets, koopt het, er is NIKS mis mee, maar je ziet iets anders omdat je nog vrije tijd hebt om rond te bazuinen op het internet.

De WKOA in Nederland is ook belachelijk. Alleen al milieu technisch gezien is het achterlijk. Al die pakketjes die bezorgt worden en dan volledig of deels weer terug gaan slaat natuurlijk nergens op. En ja, dit zit 100% bij de prijs ingerekend. Wij betalen gewoon voor elk pakketje wat weer terug gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32
sbmuc schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:34:
[...]

De WKOA in Nederland is ook belachelijk. Alleen al milieu technisch gezien is het achterlijk. Al die pakketjes die bezorgt worden en dan volledig of deels weer terug gaan slaat natuurlijk nergens op. En ja, dit zit 100% bij de prijs ingerekend. Wij betalen gewoon voor elk pakketje wat weer terug gaat.
In tegendeel. Voor het milieu is dit fantastisch.
Je kan beter 10 pakjes retour sturen dan 1x in de auto stappen om naar de winkel te rijden.

Overigens zal de webshop je dan wel bannen.. maar dat komt meer door de hoge kosten die ze maken om retouren te controleren en terug op het juiste schap te krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BPP schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:18:
Ik heb gisteren een auto online/telefonisch gekocht via een dealer. Dit omdat de afstand van de auto wat te groot was en zij ivm corona levering aan huis aanbieden. Er is via de mail en telefonisch contact geweest en ik heb akkoord gegeven voor de koop + een garantiepakket waar een beurt bij inzit. Hij wordt afgeleverd bij een filiaal dichter bij huis want ik moet hem nog controleren en betalen. Koopcontract moet ik ook nog krijgen. Nu heb ik een andere gezien waar mijn voorkeur toch naar uit gaat en wil ik deze waarschijnlijk annuleren. Ik weet dat de wet koop op afstand hier ook voor geldt, maar is dat ook als ik een pakket erbij heb afgesloten?
Alles is op afstand gedaan, dus geldt gewoon de 14 dagen bedenktijd uit het consumentenrecht. De overeenkomst is nog niet getekend, en je hebt de auto nog niet visueel kunnen beoordelen. dit is een risico van de verkoper.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hackus schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:09:
[...]

Alles is op afstand gedaan, dus geldt gewoon de 14 dagen bedenktijd uit het consumentenrecht. De overeenkomst is nog niet getekend, en je hebt de auto nog niet visueel kunnen beoordelen. dit is een risico van de verkoper.
Als er een mondelinge overeenkomst (al dan niet telefonisch) aangegaan is waarbij de TS aangegeven heeft tot aankoop over te gaan dan gelden er volgens mij weer andere regels.

Wordt het dan niet een gevalletje: SUC-6 met ontbinden van de koopovereenkomst op het moment dat het gesprek op 'band' opgenomen is en dus ook aangevoerd kan worden als overeenkomst door de verkopende partij?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Er was ooit een tijd dat er een verkoper aan de deur kwam en mooie praatjes had over een product of dienst en er snel een beslissing gemaakt moest worden. Daarna volgde er agressieve verkoopmethodes over de telefoon.

De WKOA is gekomen om consument te beschermen die hier later toch spijt van hebben. Dat deze ook toepasbaar is op webshops is prima. Een product is zo besteld en nu zit je er niet aan vast. In het ergste geval kost het je de retourkosten (en dat is ook goed!).

Overigens geldt de WKOA niet voor fysieke winkels, dus als je als ondernemer dat risico niet wilt lopen moet je simpelweg niet op afstand verkopen. Echter in de winkelstraat zie je dat bijna alle winkeliers een vergelijkbare regeling vrijwillig hebben getroffen, soms zelfs zo royaal tot 30, 100 of zelfs 365 dagen.

De aanvullende service valt mogelijk trouwens wel onder “maatwerk” en daar zou de verkoper wel kunnen proberen te verhalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 25-04-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Will_M schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:14:
[...]

Als er een mondelinge overeenkomst (al dan niet telefonisch) aangegaan is waarbij de TS aangegeven heeft tot aankoop over te gaan dan gelden er volgens mij weer andere regels.

