LG C9/CX niet (optimaal) geschikt voor next-gen?

Pagina: 1
Acties:

• thijshors
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10 00:07
Ik ben dus nu een tijdje aan het inlezen of het een goed idee is om mijn C7 nu nog te verkopen voor een redelijke prijs om zo over te stappen op een C9. Een TV die wel over HDMI 2.1 beschikt. Nu weten we dat de next-gen consoles (XSX en PS5) over HDMI 2.1 zal gaan beschikken omdat ze tot 4K 120hz ondersteunen en dit niet (echt) kan over HDMI 2.0.

Nu staat LG niet bekend om zijn goede aftersales ondersteuning als het gaat om updates op oudere modellen. Een toestel dat technisch/hardwarematig geschikt is voor nieuwere technieken zou alsnog achtergehouden worden om de verkoop van nieuwere modellen te stimuleren met meer nieuwe softwarematige snufjes (die ook op oudere modellen mogelijk zouden zijn bij updates)

Nu zag ik onderstaande video's:
YouTube: The LG CX Is NOT The Right TV For Next Gen Console Gamers| QTV PODCAST
YouTube: LG CX Freesync* Does NOT Fully Support Next-Gen Consoles

En volgens mij heeft hij wel terechte punten. De next-gen consoles zullen over freesync 2/ultimate beschikken (AMD technologie), dit is anders dan wat LG zegt te hebben voor de C9 en zelfs de CX TVs, dit is namelijk enkel een software standaard die nergens 120hz 4k (HDR) garandeert.

Nu las ik dat de consoles wel HDMI VRR over HDMI 2.1 ondersteunen, iets dat de LG TVs vanaf C9 wel zeggen te hebben maar nog niet bewezen kan worden op 4k 120hz omdat er nog geen sources zijn die dit kunnen creëren. Het blijft dus een vraagteken tot de volgende consoles er zijn.

Lang verhaal kort, gezien de next-gen consoles met een AMD-kaart met freesync 2 zal werken en de LG TVs dit waarschijnlijk niet volledig ondersteunen, is VRR over HDMI 2.1 bij de huidige LG TVs voldoende om 120hz over 4k (HDR) te ondersteunen voor next-gen of is er een voordeel aan freesync/ultimate ondersteuning? En zal de nieuwe XBOX/PS5 VRR over HDMI 2.1 ook volledig ondersteunen of zal de AMD technologie alsnog vragen om een dedicated freesync 2/ultimate TV voor echte variabele refresh rate van 40 tot 120hz op 4k HDR?

Als er geen voordeel is aan freesync 2 dan lijkt mij deze techniek overbodig met de komst van VRR over HDMI 2.1.

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Tja, zit niets anders op dan een tv te nemen die next-gen wel volledig ondersteund.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-10 13:20
Gewoon even wachten tot de consoles uit zijn, tegen die tijd is de c11 alweer bijna uie en de cx in de aanbieding.

• Slash500
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 07:42
PS5 en de Xbox Series X ondersteunen VRR zie ook de spec sheets van beide.
https://blog.us.playstati...hardware-technical-specs/
https://www.vg247.com/2020/03/16/xbox-series-x-specs/

Freesync heeft de Xbox nu al en zal de nieuwe xbox ook wel hebben.
Keuze voor VRR is makkelijk het is standaard in de nieuwe HDMI spec.

Dan is het nog maar de grote vraag of de games op PS5 en Xbox ooit de 120 FPS gaan halen.
Dus daar zal ik mij niet zo druk over maken.
Elke TV met HDMI 2.1 gaat prima werken op next-gen.

[ Voor 14% gewijzigd door Slash500 op 24-04-2020 15:47 ]

• II This Game II
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-10 21:52
Hier betere uitleg YouTube: Best TV for PS5, Xbox Series X compatible TVs (VRR, Freesync, GSYNC)...
En de 30fps cap is juist bedoeld om stotter tegen te gaan zo lang het precies 30 blijft en er niet onder zakt. Van 30 kan de tv vrij simpel 60 of 120 maken, dus het legacy games probleem zal best meevallen. Nog nooit last van gehad met 3 generaties xbox op een plasma (die natuurlijk wel superieure motion heeft).

• thijshors
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10 00:07
Hele heldere video dat een hoop onduidelijkheid wegneemt, dankje!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Freesync != VRR

LG Support VRR en de next gen consoles gebruiken VRR. En aub, unsubscribe van die domme man Quantum, die brengt zoveel misinformatie in de wereld. De bedenering dat AMD CPU en GPU automatisch freesync nodigt heeft is zo onlogisch.

