Bepaalde lampen en cv ketel geen stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:18
Hallo,

Ik heb een raar geval. Gisteravond deed ik de lampen op zolder uit via de hotelschakelaar in de hal.
Ik ging een anderhalf uur later naar bed en merkte dat met de schakelaar op zolder de lampen niet meer aangingen. De wekker had nog stroom dus ik dacht, kijken we morgen wel naar.

Vanochtend dus een koude douche, de badkamer verlichting deed het niet, ook de lamp in de hal deed het niet.

Dan maar ouderwets met een washandje lopen poetsen, we moeten toch weer aan het werk.

De meterkast in gedoken, maar alles stond aan. De groepen voor zolder en badkamer maar even uit en weer aan gezet, maar geen verschil.

15 minuten later ben ik bijna klaar om te vertrekken en gaat ineens de afzuiger aan, de thermostaat gaat aan en boven doet de verlichting het ook weer.

Nu vraag ik mij af hoe dat allemaal kan als er geen 'stoppen' zijn uitgeslagen, en hoe zich dat dan weer vanzelf hersteld.

Iemand een idee?

Litebit.eu voorraad check :).

Beste antwoord (via BLACKfm op 24-04-2020 11:23)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07
@BLACKfm Zo te zien 3-fase ja (dat staat ook wel ergens op dat onderste witte kastje, 3x25A). Op elke fase zitten een aantal groepen (zou bij in theorie ook maar 1 groep kunnen zijn). Als een fasestoring optreedt, zullen alle apparaten en verlichting van die groepen het niet doen.

Dus je moet voor jezelf even nagaan of er op de groepen waarvan een apparaat/verlichting niet meer werkte, nog een apparaat/verlichting zat dat nog wel werkte. Als dat zo is, zal het geen fasestoring zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
Ehm, het enige dat ik uit je post haal je dat je wekker het nog deed. Verder benoem je niks wat het nog wel deed. Zit er in de wekker een batterij? Want mogelijk lag de stroom in je hele huis er gewoon af en heeft de energiemaatschappij vanochtend reparaties gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Als volledige groepen uitvielen, zou het kunnen dat je een 3-fase aansluiting hebt en er op een fase een storing was. Dat kun je controleren bij je netbeheerder.

Ook kan je ergens een los/slecht contact hebben. Als er nog apparaten op dezelfde groep zitten als waar de verlichting etc. van uit viel, moet het haast wel een los/slecht contact zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55
Kun je een foto plaatsen van de meterkast? Vooral interessant is of je een 3-fasen aansluiting hebt, dan is wat cryptapix al zegt een mogelijkheid.

Als je binnenshuis een slechte las (verbinding) hebt voor wat klinkt als een hele groep dan zou ik daar wel een electricien naar laten kijken, want dat kan brandgevaar opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
@President Inderdaad handig om te melden, maar in principe deed de rest het in huis wel. De wekker heeft alleen een backup, dus zonder beeld geen stroom. Tv stond op standby, verlichting op de rest van de tussenverdieping deed het ook. Verder niet (kunnen) checken wegens tijdstip en bezigheden.

@cryptapix @Wilke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpTB_uX1hu6KAUGc1uP63mpju4k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXKeCD5WbjWCJdkOZCpJYhRr.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zag nog wel uit het badkamerraam een busje van Liander parkeren, en een straat verderop leek (toen ik wegreed naar werk) ook wat busjes langs de weg te staan, maar dat kon ik niet goed zien.
Het één kan met het ander te maken hebben denk ik dan zo.

Edit: https://storingen-inzicht.web.liander.nl/overzicht Er staat hier een storing tussen die precies mijn woongebied markeert... 1+1 dan maar.

Het huis is overigens anderhalf jaar oud, en nog nooit een storing gehad.

Ik vind het dan nog wel bijzonder dat een storing van buitenaf maar een bepaald deel in huis kan verstoren.
Of ik moet het misschien positief opvatten dat op deze wijze er in de rest van het huis nog wel stroom is :).