Wordt het dan niet een gevalletje: SUC-6 met ontbinden van de koopovereenkomst op het moment dat het gesprek op 'band' opgenomen is en dus ook aangevoerd kan worden als overeenkomst door de verkopende partij?
Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel/garage waar je als een proefrit hebt gemaakt en de waar visueel hebt kunnen beoordelen. Bij koop op afstand heb je daarom een aantal extra rechten, zoals het recht om van de koop af te zien binnen de(14 dagen) bedenktijd (herroepen). Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online taalcursus.telefonische verkoop valt dus ook onder Kopen Op Afstand. In deze situatie dus buiten de verkoopruimte/toonzaal/garage.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hackus schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:37:
[...]

Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel/garage waar je als een proefrit hebt gemaakt en de waar visueel hebt kunnen beoordelen. Bij koop op afstand heb je daarom een aantal extra rechten, zoals het recht om van de koop af te zien binnen de(14 dagen) bedenktijd (herroepen). Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online taalcursus.telefonische verkoop valt dus ook onder Kopen Op Afstand. In deze situatie dus buiten de verkoopruimte/toonzaal/garage.
Ik ben geen jurist of iets in die trend maar ik vraag me wel terdege af of jouw 'stelling' stand houdt (lees: hout snijdt). De TS heeft zélf telefonisch contact opgenomen met het bedrijf én is daarbij (schijnbaar) een mondelinge overeenkomst aangegaan waarbij de koop 'beklonken' is zonder expliciete voorwaarden vanuit de TS.

Onder colportage / telefonische verkoop is het sowieso niet te schuiven vanwege de richting van 't telefoon verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPP
Will_M schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:45:
[...]

Ik ben geen jurist of iets in die trend maar ik vraag me wel terdege af of jouw 'stelling' stand houdt (lees: houd snijdt). De TS heeft zélf telefonisch contact opgenomen met het bedrijf én is daarbij (schijnbaar) een mondelinge overeenkomst aangegaan waarbij de koop 'beklonken' is zonder expliciete voorwaarden vanuit de TS.

Onder colportage / telefonische verkoop is het sowieso niet te schuiven vanwege de richting van 't telefoon verkeer.
Het is al geannuleerd. En nee ik deed een bod via Autoscout en kreeg toen namen ze telefonisch contact met mij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BPP schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:46:
[...]

Het is al geannuleerd. En nee ik deed een bod via Autoscout en kreeg toen namen ze telefonisch contact met mij op.
Mea Culpa: Dat stukje 'AutoScout' had ik schijnbaar even gemist :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
de vraag is meer of de dealer al kosten heeft gemaakt na het akkoord.

is de dealer al begonnen met de auto klaarmaken?

Wettelijk gezien heb je het recht om de koop alsnog te annuleren, maar echt nice is dat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BPP
Will_M schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:47:
[...]

Mea Culpa: Dat stukje 'AutoScout' had ik schijnbaar even gemist :o
Had ik ook niet gezegd. Zo ging het trouwens niet helemaal. Ik belde op en had een vraag over inruil. Toen moest ik een voorstel mailen. En kreeg ik een tegenvoorstel etc..

Maar ok alles is geregeld

[ Voor 7% gewijzigd door BPP op 25-04-2020 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
mugenmarco schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:49:
Wettelijk gezien heb je het recht om de koop alsnog te annuleren, maar echt nice is dat niet.
Het is gewoon je wettelijk recht en het is verder bedrijfsrisico. Daarbij is het niet alsof ze al met een afgeleverde auto voor de deur stonden.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Deveon schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:20:
[...]

De aanvullende service valt mogelijk trouwens wel onder “maatwerk” en daar zou de verkoper wel kunnen proberen te verhalen.
Een afleverbeurtje onder maatwerk proberen te scharen is natuurlijk wel heel vergezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Anoniem: 1031525 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:09:
[...]

Je mag je beroepem op de WKOA zonder opgaaf van reden. Dus niet per definitie 'voor als het product tegenvalt'.
Ik snap dat het wettelijk allemaal prima is maar mij ging het om de gedachte achter die wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:59
thejoker80 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:50:
[...]

Ik snap dat het wettelijk allemaal prima is maar mij ging het om de gedachte achter die wet.
Ik denk niet dat je veel sympathie zal tegenkomen hier op tweakers. De consument hoeft nergens verantwoordelijkheid voor te nemen want er is wkoa en daarmee einde discussie.

[ Voor 13% gewijzigd door MainframeX op 26-04-2020 17:44 ]

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:37:
[...]

Een afleverbeurtje onder maatwerk proberen te scharen is natuurlijk wel heel vergezocht.
Iets als olie verversen bij dat beurtje is anders ook niet heel erg terug te draaien he.

