Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-08 22:43
Ik ben zojuist afgestudeerd met een economische/duurzaamheid achtergrond, maar de functies waar ik met die achtergrond naar op zoek ben liggen niet voor het oprapen, en de coronacrisis maakt solliciteren ook wat stroperiger. Ik ben daarom iets breder aan het kijken naar mogelijkheden, en misschien dat jullie mij advies kunnen geven.

Ik heb altijd een interesse gehad voor IT, ik was vroeger degene die in de familie computerproblemen oploste. Tijdens een baan heb ik veel met grote databases gewerkt in excel, en heb mij vba eigen gemaakt om een boel te automatiseren. Het oplossen van puzzeltjes geeft mij veel energie, en ik vond programmeren in vba dus erg leuk. Veel vrienden werken in de IT, dus ik heb ook een beetje een idee hoe de IT wereld werkt.

Nu ik klaar ben met mijn studie kon ik nog gebruik maken van een regeling voor het halen van edX certificaten. Naast het solliciteren heb ik veel tijd over, en nu heb ik twee edX certificaten van Microsoft gehaald voor programmeren in Java (OOP), en ben nu bezig mijn 2e certificaat te halen voor C++.

Ik ben benieuwd naar welke mogelijkheden ik hiermee heb. Maak je met zulke basale programmeer-kennis kans op een functie in de IT, of moet ik toch op zoek gaan naar een traineeship? Een vriend rade mij aan ook te kijken naar business analist met mijn achtergrond, en dus dezelfde vraag ook hiervoor.

Beste antwoord (via leeuwtje1 op 26-04-2020 11:35)

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:53
Zorg dat je die certificaten/kennis zonder ervaring wat kan verrijken met ervaring. Gewoon simpele probeersels/uitbreidingen met de code die je voor de trainingen al maakt kunnen daarbij heel goed helpen.

Een traineeship is geen verplichting, zijn genoeg werkgevers die de mogelijkheid bieden om het bij hun te leren, maar houdt er rekening mee dat ook die werkgevers momenteel niet te springen staan om mensen aan te nemen (zeker starters/juniors die nog veel begeleiding nodig hebben zullen ze nu even laten wachten).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Traineeships zijn op het eerste oog inderdaad goede opties. Je zou ook eens kunnen kijken naar een junior developer rol binnen het Microsoft Dynamics of Salesforce partner ecosysteem. Later zou je dan eventueel je business achtergrond kunnen toepassen als technisch consultant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piitaa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:23
Bij het bedrijf waar ik werk (software development) hebben we wel goede ervaringen met Working Spirit. Die bieden een soort combinatie aan tussen traineeship en detachering, gericht op zij-instromers.
Eerst doe je bij hun zelf een training, als je daar goed doorheen komt wordt je voor een tijdelijke periode gedetacheerd bij een bedrijf. Als het bedrijf dit goed bevalt, kunnen zij na die periode je contract overnemen en je dus in dienst nemen.

Ik weet niet of zij in het hele land actief zijn, maar misschien zijn er wel meer bedrijven die zo'n programma aanbieden als dit je interessant lijkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Wat is dat toch, mensen studeren af in een richting... maar een baan vinden blijkt moeilijk... dan maar ineens de IT of ineens komt het besef dat er altijd al interesse is geweest in de IT en dat moet het dan maar gaan worden :/ .

Er zijn diverse topics te vinden met dezelfde vraagstelling... 7(8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

OrangeBerry schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:20:
Wat is dat toch, mensen studeren af in een richting... maar een baan vinden blijkt moeilijk... dan maar ineens de IT of ineens komt het besef dat er altijd al interesse is geweest in de IT en dat moet het dan maar gaan worden :/ .

Het veroorzaakt helaas wel een wildgroei aan IT'ers die enorm veel onderliggende kennis missen omdat ze zijn klaargestoomd voor een specifieke functie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Thanks voor de tips, ik ga er even naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1

Geen idee, ik ken alleen mensen die altijd in de IT hebben gewerkt :) Structurele zaken zijn niet altijd een op een terug te herleiden naar individuele verhalen.