[ Voor 17% gewijzigd door BLACKfm op 24-04-2020 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
BLACKfm schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:36:
Ik vind het dan nog wel bijzonder dat een storing van buitenaf maar een bepaald deel in huis kan verstoren.
Of ik moet het misschien positief opvatten dat op deze wijze er in de rest van het huis nog wel stroom is :).
Je hebt 3 fasen als ik die meterkast zo zie. Als 1 fase uitvalt, dan vallen sommige groepen uit, maar kunnen andere groepen op andere fasen nog gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vrijwel zeker een fasestoring ja. Heb ik in mijn oude groepenkast ook gehad, en daardoor vielen delen van mijn woning dus 'uit'.

Wil je het écht zeker weten: Klop dan even op je groepenkast. Als er dan wéér zaken uitvallen dan weet je het (dit was bij mij toen ook het geval).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@BLACKfm Zo te zien 3-fase ja (dat staat ook wel ergens op dat onderste witte kastje, 3x25A). Op elke fase zitten een aantal groepen (zou bij in theorie ook maar 1 groep kunnen zijn). Als een fasestoring optreedt, zullen alle apparaten en verlichting van die groepen het niet doen.

Dus je moet voor jezelf even nagaan of er op de groepen waarvan een apparaat/verlichting niet meer werkte, nog een apparaat/verlichting zat dat nog wel werkte. Als dat zo is, zal het geen fasestoring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
cryptapix schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:19:
Poh, dat is wel even een uitzoekwerkje. Maar dat is nu het is verholpen niet meer te controleren. Of kun je de 'stoppen' van die fases ook gewoon uitzetten om uitval te 'simuleren'?

Gezien de storingspagina van Liander met een melding in mijn woongebied (en dat was specifiek met een radius van 1 extra straat) ga ik er maar van uit dat het echt een storing was en geen lokaal probleem binnen de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BLACKfm schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:26:
[...]

Poh, dat is wel even een uitzoekwerkje. Maar dat is nu het is verholpen niet meer te controleren. Of kun je de 'stoppen' van die fases ook gewoon uitzetten om uitval te 'simuleren'?

Gezien de storingspagina van Liander met een melding in mijn woongebied (en dat was specifiek met een radius van 1 extra straat) ga ik er maar van uit dat het echt een storing was en geen lokaal probleem binnen de woning.
Het lijkt erop dat je elke fase kan uitschakelen in je kast, maar zoveel verstand heb ik er ook weer niet van. Maar als dat niet kan, hoeft het ook niet zo moeilijk te zijn. Je weet welke lampen/apparaten het deden en welke niet. Als de apparaten/lichten die het niet deden op verschillende groepen zitten en op die groepen geen apparaten/lichten zaten die het nog wel deden, dan is de kans vrij groot dat het een fasestoring was (gezien de storingsmelding bij Liander). Wat er op een groep zit bepalen is vrij simpel: alles aanzetten en 1 groep uitschakelen in de meterkast. Alles wat uitvalt zit dan op die groep. Als je dat 1 voor 1 doet, zouden in geval van een fasestoring bij het uitschakelen van een groep nooit tegelijk apparaten die het wel deden en die het niet deden uit mogen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55
Onder je stroommeter zitten 3 schakelaars, zo te zien zijn die bij jou onafhankelijk van elkaar af te schakelen.

Ik geef je 99% kans dat afschakelen van 1 van die drie de exacte combinatie van uitvallende apparaten geeft als eerst. In dat geval geen reden tot zorg, als er ook busjes in de straat stonden was het dat ongetwijfeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
Intussen is de stroom al 2x uitgevallen en nu helemaal. Op de straathoek wordt de weg al opgebroken om de problemen op te sporen. Dus dat kan geen issue meer in huis zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door BLACKfm op 24-04-2020 13:13 ]

Pagina: 1