xps 15 audio problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iemand-anders
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 16:47
Ha allen,

Ik heb een XPS 15 9550, ondertussen begint het al een oud beestje te worden maar werkt eigenlijk nog super.
Nu loop ik alleen tegen een probleem aan met mijn audio driver.

Het geluid werkt zonder problemen ook kan ik een iets aansluiten met de 3,5mm jack, dat werkt ook nog zonder problemen. Maar zodra ik die 3,5mm jack weer los koppel werkt niks meer kwa geluid, ook het terug aansluiten werkt niet alleen een volledige reboot van het systeem lost het probleem op.

Nu heb ik al geprobeerd de drivers opnieuw te installeren en heb ondertussen ook windows opnieuw geïnstalleerd, maar niks lijkt te werken.
In windows krijg ik wel de melding geluidsapparaat aangesloten / verwijdert, maar hij lijkt niet te switchen en bij het terug aansluiten doet hij ook niks meer.

Ik kwam een wat ouder topic tegen met hetzelfde probleem tegen: https://www.dell.com/comm...phones/m-p/6213693#M20265 Alleen heeft dit ook niet het probleem opgelost.

Daarnaast ook al contact gehad met Dell en die konden alleen zeggen installeer de drivers opnieuw of we moeten het moederbord vervangen, aangezien het geluid wel werkt lijkt mij dit wel een extreme oplossing.

Weet iemand hier toevallig nog een oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Daarnaast ook al contact gehad met Dell en die konden alleen zeggen installeer de drivers opnieuw of we moeten het moederbord vervangen, aangezien het geluid wel werkt lijkt mij dit wel een extreme oplossing.
Typisch weer de hedendaagse support van Dell, tegenwoordig weten zij niet van voor dat zij vanachter ook leven… begrijp mij niet verkeerd over de producten opzich ben ik altijd tevreden geweest en support tot een jaar geleden ook, maar... dat gezegd hebbende, dit is een known-issue met deze serie.

Ikzelf heb ook een XPS 9550 en om dezelfde reden is eind vorig jaar bij mij het audio logic-board vervangen, dus niet het gehele moederbord. Overigens Heb ik het idee dat het een combinatie mechanische- software fout is.

Bij mij gaat het na vervangen van het audio logic-board weer goed, ik kan de jackplug in- en uit halen en audio schakelt netjes van headset naar interne speakers, maar gaat de laptop een keer in standby dan kan het fout gaan (software issue). Start ik de laptop vervolgens weer opnieuw op, kan ik de jackplug in- en uit halen gaat het steeds goed, totdat de laptop weer in standby gaat.

Eind vorig jaar heb ik onder garantie dit kunnen laten herstellen, met veel pijn en moeite (24/7 NBD warranty), maar het was pas een week later dat ik een engineer op de stoep had staan, met in eerste instantie alleen een moederbord. De dag er op is hij terug gekomen met het audio logic-board (had ik Dell support direct al voor gewaarschuwd).

Tevens geprobeerd extra garantie bij te kopen, maar naar meerdere malen contact nooit een offerte gekregen, echt hilarisch…

In ieder geval, mijn excuus voor een deel 'my own story', het lijkt er op dat bij jou ook de connector voor de jackplug defect is welke op een apart audio logic-board is geplaatst, deze dient vervangen te worden.

edit: Zoek met google maar eens op "dell xps 15 9550 audio jack problems'', genoeg hits.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 23-04-2020 18:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/