Het lijkt dat je het een probleem vind dat mensen toch IT overwegen (dus ook een probleem vind dat ik die overweging maak) . Hoe dat zo?

[ Voor 10% gewijzigd door leeuwtje1 op 25-04-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Volgens mij zeg ik nergens dat ik er een probleem mee heb, het was handiger geweest om eerst de talloze topics te lezen van mensen die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten.

Staan vast bruikbare tips in.

Als je die topics leest dan snap je wellicht beter dat indien een baan vinden niet lukt, dat de IT dan blijkbaar de meest logische optie is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
OrangeBerry schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:26:
Volgens mij zeg ik nergens dat ik er een probleem mee heb, het was handiger geweest om eerst de talloze topics te lezen van mensen die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten.

Staan vast bruikbare tips in.

Als je die topics leest dan snap je wellicht beter dat indien een baan vinden niet lukt, dat de IT dan blijkbaar de meest logische optie is..
Ow, dan heb ik je " :/ " smilie verkeerd begrepen. Excuse! :)

Ik kwam inderdaad wel topics tegen, maar mijn vraag was specifiek of certificaten/kennis zonder ervaring genoeg is voor een junior functie, of dat je dan toch een traineeship moet volgen. Aangezien ik die vraag niet beantwoord vond, toch maar een topic aangemaakt. (het zou natuurlijk kunnen dat ik niet goed genoeg heb gezocht)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:53
Zorg dat je die certificaten/kennis zonder ervaring wat kan verrijken met ervaring. Gewoon simpele probeersels/uitbreidingen met de code die je voor de trainingen al maakt kunnen daarbij heel goed helpen.

Een traineeship is geen verplichting, zijn genoeg werkgevers die de mogelijkheid bieden om het bij hun te leren, maar houdt er rekening mee dat ook die werkgevers momenteel niet te springen staan om mensen aan te nemen (zeker starters/juniors die nog veel begeleiding nodig hebben zullen ze nu even laten wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Thanks! Ik was al van plan bv pong e.d. te programmeren , maar ik ga zeker verder kijken!

Je geeft aan dat werknemers niet staan te springen, corona heeft ook flink effect binnen IT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 13:20
leeuwtje1 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:21:
Thanks! Ik was al van plan bv pong e.d. te programmeren , maar ik ga zeker verder kijken!

Je geeft aan dat werknemers niet staan te springen, corona heeft ook flink effect binnen IT?
In de zin dat 99% nu thuis werkt: ja. Een trainee intensief begeleiden is dan aanzienlijk lastiger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-09 12:43
leeuwtje1 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:21:
Een ontwikkelaar met >2 jaar ervaring kan nog steeds makkelijk een nieuwe baan vinden. Zonder enkele werkervaring met maar relevante opleiding is het lastig nu maar niet onmogelijk. Zonder ervaring en relevante opleiding heeft het niet zo veel zin nu om te solliciteren.

Ik weet niet hoe het bij traineeships zit. Je kan het beste er een paar bellen dan weet je het snel genoeg.
en nu heb ik twee edX certificaten van Microsoft gehaald voor programmeren in Java (OOP), en ben nu bezig mijn 2e certificaat te halen voor C++.
Ik zou een keuze maken en niet meerdere talen leren op dit moment. Als je met Java verder wilt kan je bijvoorbeeld het OCA Java certificaat halen. Deze heeft de meeste waarde in markt. Hoewel de examens hiervoor waarschijnlijk niet door gaan nu omdat je fysiek aanwezig moet zijn. Je hebt nu wel mooi de tijd om hier voor te studeren.

Zelf een project maken en op github zetten kan ik ook aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dny13
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-03-2024

Ik zit in dezelfde situatie, ook omscholing ... dit deels doordat ik nooit echt werk vond in mijn domein (of waar ik juist wilde werken) en ook omdat als ik kijk waar mijn ITer vrienden nu zitten tov de rest dan hebben zij toch een veel interessanter salaris + Voordelen + carrière perspectief.

