specs nieuwe macbook versus mijn oude macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-03-2024
Hallo,

Ik heb op dit moment een macbook pro 13" van mid 2012, die ik qua RAM en HDD geupdate heb. Ik wil een nieuwe macbook kopen, maar de specs hoeven niet state of the art te zijn, want voor zware taken wil ik een mac mini kopen. Mijn eis is wel dat de nieuwe macbook minimaal even snel is/evenveel rekenkracht heeft als mijn oude, maar dat vergelijken vind ik lastig.

Mijn oude macbook heeft:

CPU: 2.5 GHZ dual core i5 (3210M) 3MB L3 cache met 3.1 GHZ Turboboost
Ram: 16 GB DDR3 1600MHZ
GPU: Intel HD Graphics 4000 1,5GB
HDD: SSD

nieuwe macbook air:
CPU: 1.1 GHZ quad core i5 (1030NG7) 6MB L3 cache met 3.5 GHZ Turboboost
Ram: 8 GB LPDDR4X 3733MHZ
GPU: Intel Iris Plus 1,5 GB

Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe langzamer, met maar 8 gb ram ipv 16 en een clockspeed van slechts 1,1 GHZ, maar het aantal cores, de cache, de turboboost en de snelheid van de ram is wel veel beter. Is dit genoeg of meer om het verschil te compenseren, of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe is zowiezo sneller. Je oude is een 8 jaar oude dualcore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Compenseert die 8 jaar nieuwere technologie voor het gebrek aan clocksnelheid en verlies van 8 GB Ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:18

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik zou wel je RAM matchen of zelfs verhogen. Voor vergelijken van processors ff zoeken naar benchmark tests. Als ik zoek op 'speed comparison macbook airs' kom ik uit bij deze bijv: https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
kaassouffle schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:16:
Ik zou wel je RAM matchen of zelfs verhogen. Voor vergelijken van processors ff zoeken naar benchmark tests. Als ik zoek op 'speed comparison macbook airs' kom ik uit bij deze bijv: https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks
Het nadeel bij huidige Macbooks is dat extra ram meteen honderden euro's extra is en je niet meer zelf kan bijprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Het niet meer zelf kunnen bijprikken is ook een argument om wel meteen te verhogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

sparrow86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:16:
Compenseert die 8 jaar nieuwere technologie voor het gebrek aan clocksnelheid en verlies van 8 GB Ram?
Hij heeft meer cores die zuiniger zijn en een hogere boost clock hebben, als dit zorgen zijn die je hebt zou je je misschien eens moeten verdiepen in de ontwikkelingen van CPUs de afgelopen 10 jaar.
Vergeleken met de nieuwe is de oude cpu gewoon een presse papier.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
kaassouffle schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:21:
Het niet meer zelf kunnen bijprikken is ook een argument om wel meteen te verhogen ;)
ja true, maar ik wil juist de laptop zo goedkoop mogelijk houden omdat ik al een mac mini neem voor zwaardere taken. Als de macbook dan ook duur wordt kan ik weer beter 1 high end macbook pro halen. dat is een beetje het dilemma.

Denk je dat de snelheid van de ram (3700 ddr4 vs 1600 ddr3) het verlies van 8gb aardig kan compenseren?

In die benchmark scoort de nieuwe Air wel hoger dan de oude, maar mijn oude is aardig geupgrade natuurlijk van 4 naar 16gb ram.

[ Voor 33% gewijzigd door sparrow86 op 24-04-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

sparrow86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:23:
ja true, maar ik wil juist de laptop zo goedkoop mogelijk houden omdat ik al een mac mini neem voor zwaardere taken. Als de macbook dan ook duur wordt kan ik weer beter 1 high end macbook pro halen. dat is een beetje het dilemma.

Denk je dat de snelheid van de ram (3700 ddr4 vs 1600 ddr3) het verlies van 8gb aardig kan compenseren?
Waarom denk je meer RAM nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Wat voor dingen doe je vooral met je MacBook Air? Is vrij belangrijk om te weten om hier iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Wintervacht schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:23:
[...]

Hij heeft meer cores die zuiniger zijn en een hogere boost clock hebben, als dit zorgen zijn die je hebt zou je je misschien eens moeten verdiepen in de ontwikkelingen van CPUs de afgelopen 10 jaar.
Vergeleken met de nieuwe is de oude cpu gewoon een presse papier.
Ok, dank je, dat klinkt goed! Dan hoef ik me geen zorgen te maken om die 1,1 GHZ die zo laag oogt.
Wintervacht schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:24:
[...]