Op zich ook wel weer een interessante casus. Want stel nu dat dat reeds is gedaan en de verkoper meent deze schade te moeten verhalen. In principe kan ie slechts zijn werkelijke schade verhalen. Als je ziet dat olie bij sommige dealers plots 20+ euro per liter moet kosten, waar ik het als consument ook voor <10 kan krijgen, dan wordt dat voer voor discussie. Ook de btw wordt dan een kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paulus0013 schreef op maandag 27 april 2020 @ 02:33:
[...]

Iets als olie verversen bij dat beurtje is anders ook niet heel erg terug te draaien he.

Op zich ook wel weer een interessante casus. Want stel nu dat dat reeds is gedaan en de verkoper meent deze schade te moeten verhalen. In principe kan ie slechts zijn werkelijke schade verhalen. Als je ziet dat olie bij sommige dealers plots 20+ euro per liter moet kosten, waar ik het als consument ook voor <10 kan krijgen, dan wordt dat voer voor discussie. Ook de btw wordt dan een kwestie.
Dan is het nog steeds geen maatwerk. Het hoeft niet terug te draaien te zijn. Die olie moet voor de volgende koper ook vervangen worden - dat is dan nu al gedaan.

Een afleverbeurt is 100% standaard werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

In principe kan je álle werkzaamheden aan een auto dan wel afdoen als géén maatwerk....

Ik blijf er wel bij dat de verkoper in een nadeligere positie beland is na het doen van een beurt. Want nu moét hij deze kosten doorberekenen voor de volgende klant. Daar waar anders de klant nog een keuze hierin gehad zou hebben. Ik zou het bv zelf willen regelen omwille van de kosten.
Dus maatwerk of niet, ook dat niet-maatwerk kan tot schade leiden.

Daarnaast gaat jouw uitleg in de praktijk ook niet op. Dan zou men ook áltijd de dbriem moeten vervangen bij verkoop als ie aan de beurt is, want anders had die ook wel gedaan moeten worden. Om eens een voorbeeld te noemen. Er zijn zat mensen die om allerlei redenen onderhoud niet uit (laten) voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:46
Anoniem: 472287 schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:44:
[...]

Dan is het nog steeds geen maatwerk. Het hoeft niet terug te draaien te zijn. Die olie moet voor de volgende koper ook vervangen worden - dat is dan nu al gedaan.

Een afleverbeurt is 100% standaard werk
Huh? Waarom moet de olie voor de volgende koper ook vervangen worden?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paulus0013 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 02:57:
In principe kan je álle werkzaamheden aan een auto dan wel afdoen als géén maatwerk....

Ik blijf er wel bij dat de verkoper in een nadeligere positie beland is na het doen van een beurt. Want nu moét hij deze kosten doorberekenen voor de volgende klant. Daar waar anders de klant nog een keuze hierin gehad zou hebben. Ik zou het bv zelf willen regelen omwille van de kosten.

Daarnaast gaat jouw uitleg in de praktijk ook niet op. Dan zou men ook áltijd de dbriem moeten vervangen bij verkoop als ie aan de beurt is, want anders had die ook wel gedaan moeten worden. Om eens een voorbeeld te noemen. Er zijn zat mensen die om allerlei redenen onderhoud niet uit (laten) voeren.
Als je als ondernemer dat risico niet wil lopen, moet je niet via internet verkopen. Dan geldt de Wet Koop Op Afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drardollan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:40:
[...]

Huh? Waarom moet de olie voor de volgende koper ook vervangen worden?
Afleverbeurt is al gedaan - dat hoeft dus niet NOG een keer gedaan te worden bedoelde ik.

hij moet OOK vervangen. Niet WEER vervangen. Tenzij de auto te lang in voorraad staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Afleverbeurt is al gedaan - dat hoeft dus niet NOG een keer gedaan te worden bedoelde ik.

hij moet OOK vervangen. Niet WEER vervangen. Tenzij de auto te lang in voorraad staat :+
Ik begrijp nog steeds niet waarom dat moet gebeuren. De hele afleverbeurt of olie.

Wie weet wil de volgende koper hem wel as-is meenemen omdat hij het zelf (beter) kan. Een afleverbeurt is geen verplicht onderdeel, en de verkoper heeft nu kosten gemaakt die wellicht onnodig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Anoniem: 1031525 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Als je als ondernemer dat risico niet wil lopen, moet je niet via internet verkopen. Dan geldt de Wet Koop Op Afstand.
Ja die geldt ook dan ja. De vraag is alleen of dat ook opgaat voor zaken/diensten die niet terug te draaien zijn. De wet kent expliciet uitzonderingen.
Een van de uitzonderingen is bv:
Zaken die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken
Ik denk dat je een oliewissel daar wel onder kunt scharen. Hetzelfde idee als grond die gestort wordt (veelgenoemd in dit kader). Die olie ga je er ook niet net zo terug uit krijgen en in veel gevallen is de oude olie reeds afgevoerd.

