Update game computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-01 13:56
Ik heb ongeveer 5 jaar geleden een pc gebouwd met hulp vanuit het forum, echter merk ik dat hij het een beetje lastiger krijgt en ik vroeg me af wat het best is om te upgraden. Ik heb zo'n 100/150 eu te spenderen. Heb me al proberen te verdiepen in de verschillende CPU's voor dit moederbord maar ik heb geen idee welke goed is en welke niet.

Mijn huidige pc:
ASRock B75 Pro3 (socket 1155 dus)
Intel I5 2400
MSI R7950 Twin Frozr 3GD5
Cooler Master GM G450M
Crucial Ballistix 16 GB
256 SSD en een harde schijf van 500 gb.

Ik speel voornamelijk racespellen met de pc. Maar zou wel makkelijk zijn als de pc eventueel een spel als bijvoorbeeld Call of Duty aan zou kunnen.

Alle reacties

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:12
Als je de laatste call of duty bedoelt gaat dat hem waarschijnlijk niet worden. De i5-2400 is ondertussen ook alweer 8 of 9 jaar oud, dus het zal iets meer dan 5 jaar geleden zijn ;). Om heel eerlijk te zijn ben ik bang dat je voor 150 euro niet heel ver zal komen.

Je systeem is op dit moment vrij goed in balans. Je kunt met een tooltje zoals MSI Afterburner kijken welk component (CPU of GPU) nu tegen de 100% gebruik aanloopt in games. Je kunt kijken of je een 2600k of 3770k goedkoop tweedehands kan kopen als je tegen een CPU bottleneck aanloopt. Al zijn vaak de prijzen hiervan vrij hoog en durf ik niet te zeggen of je moederbord het aan kan.

• PietFace
lamaa1 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:55:De i5-2400 is ondertussen ook alweer 8 of 9 jaar oud, dus het zal iets meer dan 5 jaar geleden zijn ;).
De cpu was toen 2e hands haha.

Maar ik zal is met afterburner kijken of de cpu bij de 100% komt. Ik moet dat programma op de achtergrond draaien terwijl ik een spel speel denk ik?

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:12
PietFace schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:44:
[...]

De cpu was toen 2e hands haha.

Maar ik zal is met afterburner kijken of de cpu bij de 100% komt. Ik moet dat programma op de achtergrond draaien terwijl ik een spel speel denk ik?
Correct. Dan heb je een beetje een indicatie

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:28
Misschien rare vraag maar waarom zit er 16 GB ram in deze pc. Dat is behoorlijke overkill lijkt me. Ik neem aan dat dit wel DDR 3 is?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
99ruud99 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:32:
Misschien rare vraag maar waarom zit er 16 GB ram in deze pc. Dat is behoorlijke overkill lijkt me. Ik neem aan dat dit wel DDR 3 is?
?

De stappen zijn meestal 8 ,16 of 32 GB.

16 is helemaal zo gek niet hoor als je wat meer aan multitasking doet. Anders is het dus 8 GB.

En uiteraard DDR3, iets anders kennen de 1e 5 (consumenten) Core-i generaties niet.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
lamaa1 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:55:
Als je de laatste call of duty bedoelt gaat dat hem waarschijnlijk niet worden. De i5-2400 is ondertussen ook alweer 8 of 9 jaar oud, dus het zal iets meer dan 5 jaar geleden zijn ;). Om heel eerlijk te zijn ben ik bang dat je voor 150 euro niet heel ver zal komen.

