Hopeloos; win2k <> win98 netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik probeer momenteel een Win2k server op te zetten voor een thuisnetwerk.

IP's ingesteld op 192.168.0.x, subnet 255.255.255.0 enzo.

Alles ging goed, ze konden elkaar zonder problemen vinden, het Win2k systeem kon zonder problemen kopieëren van het Win98 systeem....

toen wilde ik dat dat andersom ook zou kunnen, en TOEN ging het helemaal fout.

Ik maakte een nieuw admin account aan in Win2k met user + pass.

Toen maakte ik in Win98 een gebruiker aan met diezelfde user + pass.

Resultaat:

De Win2k machine vind de Win98 machine zonder problemen, maar andersom verloopt de communicatie ZEER moeizaam.
Als ik nu in Win98 naar netwerkomgeving ga staat daar eerst een kwartier dat stomme zaklampje te schijnen, dan vind ie EINDELIJK de server, dan klik ik daarop > netwerkomgeving reageert niet <

Pingen gaat echter wel weer goed; 0% verlies, 0ms.

Hoe los ik dit op? :?

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zou de W2k machine een domein kunnen laten draaien en vervolgens bij de '98 machine instellen dat die zich aanmeld op dat domein. Win98 kan uit zichzelf anders niet bij NT-shares.

• Wouter
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 22:48 schreef Negotiator het volgende:
Je zou de W2k machine een domein kunnen laten draaien en vervolgens bij de '98 machine instellen dat die zich aanmeld op dat domein. Win98 kan uit zichzelf anders niet bij NT-shares.
moet dat een nummer zijn? een naam?

de server moet gebruikt worden om internet te delen, kan dat dan als ik een domein gebruik? :?

Verwijderd

Alleen:
Client voor microsoft netwerken
TCP-IP
Bestands en printerdeling voor microsoft netwerken

dit probleem had ik ook toen ik voor het eerst win2k had.. nu moet het sneller gaan, en probeer het dan met windows commander erbij

• Wouter
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 22:52 schreef InSaNe_Brian het volgende:
Alleen:
Client voor microsoft netwerken
TCP-IP
Bestands en printerdeling voor microsoft netwerken

dit probleem had ik ook toen ik voor het eerst win2k had.. nu moet het sneller gaan, en probeer het dan met windows commander erbij
was al

• Wouter
  • Niet online
en hoe laat ik in godsnaam win2k een domein draaien?

Verwijderd

Een domein kan je maken als je Windows 2000 server draait, in jou geval denk ik dat je de Professional draait, dan is dat niet mogelijk.

Zitten beide machines wel in dezelfde workgroup?

Als je als een andere user bijvoorbeeld het admin account van je Win2k bak inlogd op je win98 bak, heb je dan hetzelfde probleem?

• Wouter
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 23:01 schreef Norrie het volgende:
Een domein kan je maken als je Windows 2000 server draait, in jou geval denk ik dat je de Professional draait, dan is dat niet mogelijk.

Zitten beide machines wel in dezelfde workgroup?

Als je als een andere user bijvoorbeeld het admin account van je Win2k bak inlogd op je win98 bak, heb je dan hetzelfde probleem?
draai pro
zelfde workgroup
geprobeerd ja, zelfde probleem

wat zei ik je, is dit hopeloos of wat?! :(

• Wouter
  • Niet online
ik krijg het ook niet meer terug zoals het was

als ik die aangemaakte user in win98 weghaal dan log ik in als guest op win98 ofzo, dan worden nergens instellingen meer bewaard !

ik moet nu iedere keer mijn username uit een lijstje van 1 username selecteren en dan op enter drukken

lekker handig ^%^!#$%^$!%^$#!!!!

Verwijderd

Ik heb inderdaad tijdens een LAn party ook gemerkt dat men niet op mijn shares konden komen vanaf Win 9X of ME machines, en inderdaad thuis heb ik een een Win2k domein en daar kunnen de buren wel bij m'n shares als ze op het domein inloggen.

Dit is dus geen oplossing maar een bevestiging van jouw probleem. Misschien zijn er mensen die wel een oplossing hebben.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:54

Tarin

Just plain weird.

Op zondag 05 augustus 2001 22:47 schreef Wouter17 het volgende:
Ik probeer momenteel een Win2k server op te zetten voor een thuisnetwerk.

IP's ingesteld op 192.168.0.x, subnet 255.255.255.0 enzo.

