Kan niet meer booten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eend2
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-07 00:57
Mijn vraag
...Ik heb geprobeerd Windows 10 met de nieuwe Ubuntu 20.04 te dual booten. In het Ubuntu installatiescherm kreeg ik niet de optie om naast Windows te instaleren dus ik heb zelf de open ruimte als ext4 aangegeven met / als koppelpunt.
Tijdens de installatie krijg ik de error van afbeelding 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTbclGf7pl8dZdeoBOYjp6n1xsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiG1pEOJ0rTzxSpYUbEaqeFy.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik vervolgens herstart krijg ik de grub rescueAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPFYN4WzwbP9No6u3pxSUL3OGZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whnuYtCBDinyk2a6RSUhtTuT.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...mobo:https://tweakers.net/pricewatch/1210569/gigabyte-b450m-ds3h/specificaties/
Ik heb een ssd van 120gb waar ik dus win en ubuntu mee probeerde te dual booten. Verder heb ik een hdd van 1tb voor games afbeeldingen en andere documenten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...verschillende topics op reddit stackoverflow en askubuntu en ook wat youtube filmpjes. Ook bootrescue. En met een Windows installatie USB de Windows bootloader geprobeerd terug te halen.

Beste antwoord (via Eend2 op 24-04-2020 14:17)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eend2
Vergeten in te zetten: ik kreeg een melding dat er geen efi partitie was toen ik na het aanwijzen van de ext4 op instaleer drukte, dus die heb ik aangemaakt, ongeveer 300mb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk in eerste instantie dat die EFI-partitie niet in die logische partitie mag zitten maar een primaire partitie moet zijn. Die heb je eigenlijk alleen nodig als je via (U)EFI start. Hoe is het bios ingesteld?

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 24-04-2020 11:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eend2
Ik vond het nogal apart dat ik niet kon kiezen of het een primaire of logische partitie moest zijn, dat kon ik bij eerdere installaties altijd wel. Misschien heb ik iets verkeerds aangeklikt. Zal straks proberen opnieuw Ubuntu te installeren en kijken of ik het wel kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvS24AVdwLOndN8njS-ZHyr9v5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8qv0hhlmAbBBZwrg6sQOTPP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQqwXcqdvPmCWcZLLSdRxmFWPWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsATdnx5UIsUnC0LpNCm3M6d.jpg?f=fotoalbum_large

Zal ik proberen dit naar uefi only te doen of kan ik het beter op disabled zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Eend2 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:58:
Ik vond het nogal apart dat ik niet kon kiezen of het een primaire of logische partitie moest zijn, dat kon ik bij eerdere installaties altijd wel. Misschien heb ik iets verkeerds aangeklikt. Zal straks proberen opnieuw Ubuntu te installeren en kijken of ik het wel kan vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zal ik proberen dit naar uefi only te doen of kan ik het beter op disabled zetten?
In die situatie zou je idd geen efi-partitie hoeven maken, maar aan de andere kant vraag ik me alsnog af waarom ie dan die installatie niet kan voltooien. Ik weet niet zo goed hoe Ubuntu daarmee omgaat.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

Kan je niet beter dit doen als je weer in je windows 10 bent
Je kan in windows een linux draaien.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eend2
Is het anders een goed idee om een andere distro te proberen?
Of weet je hoe ik de Windows bootloader terug krijg zodat ik daar tenminste nog in kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Eend2 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:17:
Is het anders een goed idee om een andere distro te proberen?
Of weet je hoe ik de Windows bootloader terug krijg zodat ik daar tenminste nog in kan?
Kzou eerst uitzoeken hoe je dual boot maakt met linux 😛

Bootloadr windows fix (pc paar keer herstart tot je het windows menu krijgt moet het kunnen oplossen)
YouTube: How To Fix Bootloader In Windows 10

[ Voor 8% gewijzigd door Mel33 op 24-04-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eend2
Heb dit al geprobeerd :-(

Het probleem is juist dat ik geen Windows menu, grub menu Of wat dan ook krijg.

[ Voor 62% gewijzigd door Eend2 op 24-04-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
bootrec /fixboot enz ook al?
Je kan met een windows bootalble usb/dvd wel in dat menu komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 24-04-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eend2
Jup heb een installatie usb gebruikt, fixmbr gedraaid, en bij fixboot kreeg ik geen toegang dus heb ik bootsectnt60 gedaan. Maar het is nogsteeds niet opgelost, als ik reboot krijg in nogsteeds de grub rescue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Typ ‘exit’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eend2
Ja ik heb hem ook geexit. En ik heb ook de ingebouwde ‘hulp bij opstart problemen’ gebruikt maar daar kwam ook niks uit

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mel33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eend2
Ik heb het opgelost!
Ik had @Mel33 ‘s askubuntu draad al eens eerder gezien maar nooit bij stilgestaan dat ik tijdens de Ubuntu installatie een andere EFI partitie had aangemaakt, 8)7 dus in plaats van uit de C partitie Ubuntu te verwijderen heb ik hem uit de F partitie gehaald.

@Cyphax en @Mel33 Bedankt voor de moeite en hulp!
Pagina: 1