Toon posts:

googlesheets/excel som en gemiddeldes uit csv import

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een csv bestand geimporteerd naar google sheets/excel en ik heb getracht een optelsom en gemiddelde waardes te berekenen. Maar ik loopt tegen een probleem aan dat ik vermoed te maken heeft met de celeigenschappen. Ik heb hier een halve dag aan zitten klungelen, maar krijg het niet opgelost....beetje frustrerend omdat het denk ik vrij simpel moet zijn, maar ik ken er niet genoeg van, vandaar mijn vraag hier.
De waardes in de cellen die uit de csv geimporteerd zijn zien er als volgt uit :

'0.00810314
'-0.00430502
'0.01887236
'-0.00230502
'-0.00730502
'-0.00930502
etc ...

nu zou ik graag bekomen :

* de totaal som van alle waardes in de hele kolom
* het gemiddelde van alle waardes in de kolom
* het aantal cellen in kolom met positieve waardes (bv 2 cellen in bovenstaande voorbeeld)
* het aantal cellen in kolom met positieve waardes (bv 4 cellen in bovenstaande voorbeeld)

Alvast bedankt iedereen !
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het betreft hier tekst, te zien aan de single quote (') voor de waardes. Die moet je dus even weghalen, dan worden het weer getallen. De celeigenschappen zullen hier (nu) weinig tot geen invloed op kunnen hebben, maar die moet inderdaad, natuurlijk, getal zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Room42 op 24-04-2020 10:03 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo Evanescent, bedankt voor je snelle reply :-)
ik heb de single quote weggehaald op deze manier : =REPLACE(A3;1;1;)
maar helaas kan ik dan nog steeds de nieuwe waardes niet optellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:21:
hallo Evanescent, bedankt voor je snelle reply :-)
ik heb de single quote weggehaald op deze manier : =REPLACE(A3;1;1;)
maar helaas kan ik dan nog steeds de nieuwe waardes niet optellen ?
Post even de rest van je spreadsheet, als screenshot of link. Het is nu moeilijk te zeggen waar het misgaat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem hier neergezet
https://easyupload.io/hw7b5r

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
REPLACE() werkt niet, want Excel ziet de nul als eerste karakter en niet de apostrof. Zoals @Room42 aangeeft kan je in Excel de apostrof gebruiken aan het begin van een cel om aan te geven dat de rest als tekst gezien moet worden.

Mijn snelle en niet per se nette aanpak zou als volgt zijn in Excel (geen ervaring met Google Sheets):
  1. Kolom met getallen kopiëren
  2. In een andere kolom de getallen plakken als Values. Dat kan via de shortcut CTRL+ALT+V waarbij je Values selecteert
  3. Afhankelijk van je decimale notatie (in ons deel van de wereld is dat standaard komma en niet punt) alle punten vervangen door komma's
  4. Nu kan je de getallen sommeren

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Is het niet makkelijker om de functie =WAARDE (engels: =VALUE) te gebruiken?
Die converteert het naar de gewenste notatie

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie input, maar ik geraak er nog steeds niet uit.
als ik de values plak , en de doel cel format als cijfer, dan krijg ik het volgende

bron cel bevat dit : '-0.06714179 als ik de waarde plak in een getal geformatteerde cel : -6.714.179,00

dan komen we terug op het put waar ik gisteren geruime tijd mee geknoeid heb, en dat is de cel formattering . Ik krijg het niet voor elkaar om de juiste weergave te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:42:
bedankt voor jullie input, maar ik geraak er nog steeds niet uit.
als ik de values plak , en de doel cel format als cijfer, dan krijg ik het volgende

bron cel bevat dit : '-0.06714179 als ik de waarde plak in een getal geformatteerde cel : -6.714.179,00

dan komen we terug op het put waar ik gisteren geruime tijd mee geknoeid heb, en dat is de cel formattering . Ik krijg het niet voor elkaar om de juiste weergave te krijgen.
Dat ligt denk ik aan je instellingen, in Excel krijg ik gewoon -0.06714179 als waarde terug

Krijg je hetzelfde resultaat als je in Google Sheets een nieuw bestand aanmaakt en daar enkel in A1 '-0.06714179 plaatst en in B1 =VALUE(A1) ?

Edit:
Never mind, google sheets haalt default de voorloop nullen weg zo te zien, waar Excel dat dan weer niet doet

Edit 2: Gebruik je een Engelse of een Nederlandse versie van Google Sheets?

Je gebruikt nu een Engelse getalnotatie (punt ipv komma bij decimalen), daar struikelt Sheets bij mij over. Als ik het namelijk aanpas naar '-0,06714179 werkt het wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Bas170 op 24-04-2020 11:52 ]

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Bas170 Thanks man, daar zat het probleem idd. Taal en land stond op Nederlands, ik heb het land aangepast naar USA en dat was de oplossing.
bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Zonder aanpassing naar USA gaat het in Google Sheets ook als volgt:
- Selecteer C2:D69, kies: "Bewerken" - "Zoeken en vervangen", vul bij "Zoeken" de punt in, en bij "Vervangen" de komma. Klik op "Alles vervangen" en daarna op "Klaar".
- Typ in E2: =C2*1 en in F2: =D2*1
- Selecteer E2 en F2 tezamen en kopieer die cellen naar beneden.
Pagina: 1