Toon posts:

Trash van Outlook legen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in Windows10 van LiveMail overgeschakeld naar Outlook, maar nu zit ik met volgend probleem; In LiveMail kon ik de mails in de “verwijderde items-map” overschrijven met R-Wipe&clean, voordat ik de map leeg maakte. In Outlook blijkt dat onmogelijk. Ik heb de map wel gevonden in c:\Users\NAAM\AppData\Local\Mocrosoft\Outlook\mailadres, maar dat blijkt een .OST - bestand te zijn. Wanneer ik dat bestand converteer naar een .PST - bestand (dat dus wel te openen zou zijn) krijg ik de melding “dit bestand kan alleen geopend worden in Outlook”. Ik zoek dus een manier om de verwijderde e-mails in de “trash” map te selecteren en te overschrijven voordat ik die map leeg maak. Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 19:59
Wat bedoel je precies met het overschrijven van mails in de map met verwijderde bestanden?

Je wilt eerst de mails overschrijven/aanpassen en daarna verwijder je ze definitief. Lees ik dat goed zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met wat interpretatie-kracht denk ik te ontcijferen dat je een soort secure-erase wilt doen, zodat de mails niet terug te halen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:16

g0tanks

Moderator CSA
Wat je wil kan sowieso met een VBA macro. Hieronder een aanzet voor één bericht:
code:
1
2
3
4
5
Sub BerichtLeegMaken()
Dim olItem As Outlook.MailItem
Set olItem = Application.ActiveInspector.CurrentItem
olItem.body = ""
End Sub

Echter vraag ik mij af of het iets uitmaakt, of dat dit alleen moeite kost voor schijnveiligheid.

[ Voor 85% gewijzigd door g0tanks op 24-04-2020 13:25 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maak je gebruik van POP3 of IMAP? Dat alleen al bepaalt hoe praktisch je vraag is, aangezien de mail bij IMAP op de server blijft bestaan (inclusief de verwijderde items).

Voor de rest... heb je overwogen om je schijf te encrpten? Daarmee is deze niet te benaderen zonder het wachtwoord, en is het overschrijven van zaken die je verwijderd niet nodig (aangezien je alleen encrypted spul weggooid).

Dat gezegd hebbende... waarom zou je het willen?

[ Voor 6% gewijzigd door Jester-NL op 24-04-2020 13:26 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 19:59
Mails "definief verwijderen" zorg in Outlook blijkbaar dat ze nog enige tijd herstelbaar zijn, je kunt ze echter wel handmatig verwijderen en dan zijn ze echt weg.

Zie https://it.tufts.edu/guid...s/securely-deleting-email

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Laten we eerst even de use case afwachten, wat is de concrete vraag achter de vraag? Ruimte op de lokale schijf vrijmaken? Privacy? En als het gaat om secure erase: HDD of SSD? En dan belangrijker aangezien de OST slechts een "lokale cache" is: wat blijft er op de server achter?

Welkom @Verwijderd trouwens :)

edit:
Ik pas de topictitel wat aan, bij 'trash Outlook' als titel kan je ook denken aan een rant-topic :+

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 24-04-2020 13:34 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:33:
Laten we eerst even de use case afwachten, wat is de concrete vraag achter de vraag? Ruimte op de lokale schijf vrijmaken? Privacy? En als het gaat om secure erase: HDD of SSD? En dan belangrijker aangezien de OST slechts een "lokale cache" is: wat blijft er op de server achter?

Welkom @Verwijderd trouwens :)

edit:
Ik pas de topictitel wat aan, bij 'trash Outlook' als titel kan je ook denken aan een rant-topic :+
Sorry voor mijn laattijdige reactie
Mijn concrete vraag betreft dus privacy. Ik wil niet dat er mails achterblijven op mijn harde schijf nadat ik ze verwijderd heb.
In LiveMail kon ik dat door de archiefmap te openen (op de harde schijf, niet in het programma) en ze daar te overschrijven met willekeurige algoritmen. Ik gebruik daarvoor R-Wipe&clean en CCleaner, waarmee ik trouwens alle bestanden die ik verwijder overschrijf (prullenbak enz.).
In LiveMail kon ik ook – in de berichtenregels – een regel aanmaken “alle mails van server verwijderen na ontvangst” Ook dat is in Outlook (Office 365) blijkbaar niet mogelijk.
Ik zie dat mijn instellingen automatisch ingesteld zijn als
Inkomend Server: Imap.telenet.be
Poort 993
Versleuteling SSL/TLS
Uitgaand Server: smtp.telenet.be
Poort 587
Versleuteling TLS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:18:
Met wat interpretatie-kracht denk ik te ontcijferen dat je een soort secure-erase wilt doen, zodat de mails niet terug te halen zijn.
Daar komt het inderdaad op neer. In LiveMail was dat geen probleem omdat ik daar - in de archiefmap "deleted items" op de harde schijf (dus niet in het programma zelf) de mails kon selecteren en ze dan overschrijven met bijv. RWipe&clean en/of CCleaner.
In Outlook (office 365) is dat niet mogelijk omdat de archiefmap daar een .OST bestand is en dat alleen in Outlook kan geopend worden.
De mails die daarin zitten kunnen dus niet met een ander programma (zoals bijv. Ccleaner) overschreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jester-NL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:25:
Maak je gebruik van POP3 of IMAP? Dat alleen al bepaalt hoe praktisch je vraag is, aangezien de mail bij IMAP op de server blijft bestaan (inclusief de verwijderde items).

Voor de rest... heb je overwogen om je schijf te encrpten? Daarmee is deze niet te benaderen zonder het wachtwoord, en is het overschrijven van zaken die je verwijderd niet nodig (aangezien je alleen encrypted spul weggooid).

Dat gezegd hebbende... waarom zou je het willen?
Met encryptie heb ik al te veel slechte ervaringen gehad.
Daar ben ik al echt belangrijke bestanden definitief verloren, 1 keer door mijn eigen fout (paswoord kwijt) en 1 keer doordat er blijkbaar een fout in het programma zelf zat, met hetzelfde resultaat.
Daar begin ik dus liever niet meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je gebruikt IMAP. Dan is de de trash een link naar de trash op de server van je provider. Als je de trash weggooit, dan wordt het zowel in Outlook als op de server verwijderd.
Wat er evenuteel nog rest, dat zijn de bestanden in je .ost-file. Daarvoor moet je meer stappen zetten (niet alleen om ze te verwijderen, maar ook om ze te benaderen en te lezen.
Je zou je .ost kunnen openen en zien wat er (nog) instaat... Dat kan door deze te openen in een schone versie van Outlook (bijvoorbeeld via een nieuw, tijdelijk profiel) of met een reader als deze: https://www.nucleustechnologies.com/ost-viewer.html

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1