Waarom denk je meer RAM nodig te hebben?
Danny.G schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:26:
Wat voor dingen doe je vooral met je MacBook Air? Is vrij belangrijk om te weten om hier iets zinnigs over te zeggen.
Mijn twijfel zit in het volgende. Ik gebruik mijn huidige laptop nu om foto's te bewerken, maar ondanks de 16GB Ram trekt mijn huidige macbook het niet meer zo als ik 61MP grote raw files ga bewerken in lightroom, met name bij zware bewerkingen als hdr en panorama's.

Ik wil daarvoor straks de mac mini gaan gebruiken, maar zo af en toe moet ik ook onderweg wat foto's bewerken. Dat zijn niet de zwaarste bewerkingen die ik dan doe, maar de nieuwe laptop moet dus wel nog enigzins rekenkracht hebben daarvoor, liefst wat meer dan mijn huidige macbook heeft en 8 GB ram is vrij weinig voor photoshop/lightroom.

Maar ik weet niet wat zwaarder weegt, 8 gb extra ram, of meer dan dubbel zoveel MHZ en hogere ddr.

[ Voor 9% gewijzigd door sparrow86 op 24-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

sparrow86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:28:
[...]

Ok, dank je, dat klinkt goed! Dan hoef ik me geen zorgen te maken om die 1,1 GHZ die zo laag oogt.

[...]

Mijn twijfel zit in het volgende. Ik gebruik mijn laptop nu om foto's te bewerken, maar ondanks de 16GB Ram trekt mijn huidige macbook het niet meer zo als ik 61MP grote raw files ga bewerken in lightroom, met name bij hdr's en panorama's. Ik wil daarvoor straks de mac mini gebruiken, maar zo af en toe moet ik ook onderweg wat foto's bewerken. Dat zijn niet de zwaarste bewerkingen die ik dan doe, maar de nieuwe laptop moet dus wel nog enigzins rekenkracht hebben daarvoor, liefst wat meer dan mijn huidige macbook heeft en 8 GB ram is vrij weinig voor photoshop/lightroom. Maar ik weet niet wat zwaarder weegt, 8 gb extra ram, of meer dan dubbel zoveel MHZ en hogere ddr.
Met zulke grote bestanden is het wel aan te raden om minimaal 16GB te nemen ja.
Je zegt dat het gelijk honderden euro's meer kost, maar dat wist je al voordat je besloot een macbook te kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Wintervacht schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:30:
[...]

Met zulke grote bestanden is het wel aan te raden om minimaal 16GB te nemen ja.
Je zegt dat het gelijk honderden euro's meer kost, maar dat wist je al voordat je besloot een macbook te kopen :p
Maar daarom wil ik dus een combi mac mini / simpele macbook. Als de simpele macbook weer te duur wordt kan ik beter alleen 1 high end macbook kopen. Alleen dat vind ik minder flexibel (mac mini kan je later ram bijprikken bijvoorbeeld plus mac mini heeft veel betere specs voor lagere prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

[...]

[...]

Mijn twijfel zit in het volgende. Ik gebruik mijn huidige laptop nu om foto's te bewerken, maar ondanks de 16GB Ram trekt mijn huidige macbook het niet meer zo als ik 61MP grote raw files ga bewerken in lightroom, met name bij zware bewerkingen als hdr en panorama's.

Ik wil daarvoor straks de mac mini gaan gebruiken, maar zo af en toe moet ik ook onderweg wat foto's bewerken. Dat zijn niet de zwaarste bewerkingen die ik dan doe, maar de nieuwe laptop moet dus wel nog enigzins rekenkracht hebben daarvoor, liefst wat meer dan mijn huidige macbook heeft en 8 GB ram is vrij weinig voor photoshop/lightroom.

Maar ik weet niet wat zwaarder weegt, 8 gb extra ram, of meer dan dubbel zoveel MHZ en hogere ddr.
Waarom dan niet gewoon 1 dikke macbook, dan heb je altijd je foto's bij de hand en hoef je niet steeds workflow over te kopieeren. Verder heeft een mac mini ook gewoon laptop processors dus daarmee schiet je dan niet zo heel veel op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:33:
[...]

