Update van netwerk thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 09:23
Ik heb zelf wel iets, maar niet veel, verstand van een netwerk.
Maar begin nu toch een beetje te twijfelen waar ik goed aan doe.

We zijn lid van T-mobile en krijgen het internet(200mbit) en TV binnen via glaskabel in de meterkast(voordeur).
Hier ontstaat eigenlijk het probleem, de dekking hiervan is nogal laag.

Er gaan 3 cat6e internet kabels naar boven, waarvan er 1 voor de TV is.
1 TV kabel naar de woonkamer.

Boven heb ik 1 router(goedkoop ding) staan die verbonden is met meerdere bekabelde apparaten.
Philips Hub, ChromeCast, Werklaptop, NAS, Game Computer. Een switch is misschien geen gekke investering.

Het probleem
Wifi dekking in het huis
Internet snelheid Game Computer
NAS beschikbaar door het hele netwerk.

Budget:
300 ish 100 meer/minder indien het waardevol is.

T-Mobile levert 200mb/s, waarvan ik boven helaas maar 90 kan benutten.(komt door de router).

Vragen:
Kan ik het modem van de ISP vervangen, en kan ik dan nog steeds TV kijken? Hoe zit dit eigenlijk?
Is het beter om een mesh te gaan creëeren? en hoe valt de ISP hier dan onder? moet ik hiervan het netwerk uitzetten?
We wonen in een duplex woning(kleine flat, redelijk wat buren) is het misschien beter om wifi 6 aan te schaffen?

Opmerking:
Ik vind het niet erg om wat internet kabels te moeten trekken.
Boven(Computer en NAS) hebben prioriteit, hier worden de meeste mb/s gebruikt.
Boven, TV, Chromecast kunnen prima draadloos en de Home cinema hoeft niet aangesloten te worden(is slechts voor blue rays)

Wat kan ik het beste doen?
De huidige ISP uitbouwen met extenders, en een switch voor boven?
Een wifi 6 router kopen, die ik later kan blijven gebruiken, die sterk genoeg is voor dekking in het hele huis?
Meerdere wifi punten creeeren en een soort van mesh gaan opzetten?
zijn er nog meer optie's?

Help!
Alvast bedankt voor het lezen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:15
Voor de beeldvorming; T-mobile levert een modem/router waar je vervolgens je eigen router aan hangt? Hoe precies (kabel van T-mobile in de WAN poort of in een LAN poort)?

Er vanuitgaande dat T-mobile een modem/router levert; voor het bekabelde stuk, pak een switch met genoeg poorten zodat je er nog wat meer aan kunt sluiten. Je hebt er nu 6 nodig (5 'uit' 1 'in') Dus minimaal 8 poorten. Bijvoorbeeld pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3.

Dan nog je draadloos netwerk. Als je nog een poort vrij hebt beneden en de 2 nieuwe poorten boven, zou je 3 kabel kunnen leggen voor Acces Points. (Geen extenders, dat is alleen als het niet anders kan, want je halveert je snelheid).
Voor je besluit wat je met het draadloze net moet, zul je wat moeten testen. Hoeveel bereik heb je nu? Is het signaal sterk genoeg overal in de woning en zo nee, tot waar kom je? Komt het makkelijk door je muren heen. En je plafonds?
Als je met het testen mert dat je overal wel zo'n beetje bereik hebt van beneden, kun je overwegen in het midden van de woning ergens een enkel AP te hangen. Bijvoorbeeld pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack). En dan natuurlijk de wifi van het T-mobile kastje uit zetten (of voor gasten ofzo).

Heb je een slechte dekking, dan kun je kijken naar een mesh oplossing. Is duurder en vergt nog wat betere planning. En een goed setje is daarin nog belangrijker. Weet even niet wat daarvoor nu een beste keuze zou zijn.

(enne.. je ISP = T-mobile. Dat kastje wat ze leveren is precies dat, het kastje. Weet niet welke het is (modem of modem/router of een modem en een router) maar het is iig niet het bedrijf.)

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
En een systeem als dit? In combinatie met een Switch boven.

