-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Vraag
Beste antwoord (via RSB op 24-04-2020 19:09)
Voordeel daarvan zou zijn dat de werkgever de verplichtingen van het contract zoals vergoeding na moet komen.
Tegelijk zal er in elk geval sprake zijn van een stageovereenkomst. Door geen reden van de opschorting te geven neigt dit toch naar een onrechtmatige daad. Op zich stom want er zijn legitieme redenen denkbaar zoals bijvoorbeeld het niet in staat zijn om de juiste begeleiding te bieden.
Het voordeel van dit pad is dat het bedrijf schadeplichtig kan zijn waarbij het eerste element studievertraging kan zijn.
Sowieso is de bepaling over letsel in het contract in strijd met de wet, want dat deel van de arbeidswetgeving is in dit soort gevallen juist wel altijd van toepassing.
Beste is echter om zsm de studie op orde te krijgen. Regel dus iets met een opleiding. Parallel daaraan kun je in overleg blijven met het bedrijf. Je recht halen levert in dit geval waarschijnlijk niets tot weinig op en is een verspilling van energie.
Alle reacties
Philip Ross schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:44:
Het hangt 100% af van wat er in je contract staat. Zonder die info kan je geen antwoord vinden.
[ Voor 1% gewijzigd door RSB op 24-04-2020 18:02 . Reden: Vergeten loopttijd bij te zetten (dank aan @MikeN) ]
Of opschorten rechtmatig is hangt af van de omstandigheden. Op welke grond is dit besluit genomen en wat zijn de feitelijke praktische omstandigheden?
Pizzaman schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:51:
Wat is de reden van opschorting?
[ Voor 20% gewijzigd door RSB op 24-04-2020 18:00 ]
spookz0r schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:57:
Aangezien het een stage is lijkt het mij ook handig dit voor te leggen aan jouw stagebegeleider indien je dit nog niet hebt gedaan. Deze heeft hier misschien al vaker mee te maken gehad.
Uh, dat is sowieso niet echt in de haak.-Dat de stagegever niet aansprakelijk is voor letsel of schade welke de stagenemer mocht lijden of in verband met zijn aanwezigheid in of op het arbeidsterrein van de stagegever.
Je geeft niet aan dat er überhaupt een looptijd in je stageovereenkomst staat. Staat er geen start- en einddatum in?
MikeN schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:00:
[...]
Uh, dat is sowieso niet echt in de haak.
Je geeft niet aan dat er überhaupt een looptijd in je stageovereenkomst staat. Staat er geen start- en einddatum in?
[ Voor 6% gewijzigd door RSB op 24-04-2020 18:03 ]
Ik zou het stagebedrijf links laten liggen en met je stagebegeleider van school kijken hoe je de schade voor je schoolcarrière kan beperken.
Precies, dit moet je niet zelf gaan bevechten met je stagebedrijf. Gewoon aangeven bij je mentor/stagebegeleider dat je stageovereenkomst is opgeschort en hoe nu verder.Barrycade schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:04:
Het lijkt je meer te gaan om de vergoeding dan om het afronden van een stage en daardoor impact op je studie. Dat lijkt me veel belangrijker dan de vergoeding toch?
Ik zou het stagebedrijf links laten liggen en met je stagebegeleider van school kijken hoe je de schade voor je schoolcarrière kan beperken.
Pech van het mislopen van je stagevergoeding maar het is echt bedoeld als vergoeding niet als salaris om van rond te komen voor je dagelijkse boodschappen.
[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 24-04-2020 18:07 ]
Als je nog maar twee maanden moet zou ik kijken of ik dat gewoon af kon maken. Ja is even twee maanden vervelend. Scheelt je mogelijk wel een half jaar of jaar studievertraging, en das nog veel vervelender.
Trust me, I know. 2x mijn HBO afstuderen moeten doen wegens interne ruzie binnen eerste stagebedrijf. Daardoor te weinig overleg en teveel aannames en proces onvoldoende kunnen volgen. Voldeed niet aan eisen school, dus gezakt zonder enige compassie en buiten mijn eigen oorzaak. Praktisch gezien verbood mijn bedrijfsbegeleider me met de directie te gaan praten en ik wist niet wat er speelde
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Stem dit vooral goed af met je stage begeleider van je opleiding. Zij zijn er om je te helpen, je bent helaas niet de enige in deze situatie.