Waarom dan niet gewoon 1 dikke macbook, dan heb je altijd je foto's bij de hand en hoef je niet steeds workflow over te kopieeren. Verder heeft een mac mini ook gewoon laptop processors dus daarmee schiet je dan niet zo heel veel op..
Omdat een mac mini deels upgradable is, macbook niet en je krijgt in een mac mini beter specs voor hetzelfde geld.

Maar als ik jullie goed begrijp is 8GB 3733MHZ LPDDR4X Ram wel een stuk minder snel dan 16GB 1600MHHZ DDR3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

sparrow86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:37:
[...]

Omdat een mac mini deels upgradable is, macbook niet en je krijgt in een mac mini beter specs voor hetzelfde geld.

Maar als ik jullie goed begrijp is 8GB 3733MHZ LPDDR4X Ram wel een stuk minder snel dan 16GB 1600MHHZ DDR3?
Ja.
Intel Core i5-3210MIntel Core i5-1030NG7
Max Memory Bandwidth25.6 GB/s58.3 GB/s
Als je praat over de hoeveelheid RAM, dan is verstandig om de juiste hoeveelheid te nemen, omdat RAM in MacBook's tegenwoordig vastgesoldeerd zit en daarom achteraf niet is te upgraden. Voor jouw doel is 8GB adequaat, maar 16GB meer toekomstvast.

[ Voor 8% gewijzigd door Daedalus op 24-04-2020 12:48 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Even het verschil waarom ik de Mac Mini / goedkope macbook prefereer boven 1 dure macbook:

Macbook Pro 16 inch:

CPU: 2.6 GHZ 6-core i7 9th gen (9750H) 12MB cache met 4.5 GHZ Turboboost
Ram: 32 GB DDR4 2666MHZ

Mac Mini:

CPU: 3.2 GHZ 6-core i7 8th gen (8700B) 12MB cache met 4.6 GHZ Turboboost
Ram: 40 GB DDR4 2666MHZ (en verder uit te breiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Daedalus schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:47:
[...]
Ja.

[...]

Als je praat over de hoeveelheid RAM, dan is verstandig om de juiste hoeveelheid te nemen, omdat RAM in MacBook's tegenwoordig vastgesoldeerd zit en daarom achteraf niet is te upgraden. Voor jouw doel is 8GB adequaat, maar 16GB meer toekomstvast.
Zeker mee eens, maar daarom wil ik ook een mac mini als main computer voor zwaardere taken, die kan je wel upgraden en daar zou ik dan meteen 32 GB ram naast de standaard 8 GB Ram zetten.

Dan zou ik moeten overwegen om in de goedkope macbook air voor erbij toch 16 GB te kiezen ipv 8 GB voor 250 euro extra.

Of toch alleen de duurdere 16" macbook pro met 32 GB Ram ipv de combi mac mini+macbook air, maar die macbook pro is dan wel iets lager qua specs dan de mac mini en niet meer uit te breiden en duurder dan de combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Waaraan denk je te zien dat de MBP lager in specs is dan de Mac Mini?
Kijk je alleen naar de 3.2 en de 2.6? Want je vergelijkt een i7 8th gen en i7 9th gen. (Weet niet of dat veel uitmaakt, maar zou het even nazoeken)

Daarnaast kun je de processor van de MBP ook upgraden bij aanschaf (2.4 i9, lager in Mhz maar nieuwer model.) Je budget en de bedragen staan er niet bij dus kan het ook niet goed vergelijken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
kaassouffle schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:17:
Waaraan denk je te zien dat de MBP lager in specs is dan de Mac Mini?
Kijk je alleen naar de 3.2 en de 2.6? Want je vergelijkt een i7 8th gen en i7 9th gen. (Weet niet of dat veel uitmaakt, maar zou het even nazoeken)

Daarnaast kun je de processor van de MBP ook upgraden bij aanschaf (2.4 i9, lager in Mhz maar nieuwer model.) Je budget en de bedragen staan er niet bij dus kan het ook niet goed vergelijken voor je.
Qua budget zou ik niet hoger gaan dan de beschreven MBP. De mac Mini heeft meer Ram en kan verder uitgebreid worden (bijv naar 64gb ram, is 2x zoveel als de MBP). en de processor is idd 1 generatie ouder maar wel hogere clocksnelheid. Ik weet niet wat zwaarder weegt? Plus de MBP is duurder dan de mac mini en MBA samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Uiteindelijk gaat het voornamelijk om het vergelijk tussen mijn huidige MBP en de nieuwe MBA, of de MBA even snel of sneller is. De processor is veel beter blijkt, de ram is veel sneller, maar wel de helft minder aan GB's. Wat is dan de eindconclusie qua vergelijk in rekenkracht?

