Terrasoverkapping achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:42
In onze achtertuin hebben wij (los van het huis) een overkapping staan. Houtconstructie en voorzien van bitumenplaten. Nu zijn de platen door de vorige eigenaar geplaatst en na diverse jaren wat poreus geworden. Ofwel komt redelijk wat afval vanaf, loungeset die er staat wordt viel etc.. kortom we willen het dak graag vervangen.

De constructie is nog in prima staat en daar gaan we vooralsnog niks aan veranderen. De huidige platen gaan er allemaal af. We twijfelen alleen over het volgende:
Als onderlaag willen we OSB of underlayment platen gebruiken.
Boven op deze platen plakspijker monteren als onderlaag.
Bijv: https://www.gamma.nl/asso...pijkerrol-10-m2/p/B222882
En tegenwoordig zijn er ook diverse plakspijkerrollen die als toplaag kunnen dienen.
Bijv: https://www.gamma.nl/asso...et-leislag-5-m2/p/B250468

Vraag: klopt het dat je deze 2 lagen op elkaar kunt plaatsen?

Heb toevallig de site van de gamma even gebruik als voorbeeld. Waarschijnlijk halen we de rollen net waar er een klusactie is.

Zie ik iets over het hoofd? Vooralsnog kom ik veel filmpjes tegen met EPDM. Ziet er mooi uit maar gezien het oppervlak wordt het ook best prijzig.. (sluit het vooralsnog niet uit).

Wat hebben we overwogen:
Dakshingles hebben we overwogen maar de hoek is net te klein. Waardoor het gebruik wordt afgeraden.
Nieuwe bitumenplaten halen heeft niet onze voorkeur
Metalenplaten, zien er netjes uit, zouden er op kunnen maar maken bij regen ook aardig wat herrie..
..

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:43
Edpm is toch niet zoveel duurder als je 2e product? https://www.epdmxl.nl/epdm-dakbedekking-op-maat

Geen idee wat je oppervlak is, maar ik zou hier nu niet teveel op de kosten letten. Het is vervelender het over 4 jaar ofzo weer te moeten vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Oppervlak is grofweg 9,5 bij 4..

Prijs van EPDM valt me niet tegen. Ik ga dan even uit van de 1mm dikte. Zal toch voldoende moeten zijn..
Lees op diverse plaatste dat EPDM direct op OSB of Underlayment gelijmd kan worden... al zou ik zelf toch iets van een onderlaag willen toepassen...

Had zelf even bij een van de bekende bouwmarkten gekeken maar daar zijn de prijzen iets hoger..

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:43
koentjuh1987 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:52:
Lees op diverse plaatste dat EPDM direct op OSB of Underlayment gelijmd kan worden... al zou ik zelf toch iets van een onderlaag willen toepassen...
Ik heb afgelopen zomer ook voor het eerst zelf EPDM op een overkapping gelegd met het motto "ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan".

Het is juist af te raden om een onderlaag toe te passen i.v.m. de verlijming op het dakbeschot. de EPDM dient direct op het dakbeschot (of in geval van isolatie) of de isolatie vastgelijmd te worden. Als er nog een losse onderlaag tussen zit dan waait het weer van het dak af. Er is ook bouwkundig geen reden om nog een onderlaag toe te passen.

Verder zou ik EPDM toepassen, het is niet duur en goed zelf te leggen. Waar je eventueel nog op kunt letten is of je Amerikaans (goedkoper) of Europees EPDM koopt. Kort door de bocht komt het erop neet dat je Amerikaans EPDM moet reinigen van talkpoeder en Europees niet. Meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Chalk schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:56:
[...]

Ik heb afgelopen zomer ook voor het eerst zelf EPDM op een overkapping gelegd met het motto "ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan".

Het is juist af te raden om een onderlaag toe te passen i.v.m. de verlijming op het dakbeschot. de EPDM dient direct op het dakbeschot (of in geval van isolatie) of de isolatie vastgelijmd te worden. Als er nog een losse onderlaag tussen zit dan waait het weer van het dak af. Er is ook bouwkundig geen reden om nog een onderlaag toe te passen.

