Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-11 18:22
Mijn oude vertrouwde kamerthermostaat (inmiddels jaar of 12 oud denk ik) begint mankementen te tonen.
Het lijkt mij de juiste moment voor een slimme thermostaat, vouw wilt graag de nest maar weet ik niet zeker of mogelijk is.
Hier alvast mijn apparatuur met foto’s:

Cv is een Vaillant HR solide plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dfc1fZRjyG3rupPwFsSxGVO_VGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qZ7O2ZVFDmIboLK9iXPd58kx.jpg?f=user_large

En transmitter en ontvanger (zo heet het denk ik) van RBM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucMymrp_Y89V-zIbpNRiwdQDaNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x3GaqoRWgUU5TOOPFa0JcotU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAmJDqEMDh3r2AqhbnBFi6dsJvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mzsTFLk5G2rWgCb8tmlNLPm8.jpg?f=user_large

Ontvanger werkt op batterijen, ik kan geen kabels van de cv aansluiten.
Mijn vraag is...
Kan ik een nest slimme thermostaat aansluiten? Moet de scherm “verplicht” aangesloten worden aan de cv?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

Rmg

https://support.google.com/googlenest/answer/9256498?hl=nl

Je krijgt er een 'heat link' bij die hang je bij je ketel, de nest hang je in je kamer.

• chulin
Dat heb ik begrepen idd maar de nest moet stroom krijgen toch? Met de ingebouwde batterij doet het alleen maar een paar uurtjes als ik het goed gelezen heb

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

Rmg

chulin schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:28:
Dat heb ik begrepen idd maar de nest moet stroom krijgen toch? Met de ingebouwde batterij doet het alleen maar een paar uurtjes als ik het goed gelezen heb
Ja maar dat kan ook met een netspanning adapter, staat ergens halverwege de installatie handleiding

• chulin
Yep, ik zie het nu, bedankt 👌
Echter vind ik niet mooi zo kabel met een stekker in de stopcontact.
Vrouw zal teleurgesteld zijn.....
Andere mogelijkheden met strakke slimme thermostaat?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09
Je zou dan een plugwise adam icm plugwise lisa overwegen.
De lisa is alleen slecht leesbaar aangezien er geen verlichting in zit.

De plugwise helpdesk bestaat eigenlijk niet, hoop maar dat je deze dan niet nodig hebt.

• chulin
Ik ga ff kijken, bedankt
Misschien is tado ook een goede oplossing, ben nu info aan het verzamelen

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
Netatmo thermostaat is wat je zoekt. Gaat ruim een jaar mee op een batterij en ziet er naar mijn mening erg strak uit.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wij hebben een Honeywell EvoHome.
Die kan met een stekker in het stopcontact, maar er is ook een module te koop waarmee je 'm op een inbouwdoos kunt zetten. Op die manier zit 'ie strak tegen de muur aan, eigenlijk als een ouderwetse thermostaat op batterijen.

Moet je wel ergens in de buurt 230v hebben en een inbouwdoos (laten) boren. Dat laatste is vrij simpel. 10 minuten werk voor de vakman oid. (Wij hebben het geluk dat er een paar lichtschakelaars pal naast zitten dus hij kon heel makkelijk aan de muur gehangen worden.

Oh, EvoHome is *niet* goedkoop, het is zoneverwarming. Dus iedere radiator heeft zijn eigen knop. Dat verdien je wel terug in comfort én gasverbruik.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• chulin
Bedankt heren 👌
Ik heb een stopcontact precies onder het gewenste plek voor de thermostaat.
Toevallig vanmiddag mijn buurjongen gesproken, volgens hem is het mogelijk om een 12v adapter te koppelen om de Google nest thermostaat te kunnen installeren, uiteraard ook andere thermostaten.
Ik ga kijken naar de evohome en de netatmo.
Nogmaals bedankt

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:29
Ik heb een nest maar die heeft geen aparte voeding nodig. Krijgt de voeding via de 'heat link'.

• chulin
Helaas kan ik de thermostaat niet “verbinden “ met de heat link, daarom de aparte adapter

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Realiseer je dus dat je met een EvoHome er alleen niet bent. Kan dacht ik wel, maar dan mis je nu net een van de fijnste features: Zoneverwarming.

Ik vind het heerlijk dat ik dat ding zo heb kunnen programmeren dat per moment van de dag, altijd die ruimtes warm zijn die dan warm moeten zijn. 's ochtends worden eerst de badkamer en toilet warm, ergens een half uur later de woonkamer. Werk ik een dag thuis, zet ik 'm op "thuiswerkdag" en stook ik alleen toilet en mijn werkkamer. Super efficiënt en tóch heel comfortabel.

Maar het betekend wel dat je naast de main unit, iedere radiator die je wilt regelen moet voorzien van én een thermostaatkraan én een EvoHome knop. Kost je snel zo'n €100 per radiator. Om die reden hebben wij 3 radiatoren in huis vooralsnog niet gekoppeld. 2 ruimtes stoken we eigenlijk nooit, in de woonkamer staat 1 van de 3 radiatoren permanent uit omdat daar de piano naast staat.

Oh, en er moet en bypass op je CV zitten.

Zoals gezegd, ik ben er super blij mee en zou het systeem nooit meer willen missen. Naar mijn gevoel levert het bij het comfort dat we willen, de laagst mogelijke energierekening op. Maar ik dacht ook dat we pak 'm beet €800 - €1000 hebben geinvesteerd in het systeem (voor 5 ruimtes, 6 radiatoren) inclusief laten vervangen van de radiatorknoppen door een loodgieter.

Enige dat ik nog wel ooit zou willen is een CV die tegelijkertijd warm tapwater kan leveren, als kan verwarmen, zodat de verwarming het ook doet als je onder de douche staat. Dat komt wel als de CV ketel op is en vervangen moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 25-04-2020 21:01 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• chulin
@unezra
Bedankt voor uw post 👌, echter ligt boven mijn budget en eerlijk gezegd een beetje te ingewikkeld voor mij.
Ik twijfel tussen de tado en de nest, voorkeur naar de nest wegens de WAF factor.
U heeft een inbouw module geplaatst, mag ik vragen welke? Ik heb wat gevonden op het internet maar weet niet zeker of deze geschikt is voor de nest

https://www.lampentotaal....1X8AlbEAQYBCABEgLlRvD_BwE
Pagina: 1