[ Voor 20% gewijzigd door ion op 25-04-2020 21:56 ]

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:45

Major_ton

Shoot!

ion schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:54:
Freesync != VRR

LG Support VRR en de next gen consoles gebruiken VRR. En aub, unsubscribe van die domme man Quantum, die brengt zoveel misinformatie in de wereld. De bedenering dat AMD CPU en GPU automatisch freesync nodigt heeft is zo onlogisch.
Bestaat die Quantum lampenkap nog? Is de Sony XE9005 nog steeds de beste TV ter wereld? 8)7

Some infinities are bigger than others.

• Zefanjaf
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-10 15:06
Alles wat die kerel zegt is keiharde onzin en moet je heel hard negeren.
Hij weet totaal niet waar hij het over heeft.

• kusum
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-10-2020
Goed nieuws, het lijkt erop dat freesync premium is ondersteund op de CX, ik was net op de Nederlandse lg site en kwam dit tegen in de gaming info. Het staat niet in de specificatie lijst maar wel in de extra gaming info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ubtkx4PcH1_wh1n6LJR2v9ICeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pFROFw6mZTRF50QflWxf3YSt.png?f=fotoalbum_large

Dit is de link naar de site als je het zelf wil nakijken( https://www.lg.com/nl/tv/oled-tvs/sub/gaming.jsp ), helemaal onderaan staat AMD freesync premium.
nu zou de CX optimaal geschikt zijn voor next-gen :), als ik het goed heb begrepen uit de video van stop the fomo (YouTube: YouTube)

en QUANTUM TV is een console hater en heeft geen verstand van zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door kusum op 01-07-2020 19:19 ]

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Heeft de C9 dan ook freesync premium?

• kusum
tommymeerNL schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:01:
Heeft de C9 dan ook freesync premium?
Dat kan ik niet terug vinden op de lg site, de info voor de CX vond ik bij de reclame voor de 2020 tv’s voor gaming opties. Ik kan de 2019 reclame niet terug vinden.

Hopelijk laat lg meer over de C9 weten als de consoles uit zijn.

De ZX en GX hebben ook Freesync premium.

[ Voor 5% gewijzigd door kusum op 01-07-2020 21:54 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

thijshors schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:36:
Nu staat LG niet bekend om zijn goede aftersales ondersteuning als het gaat om updates op oudere modellen.
Vreemd zeg; ik heb een 65E7 en daar komen gewoon nog firmwares voor uit.

Als je je "nu" al zorgen maakt dat een CX (introductie 2020) dus over 5 maanden of een jaar al geen updates krijgt, dan zou ik dus gewoon een ander merk gaan overwegen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-10 08:33
Ik heb toevallig deze week een 65 inch C9 gekocht. De C7 gaat naar de slaapkamer. De C9 gekozen omdat (ik) het vond dat het een downgrade is tegenover de CX. De C9 en een ps5, en ik hoop er weer een aantal jaren tegen te kunnen.

• kusum
harley2009 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:36:
Ik heb toevallig deze week een 65 inch C9 gekocht. De C7 gaat naar de slaapkamer. De C9 gekozen omdat (ik) het vond dat het een downgrade is tegenover de CX. De C9 en een ps5, en ik hoop er weer een aantal jaren tegen te kunnen.
ik neem aan dat je bedoeld dat je de CX een downgrade vind op de C9. het is inderdaad zo dat de CX 40gbs ondersteund en de C9 48gbs, maar blijkt dat je voldoende hebt aan 40gbs voor de panelen die in beide tv's zitten. want met 40 kan je 10bit 4k 120fps 4:4:4 HDR krijgen, 48gbs is voor de 12bit panelen die niet voor consumenten beschikbaar is, dus je gaat het verschil niet zien op deze panelen.

De C9 is een zeer goede tv en voor de huidige prijs van de CX een betere aankoop. Nu nog hopen dat de C9 ook freesync premium krijgt zodat die LFC ondersteund. ik heb geen idee of je het gaat merken als de tv het niet heeft maar dat komen we te weten als de nieuwe consoles uit zijn. persoonlijk wacht ik op black friday voor de CX. Nieuwer model betere chips enzo en hopelijk ook langer updates. heb nu een goedkope samsung lcd dus alles is beter dan dat :P
Pagina: 1