Foutmelding (ACPI BIOS bug) tijdens opstarten Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 08:49
Ik weet niet of het ligt aan het installeren van de nieuwste Ubuntu, maar ik heb de volgende foutmelding tijdens het opstarten met daarin 'ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol. ACPI=OFF aanvinken heeft ook geen effect.

Ik heb een MSI H81M-E34 moederbord. Bios versie 17.5 (is dit ΓΌberhaupt voor het moederbord de meest actuele? Moet ik de BIOS flashen?

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik heb uiteraard eerst zelf gezocht!

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice πŸ’šπŸŒπŸ’š

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:42
Ik ben wel benieuwd waar je hebt gezocht ;). 2 zoekacties in Google leveren mij al het volgende op:

1. Laatste BIOS versie voor jouw bord: https://www.msi.com/Motherboard/support/H81M-E34.html
2. ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol: Update your UEFI/firmware, if it doesn't go away ignore it. This is the kernel telling you that certain information it got from the firmware couldn't be parsed, and is usually no cause for concern. Bron: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=245918

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
De link naar de MSI site had ik uiteraard al gevonden, maar ik wist niet of 'H.5' een driver is die meer up-to-date is. Desalniettemin bedankt.

De ACPI error is verholpen door jouw hulp. Bedankt!

Alleen heb ik nu een volgend probleem: Tijdens het opstarten vraagt hij om een wachtwoord, welke ik tijdens de installatie heb aangegeven heb te kiezen voor auto-logon. Als ik dit wachtwoord dan invoer bevriest het scherm. Ik denk dat dit aan de Nvidia grafische kaart ligt.

Edit: verkeerd omschreven.

[ Voor 33% gewijzigd door StopEcocide op 24-04-2020 17:23 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice πŸ’šπŸŒπŸ’š

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
schopje.

Ik heb ook op het Ubuntu forum gevraagd, en daar gaf iemand aan dat ik in Wayland moest aanmelden, maar ik zie in Focal Fossa alleen maar een mogelijkheid om mijn wachtwoord in te voeren. Als ik dit doe vriest het scherm vast.

Edit: of is het aan te raden hier een nieuw topic over te openen?

[ Voor 12% gewijzigd door StopEcocide op 25-04-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
In het inlogscherm zie je naast de inlogknop een tandwieltje. Als je hierop klikt kun je kiezen tussen xorg en wayland.

Had nog even gekeken naar je BIOS. De laatste versie die je kunt downloaden is 7817vH5, dus dat is volgens mij 17.5.

[ Voor 33% gewijzigd door pporrio op 25-04-2020 22:57 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Dankjewel. Ik begrijp precies wat je bedoelt, maar het tandwieltje is alleen nergens te bekennen. Ik kan allen mijn wachtwoord invoeren.

Als ik tijdens de installatie kies om geen software voor de grafische kaart te installeren, de pc zich wèl direct aanmeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Heb je een Nvidia kaart?

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Nvidia GT215 [Geforce GT 240]

Ik ben inmiddels weer teruggegaan naar 18.04.4 en wacht wel tot de bugs eruit gehaald zijn.

Dank je wel voor het meedenken pporrio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
20.04 heeft inderdaad issues als je tijdens de installatie de Nvidia drivers installeert. Dat is wel te fixen achteraf.

Staat in dit subforum nog een ander topic met iemand die dit gefixt heeft. Maar 18.04 werkt prima. Gebruik zelf KDE Neon, die heeft Ubuntu 18.04 als basis. Daar gaat het (bij mij in ieder geval) goed als je de Nvidia drivers installeert tijdens de installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door pporrio op 26-04-2020 13:24 ]

Mijn platencollectie

Pagina: 1