Een stageovereenkomst mag ook niet zomaar worden opgezegd, gewijzigd op opgeschort. Een mogelijk valide reden is zoals gastje01 zegt dat de begeleiding niet meer mogelijk is, of dat de stage vanwege het coronavirus minder leerzaam is. Als je niet zo'n reden kunt bedenken, zou ik toch naar je stage gaan, en aangeven het desnoods later over de beloning te hebben. Vergaar bewijs als je wordt weggestuurd (neem een filmpje op of vraag om een schriftelijke verklaring). Als je uiteindelijk vertraging hierdoor oploopt, heb je dan in ieder geval alles gedaan om dat te voorkomen, en kun je het bedrijf mogelijk aansprakelijk stellen.
GlowMouse schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:29:
Waren je werkzaamheden gericht op het verrichten van productieve arbeid, of om jou dingen te leren? In dat eerste geval is het mogelijk toch een arbeidsovereenkomst.
Een stageovereenkomst mag ook niet zomaar worden opgezegd, gewijzigd op opgeschort. Een mogelijk valide reden is zoals gastje01 zegt dat de begeleiding niet meer mogelijk is, of dat de stage vanwege het coronavirus minder leerzaam is. Als je niet zo'n reden kunt bedenken, zou ik toch naar je stage gaan, en aangeven het desnoods later over de beloning te hebben. Vergaar bewijs als je wordt weggestuurd (neem een filmpje op of vraag om een schriftelijke verklaring). Als je uiteindelijk vertraging hierdoor oploopt, heb je dan in ieder geval alles gedaan om dat te voorkomen, en kun je het bedrijf mogelijk aansprakelijk stellen.
Voordeel daarvan zou zijn dat de werkgever de verplichtingen van het contract zoals vergoeding na moet komen.
Tegelijk zal er in elk geval sprake zijn van een stageovereenkomst. Door geen reden van de opschorting te geven neigt dit toch naar een onrechtmatige daad. Op zich stom want er zijn legitieme redenen denkbaar zoals bijvoorbeeld het niet in staat zijn om de juiste begeleiding te bieden.
Het voordeel van dit pad is dat het bedrijf schadeplichtig kan zijn waarbij het eerste element studievertraging kan zijn.
Sowieso is de bepaling over letsel in het contract in strijd met de wet, want dat deel van de arbeidswetgeving is in dit soort gevallen juist wel altijd van toepassing.
Beste is echter om zsm de studie op orde te krijgen. Regel dus iets met een opleiding. Parallel daaraan kun je in overleg blijven met het bedrijf. Je recht halen levert in dit geval waarschijnlijk niets tot weinig op en is een verspilling van energie.
Dat is niet persé waar. Ligt geheel de soort opleiding en zelfs aan de branchevereniging waar het leerbedrijf bij zit.The Eagle schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:10:
Een stage hoeft niet perse betaald te zijn, het is een leerdoel.
Ook ik heb met deze situatie te maken. Bedrijven doen de deuren dicht voor tijdelijk of ze hanteren een minimale bezetting waarbij de student even niet welkom is. Bij veel bedrijven is het werk wat binnenkomt ook een stuk minder geworden. De student heeft op dit moment dus weinig te zoeken bij een aantal bedrijven.
Voor sommige studenten zou dat betekenen dat ze hun minimale aantal uren niet kunnen halen. Dat is heel vervelend maar kan de student niet aangerekend worden. Het ligt buiten de macht van de student. Wat wij doen als school is in ieder geval zorgen dat er een beoordeling komt voor de tijd dat er wel stage is gedaan. Misschien zelfs wel 2 beoordelingen. De resterende uren maken we goed door de student 2 vervangende opdrachten te laten doen.
Je bent dus niet de enige student in deze situatie. Neem contact op met school zodat zij weten dat je tijdelijk thuis zit!