Desnoods zet ik namelijk op mn MBA een minder zwaar bewerkingsprogramma voor die paar foto's die ik snel onderweg wil bewerken (Capture One Pro bijv. is een heel goed programma maar draait minder zwaar dan Adobe software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Voor foto's (grote bestanden) is RAM belangrijker dan CPU volgens mij.

(Trouwens 40Gb bij de Mac Mini klopt niet helemaal, want je moet de 8Gb die er in zit vervangen lijkt me? Daar kun je niet 32 Gb bijprikken.)

Ik vind zelf CPU's moeilijk te vergelijken. Maken die 1.2 Ghz verschil echt iets uit tijdens gebruik? Is afhankelijk van cores, model cpu en koeling etc.

[ Voor 26% gewijzigd door kaassouffle op 24-04-2020 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:33:
[...]

De Mac Mini heeft geen laptopprocessoren ;) de late 2018, het huidige model, heeft desktopprocessoren van Intel. Specifiek de i3-8100B, i5-8500B en i7-8700B met 4 en 6 cores.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 14:47
sparrow86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:20:
[...]

Qua budget zou ik niet hoger gaan dan de beschreven MBP. De mac Mini heeft meer Ram en kan verder uitgebreid worden (bijv naar 64gb ram, is 2x zoveel als de MBP). en de processor is idd 1 generatie ouder maar wel hogere clocksnelheid. Ik weet niet wat zwaarder weegt? Plus de MBP is duurder dan de mac mini en MBA samen.
De MBP kan ook naar 64GB worden geüpgraded. Daarnaast is RAM bij de mini niet officieel user upgradable, dan verlies je je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
kaassouffle schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:25:
Voor foto's (grote bestanden) is RAM belangrijker dan CPU volgens mij.

(Trouwens 40Gb bij de Mac Mini klopt niet helemaal, want je moet de 8Gb die er in zit vervangen lijkt me? Daar kun je niet 32 Gb bijprikken.)

Ik vind zelf CPU's moeilijk te vergelijken. Maken die 1.2 Ghz verschil echt iets uit tijdens gebruik? Is afhankelijk van cores, model cpu en koeling etc.
Hij heeft 2 ram slots, maar ik weet niet of er standaard 1x8 inzit of 2x4. Anders kan ik ook direct 64gb erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Volkan1984 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:26:
[...]

De MBP kan ook naar 64GB worden geüpgraded. Daarnaast is RAM bij de mini niet officieel user upgradable, dan verlies je je garantie.
Kan je in de MBP zelf je ram upgraden? volgens mij alleen vooraf en dat kost 1000 euro, dat slaat helemaal nergens meer op.

Mwah, ik had aan mn huidige MBP ook aantal dingen geupgrade en kreeg wel gratis reparatie, zelfs toen die vintage was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

sparrow86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:31:
[...]

Hij heeft 2 ram slots, maar ik weet niet of er standaard 1x8 inzit of 2x4. Anders kan ik ook direct 64gb erin zetten.
2x4GB. Bron: mijn 2018 Mac Mini :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
nelizmastr schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:42:
[...]

2x4GB. Bron: mijn 2018 Mac Mini :)
Ha, ok :) Dan wordt t 32GB of 64GB, maar dan voor een paar honderd euro ipv 1000 bij Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Maar voor de vergelijking:
Mijn oude macbook heeft:
CPU: 2.5 GHZ dual core i5 (3210M) 3MB L3 cache met 3.1 GHZ Turboboost
Ram: 16 GB DDR3 1600MHZ
GPU: Intel HD Graphics 4000 1,5GB

nieuwe macbook air:
CPU: 1.1 GHZ quad core i5 (1030NG7) 6MB L3 cache met 3.5 GHZ Turboboost
Ram: 8 GB LPDDR4X 3733MHZ
GPU: Intel Iris Plus 1,5 GB
van de nieuwe MB Air is de CPU dus een stuk sneller, Ram is sneller, maar niet snel genoeg om het verlies aan 8GB te compenseren. Overall, qua rekenkracht vergelijkbaar aan elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
@sparrow86 Koop gewoon zo'n Air bij Coolblue en test het uit. Je kan 'm daar probleemloos binnen 30 dagen retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 14:47
sparrow86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:36:
[...]
Kan je in de MBP zelf je ram upgraden? volgens mij alleen vooraf en dat kost 1000 euro, dat slaat helemaal nergens meer op.

