Ervaringen met eigen router op Experiabox v10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-07-2022
Hi :)

Omdat ik problemen ondervindt met thuiswerken ben ik even op onderzoek gegaan en ik heb last van packet loss (1% als ik Google ping). Als ik mijn Experiabox v10 ping is er geen packet loss.

Conclusie (please correct me if i'm wrong): Er ontstaat packet loss in de router, of in het netwerk van Telfort/KPN.

Nu is mijn idee om uit te sluiten dat de packet loss aan de Experiabox ligt. Hiervoor wil ik een aparte router aanschaffen. Volgens de Telfort KPN klantenservice is dit mogelijk (Experiabox v10 ondersteund pass-through).

Mijn IT guys op werk adviseren een (willekeurige) Draytek. Nu vroeg ik me af of er tweakers zijn die zelf ervaring hebben met het gebruik van een eigen (modem/)router op (of i.p.v.) een Experiabox v10?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Dat de V10 'pass-through' ondersteunt is voor mij nieuws. Er wordt al jaren door vele mensen aan KPN en consorten gesmeekt om dit soort functionaliteit mogelijk te maken, zonder resultaat.

Wanneer je echter gebruik maakt van glasvezel, kun je de Experiabox geheel buiten je netwerk laten en alles met je eigen router doen. Wanneer je DSL gebruikt kan dit ook, alleen heb je dan wel een apparaat nodig om de DSL verbinding op te kunnen zetten. Je zou hiervoor inderdaad een apparaat van Draytek kunnen gebruiken die je dan als modem + router gebruikt, of een geschikt modem dat wel bridge modus ondersteunt, waar je vervolgens een router achter plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:55
Bij een packet loss van 1% is er naar mijn idee geen enkele reden om je zorgen te maken.

Ik weet niet wat de problemen zijn die je ervaart, maar het lijkt mij handiger om eerst het probleem vast te stellen voordat je een nieuwe router gaat inzetten.

Vergeet bij het plaatsen van een nieuwe router ook niet de specifieke vlans te (laten) configureren als je de Experiabox niets laat doen, anders mis je weer je tv signaal enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
Ik heb inmiddels de ditributeur van Draytek gesproken, en deze bevestigde dat KPN sinds maart ook eigen modem/router combo's ondersteund!

Zie:
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Samen kwamen we dan op de Vigor 2765ac uit:
https://www.draytek.nl/pr...2765-serie/?tab=overzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
Ja, dus een verkoper bied jou een router aan van net geen 200 euro terwijl je nog niet weet of dat je probleem gaat oplossen.

Ik zou toch eerst uitzoeken waar je probleem zit (1% packetloss is dat normaal gezien niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
pickboy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:45:
Bij een packet loss van 1% is er naar mijn idee geen enkele reden om je zorgen te maken.
Een IT man van mijn werkgever (niet de minste in IT gebied) gaf juist aan dat 1% inderdaad weinig lijkt, maar echt veel beter hoort te zijn. Zeker op een goede bedrade verbinding. Hij gaf daarbij aan dat het verlies optreedt in je router, of in de verbinding bij KPN.

Daarnaast was deze 1% een momentopname van een minuut of 2. Het kan zo zijn dat als ik hem langer aan laat er een hoger verlies optreed, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
pickboy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:15:
Ja, dus een verkoper bied jou een router aan van net geen 200 euro terwijl je nog niet weet of dat je probleem gaat oplossen.

Ik zou toch eerst uitzoeken waar je probleem zit (1% packetloss is dat normaal gezien niet).
Waar zou jij beginnen met het zoeken naar de oorzaak van een instabiele internetverbinding?

Is btw geen verkoper, maar een zakelijke relatie van mij. Die mij hielp zoeken welk product bij mijn situatie zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
BAJansen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:38:
Dat de V10 'pass-through' ondersteunt is voor mij nieuws. Er wordt al jaren door vele mensen aan KPN en consorten gesmeekt om dit soort functionaliteit mogelijk te maken, zonder resultaat.
Telfort klantenservice heeft mij bevestigd dat de Experiabox V10 pass through ondersteund. Via de distributeur van Draytek leerde ik echter dat je sinds maart ook een eigen modem-router combo kan plaatsen, waar je voorheen altijd de experiabox nog nodig had om als modem op te treden.

[ Voor 0% gewijzigd door mcmark86 op 24-04-2020 17:25 . Reden: experiabox versie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Zonder info kunnen we niets natuurlijk.

We weten niet wat voor problemen je hebt ervaren.
Is dat 1 programma, of meerdere en wat zijn de problemen.

Of dat via Wifi of bedraad is (je laatste post geeft aan bedraad).

Tussen mij en google.com zitten 7 hops, 1e daarvan is mijn router, 2e is van KPN en bij de 3e zit ik al in Amerika. Een ping test zou ik dan ook eerder doen bij een server van KPN. Dat scheelt een hoop tussenpartijen en zo kun je de rest van het internet vast uitsluiten als probleem.