Deels vind ik ook dat er in de IT veel minder naar diploma gekeken wordt dan andere sectoren. Als ik terug de keuze zou hebben op mijn 18de zou ik oftewel een wo economische richting volgen of een hbo in een IT richting.

Om maar een voorbeeld te geven: ongeveer tegelijkertijd afgestudeerd met een groep van 4 vrienden: 2 ITers, 1 econoom en de laatste heeft een technische HBO zoals mij. We zijn nu allemaal 30j en dit is waar wij nu staan:
de twee ITers zijn nu allebei senior CRM account eentje bij microsoft en de andere bij salesforce
die met een economische richting werkt bij google als account strategist in ierland
de laatste met een technische hbo is design engineer en zit ver onder de drie vorige op gebied van salaris enz
Hetzelfde geldt voor mij, ook ver onder de andere als maintenance engineer

natuurlijk is geld niet alles, maar ik heb de indruk dat er in sommige sectoren veel meer evolutie mogelijk is dan in andere. Dit speelt dan wel een rol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik zou ook kijken naar traineeships. De situatie nu is alweer anders dan 3 jaar geleden en weet ook niet goed of er nog veel van worden aangeboden, maar zelf ben ik dus ook via een traineeship omgeschoold en ken via die weg ook veel anderen in een vergelijkbaar profiel.

De opmerking rond wildgroei ICT’ers die achtergrond missen vind ik echt uit de lucht gegrepen. Alsof je programmeren alleen maar op school kunt leren...

Ik heb wel gemerkt dat er vrijwel alleen mensen werden aangenomen voor dergelijke traineeship functies die óf een afgeronde HBO of WO opleiding hebben, waarbij beta richting nog niet eens zo extreem belangerijk is, of die op dat moment deeltijd HBO ict deden. Andere profielen ben ik eigenlijk vrijwel niet tegengekomen.

In mijn geval heb ik een semi bèta afgeronde WO, waarna ik na enkele jaren in de wetenschap gewerkt te hebben tot de conclusie kwam dat het me écht totaal niet lag. Ik heb me voorbereid door een handje vol cursussen te volgen via Lynda en vervolgens aangenomen bij een detacheerden. Daar in twee maanden “opleiding” gehad en Java OCA gehaald en toen direct bij een klant ingezet. In de praktijk betekend dat dat ik eigenlijk alles bij de klant heb geleerd. De eerste paar maanden betaalden de klant ook niet voor ons. Inmiddels zijn we drie jaar verder en doe ik echt niet af aan andere developers die wel een ICT opleiding genoten hebben.

Op zich niet vreemd dat veel mensen naar ICT kijken om naar over te stappen. Er zijn nog altijd duidelijk tekorten voor ontwikkelaars en daardoor zijn er best wat overstap mogelijkheden die niet gelijk een meerjarige opleiding eisen. Wat dat betreft is de IT wel een uitzondering tov andere branches. Wil niet zeggen dat als het je niet ligt, of als je het uiteindelijk niet echt leuk vind, dat je in zo’n traineeship niet in no time door de mand valt en weg moet. Ook daar heb ik diverse voorbeelden van langs zien komen.

Wat betreft het overtuigen van je nieuwe werkgever moet je wel beter voor jezelf helder krijgen wáárom je dit wil. “Altijd een interesse in computers” is niet genoeg. Jij en 5000 anderen. Wát lijkt je er concreet leuk aan, waarom denk je dat je er goed in bent. Ga zoeken naar je persoonlijke kwaliteiten en waarom die aansluiten bij de IT. Ik heb mezelf destijds “verkocht” als een echte puzzelaar. Ik houd van complexe problemen en daar een zo optimaal mogelijk resultaat voor vinden. Daarnaast wordt ik enthousiast van dingen creëren, en het resultaat van mijn werk snel ook echt iets oplevert voor klanten.
Pagina: 1