Ik denk dan ook dat je een beurt los moet zien van de koop van de auto. Zolang deze niet is uitgevoerd kan je er wel onderuit.

Het zou overigens met jouw optiek ook erg onwenselijke situaties opleveren.
Garagehouder belt klant: hallo, mag ik de olie wisselen bij een beurt? Ja hoor! Klant belt een week later dat hij er onder koop op afstand vanaf ziet. Hoe houdbaar denk je zelf dat zoiets is? Dat is bij aankoop van een auto niets anders. Je geeft akkoord voor bepaalde werkzaamheden.
Als het all in bij de prijs zou zitten, zie ik het probleem nog niet zo. Waarschijnlijk is het dan reeds gedaan. Dan had een andere klant dat immers ook all in bij de prijs gekregen.
Als je er apart wat over afspreekt wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Drardollan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:43:
[...]

Een afleverbeurt is geen verplicht onderdeel, en de verkoper heeft nu kosten gemaakt die wellicht onnodig waren.
Er zijn helaas een hoop garages die het daar niet mee eens zijn - en een afleverbeurt & afleverkosten als niet optioneel bij de prijs van een auto optellen.

Ik heb die discussie al vaak gehad (vooral als het niet in de advertentie vermeld is) en het loopt altijd uit op accepteren of weglopen.

Either way, zelfs als het wel optioneel is, is een afleverbeurt nog steeds geen maatwerk maar een standaard werkzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Paulus0013 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 02:57:

Er zijn ook garages waar een beurt gewoon standaard is, en zoveel kost het de garagist zelf niet. " mooie auto van omaatje geweest en net nieuwe beurt gehad" :P

Verder is het wel zo netjes, om minimaal aan te geven dat de distributieriem vervangen dient te worden.
Dat kun je aangeven en direct een mooie aanbieding maken. maar in elk geval, zoals jij lult kunnen we nog wel even. Nieuwe olie kun je geheel weer aftappen, maar olie bijgevuld niet, dat is inmiddels vermengt met de 'oude' olie.

Ook is het speculeren wat 'de beurt' inhoudt, en of die überhaupt al is uitgevoerd in deze korte periode van 'kopen' en annuleren/af zien van de koop/aanbod.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 10-05-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Anoniem: 472287 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:28:
[...]

Er zijn helaas een hoop garages die het daar niet mee eens zijn - en een afleverbeurt & afleverkosten als niet optioneel bij de prijs van een auto optellen.

Ik heb die discussie al vaak gehad (vooral als het niet in de advertentie vermeld is) en het loopt altijd uit op accepteren of weglopen.

Either way, zelfs als het wel optioneel is, is een afleverbeurt nog steeds geen maatwerk maar een standaard werkzaamheid.
Ik denk dat je teveel focust op dat maatwerk, maar dat je de uitzonderingen niet wilt inzien.
100 rozen zijn ook geen maatwerk, maar toch kan je die niet na 13 dagen terugsturen.
Daarnaast geef je gewoon opdracht voor bepaalde werkzaamheden. Beetje gek om dan achteraf niet te betalen. Zo werkt het ook niet.

Dus zoals ik in mijn vorige post ook al aangeef:
- auto kan met beurt worden aangeboden, geen man overboord
- auto wordt ook zonder beurt aangeboden. Je laat dus zelf die beurt uitvoeren. Ik zie geen enkele grond waarom je dan niet hoeft te betalen voor de werkzaamheden die volgens afspraak zijn uitgevoerd. Maatwerk of niet, het proces is niet omkeerbaar. Dat geldt voor heel veel werkzaamheden aan een auto. Wellicht kan je oude remschijven nog terugplaatsen en de nieuwe weer als nieuw verkopen. Maar voor bv olie, dbriem en dat soort dingen gaat dat simpelweg niet. Daar lijk jij geen rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Paulus0013 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 01:28:
[...]

Ik denk dat je teveel focust op dat maatwerk, maar dat je de uitzonderingen niet wilt inzien.
100 rozen zijn ook geen maatwerk, maar toch kan je die niet na 13 dagen terugsturen.
Daarnaast geef je gewoon opdracht voor bepaalde werkzaamheden. Beetje gek om dan achteraf niet te betalen. Zo werkt het ook niet.