Verder zou ik EPDM toepassen, het is niet duur en goed zelf te leggen. Waar je eventueel nog op kunt letten is of je Amerikaans (goedkoper) of Europees EPDM koopt. Kort door de bocht komt het erop neet dat je Amerikaans EPDM moet reinigen van talkpoeder en Europees niet. Meer info.
dank voor je aanvulling. Dan gaat het direct op de underlayment of OSB platen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
@Chalk geeft prima advies wat mij betreft: ik zou er aan toe willen voegen, koop de lijm, EPDM, kit, etc allemaal van hetzelfde 'systeem'. Dan weet je zeker dat hechting en afdichting is zoals je wilt. Enige wat ik bij het zelf leggen niet optimaal heb gedaan is dat verfrollertjes niet zo handig zijn als je een groot oppervlakte is en een bezem te stroef gaat op rubber om het strak te leggen zonder bellen. Dat kan handiger.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:59:
@Chalk geeft prima advies wat mij betreft: ik zou er aan toe willen voegen, koop de lijm, EPDM, kit, etc allemaal van hetzelfde 'systeem'. Dan weet je zeker dat hechting en afdichting is zoals je wilt. Enige wat ik bij het zelf leggen niet optimaal heb gedaan is dat verfrollertjes niet zo handig zijn als je een groot oppervlakte is en een bezem te stroef gaat op rubber om het strak te leggen zonder bellen. Dat kan handiger.
kun je daarvoor niet een bredere roller gebruiken? Gaat er toch met name om dat je goede alles kan uitstrijken etc?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
koentjuh1987 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:23:
[...]

kun je daarvoor niet een bredere roller gebruiken? Gaat er toch met name om dat je goede alles kan uitstrijken etc?
Ik vond het voor een 3 x 5 meter dak met opstaande randen knap lastig om het helemaal strak erop te rollen.

Enige wat ik merkte is dat we vooral moeite hadden om de oppervlakte goed erop te rollen zodat er geen bellen kwamen. Nu vind ik een paar bobbeltjes op m'n schuurtje niet zo'n probleem, maar als je het dan toch doet.. Ik zou gewoon op youtube wat filmpjes kijken naar wat voor spullen ze gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:51
Ik zou in ieder geval geen OSB gebruiken en eigenlijk ook geen underlayment, het wordt allebei lelijk.
Ik had het in de vorige woning ook en de underlayment werd vlekkerig als of er schimmel op kwam.
Wil je het echt mooi maken neem dan douglas vloerdelen met vellingkant.
Als dakbedekking inderdaad EPDM, met een extra paar handjes is dat best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
D.deJong schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:33:
Ik zou in ieder geval geen OSB gebruiken en eigenlijk ook geen underlayment, het wordt allebei lelijk.
Ik had het in de vorige woning ook en de underlayment werd vlekkerig als of er schimmel op kwam.
Wil je het echt mooi maken neem dan douglas vloerdelen met vellingkant.
Als dakbedekking inderdaad EPDM, met een extra paar handjes is dat best te doen.
Je bedoelt aan de onderkant? Dat kan je toch gewoon schilderen? Of watervast verlijmd OSB nemen (vochtbestendige).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Niet direct op je osb of underlayment plakken. Gaat schimmelen, 2 of 3cm isolatie er tussen met een dampdichte folie. Dan blijft het mooi.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:08
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/61/34/90/61349013f40d2ccc05068bc8416c05f5.jpg

Klaar

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Makrolon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:57:
Niet direct op je osb of underlayment plakken. Gaat schimmelen, 2 of 3cm isolatie er tussen met een dampdichte folie. Dan blijft het mooi.
Wat voor isolatie moet er dan tussen?
Moet dat ook voor een losstaande terrasoverkapping?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
koentjuh1987 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:15:
[...]

Wat voor isolatie moet er dan tussen?
Moet dat ook voor een losstaande terrasoverkapping?
Pir isolatie platen.

Ja, ook dan moet het.. of bijvoorbeeld Douglas dakbeschot planken gebruiken, dit zijn rabatdelen. Gek genoeg gaan die niet schimmelen als je de EPDM daar direct op plakt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:51
Cyriel85 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:31:
[...]

Je bedoelt aan de onderkant? Dat kan je toch gewoon schilderen? Of watervast verlijmd OSB nemen (vochtbestendige).
Als je de underlayment schildert wel, waterbestendig osb is zwaar overrated en door de structuur niet mooi te verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De schimmel aan de onderzijde komt door condens na een dagje zon erop. Met een laag isolatie voorkom je dit.

Hier ligt er 8 cm sandwitch paneel op het dak van de berging/veranda. Ik kwam ze toen tijdens de voorbereiding tegen op het werk.

Epdm dak 5,5 x 4 zelf geplakt, ligt er niet verkeerd bij maar had wat netter gekund maar had toen even geen hulp en het wat vrij warm toen. Als roller voor de grote oppervlakte een stuk pvc regenpijp gebruikt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Def1ant schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:49:
Edpm is toch niet zoveel duurder als je 2e product? https://www.epdmxl.nl/epdm-dakbedekking-op-maat

Geen idee wat je oppervlak is, maar ik zou hier nu niet teveel op de kosten letten. Het is vervelender het over 4 jaar ofzo weer te moeten vervangen
Ligt ook een beetje aan de staat van de rest van de overkapping en hoelang je inschat dat het nog mee gaat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja ik heb in de schuur om de schimmel weg te houden een fancy ventilatiesysteem geplaatst:

https://www.gamma.nl/asso...traciet-3-stuks/p/B606948

De venturi ventilatie. High tech thinking, low tech solution. Heb er zes geplaatst en geen nattigheid meer in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Ik heb geen aanvullende ventilatie nodig. Aan 3 zijdes van de overkapping is het open..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
Makrolon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:21:
[...]