Je systeem is op dit moment vrij goed in balans. Je kunt met een tooltje zoals MSI Afterburner kijken welk component (CPU of GPU) nu tegen de 100% gebruik aanloopt in games. Je kunt kijken of je een 2600k of 3770k goedkoop tweedehands kan kopen als je tegen een CPU bottleneck aanloopt. Al zijn vaak de prijzen hiervan vrij hoog en durf ik niet te zeggen of je moederbord het aan kan.
Met een nog oudere i7 920 op 3.6 GHz en een Radeon 480 draait de nieuwste call of duty best goed op full hd. Nu heeft de 920 hyperthreading en de 2400 niet, maar ik denk dat een upgrade naar een tweedehands 480 een grote stap zal zijn. Kostte mij iets van 100 euro.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
Wat @Sj44k13 ook al aangeeft, ik denk dat een videokaart upgrade zeker niet zou misstaan. Natuurlijk wil je op termijn wel je hele platform upgraden (ryzen), maar voor dit budget is een videokaart meer realistisch en kom je een heel eind. Op v&a staan veel gtx 970 kaarten voor rond de 80-90 euro.

En die 2400 draait nog aardig netjes gezien zijn seniorenstatus.

• PietFace
Heb even Call of Duty Warzone geprobeerd, hij draait zo gemiddeld rond de 60 fps. Natuurlijk wel op lage settings. Zowel mijn GPU als CPU komen geregeld tegen de 100% te zitten als ik in afterburner kijk.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:28
Niet onaardig bedoelt, maar als je nu 100 euro extra in deze pc stopt zou je OF een iets betere cpu of een iets betere GPU kunnen kopen. Maar heel veel beter zal het niet worden, omdat de ander dan achterblijft.
Misschien is het een beter idee om even paar maanden op je tanden te bijten en te sparen voor geheel nieuwe opbouw met tweedehands onderdelen.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
PietFace schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:49:
Heb even Call of Duty Warzone geprobeerd, hij draait zo gemiddeld rond de 60 fps. Natuurlijk wel op lage settings. Zowel mijn GPU als CPU komen geregeld tegen de 100% te zitten als ik in afterburner kijk.
Als je budget 100 euro is zou ik zeker de videokaart upgraden. Kan je weer wat langer er tegen aan. Als je van plan bent om snel een "echte" upgrade te doen is het natuurlijk de vraag of het verstandig is en je niet beter door kunt sparen.

Met de Radeon 480 kan call of duty op hoge settings rond de 70-90 FPS draaien op high 1080p. Zal wel iets minder zijn bij warzone. Ik had overigens ook eerst een 7950 videokaart in die pc en daar moest de resolutie scaler flink omlaag om 60fps te halen op lage settings. De 480 is echt een stuk sneller.

• NEO256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 23:25
Ik sluit me aan bij bovenstaande, wat ik zo lees is er niet veel in jou budget wat een behoorlijke verbetering gaat opleveren.

Ja je hebt een mobo en een CPU voor je budget:
pricewatch: Asus Prime A320M-K voor 46 euro
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler voor 105 euro

maar dit is maar 30% sneller op zijn best
met de ondertekening dat het alleen wat opleverd in spellen waar je CPU nu de bottleneck is
en je moet nog geheugen aanschaffen want je DDR3 past niet in een DDR4 plank.

Dus die videokaart is het overwegen waard,
hier 2e hands op tweakers:
V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G 140 euro
V&A aangeboden: Asus Dual Radeon RX 580 4GB 130 euro
V&A aangeboden: Asus Radeon RX 580 4GB Dual OC GDDR5 140 euro

[ Voor 30% gewijzigd door NEO256 op 24-04-2020 14:14 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:22
Nou, een Ryzen 5 1600 is, als alle kernen gebruikt worden, toch wel 2,5 keer zo snel, dus wel een flinke upgrade. Als je dat combineert met een b450 bord heb je een mooi upgradepad.

• NEO256
ParaDroid2 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:11:
Nou, een Ryzen 5 1600 is, als alle kernen gebruikt worden, toch wel 2,5 keer zo snel, dus wel een flinke upgrade. Als je dat combineert met een b450 bord heb je een mooi upgradepad.
Veel games gebruiken nog steeds niet alle kernen, dat er 4 kernen vol benut worden in huidige opstelling wil niet zeggen dat de 2 extra kernen benut zullen worden in de nieuwe.

En ja het is een mooi upgrade pad,
maar ver buiten budget (omdat er nieuw geheugen moet worden gekocht) en alleen interessant als zijn games hangen op CPU gebruik.