Alles ging goed, ze konden elkaar zonder problemen vinden, het Win2k systeem kon zonder problemen kopieëren van het Win98 systeem....

toen wilde ik dat dat andersom ook zou kunnen, en TOEN ging het helemaal fout.

Ik maakte een nieuw admin account aan in Win2k met user + pass.

Toen maakte ik in Win98 een gebruiker aan met diezelfde user + pass.

Resultaat:

De Win2k machine vind de Win98 machine zonder problemen, maar andersom verloopt de communicatie ZEER moeizaam.
Als ik nu in Win98 naar netwerkomgeving ga staat daar eerst een kwartier dat stomme zaklampje te schijnen, dan vind ie EINDELIJK de server, dan klik ik daarop > netwerkomgeving reageert niet <

Pingen gaat echter wel weer goed; 0% verlies, 0ms.

Hoe los ik dit op? :?
Kijk, ik wist dus dat ik niet gek was.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Als ik win2k draai komt m'n broertje met geen mogelijkheid op m'n pc (die pc (is van m'n vader) draait dus '98 SE). Ik kreeg ook ics (internet connection sharing) niet aan de praat (onder ME ook niet, maar daar draai ik sygate, die weer niet onder 2k draait). Dat ligt dan weer aan de win98 pc, maar m'n vader vindt het niet goed als ik z'n pc weer eens overhoop gooi met als gevolg dat ik alles wegens tijdgebrek pas na 3 dagen weer werkend heb..

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• FoxzMan
  • Laatst online: 01-03 20:35
Kun je niet een shortcut naar de Win2k bak maken ??

Dit voorkwam bij mij dat ie eindeloos mijn netwerkomgeving ging doorzoeken.

Die shortcut kan je maken door bijv"
Start -> Search -> Find Files or Folders -> Find computer

Dan tik je hier het IP-nummer van je Win98-bak. En dan vind ie 'm na een paar tellen.
Dan rechtermuisknop en dan zoiets van make shortcut. ('t is alweer een tijdje geleden en heb nu op beide puters win2k)

-

• Wouter
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 23:18 schreef FoxzMan het volgende:
Kun je niet een shortcut naar de Win2k bak maken ??

Dit voorkwam bij mij dat ie eindeloos mijn netwerkomgeving ging doorzoeken.

Die shortcut kan je maken door bijv"
Start -> Search -> Find Files or Folders -> Find computer

Dan tik je hier het IP-nummer van je Win98-bak. En dan vind ie 'm na een paar tellen.
Dan rechtermuisknop en dan zoiets van make shortcut. ('t is alweer een tijdje geleden en heb nu op beide puters win2k)
zelfde verhaal... krijg niet eens verbinding
netwerklampje op win2k machine knippert niet eens als ik op 'server' klik in netwerkomgeving of bij search

• FoxzMan
Op zondag 05 augustus 2001 23:16 schreef Wouter17 het volgende:
....Veel geschreeuw...

.....
is het uberhaupt wel mogelijk om een windows server op te zetten!?
Er bestaat wel zoiets als Win2k Server en Advanced Server. Ik neem aan dat MicroSoft deze producten een juiste benaming heeft meegegeven. Anders zou het een beetje misleidend zijn voor de consument(bedrijfsleven)

-

• Wouter
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 23:22 schreef FoxzMan het volgende:

[..]

Er bestaat wel zoiets als Win2k Server en Advanced Server. Ik neem aan dat MicroSoft deze producten een juiste benaming heeft meegegeven. Anders zou het een beetje misleidend zijn voor de consument(bedrijfsleven)
:(

en met pro is een netwerk onmogelijk?

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 23:12 schreef Norrie het volgende:
Ik heb inderdaad tijdens een LAn party ook gemerkt dat men niet op mijn shares konden komen vanaf Win 9X of ME machines, en inderdaad thuis heb ik een een Win2k domein en daar kunnen de buren wel bij m'n shares als ze op het domein inloggen.

Ik heb dus windows 2000 server DOMEIN thuis ... maar dat vereist ook de nodige kennis om op te zetten. :)

• FoxzMan
Op zondag 05 augustus 2001 23:23 schreef Wouter17 het volgende:

:(

en met pro is een netwerk onmogelijk?
Ik heb nooit gezegd dat het met Win2kPro het onmogelijk was om een netwerk te bouwen. Alleen heeft microsoft zwaardere OS-en voor serversystem, juist de Server en de Advanced-Server.

De Pro is een zwaar Werkstation waarmee je al heel veel kan doen. ICS kun je dus gebruiken voor internet delen enzo.....