Pir isolatie platen.

Ja, ook dan moet het..
Dit is de grootste onzin. Het gaat om een 3-zijdig open overkapping, dus er is sprake van een buiten / buiten situatie. In het geval van een geïsoleerde ruimte onder het dak heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 23:03

Exigence

dnkroz

Chalk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:46:
[...]

Dit is de grootste onzin. Het gaat om een 3-zijdig open overkapping, dus er is sprake van een buiten / buiten situatie. In het geval van een geïsoleerde ruimte onder het dak heb je gelijk.
En toch krijg je ook bij vrijstaande overkappingen condens, en de daarbij behorende gevolgen aan de onderzijde van het dak. En met een cm of 3 pit heb je dat niet meer. Komt doordat de bovenzijde van het dak zomers sneller afkoelt dan de onderzijde door uitstraling. De het vocht uit de warme vochtige lucht onder de overkapping zal neerslaan tegen het dakbeschot. De (te) snelle afkoeling voorkom je door een kleine laag isolatie op je dak te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
dat vermoeden had ik al. vandaar ook mijn vraag of het wel zinvol is om dat dak te isoleren als het van 3 zijden geheel open is..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
Exigence schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:58:
[...]

En toch krijg je ook bij vrijstaande overkappingen condens, en de daarbij behorende gevolgen aan de onderzijde van het dak. En met een cm of 3 pit heb je dat niet meer. Komt doordat de bovenzijde van het dak zomers sneller afkoelt dan de onderzijde door uitstraling. De het vocht uit de warme vochtige lucht onder de overkapping zal neerslaan tegen het dakbeschot. De (te) snelle afkoeling voorkom je door een kleine laag isolatie op je dak te leggen.
Zelfs met 25°C verschil tussen bovenzijde en onderzijde klopt je verhaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xSX-N062q1nzzxZExbjX0hxFWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEZYJlERkaWEDRfel6tDUP1H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Het verschil is dan ook groter. Een dak kan rustig 50-60 graden worden en eronder afkoelen naar 18 graden als het avond wordt. Alleen daarom is een beetje isolatie wel prettig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
maar het dak koelt dan toch ook langzaam af als de omgevingstemperatuur daalt?
Op diverse werkinstructies zie ik het EPDM direct op het dakbeschot geplaatst worden. Vooral bij terrasoverkappingen. Isolatie zit dan toch veelal aan de binnenzijde?
Of mis ik iets?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Chalk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:46:
[...]

Geen dingen als onzin bestempelen als je er geen ervaring mee hebt.
Ik heb al 2 overkappingen waarbij de underlaymentplaten aan het schimmelen zijn met de epdm er direct op gelijmt. Ik verwerk het zo niet meer in ieder geval. Doe er mee wat je wil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:39
Je kan ook een mooi groen (sedum) dak op je dak leggen. Isolerend, verkoelend, waterbuffer en goed voor bio diversiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-06 21:13
Makrolon schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:05:
[...]

Geen dingen als onzin bestempelen als je er geen ervaring mee hebt.
Ik heb al 2 overkappingen waarbij de underlaymentplaten aan het schimmelen zijn met de epdm er direct op gelijmt. Ik verwerk het zo niet meer in ieder geval. Doe er mee wat je wil. ;)
Toch maar goed dat ik het advies toen heb gevolgd, en mijn dak (van 2 kanten open) heb geïsoleerd met een laag pir onder het EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ik neig nu zelf meer naar douglas latten als dakbeschot.. ipv underlayment/osb..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Om de discussie rondom isolatie toch nog even aan te gaan... ik lees ook mogelijkheden van een luchtspouw..
Ofwel douglaslatten, haaks er op iets van panlatten en dan underlaymentplaten erop. Daardoor krijg je een luchtruimte tussen de underlayment en douglasplaten...

Waarom douglas aan de onderzijde: met name voor het zicht.
Underlayment bovenop zodat er ook weinig naden zichtbaar zijn...

Iemand ervaring mee?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Het dak van onze overkapping (2 zijden dicht) bestaat uit grenen rabatdelen, daarop 3cm b-keuze pir platen en daarop epdm. Was zo gepiept, en onderzijde ziet er ook heel netjes uit daardoor.

Grenen, omdat we toch verwachten dat we over 10 a 15 jaar wat anders willen, en Douglas was bijna 1,5x zo duur.

Ik zou altijd kiezen voor isolatie op je daken niet er onder. Warm dak ipv koud dak.
Pagina: 1