Overkapping bouwen

Pagina: 1
Acties:

• vgeven
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-08-2023
Beste medeklussers,

Ik zit met mijn achtertuin tussen 2 zijmuren ingebouwd. Beide zijmuren zijn van betonblokken 30x20x10.
die betonblokken heb ik een tijd terug geschilderd. Nu wil ik een overkapping bouwen.

Ik heb van de buren toestemming gekregen om een houten balk te plaatsen in hun betonnen muur ter overspanning. Die houten draagbalk moet echter 7.00meter overspannen. Aan die houten draagbalk komen weer de dakbalken te hangen dmv balkhouders optie 1 of door ze er op te leggen optie 2.

Als dakbalken had ik gekozen voor 60x175. Deze zijn 370 lang, 60hoh wilde ik die leggen.
Daarop OSB en EPDM roofing.

Als draagbalk van 7.00M wilde ik een balk van 100x250 aanschaffen. Is dit allemaal verstandig?
Zouden jullie mij hierin kunnen adviseren?

Dus: Is optie 1 of optie 2 verstandiger
En is de draagbalk van 100x250 voldoende ter overbrugging van 7.00meter (excl. oplegging)
En zijn de dakbalken van 60x175 voldoende ter overbrugging van 3.70 (excl oplegging)

Alvast ebdnakt voor de tips.

Gr

Vincent

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Ipv OSB mooie vloerdeeltjes nemen, vooraf schilderen aan de onderzijde en er op schroeven. Gebruik vloerdeeltjes met een vellingkant. OSB is zo lelijk van zich zelf al en wordt er buiten ook niet mooier op, waterbestendig bestaat niet. Underlayment zou mits goed gelakt een optie kunnen zijn.
Een overspanning van 7 meter en daar de rest van het dak op laten steunen, wil je doorzakken voorkomen zal er een kolom in het midden tussen moeten.

[ Voor 20% gewijzigd door D.deJong op 25-04-2020 08:18 ]

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik zou toch een (of twee) staander(s) plaatsen waar de draagbalk van 7 meter op rust. 7 meter is erg lang zeker als daar nog het gewicht van een heel dak op rust.

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-01 08:32
voor overspanningen die niet mogen doorhangen reken ik altijd 5cm dikte per meter overspanning. Voor de 7m zou ik dus 35cm dikke balk nemen. Is nogal wat, als je halverwege een paal doet, is 17.5cm al genoeg.

Dakbalken +- 4m overspanning dus 20 cm dikte.

• vgeven
Ashundi schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:54:
Ik zou toch een (of twee) staander(s) plaatsen waar de draagbalk van 7 meter op rust. 7 meter is erg lang zeker als daar nog het gewicht van een heel dak op rust.
Ja, dat is een goeie tip. Ik was al aan één staander aan het denken van 15x15. Wellicht is dat wel een goed plan.

• vgeven
Purzelbaum schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:56:
voor overspanningen die niet mogen doorhangen reken ik altijd 5cm dikte per meter overspanning. Voor de 7m zou ik dus 35cm dikke balk nemen. Is nogal wat, als je halverwege een paal doet, is 17.5cm al genoeg.

Dakbalken +- 4m overspanning dus 20 cm dikte.
Duidelijk.

Ik zie vaak tussen de balkenlaag dat ze ook nog stukken balk verticaal zetten, is dat nodig of heeft dat een andere reden?

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:03
Purzelbaum schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:56:
voor overspanningen die niet mogen doorhangen reken ik altijd 5cm dikte per meter overspanning. Voor de 7m zou ik dus 35cm dikke balk nemen. Is nogal wat
Houten I-liggers zijn een uitkomst. Kosten ook nog eens weinig. Enige nadeel is dat je meer rekening moet houden met dwarskrachten.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarom geen stalen profielbalk als ligger?

Doe je de overkapping vlak, of schuin?

• vgeven
De Rikster schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:26:
[...]

Houten I-liggers zijn een uitkomst. Kosten ook nog eens weinig. Enige nadeel is dat je meer rekening moet houden met dwarskrachten.
Die houten I-liggers zijn inderdaad een optie, maar hoezo moet je dan meer rekening houden met dwarskrachten?

• vgeven
kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:41:
Waarom geen stalen profielbalk als ligger?

