Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gaming desktop & randapparatuur + switch naar Home Office

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Omwille van de corona maatregelen werk ik reeds een maand van thuis en heb ik een pak meer vrije tijd. Deze vrije tijd zou ik graag gebruiken om een oude passie terug op te pikken, namelijk het spelen van FPS games.

• het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om FPS games te spelen (CoD Warzone, CS:GO, Fortnite)
• als data engineer zal ik het systeem ook gebruiken om mezelf bij te scholen
• en uiteraard wat huis-tuin & keuken gebruik :)

Ik ben competitief ingesteld en verkies een smooth game ervaring met hoge refresh rates boven ultra settings en perfecte kleuren. Aangezien ik de monitor(s) ook wil gebruiken als home office, denk ik aan 1440p op 144Hz.

Qua monitor-keuze zoek ik ook advies, er is enorm veel keuze en ik geraak er maar niet uit welke ik zou kiezen.

Verder wil ik mijn nieuwe setup zowel benutten voor het spelen van games als home office.
Ik zoek dus naar mogelijkheden om eenvoudig dezelfde randapparatuur te koppelen aan mijn gaming desktop & laptop zonder steeds kabels te moeten verhangen. Wat zijn jullie suggesties hierin?
Is een KVM-switch een goed idee? Heeft dit impact op refresh rates & latency?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro voor de desktop, inclusief randapparatuur mik ik op +- 1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eventueel een harde schijf uit mijn PC van 10 jaar geleden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua desktop ben ik er al vrij goed uit door enkele topics te volgen op dit forum:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,90€ 169,90
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 104,90€ 104,90
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 480,-€ 480,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Wit€ 76,45€ 76,45
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 78,95€ 78,95
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,80

Twijfel nog over
• GPU: misschien beter de Red Dragon aan 40 EUR minder of de MSI Gaming X?
• MOBO: is de MSI X470 GAMING PLUS MAX misschien een betere optie toekomst gericht? Of de MSI B450M TOMAHAWK MAX?
• RAM: ik zie ook heel vaak de Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B in builds verschijnen, iets duurder maar misschien een betere optie naar compabiliteit toe?

Qua randapparatuur heb ik momenteel volgende opties, keuze monitor staat dus verre van vast:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAOC Q27G2U/BK Zwart€ 329,-€ 329,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL83A-B Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenMSI Optix MAG272CQR Zwart€ 399,-€ 399,-
1ToetsenbordenCooler Master CK350 (Outemu Brown) Qwerty US€ 69,91€ 69,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,91

Afwegingen
• Ga ik voor Curved of niet Curved?
• 2 x 27" of 1x 34"? Voorkeur gaat uit naar 2 schermen, misschien 1 met hoge refresh rate en 1 goedkoper met lage? (tweede scherm niet meegerekend in dit budget, koop ik later)
• Andere opties dan uit mijn lijst?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur, zolang alles maar goed samenwerkt.
Vroeger steeds Intel & Nvidia builds gehad, maar mijn algemene indruk is dat momenteel de AMD build meer bang-for-bucks geven en betrouwbaarder zijn dan 10 jaar geleden?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou leuk zijn als ik een strakke zwart-wit build kan bekomen, daarom heb ik ook een witte case gekozen. Bepaalde adviezen om dit beter tot zijn recht te laten komen zonder al te veel extra kosten? Anders ga ik voor de zwarte case.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Mijn desktop build is gebaseerd op verschillende topics die ik de afgelopen weken heb gevolgd in dit forum. Ik denk dat ik een vrij goede basis heb, maar wil graag een finale check of alles goed gaat samenwerken en waarop ik eventueel nog kan besparen gezien mijn noden.

Advies ivm. aankoop monitor(s).
Ga ik voor een 27" monitor en koop ik eventueel later een tweede erbij? Of neem ik toch ineens een 34" ultra-wide. Ik ben steeds gewoon geweest om op 2 schermen te werken, dus ben een beetje terughoudend tegenover een ultra-wide. Curved of niet curved?

De handigste en goedkoopste oplossing om dezelfde randapparatuur te gebruiken voor zowel mijn desktop als mijn laptop van het werk zonder in te boeten op game performance.

Verder heb ik nog nooit een PC zelf geassembleerd.
Is het te doen om hier zelf aan te beginnen met behulp van YouTube video's? Of laat ik het beter aan een ervaren iemand over? Volgens mij is mijn build vrij straight-forward (geen BIOS updates nodig e.d.), dus op zich durf ik er wel aan beginnen. :P

Zo, een hele boterham.
Ik probeer al enkele weken de finale knoop door te hakken en hoop dat jullie advies mijn laatste twijfels en vragen wegnemen zodat ik met een gerust hart kan bestellen.
Alvast enorm bedankt voor jullie input & feedback. :)

Alle reacties

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02 15:24
Build ziet er goed uit, heb bijna een identiek systeem samengesteld.

Crucial geheugen werkt goed samen met de AMD processoren, ik heb op basis van het advies wat mij vorige week gegeven werd onderstaand het volgende geheugen genomen. Maar ook die Ripjaws voldoen zeker en kun je ook nemen. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B maar

Ik heb sinds gister onderstaand 144hz scherm met IPS paneel gekocht (budget 250euro) en ben er hartstikke blij mee. Fantastisch scherm en beeld, CSGO met m'n oude pc nog net op low settings op 144hz kunnen draaien, merk gelijk een groot verschil.
pricewatch: Asus TUF Gaming VG249Q Zwart. Als je een curved scherm wil zou ik persoonlijk voor een groot scherm gaan, en niet twee. Maar dat is ieder zijn smaak en voorkeur..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je feedback wooshx.

Qua geheugen ben ik inderdaad nog aan het twijfelen tussen de Ripjaws en diegene die je voorstelt.
Omwille van de goedkopere prijs neig ik op dit moment eerder naar de Ripjaws.

Betreffende het scherm verkies ik een 27" gezien ik dit ook ga gebruiken als home office.
Na wat reviews te lezen lijkt het me dan ook het beste om voor een 1440p scherm.