-

• Wouter
  • Niet online
heb het net geprobeerd met een laptop waar win98 op zit

laptop + server kunnen elkaar niet zien in netwerkomgeving, maar wel als ik zoek op computernaam

de laptop kan dan ook bij de shares van de server komen!

vage zooi allemaal

ik weet denk ik een goede oplossing

format c:
J

let's try again

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Beetje lullig antwoord misschien, maar bij mij werkt het wel.... Draai op PC1 een dual boot met W98SE en W2K PRO. Laptop draait op W98. Kom met de laptop ook op de win2k.

Wat heb ik gedaan om het werkend te krijgen:
- Gebruiker aangelegd in W2K waarmee ik met mijn laptop aanlog. Het is geen admin ofzo, maar een normale gebruiker.
- In Win 2K Voor deze gebruiker toegangsrechten per share toegekend.

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• JamesTiberius
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

Maak een drivemapping na de Win2k machine i.p.v. het netwerk te doorzoeken !!

(met "net use")

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-04 19:13

ronaz

Wishmaster

En misschien helpt het om je guest account op de win2k bak actief te maken.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb het ook gewoon werkend gehad... Op dezelfde manier als Spyro_the_Dragon.

Gewoon een "gewone" gebruiker aanmaken op je win2k bak en dat account op je win98 bak gebruiken.
Je kan eventueel controlleren hoe je share en NTFS rechten staan, zorg dat die gebruiker in een groep zit die wel bij je shares en data mag.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb er nog nooit last van gehad.. (sinds ik sysadmin ben) Maar het kan ook aan 1001 dingen liggen. Hoe getweaked is je Win2k??
Vriend van me heeft ook aan z'n windows lopen kloten.. REgistry flink editen, services disablen, etc.. Draait wel snel, maar de helft werkt ook niet meer. Clean install was nodig om zijn problemen op te lossen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

begin eens bij het begin en controleer je tcp/ip stack.
DUS, eerst op 127.0.0.1 dan op het ip[ van de betreffende pc. etc..

Zit er een hub/switch tussen? en het zijn maar 2 pc's, probeer dan ff met een cross-
cable.

Fixeer de nic's op een vaste waarde, dus op bijv. 10mb/halfduplex. ( rustig beginnen...)

Fixeer in 98 eens dat hij GEEN browse master mag worden en zich WEL moet aanmelden, die 2 zitten bij elkaar in de tcp/ip props van de nic in je 98 bak.

Controleer je drivers eens.... zal niet de eerste keer zijn.

Ennnnnn , het klinkt heel flauw, maar loop de boel stap voor stap na en het verhaal op papier.

Om dat laatste zal je denken, jaha daggg, maar op die manier heb ik ook op servers wel vaker foutjes kunnen opsporen, en aangezien jij zo'n beetje vastzit...

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

Je zegt pingen gaat wel goed maar wat ping je dan ? IP of computernaam ?

En heb je al eens geprobeer om op zo'n 98 bak in het hosts bestand (in je windows of system32 dir.) een verwijzing aan te maken naar je 2000 bak ?

Verwijderd

Wat je ook kunt doen is inloggen op je Win98 pc met de naam administrator, Dan map network drive naar je win2000 pc \\win2000\c$....en je pass. van win2k gebruiken ...werkt altijd..... :)

• Wouter
  • Niet online
Wat ik eerst eens ga doen is deze win98 installatie weggooien en opnieuw beginnen

De server draait een 100% schone installatie van win2k + SP2, NIKS anders geinstalleerd of aan gedaan.

Sinds ik een user aanmaakte in win98 ging het helemaal fout, en is het ook niet meer terug te draaien

ik krijg sinds ik een user heb aangemaakt VEEL vaker errors en blue screens, en ook gaat de computer opeens niet meer automatisch uit

win98 hiep hoi :(

Als het na een re-install van win98 nog niet werkt ga ik ff al deze stappen opvolgen, 90% heb ik toch al gechecked, drivers, settings enzo kloppen gewoon, dit is niet de 1e keer dat ik een netwerk gebruik, ik heb het idee dat er iets in deze win98 install gewoon flink fout zit

i'll keep you informed

thnx voor alle tips

• Wouter
  • Niet online
Ohjah: status update

Laptop + server zien elkaar nu gewoon in netwerkomgeving

de laptop stond nog in de verkeerde werkgroep, zat eerst op ander netwerk, vandaar
Pagina: 1