De experia boxen staan niet te boek als de beste apparaten, maar de meeste problemen zijn toch altijd met Wifi, bedraad kom ik er weinig klachten over tegen (muv configuratiemogelijkheden).

Het kan prima zijn dat deze wel het probleem is hoor, maar het is zonde als je 200 euro besteed en je probleem is niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
pickboy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:31:
Zonder info kunnen we niets natuurlijk.
Waar zou jij zelf beginnen? Op zich vindt ik het de investering wel waard, ook als het mijn probleem niet zou oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:53
Wil je je probleem oplossen (en wat is dat dan exact?) of zoek je rechtvaardiging om een nieuwe router aan te schaffen?

Heb je altijd packet loss? Alleen naar Google? Hoe lang heb je getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
gastje01 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:30:
Wil je je probleem oplossen (en wat is dat dan exact?) of zoek je rechtvaardiging om een nieuwe router aan te schaffen?

Heb je altijd packet loss? Alleen naar Google? Hoe lang heb je getest?
Op dit moment hebben wij veel performance issues met onze VDI omgeving en thuiswerken. Ik hoor vanuit onze IT echter dat erg veel klachten voortkomen uit het gebruik van mindere hardware, dan wel de lokale internet en/of wifi snelheid. Eigenlijk wil ik dat bij mij zoveel mogelijk uit kunnen sluiten.
Daarnaast heb ik heb soms momenten dat bijvoorbeeld een webpagina opeens 3x zo lang duurt om te laden. Of niet laadt en na een refresh wel. Ik ervaar ook weleens lag tijdens het gamen terwijl mijn teammates dat niet ervaren. Maar nooit echt aandacht aan besteed.

En ja, dan vindt ik dit bij elkaar een prima excuus om een nieuw speeltje te kopen :P Ik ben nog niet goed thuis in (home) networking en zou wel eens willen testen met VPN en bijvoorbeeld een mediaserver oid.

Verder nauwelijks getest eerlijk gezegd. Ik ping zojuist 1.0.0.1 en heb op 882 packet 0% loss :X Ping maximaal 22ms, gemiddeld 7ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

mcmark86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:18:
[...]

Op dit moment hebben wij veel performance issues met onze VDI omgeving en thuiswerken. Ik hoor vanuit onze IT echter dat erg veel klachten voortkomen uit het gebruik van mindere hardware, dan wel de lokale internet en/of wifi snelheid. Eigenlijk wil ik dat bij mij zoveel mogelijk uit kunnen sluiten.
Goed, geef dan aan of jouw hardware meer/minder/hetzelfde is dan wat jij op het werk hebt. Tweedens, 'veel performance issues met onze VDI omgeving en thuiswerken" doet mij vermoeden dat jouw IT afdeling geen recente metingen heeft of niet aan monitoring doet. Dit klinkt namelijk dusdanig algemeen dat ieder foutje ermee kan worden afgedaan.
Ik heb een Telfort/KPN lijn met Experia v8, werk thuis over VPN (verplicht door werkgever) vanaf een Lenovo laptop op een hoeveelheid aan VDI in twee datacentres. Werkt alsof ik op kantoor zit.
Mijn IT afdeling weet exact te vertellen wat er fout gaat als iemand ergens problemen mee heeft.
Daarnaast heb ik heb soms momenten dat bijvoorbeeld een webpagina opeens 3x zo lang duurt om te laden. Of niet laadt en na een refresh wel. Ik ervaar ook weleens lag tijdens het gamen terwijl mijn teammates dat niet ervaren. Maar nooit echt aandacht aan besteed.
Dat zegt mij dat het aan jouw eigen verbinding kan liggen inderdaad en met name wijst op een DNS probleem. Duik daar eens in.
Verder nauwelijks getest eerlijk gezegd. Ik ping zojuist 1.0.0.1 en heb op 882 packet 0% loss :X Ping maximaal 22ms, gemiddeld 7ms
Waarom ping je de Cloudflare DNS? Je hebt toch problemen met google? Wat wil je eigenlijk testen? Heb je al eens DNS gewijzigd op een van de devices? Heb je ook een traceroute naar jouw werkgever (even IP masken als je Tweakers niet vertrouwd)?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
[b]
Goed, geef dan aan of jouw hardware meer/minder/hetzelfde is dan wat jij op het werk hebt. Tweedens, 'veel performance issues met onze VDI omgeving en thuiswerken" doet mij vermoeden dat jouw IT afdeling geen recente metingen heeft of niet aan monitoring doet.
Op werk hebben we thin clients met een eigen image/os. Thuis verbind ik via VMware Horizon vanaf mijn Win10 desktop (3600x/16GB/512GB/2070Super).
Laten we voorop stellen dat VDI niet fantastisch werkt vergeleken met een degelijk gespecde pc. Zeker voor iemand die altijd een high-end pc en telefoon heeft moet alles gewoon snappy zijn. Zo stoor ik me de hele dag aan de input lag van VDI.
In een ander comment had ik al vermeld dat veel klachten die we hebben (sinds we opeens met 500 man thuis zitten hebben) aan de gebruiker of zijn hardware/internet/wifi snelheid ligt. Alle corona thuiswerkers gebruiken voornamelijk hun prive laptop/desktop.
[b]
Waarom ping je de Cloudflare DNS? Je hebt toch problemen met google?
Omdat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben (en te snel conclusies heb getrokken) :+
[b]
Heb je al eens DNS gewijzigd op een van de devices? Heb je ook een traceroute naar jouw werkgever (even IP masken als je Tweakers niet vertrouwd)?
Dit is waar mijn technische kennis op dit gebied ophoudt.