Maar heel strikt genomen, als je over budget gaat:
pricewatch: Asus Prime A320M-K voor 46 euro
pricewatch: AMD Ryzen 3 1200 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed voor 56 euro
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB 77 euro

Dan heb je je upgrade pad bijna binnen budget.

Of je gaat wat schuiven:
V&A aangeboden: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2A2666C16 voor 45 euro
V&A aangeboden: AMD Ryzen 5 1600 (14nn) Tray voor 60 euro

[ Voor 41% gewijzigd door NEO256 op 24-04-2020 15:11 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:22
Maar je zegt op zijn best, terwijl die 30% juist op zijn slechtst is (als er niet meer dan 4 kernen gebruikt worden). Daarnaast zijn er weinig recente games die niet meer dan 4 kernen kunnen gebruiken, dus zal de winst wel groter zijn dan 30%. Het is in ieder geval de goedkoopste manier om een fatsoenlijke upgrade te doen.

• NEO256
Ik durf me aan die bewering niet te branden zonder wat benchmarks en wat cijfers over huidig gebruik van CPU en GPU binnen zijn opstelling.
PietFace schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:49:
Deze had ik over het hoofd gezien.
Maar als dat klopt, en dit gebeurt regelmatig bij gewoon spelen,dan zou het betekenen dat je systeem in balans is.
Als je CPU nooit de 100% haalt, dan kan het spel niet beter draaien (meer FPS) door een te trage GPU en als de GPU nooit 100% belast wordt maar de CPU wel, dan is je CPU niet snel genoeg.

Dus waarschijnlijk haal je meer FPS met een betere videokaart, niet in alle omstandigheden,
maar je gemiddelde en tops zullen hoger zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door NEO256 op 24-04-2020 17:03 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 16:13
Ik zou er zelf een andere videokaart in stoppen. Je FPS gaat er niet van omhoog als de CPU nu al tegen de max aan loopt, maar je kunt wel de grafische settings / resolutie wat omhoog gooien.

De wijzen komen uit het Oosten!

• PietFace
Als ik nog een 6 maanden door zou sparen wat zou ik dan allemaal moeten upgraden als ik hem een beetje 'upgradeproef' wil hebben? Want opzicht kan ik in principe nog prima even door met deze pc aangezien hij de racespellen prima kan houden.

Moederbord, cpu, gpu en ram?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat lijkt mij een goede basis. Wat je grofweg nu zou moeten upgraden om CoD soepel te spelen, is over 6 maanden natuurlijk niet anders.

• NEO256
PietFace schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:16:
Als ik nog een 6 maanden door zou sparen wat zou ik dan allemaal moeten upgraden als ik hem een beetje 'upgradeproef' wil hebben? Want opzicht kan ik in principe nog prima even door met deze pc aangezien hij de racespellen prima kan houden.

Moederbord, cpu, gpu en ram?
Helaas, het enige wat je kunt proofen is je moederbord en misschien je ram.
Je moederbord omdat als je de 1000 serie AM4 processors pakt je 3000 of 4000 series kan pakken later.
Met de 3600 ben je helemaal klaar voor de komende paar jaar.

Als je ram dat je kiest snel genoeg is en groot genoeg, dan hoef je die de komende paar jaar ook niet te vervangen zelfs al koop je weer een beter moederbord (voor een ander CPU voetje), wat ik niet verwacht.

De GPU... als je pakt wat sneller is dan wat je hebt, en dat is al snel dan is dat wat je hebt.
Je kunt de GPU verkopen en een nieuwe terug kopen er valt niet meer aan de future proofen.

Maar, door sparen is zeker een strak plan en alles in 1 keer een zetje geven.
Als je de spullen pakt van mijn lijsten hierboven en geen nieuwe kast, voeding en schijven.
Dan pak je een andere: CPU, moederbord, RAM en GPU.
En zou je er weer even tegenaan kunnen.
Pagina: 1