Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Hallo,

Mijn inmiddels 5 jaar oude zelfbouw-PC heeft problemen met opstarten. Het lijkt er op dat er geen stroom in het systeem zit. Normaal gesproken branden groene lampjes op het moederbord en de GPU, maar nu is er geen enkel brandend lampje te bekennen. Een druk op de aan/uit knop heeft geen effect. Na een tijdje (half uur) beginnen er uiteindelijk lampjes te branden en start de PC ook zonder problemen op.

Wanneer de PC in zijn stand-by modus gaat (wanneer je een tijd AFK bent bijvoorbeeld), lijkt de stroom weer volledig weg te vallen. Ook de bovengenoemde lampjes gaan dan weer uit. Hierdoor duurt het telkens erg lang voordat je iets met de PC kunt doen.

Als de PC wel werkt merk ik geen gekke dingen. Hij werkt dan als vanouds.

Persoonlijk denk ik dat er een probleem met de PSU is. Ik heb de gekke gewoonte om mijn PSU elke avond uit te schakelen, wellicht is hij hierom kapot gegaan? Het gaat overigens om een Cooler Master V1000.

Is het tijd om de PSU te vervangen? Of is er misschien iets anders aan de hand?

Alvast bedank voor de hulp.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00
Zou ook kunnen dat de CMOS batterij van je moederbord op is, en omdat jij altijd je voeding volledig uitzet, het een tijd duurt voordat je moederbord weer tot leven komt.

Maar je weet het pas als je zaken gaat vervangen. Probeer een andere voeding, vervang de CMOS batterij, en als dat niet werkt een ander moederbord.

Verder geef je te weinig informatie, alleen de voeding heb je benoemd.

The devil is in the details.

• Promax GTX
Bedankt voor je reactie.

Voorheen startte de PC altijd direct op na het aanzetten van de PSU, het is eigenlijk steeds slechter geworden. Nu je het genoemd hebt doet dat inderdaad denken aan een leeglopende batterij. Ik zal deze eerst eens vervangen.

De verdere specs zijn:

Intel i7 5820k + Cooler Master Nepton 240M
MSI X99 SLI Plus
Asus R9 290 4GB
32 GB GSkill Ripjaws DDR4
1TB Samsung + 250gb Crucial Sata SSD
3TB + 1TB HDD

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Helemaal uitschakelen is slecht voor de componenten die erin zitten. Vooral de elco's slijten sneller dan normaal als deze dagelijks ontladen worden. Een Cooler Master V1000 zou bij 'normaal gebruik' minimaal 10 jaar mee moeten gaan.
De aan/uit knop achterop de voeding is ook niet berekend op dagelijks gebruik. Alleen als het systeem voor onderhoud open moet wordt gebruik gemaakt van die schakelaar.

Maar goed, probeer eerst de CMOS batterij.

• Promax GTX
Ik heb de CMOS batterij vervangen en de PC werkt weer als vanouds.

Bedankt voor jullie hulp!