Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjendv
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-07-2022
Hallo allen,

Ik heb in mijn vergelijking een aantal laptops staan waaronder Asus VivoBook D509DA-BQ053T, Asus M509DA-EJ025T en de HP EliteBook 840 G4 Z2V48ET. Zie de gekoppelde producten.

Nu is de laatste alweer 3 jaar oud en alleen refurbished te verkrijgen maar deze was toen wel ~€1400. Als ik echter de specs vergelijk dan lijken de nieuwere laptops sneller te zijn en te beschikken over een betere videokaart. Ik heb weinig verstand van dit soort zaken dus ik heb gewoon op userbenchmark.com gekeken.

Klopt het dat de nieuwe laptops over het algemeen beter zijn of mis ik iets?

Beste antwoord (via jurjendv op 29-04-2020 22:38)

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Het ligt er ook aan voor wat je deze wil gaan gebruiken.... In laptops zoals de elitebooks en lattitudes kan je vaak met 2 simpele schroeven de accu vervangen (afgezien die vd bottomplate). Dit is vaak moeizamer bij "consumenten" laptops. Als je een goede reseller hebt is de accu reeds vervangen (immers refurbished).

Voor office en huis tuin en keuken zaken is 2/4 veelal dan zat, 4/8 is leuk voor content creating, veel multitasken (bijv video afspelen, een vm draaien, office open, internetten en mailen allemaal door elkaar heen) en zwaardere applicaties.

De IGP van Intel is "marginaal" verbeterd. De HD520 en 620 die in de meeste laptops zit is weinig veranderd. Ze hebben daarnaast voor de meest streamingdiensten gewoon een hardwarematige decoder dus dat maakt ook niet uit. Voor gamen moet je niet op een laptop zijn (tenzij een grote bulky game-laptop je ding is).

Waar je wel op moet letten is het beelscherm, veel zakelijke laptops hebben een minder goed paneel dan de nieuwere laptops, vaak een iets minder groot kleuren bereik, zijn minder fel of hebben nog een TN-paneel. een IPS paneel is wel aan te bevelen, zo zit je minder je laptop af te stellen als je even gaat verzitten en erger je minder aan het veranderen van of minder goed zichtbaar zijn van de kleuren wat vaak komt door het TN-paneel (slechte inkijk hoeken).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Bij een gebruikte laptop, vooral van 3 jaar oud, zijn er vaak accuproblemen. Wanneer er niet expliciet bij vermeld wordt dat deze door een nieuwe vervangen is, mag je er dus vanuit gaan dat deze tweedehands laptop niet zolang meer meegaan op een acculading.

Daarbij hebben de oude i7-u processoren maar 2 cores, en 4 threads, terwijl nieuwere laptops, zoals de Ryzen 3500u 4 cores en 8 threads hebben en dus dubbel zoveel presteren in diverse benchmarks.

Dus, inderdaad: betere prestaties en meer garantie bij een nieuwe laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:04

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

DeArmeStudent schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:22:
Bij een gebruikte laptop, vooral van 3 jaar oud, zijn er vaak accuproblemen. Wanneer er niet expliciet bij vermeld wordt dat deze door een nieuwe vervangen is, mag je er dus vanuit gaan dat deze tweedehands laptop niet zolang meer meegaan op een acculading.

Daarbij hebben de oude i7-u processoren maar 2 cores, en 4 threads, terwijl nieuwere laptops, zoals de Ryzen 3500u 4 cores en 8 threads hebben en dus dubbel zoveel presteren in diverse benchmarks.

Dus, inderdaad: betere prestaties en meer garantie bij een nieuwe laptop.
Koop een laptop met een i7 Q(m) of MQ processor en het plaatje is totaal anders. Dat je de accu mag vervangen is logisch, maar er altijd van uitgaan dat nieuwer beter is, is verkeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Ludwig005 op 26-04-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
@Ludwig005 Oude i7 QM of HQ laptop cpu's zullen ongeveer gelijkwaardig presteren als een Ryzen 5 3500u.

Alleen recentere i7 processoren, zoals de i7 8750h en 9750H presteren beter. Echter, deze zijn nog steeds duurder dan 500 euro. @jurjendv heeft het over een oudere laptop met een Intel Core i5-7200U processor erin voor ongeveer 500 euro...

Ook krijg je gewoon 2 jaar garantie op een nieuwe laptop en dit is meestal niet het geval met refurbished laptops.

[ Voor 29% gewijzigd door DeArmeStudent op 26-04-2020 22:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Het ligt er ook aan voor wat je deze wil gaan gebruiken.... In laptops zoals de elitebooks en lattitudes kan je vaak met 2 simpele schroeven de accu vervangen (afgezien die vd bottomplate). Dit is vaak moeizamer bij "consumenten" laptops. Als je een goede reseller hebt is de accu reeds vervangen (immers refurbished).

Voor office en huis tuin en keuken zaken is 2/4 veelal dan zat, 4/8 is leuk voor content creating, veel multitasken (bijv video afspelen, een vm draaien, office open, internetten en mailen allemaal door elkaar heen) en zwaardere applicaties.

De IGP van Intel is "marginaal" verbeterd. De HD520 en 620 die in de meeste laptops zit is weinig veranderd. Ze hebben daarnaast voor de meest streamingdiensten gewoon een hardwarematige decoder dus dat maakt ook niet uit. Voor gamen moet je niet op een laptop zijn (tenzij een grote bulky game-laptop je ding is).

Waar je wel op moet letten is het beelscherm, veel zakelijke laptops hebben een minder goed paneel dan de nieuwere laptops, vaak een iets minder groot kleuren bereik, zijn minder fel of hebben nog een TN-paneel. een IPS paneel is wel aan te bevelen, zo zit je minder je laptop af te stellen als je even gaat verzitten en erger je minder aan het veranderen van of minder goed zichtbaar zijn van de kleuren wat vaak komt door het TN-paneel (slechte inkijk hoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 09:04

EXX

EXtended eXchange

Omdat ik precies hetzelfde aan het doen ben, in dezelfde prijsrange, sluit ik hier even aan.

Ook ik ben aan het kijken voor een laptop rond de 500 euro. Het moet compact zijn, IPS paneel en mobiel goed te gebruiken. Refurbished heb ik zitten kijken naar een Lenovo X270: Core i5-6300U, 256 GB SSD en 8 GB Ram. Niet de laatste tech, maar wel erg solide, veel I/O poorten voor zo een kleine laptop en die 2de verwijderbare accu is ook niet verkeerd. 6 maanden garantie bij LaptopCentrale.nl

Of toch maar beter een nieuwe?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Refurbished vind ik vaak onzin. Voor een fractie van de prijs vind je op V&A mooie laptops. Tweedehands zou ik wel altijd doen. Je koopt laptops die prima presteren voor een fractie van de nieuwprijs. Vaak kun je zakelijke modellen kopen en die zitten gewoon veel beter in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

hoi1234 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:03:
Refurbished vind ik vaak onzin. Voor een fractie van de prijs vind je op V&A mooie laptops. Tweedehands zou ik wel altijd doen. Je koopt laptops die prima presteren voor een fractie van de nieuwprijs. Vaak kun je zakelijke modellen kopen en die zitten gewoon veel beter in elkaar.
Staat toevallig net een 840 G5 (8th gen i5) in de V&A voor een nette prijs. Minder dan 1/3 van de nieuw prijs. Prima deals zulke laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjendv
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-07-2022
Bedankt voor alle reacties! Ik zal de V&A de komende weken in de gaten houden. En verder het aankoopadvies forum.
Pagina: 1