Maar nogmaals, ik heb geen enorme problemen die ik hier opgelost wil zien, ik zoek een geschikt modem/router om mijn Experiabox v10 te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
mcmark86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:15:
[...]

Een IT man van mijn werkgever (niet de minste in IT gebied) gaf juist aan dat 1% inderdaad weinig lijkt, maar echt veel beter hoort te zijn. Zeker op een goede bedrade verbinding. Hij gaf daarbij aan dat het verlies optreedt in je router, of in de verbinding bij KPN.

Daarnaast was deze 1% een momentopname van een minuut of 2. Het kan zo zijn dat als ik hem langer aan laat er een hoger verlies optreed, denk ik?
Met iets als smokeping kun je meerdere IP adressen tegelijk laten pingen, en de latency & packetloss laten 'plotten'. Doe een traceroute naar Google, en neem de eerste 5 IP adressen in je pingtest op. Die tool kan perfect draaien op een RasPi bijvoorbeeld.

Het ding test vervolgens 24/7 en maakt daar rapporten van (zie https://oss.oetiker.ch/smokeping-demo/?target=Customers.OP )

Heb je altijd packetloss vanaf je router naar de eerste hop in het KPN netwerk; dan kan het nog steeds je router of je verbinding zelf zijn. Dan zou je een ticket aan kunnen laten maken zodat ze je lijn eens nalopen op errors etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
Je hebt (volgens mij) nog steeds niet aangegeven of je glas of dsl hebt.

In beide gevallen kan je de experiabox makkelijk vervangen. Echter heb je bij dsl daadwerkelijk een modem nodig. Een apparaat wat moduleert en demoduleert om de verbinding op te zetten.
Voor glas hoef je alleen maar een pptp verbinding op te zetten dat kan (kort door de bocht) met elke router.

Bij dsl ben je dus beperkt tot een paar merken. Bij glas heb je meer keuze.

De draytek 130 is een populaire keus voor dsl. Dit is er eentje met 1 poort maar kan in bridge mode hier heb je dan nog een router voor nodig of als je de router in de 130 gebruikt volstaat een switch.

Ik geloof dat er inmiddels een opvolger is van de 130 die ook super vectoring ondersteunt.

Ik heb zelf op de helpdesk gezeten bij telfort. De experiabox die passthrough ondersteunt lijkt me stug. Het kan dat ze dat zeer recent hebben uitgerold dmv een firmware update maar lijkt me heel sterk. Weet je toevallig of je iemand gesproken hebt daar op de eerste of 2e lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmark86
@Kasper1985 ik had een dame van de eerste lijn die dit 'echt even na moest vragen'. Verder heb ik VDSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
@mcmark86 Volgende keer even doorvragen naar de tweedelijn. Helaas kan ik uit ervaring zeggen dat op de eerste lijn veel mensen zitten die zomaar vanalles zullen roepen.
De eerste lijn is namelijk een extern call center en de training daar liet, in ieder geval in mijn tijd op de tweede lijn, zwaar te wensen over.
Je hebt meer kans op een kloppend antwoord op het forum of door te spreken met de 2e lijn.
Als je vdsl hebt met een enkele lijn dan kom je al snel uit bij de draytek vigor 130 of diens opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
mcmark86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:19:
[...]

Waar zou jij zelf beginnen? Op zich vindt ik het de investering wel waard, ook als het mijn probleem niet zou oplossen.
Dan zou ik het vooral doen.
Controleer idd even of je hem ook als modem (voor xDSL) of alleen als router (glasvezel) nodig hebt en zoek een mooie uit.

De problemen die je ervaart lijken idd (zoals eerder al gemeld) door DNS problemen veroorzaakt te worden.
Je kunt wat alternatieve DNS (google, cloudflare, of andere) servers proberen om te kijken of dat jou probleem oplost.

Op de Experiabox kun je zelf geen DNS servers aanpassen (of dat moet inmiddels aangepast zijn), maar je kunt dat wel vrij eenvoudig aanpassen op pc/laptop waarmee je werkt.
Pagina: 1