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Wifi van het kastje gegeven door de ISP eruit. De kabels liggen er al. slechts aansluiten en genieten.
Snelheden zijn x4 wat we van de ISP ontvangen, dus ook hier voldoende rek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:14

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dit is een mesh oplossing. Dan wel geoptimaliseerd omdat ze 'een aparte wifiband gebruiken voor communicatie met elkaar', maar als je zegt dat er al heel veel wifi netwerken in de buurt zijn, maak je het hiermee dus 1 wifi kanaal extra erg.

Zal heus wel werken hoor, maar als ik het zo hoor dan is het ruim voldoende om:
boven een simpele switch
1 of 2x access point. De pro kan zoals hierboven gelinkt, de lite kan ook prima: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Als je 2 accesspoints gebruikt, dan is het nog goedkoper dan die orbi en een stuk beter en stabieler. Ik zou t wel weten.

Die accesspoints die sluit je bedraad aan. Dan weet je dus dat je vanaf daar de maximale snelheid hebt.

Dit is de beste oplossing. Alle mesh-router oplossingen zijn sub-optimale oplossingen gemaakt om het zonder kabels te doen. Helaas zijn kabels nou eenmaal het meest betrouwbaar. Je zegt dat je kabels hebt, dus dan ook gebruiken...

[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 24-04-2020 13:51 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:42

Typhone

Who Dares Wins

Dat kastje van T-mobile er zomaar uitgooien en een router neerzetten lijkt me geen verstandig plan. Voor zover ik weet maken die glasvezelaanbieders zoals T-mobile, KPN gebruik van virtuele netwerken voor hun diensten (telefonie, internet, TV). Dat kastje eenvoudig vervangen voor iets anders gaat je eerder verder in de nesten helpen als je niet weet wat je doet.

Om je internet snel te krijgen (draadloos) zou je losse access points kunnen overwegen zoals hierboven al aangegeven. Om je gehele internet een boost te geven heb je iets geavanceerdere apparatuur en dito kennis nodig. Die mesh-dingen werken prima als je geen hoge eisen stelt en er weinig muren zijn maar vallen qua prestaties in het niet bij losse access points.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beat The Best
prein2 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:50:
Dit is een mesh oplossing. Dan wel geoptimaliseerd omdat ze 'een aparte wifiband gebruiken voor communicatie met elkaar', maar als je zegt dat er al heel veel wifi netwerken in de buurt zijn, maak je het hiermee dus 1 wifi kanaal extra erg.

Zal heus wel werken hoor, maar als ik het zo hoor dan is het ruim voldoende om:
boven een simpele switch
1 of 2x access point. De pro kan zoals hierboven gelinkt, de lite kan ook prima: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Als je 2 accesspoints gebruikt, dan is het nog goedkoper dan die orbi en een stuk beter en stabieler. Ik zou t wel weten.

Die accesspoints die sluit je bedraad aan. Dan weet je dus dat je vanaf daar de maximale snelheid hebt.

Dit is de beste oplossing. Alle mesh-router oplossingen zijn sub-optimale oplossingen gemaakt om het zonder kabels te doen. Helaas zijn kabels nou eenmaal het meest betrouwbaar. Je zegt dat je kabels hebt, dus dan ook gebruiken...
Ik had ook al even contact opgenomen met een collega die er iets meer kaas van heeft gegeten.

Huidige plan is inderdaad zoals hierboven omschreven.
Tussen Kastje van ISP, en de AccesPoints(2 of 3 stuks) komt nog een Switch die PoE mogelijk maakt.

Aangezien IPTV moeilijk te splitsen is heb ik nog maar 2 internetpoorten ter beschikking. Dus lijkt me een extra switch in de meterkast geen overbodige luxe en meteen een stukje toekomst gericht.

De accespoints(lite of pro, ik zie het verschil niet echt van Unifi) Ik begin met 2 en indien nodig koop ik er een 3e bij, afhankelijk van de dekking door het huis heen. Deze zouden gevoed moeten kunnen worden met de PoE uit de switch, wat weer een hoop gedoe scheelt met adapters en dergelijken.

Boven trekt ik de data ook eerst door een switch.

Bedoeling is om alles gewoon van Unify te halen, omdat ik mij heb laten vertellen dat alles dan ook 1 beheerportaal zit. Wat mijn ervaring een stukje beter zou moeten maken. Ik ben benieuwd.

Even zien of ik nog iets 2e hands kan opkopen. Scheelt me toch weer een stukje.
Pagina: 1