Mijn vraag
Sinds kort een nieuwe laptop gekocht: Asus ZenBook 14 UM433DA-A5019T met een Ryzen 3500U
Prachtige laptop en met de adapter in het stopcontact is de performance prima.
Maar zonder stopcontact is de performance slechter dan mijn 5 jaar oude i5 laptop. Ik heb al veel gezocht en geprobeerd maar kan geen oplossing vinden.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus ZenBook 14 UM433DA-A5019T
Windows 10
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het lijkt aan de geheugen en GPU frequentie te liggen:
Met CPU-Z tijdens Powermax
Ik heb de energiebeheersettings op maximale performance gezet. Zo veel mogelijk meuk gedeinstalleerd. CCleaner er over heen. Nieuwste BIOS, alle Windows updates. Maar geen verbetering.
Is er een manier om de max frequentie van het geheugen en gpu hoger te zetten? Of is een Ryzen 5 een miskoop voor in een laptop ?
Sinds kort een nieuwe laptop gekocht: Asus ZenBook 14 UM433DA-A5019T met een Ryzen 3500U
Prachtige laptop en met de adapter in het stopcontact is de performance prima.
Maar zonder stopcontact is de performance slechter dan mijn 5 jaar oude i5 laptop. Ik heb al veel gezocht en geprobeerd maar kan geen oplossing vinden.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus ZenBook 14 UM433DA-A5019T
Windows 10
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het lijkt aan de geheugen en GPU frequentie te liggen:
Met CPU-Z tijdens Powermax
op adapter | op accu | |
DRAM Freq | 1200 Mhz | max 400 Mhz |
GPU Core | 1000 Mhz | 200 Mhz |
GPU Mem | 1200 Mhz | 400 Mhz |
Ik heb de energiebeheersettings op maximale performance gezet. Zo veel mogelijk meuk gedeinstalleerd. CCleaner er over heen. Nieuwste BIOS, alle Windows updates. Maar geen verbetering.
Is er een manier om de max frequentie van het geheugen en gpu hoger te zetten? Of is een Ryzen 5 een miskoop voor in een laptop ?