Mwah, ik had aan mn huidige MBP ook aantal dingen geupgrade en kreeg wel gratis reparatie, zelfs toen die vintage was.
Nee, daarom moet je dat RAM gelijk kopen zoals je het nodig hebt.

Bij je huidige MBP mocht je nog zelf dingen aanpassen. Bij die Mac mini niet. Maar je moet het lekker zelf weten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Ik ga Apple geen 1250 euro betalen voor ram geheugen wat me elders 390 euro kost. Dat is juist een reden waarom veel mensen een mac mini nemen. overigens is het een kwestie van eruit en erin klikken, je hoeft niks te solderen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
sparrow86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:21:
Ik ga Apple geen 1250 euro betalen voor ram geheugen wat me elders 390 euro kost. Dat is juist een reden waarom veel mensen een mac mini nemen. overigens is het een kwestie van eruit en erin klikken, je hoeft niks te solderen ofzo.
Ik heb dit laatst gedaan. Het is nogal een operatie met wat gevoelige connectoren van onder andere de WiFi-antenne. Het kostte me 40 minuten. Als je de iFixit guide volgt kom je er wel. Je hebt een paar speciale schroevendraaiers nodig (security Torx), en een spatel komt zeer van pas.

Om je vraag te beantwoorden: je zou benchmarks kunnen vergelijken, zoals Geekbench 5: de i5 MBA scoort ongeveer 1150/3300, de Mac mini i5-8500B doet 1100/5300, en je MacBook Pro (Mid 2012) i5-3210M komt niet verder dan 600/1400 singlecore/multicore, als ik zo snel door de statistieken scroll. Zelfs als de i5 in de MBA langere tijd aanstaat zal deze waarschijnlijk nog steeds flink sneller zijn dan de i5 uit 2012.

Ik zou voor het 16GB-model gaan, vooral omdat je later nooit meer kan upgraden, en voor de i5 boven de i3 in verband met de betere grafische prestaties. Let wel dat de MacBook Air een iets mindere display heeft dan de huidige MacBook Pro 13", en dat er mogelijk dit kwartaal nog een opvolger van de 13" MBP aangekondigd wordt, met het nieuwe toetsenbord en een 14" scherm. Deze zal natuurlijk significant duurder zijn dan de MBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Ik wil een nieuwe macbook kopen, maar de specs hoeven niet state of the art te zijn, want voor zware taken wil ik een mac mini kopen.
...

Tja, je moet gewoon kiezen of je heavy-duty dingen op je mba wilt draaien of niet.

Zoja, dan heb je 16GB of zelfs een MBP nodig, zonee dan volstaat je gekozen MBA gewoon...

Alleen 61MP raw photos met lightroom bewerken is simpelweg geen lichte taak en het is wel een hele memory-intensive taak...
Wil je serieus lightroom gebruiken dan zou mijn advies 1 GB per MP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 12:51
En dan zou ik zeker voor een MBP gaan ip van 2 toestellen met alle nadelen van waar staan de files.

Het kost nu iets meer, maar het is allemaal veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Bedankt voor de adviezen allemaal, ik ben eruit.

Ik koop nu een Mac Mini die ik meteen upgrade tot 64 GB Ram en als deze Macbook ermee ophoudt vervang ik die met een Macbook Air, waarschijnlijk dan met 16 GB Ram.

Dit kost me gezamenlijk evenveel als 1 Macbook Pro met 32GB Ram en dan heb ik dus 64GB Ram ipv 32GB. plus ik spreid de kosten en heb dan een fijne compacte macbook air voor onderweg als deze macbook echt aan vervanging toe is. Voor die paar foto's die ik onderweg licht moet bewerken lukt dat nog wel de Macbook, desnoods door Capture One Pro te gebruiken ipv Lightroom. Zelfde kwaliteit en mogelijkheden, maar minder zwaar programma.

Het zware werk kan dan thuis op de Mac Mini, waar ik 98% van mn nabewerking doe.
Pagina: 1