Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solax Omvormer schiet steeds in de fout (Vac Fault)

Pagina: 1
Acties:

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:31
Wij hebben een Solax TL3300 omvormer met 14 Boviet 260 WP mono all black zonnepanelen.
Sinds een paar dagen is het mij opgevallen, dat de omvormer om de zoveel tijd in een error knalt met de volgende melding: "Vac Fault".

Als ik zoek op het internet dat vind ik het volgende hierover:

Vac Fault - AC Over voltage rating of Under voltage rating.
Ik kom d'r op internet niet uit wat dit precies betekend en wat ik hier zelf evt. aan zou kunnen doen.
Iemand een idee?

Ik heb ook al geprobeerd contact te zoeken met het bedrijf die de installatie heeft geïnstalleerd, maar die bestaat niet meer... Het bedrijf die de naam heeft overgenomen heeft geen ervaring met dit type omvormer.

Misschien een belangrijk detail, 2 maanden geleden heeft Eneco een laadpaal bij mij thuis geïnstalleerd. Dit betreft een 3-fasen lader. Als ik het e.e.a. goed heb begrepen is de omvormer een 1-fase installatie. Kan dat de issue zijn?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De foutmelding betekent dat je omvormer een fout meet qua netspanning. De netspanning bij je is 230V +/- 10%. In die bandbreedte moet je omvormer zijn werk doen.

Omdat het nu ontzettend zonnig weer is, dwz je panelen wekken veel op, is de meest waarschijnlijke fout dat je netspanning boven de 253V komt, en op dat moment schakelt je omvormer uit.

Als je een voltmeter of multimeter hebt kan je dit testen. Meet je voltage op de groep waar je omvormer op zit en controleer wat je netspanning doet. Als die bij je omvormer boven de 253V komt meet hem dan na in je meterkast en op een andere groep in je woning.

Meet je overal in je woning die stijging tot meer dan 250V dan kan het hoofdnet vanaf je huis richting de hoofdverdeler in de straat simpelweg de stroom niet kwijt. Dit zie je vooral in wijken waar de bekabeling verouderd is en/of waar enorm veel PV panelen in de buurt zijn aangelegd.

Als je overigens op andere groepen die netspanning stijging NIET meet dan zit het probleem IN je woning, mogelijk door een overgangsweerstand of ergens een slechte aansluiting.

De laadpaal bij je woning zou juist goed moeten zijn, die neemt bij in gebruik behoorlijk wat vermogen weg waardoor de netspanning zakt.

Succes met vinden en houd ons op de hoogte!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:04
@Oculus Niet bekend met je omvormer, maar:
Vac Fault geeft over het algemeen problemen met de netspanning aan, dus te hoog of te laag. Te laag is in NL meestal niet het probleem, te hoog wel (samen met de beveiligingsinstelling van je omvormer).

Meet even wat je netspanning is op de terugleverfase van de omvormer op het moment van foutmelding.
Probeer te achterhalen wat de maximum spanning is waarbij je omvormer nog terug mag leveren volgens de instellingen.
Wellicht staat dit op een verkeerd land/waarde ingesteld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 21:55
@Oculus 3- fase laadpaal, dus in de meterkast even alle 3 de fases die binnen komen meten, kan zijn dat er te veel mensen in jouw straat op dezelfde fase terugleveren en dat er een andere fase is die niet zo hoog oploopt.
Liefst natuurlijk meten op een zonnige dag als de zon het hoogste staat, maar dat jouw omvormer nog wel terugleverd of ook in de meterkast meten als je de PV groep uitgezet hebt om het verschil te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Rouske op 24-04-2020 16:25 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Gebeurt het tijdens het laden, of juist niet bij het laden van je auto?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien is het handig om hier wat loggingsgrafieken van je omvormer (solaxcloud) te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMDHnreY4r5MxuBaOyAzAV8CIhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLBWDximuTKvfj9qE6pbVtDI.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:03
Hier een Solax X3 7.0 drie fase omvormer. Dit voorjaar ook veel van deze fouten gehad.

Probleem is te hoge spanning door de zonnepanelen die lekker opwekken.

Wat hier niet helpt is een grootschalige renovatie van woningbouw en iedereen heeft panelen gehad.

Ik ga in mei de netbeheerder weer aanschrijven de spanning te verlagen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:31
Update:

Vandaag installateur langs geweest en die de 3 verschillende fases doorgemeten.
2 v/d 3 zijn aan de hoge kant, de andere was 5 volt lager.
Daar heeft hij dan ook de zonnepanelen op aangesloten.

Van het weekend meerdere bewoners in de wijk gesproken en nu blijkt dat nog 3 andere huishoudens exact dezelfde problemen hebben. Op advies van de installateur dan ook een melding gemaakt bij Enexis, om de spanning te verlagen in de wijk.
Pagina: 1