Stereo + 4.1-speakerset op 1 geluidskaart.

Pagina: 1
Acties:

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil graag een 'normaal' 4.1-speakersetje en mijn verterker op 1 geluidskaart aansluiten. Voor het luisteren naar mp3-tjes wil ik graag de versterker kunnen inschakelen om zo beter geluid te krijgen. Bij het gamen vind ik de 4.1-speakerset alleen voldoende. Dit was ik ongeveer van plan:

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~famwit/Geluidsopstelling.gif

Maar nu zit ik met het probleem dat het signaal wat uit de geluidskaart komt veel te hard is. Voor het 4.1-speakersetje is dit goed maar voor mijn versterker niet.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om tussen de geluidskaart en de versterker (bij de 1) een 'signaal-verzwakker' te installeren. Bestaat er iets met die functie en waar zijn die dingen te koop of zijn ze makkelijk zelf te maken?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

man, dat wordt niet netjes, vrees ik.

Mag ik je een tipje geven: mik er nog een geluidskaartje bij, en sluit daar je stereo op aan. Dan is dat je secondary device, en kan je zelfs tegelijkertijd mp3's afdraaien via je stereoinstallatie en Game geluid horen via je 4.1 set. Is dat niet 8-)? Je kan met winamp namelijk de output kiezen en die op secondary zetten.

Dat je signaal te hard is, is trouwens wazig. Wat voor geluidskaart en versterker is dat dan? Wil je het niet toevallig op de 'phono' ingang aansluiten? Dan heb je namelijk wat meer nodig dan verzwakking...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Luit
  • Niet online
Het is op zich een goed idee om er nog een geluidskaart bij in te stoppen maar ik luister niet vaak genoeg naar mp3-tjes om daar een nieuwe geluidskaart voor te kopen.

Wat bedoel je met "dat het niet netjes wordt met zo'n 'signaal-verzwakker'"?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 06 augustus 2001 16:59 schreef Towbitis het volgende:
Het is op zich een goed idee om er nog een geluidskaart bij in te stoppen maar ik luister niet vaak genoeg naar mp3-tjes om daar een nieuwe geluidskaart voor te kopen.
een simpele geluidskaart heb je al voor 4 tientjes...
[/quote]

Wat bedoel je met "dat het niet netjes wordt met zo'n 'signaal-verzwakker'"?
[/quote]Dat zeg ik niet. Ik ben zelf alleen niet zo'n fan van kabels splitsen enzo.

Wat voor ingang gebruik je nou op je versterker? een phono ingang?

• Luit
  • Niet online
Ja, ik gebruik de phono ingang omdat de cd/aux al bezet is door de cd-speler. De video-ingang is ook nog vrij; kan ik die soms beter gebruiken? Het is trouwens een Sony STR-AV26OL. Hij is al oud, maar voor mij voldoet ie nog prima. :)

Mijn geluidskaart is een Hercules Fortissimo 2.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 18:09

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Je kan de Phono ingang niet gebruiken voor zulke doeleinden. Dit is geen standaard ingang maar speciale met een schakeling erachter om de tekortkomingen die optreden bij een pick-up op te vangen.

Iemand anders kan het vast gedetaileerder vertellen dan ik. ;)

Laat maar.. .

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

je phono ingang... Dan heb je alsnog een extra apparaatje nodig, dat het signaal "ombouwt" naar een phono signaal (veeel zwakker en ge-EQ'd). Gewoon aansluiten gaat dus zowiezo al helemaal fout.

Kost je ook gauw een tientje of 4-6:

[topic=47063]

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Ikzelf heb een Terratec DMX-fire 1024 kaartje en daarvan is de 2e uitgang (dus die voor je Rear speakers) verzwakt en kan zo dienst doen als line-out.

Ik weet niet of deze hercules kaart deze mogelijkheid ook bied. Meestal staat dit duidelijk in de handleiding

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 06 augustus 2001 17:50 schreef a3konijn het volgende:
Ikzelf heb een Terratec DMX-fire 1024 kaartje en daarvan is de 2e uitgang (dus die voor je Rear speakers) verzwakt en kan zo dienst doen als line-out.

Ik weet niet of deze hercules kaart deze mogelijkheid ook bied. Meestal staat dit duidelijk in de handleiding
Als je nou eerst even leest. Hij wil ten eerste z'n 4.1 set aansluiten en ten tweede sluit-ie het aan op een phono ingang. Dan kan je verzwakken wat je wil, maar klinken gaat het niet.
Op maandag 06 augustus 2001 17:45 schreef LiGHtNiNG! het volgende:

Iemand anders kan het vast gedetaileerder vertellen dan ik. ;)
;) Ik was al aan het tikken. [search=phono ingang] werkte ook. :P

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
Ik heb ook een dergelijk probleem...
weet iemand waar je zo'n Aux -> phono converter kan kopen en hoe heet het eigelijk precies?

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
[quote]Op maandag 06 augustus 2001 17:54 schreef JvS het volgende:

[..]

Als je nou eerst even leest. Hij wil ten eerste z'n 4.1 set aansluiten en ten tweede sluit-ie het aan op een phono ingang. Dan kan je verzwakken wat je wil, maar klinken gaat het niet.
[..]

Ik snap wel wat hij wilt, maar dan ben je er toch met een simpele splitter. Ikzelf heb zowel m'n rear-speakers en stereo (overigens niet via Phono, want dat klinkt zeker niet, maar via CD-in) aangesloten op 2e lineout.

Wat ik bedoelde was, dat je ook te hard geluid kan krijgen als je hem op de verkeerde uitgang aansluit. Dus daarom deze tip.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 06 augustus 2001 17:58 schreef DTorro het volgende:
Ik heb ook een dergelijk probleem...
weet iemand waar je zo'n Aux -> phono converter kan kopen en hoe heet het eigelijk precies?
Als je nou klikt op die link die ik in dit topic gaf...

• Luit
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb mijn probleem nu opgelost door de front-speaker-uitgang van de geluidskaart op de video-in van mijn stereo aan te sluiten, die was namelijk ook nog vrij.

Het volume van het geluid is nu goed en de geluidskwaliteit is voor mij voldoende. *D

Verwijderd

Hmmmz... neem een goedkoop eenvoudig mengpaneeltje, en sluit de uitgang aan op de CD-aux. Vervolgens plug je je geluids kaart en andere apparaten in dat mengpaneeltje! En klaar is ...

---edit---
en toen was ik net te laat... nou succes nog!
Pagina: 1