Doe je de overkapping vlak, of schuin?
Vlak (uitgezonderd de afloop voor HW.)
Ik dacht dat een stalen balk wellicht te zwaar zou zijn voor de constructie.
Hij komt op twee muren te liggen die slechts van betonblokken gemaakt is, enkelsteens.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28
Het zal niet snel gebeuren maar toch zou ik ervoor kiezen hem ertussen te bouwen en eigen staanders te plaatsen op betonpoeren.
Dan ben je altijd onafhankelijk van de buren (stel dat die beton muurtjes eens weg moeten of instorten of gewoon omdat ze iets anders willen).
Jij bent ze niet tot last door die balk er niet te plaatsen en zowel jij als je buren kunnen alle kanten op in de toekomst.
Lijkt mij uiteindelijk ook mooier aansluiten op je dak en eventueel overstek of goot.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2020 19:59 ]

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-01 08:32
vgeven schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:55:
Ik zie vaak tussen de balkenlaag dat ze ook nog stukken balk verticaal zetten, is dat nodig of heeft dat een andere reden?
Mijn gevoel zegt dat het je balken op hun plek hout, draaiing/verschuiving oid.
vgeven schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:12:
[...]
Die houten I-liggers zijn inderdaad een optie, maar hoezo moet je dan meer rekening houden met dwarskrachten?
Het hoogstaande deel, zeg maar het midden van de I is niet heel dik. Kan dus minder zijwaartse kracht hebben. Meer materiaal betekend dat het meer kracht in die richting kan hebben.

Hoe is de fundering van de muren waar je op wil bouwen? Bij twijfel is het aan te raden daar palen te plaatsen zoals hierboven aangegeven.

• vgeven
Purzelbaum schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:57:
[...]

Mijn gevoel zegt dat het je balken op hun plek hout, draaiing/verschuiving oid.

[...]

Het hoogstaande deel, zeg maar het midden van de I is niet heel dik. Kan dus minder zijwaartse kracht hebben. Meer materiaal betekend dat het meer kracht in die richting kan hebben.

Hoe is de fundering van de muren waar je op wil bouwen? Bij twijfel is het aan te raden daar palen te plaatsen zoals hierboven aangegeven.
Toevallig heb ik daar naar gekeken, dat viel me enigzins tegen. De fundering is 50cm diep onder het maaiveld aan één kant. De andere kant is 60cm. Beide buren geven aan dat er betonijzer in zit.
Verwacht je daar problemen mee?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:09
Heb je er wel rekening mee gehouden dat het flink donkerder in huis kan / zal worden :?

Verwijderd

Ter overweging: hoeveel gaat alles wegen, incl hemelwater dat op enig moment op het dak blijft staan?
Je krijgt op die enkelsteens muren inderdaad zoals boven aangegevn is behoorlijke puntbelastingen van je overspanningsbalk die ook al dat gewicht moet afsteunen.
Ik zelf, in jouw situatie, zou zo'n enorme overspanning zeker op eigen fundering bouwn om onafhankelijk te zijn van de buren en ook om geen schade aan te richten aan hun bouwwerk als er iets fout gaat.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-01 22:13

Part

Helemaal niets.....

vgeven schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:10:
[...]

Toevallig heb ik daar naar gekeken, dat viel me enigzins tegen. De fundering is 50cm diep onder het maaiveld aan één kant. De andere kant is 60cm. Beide buren geven aan dat er betonijzer in zit.
Verwacht je daar problemen mee?
Je kan ook de fundering (van de buren) opmetselen tot net boven het maaiveld.
Dan een paaldrager en daar de paal op tegen de muur (van de buren) aan.

De paaldrager is nodig om te voorkomen dat de paal gaat rotten aan de onderkant.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-01 07:10
De vuistregel voor de hoogte van houten balken is hoogte is minimaal 1/20 ste van de overspanning. Dus vergeet die 7 meter maar. Het kan wel met een pilaar in het midden anders kom in de buurt met staal, maar dan moeten de muren en hun fundering het ook kunnen hebben. Vraag ff een constructeur voor zoiets, ik was voor 150 euro klaar

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:03
Hou niet alleen rekening met de hoogte van de balken ivm de overspanning maar bedenk ook goed wat er gebeurd als de wind er onder komt.

• vgeven
De Rikster schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:29:
Hou niet alleen rekening met de hoogte van de balken ivm de overspanning maar bedenk ook goed wat er gebeurd als de wind er onder komt.
Ik ga stormankers plaatsen op de balken. Wat kan ik nog meer doen tegen de wind.
Pagina: 1