Dus zoals ik in mijn vorige post ook al aangeef:
- auto kan met beurt worden aangeboden, geen man overboord
- auto wordt ook zonder beurt aangeboden. Je laat dus zelf die beurt uitvoeren. Ik zie geen enkele grond waarom je dan niet hoeft te betalen voor de werkzaamheden die volgens afspraak zijn uitgevoerd. Maatwerk of niet, het proces is niet omkeerbaar. Dat geldt voor heel veel werkzaamheden aan een auto. Wellicht kan je oude remschijven nog terugplaatsen en de nieuwe weer als nieuw verkopen. Maar voor bv olie, dbriem en dat soort dingen gaat dat simpelweg niet. Daar lijk jij geen rekening mee te houden.
In dat geval raad ik je aan je in te lezen waar dit topic over gaat - annuleren van een internetbestelling binnen 14 dagen, ook wel bekend als WKOA. Dan word dat ene woord, maatwerk, ineens wel heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paulus0013 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 01:28:
[...]
Zo werk dat dus wel, alleen ben jij het daar niet mee eens.

Rozen zijn overigens uitgesloten van de WKOA. Is allemaal netjes vastgelegd in die wet. En het woordje maatwerk is bij online aankopen nou juist wél heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 472287 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:28:
[...]

Dat mag prima, als ze maar niet achteraf met die kosten komen. Je moet een auto (of ander product) mee moeten kunnen nemen voor de geadverteerde prijs. Daar mogen geen extra verplichte kosten bijkomen. Als ze dit in de initiële verkoopprijs stoppen, dan mag dat.

Het is misschien een standaard werkzaamheid in de uitvoering, maar het is een specifiek iets waar opdracht voor is gegeven en wat niet teruggedraaid kan worden. Dan valt het, zover mij bekend, onder maatwerk. De garage kan deze beurt niet terugdraaien en is nu verplicht deze mee te verkopen aan een volgende koper die daar misschien helemaal geen behoefte aan heeft. De auto is nu duurder geworden voor de verkoper zonder dat hij daar iets aan kan doen.

De aankoop van de auto kan je inderdaad onderuit, los van of dit netjes is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*Producten die volgens de specificaties van de klant gemaakt zijn
Ook een computer die wordt samengesteld op maat aan de hand van standaard onderdelen valt hier NIET onder. Een ketting waarin de naam van de koper is gegraveerd daarentegen weer wel, zo ook een meubelstuk welke speciaal voor de consument is ontworpen en gemaakt.

* Zaken die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken
Denk hierbij bijvoorbeeld aan tuingrond welke bij levering gestort wordt in de tuin.

De tuingrond kan men niet meer afgraven, na storten. Een deel ervan is vermengd met de reeds aanwezige aarde.

Een zgn garantiepakket (waar een beurt bij inzit) is niet uitgesloten. Dit kan prima overgedragen worden aan volgende koper (als het Überhaupt al uitgevoerd was, en wat de beurt inhoud)

** vloeistoffen bijvullen in opdracht van consument, valt wel onder laatst genoemde.

* Maar het 'geschil' is al geregeld voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Anoniem: 472287 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 06:50:
[...]

In dat geval raad ik je aan je in te lezen waar dit topic over gaat - annuleren van een internetbestelling binnen 14 dagen, ook wel bekend als WKOA. Dan word dat ene woord, maatwerk, ineens wel heel belangrijk.
Ik ken de wet. Dit gaat niet over een bestelling, maar over werkzaamheden waarmee TS akkoord was en die reeds zijn uitgevoerd. Ik zie niet in op basis waarvan dat werk teruggedraaid of achteraf geannuleerd zou kunnen worden.
Dat de gekochte auto kan worden geretourneerd op basis van WKOA behoeft geen discussie, dat lijkt mij evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Anoniem: 1031525 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:04:
[...]

Zo werk dat dus wel, alleen ben jij het daar niet mee eens.

Rozen zijn overigens uitgesloten van de WKOA. Is allemaal netjes vastgelegd in die wet. En het woordje maatwerk is bij online aankopen nou juist wél heel belangrijk.
Heel apart als je ook aangenomen werk waarmee je akkoord bent en dat ook nog eens reeds is uitgevoerd, achteraf kunt annuleren.
Mijn eerste post doelde daar al op.
Pagina: 1