CodeCaster schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:50:
WTF is dat met die amateuradvocaten hier op dit forum?
BBQ mist accessoire, kan ik dit opeisen?
Als er een webshop een videokaart van 500 foutief voor 400 euro op de site heeft staan, dan valt men over elkaar heen om te melden dat men vindt dat de winkel verplicht is om te leveren, want, nou ja, videokaarten zijn cool, en er zijn ook videokaarten te koop voor 400 euro.
Nu is er een barbecue besteld waarbij stond dat er een gratis extra rooster ter waarde van zes tientjes bij zou zitten, en dat zat het niet, want tekstfout, en nu is TS een zeikerd dat 'ie dat rooster alsnog wil hebben?
Disclaimer: ik ben uitgelopen

.
Hierover heb ik me ook zitten verwonderen en wilde nog reageren maar dat gaat niet meer. De bescherming (
3:35 BW) van een verklaring, is m.i. heel neutraal en heeft simpelweg als doel om fouten, andere dan die zo overduidelijk zijn dat het gelijk opvalt, voor het risico te doen komen van diegene die de fout maakt. Op die fout baseren mensen weer beslissingen, en dat heeft gevolgen (tijd, teleurstelling, terugsturen, volledige levering eisen) en daar mag wat tegenover staan. Het dwingt ook een zekere mate van zorgvuldigheid af.
De opvatting, uit verschillende reacties samengeraapt, dat FonQ daarop niet aangesproken mag worden, vanwege een vermelding op de website of in de algemene voorwaarden dat typefouten voorbehouden zijn, zou er vervolgens toe kunnen leiden dat een webshop aanbiedingen kan doen, die scherp zijn maar alleszins redelijk, om daar vervolgens op terug te komen. Daarna is de koop wel gesloten, voor een prijs die er anders toe had kunnen leiden dat een andere partij de levering had mogen doen. Niet eerlijk vind ik, ook naar menselijke maatstaven.
Verder is dat iets, wat hier op Tweakers, wel vaker voorkomt: een soort neiging om een zwart-witte onderzoeksplicht of verantwoordelijkheid bij de TS te leggen waarbij op het moment dat niet alles 100% en uit den treure is onderzocht, TS de zwarte piet toegespeeld krijgt. Daarbij vergetende dat het achteraf vaststellen van wat fout ging, bij iets wat al fout is gegaan, een stuk eenvoudiger is en dat ook een zekere mate van vertrouwen in en betrouwbaarheid van andere partijen mag worden gevergd.
Dat bevreemdt me (hoewel het hier wel erg was) voor een forum waarop in andere onderwerpen toch heel schappelijk, redelijk en objectief naar dingen gekeken wordt. Situaties van verantwoordelijkheid afdwingen en afspraken nakomen (conflict?) leiden regelmatig tot "victimblaming", en dat vind ik gek.
Een post met een korte analyse van de diverse typenummers van Weber volgt, prijsvergelijking met wel rooster niet rooster ander type om te zien wat het verschil exact had kunnen zijn en of het dan vooraf onderkend had kunnen worden, als even een behoorlijk onderzoek was uitgevoerd.
Dat is allemaal irrelevant: er staat iets te koop voor een scherpe maar niet onmogelijke prijs, dan wil ik dat kopen voor die prijs.
Ook zit er nog een stuk tussen "voor de rechter slepen" en door per e-mail voet bij stuk te houden levering af te dwingen. Je kan altijd nog verder escaleren, maar een aantal mailtjes (of brieven) zijn zo getypt en ook in dat proces kan zo maar een moment aanbreken dat de wederpartij de verliespost van zo'n 5 tientjes retail, kostprijs nog minder, voor lief neemt omdat tot een ander inzicht wordt gekomen, de berichten die de medewerker voor "de zoveelste keer van die zelfde zeikgast" krijgt heeft doorgespeeld naar een manager (o.i.d.) die de knoop doorhakt, of om verdere escalatie te voorkomen.
"ga je hem alsnog in gebruik nemen, om vervolgens toch nog op je rechten te gaan staan?"
Daar zijn rechten voor, om dit soort dingen te regelen. Een volledige levering is onderdeel van de overeenkomst.
Waarom moet het bedrijf verlies nemen, en waarom doe je dit zelf niet?
Waarom moet TS het risico dragen?
Ze zijn nog coulant om 30% korting te geven op het "missende" product. Anders heb je alsnog het recht om te ontbinden en dus terug te laten sturen.
FonQ verkocht iets, wat anders mogelijk niet was verkocht, maar moet daar nog een extra verkoop als beloning bij krijgen? En ontbinding direct bij niet nakoming kan niet (eerst aanmaning, verzuim), waarschijnlijk wordt de wet kopen op afstand bedoeld. Maar in dat geval draagt TS de verzendkosten.
Daarom heeft elke webshop ook disclaimers.
"Iedere klant die een negatieve review plaatst op internet brengen wij € 1.000 in rekening". Ook algemene voorwaarden kennen regels en mogen, zeker bij consumentenverkopen, geen beroep op andere (consumenten)beschermingen uitsluiten.
Daarvoor zijn de zogenaamde zwarte lijst (
6:236 BW), waar voorbeelden zijn opgesomd die per definitie "onredelijk bezwarend" zijn bij verkoop aan consumenten, en de grijze lijst (
6:237 BW) die gevallen bevat die worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn (de verkoper moet in die gevallen bewijzen, dat die bepaling
niet onredelijk bezwarend is). Die zijn vernietigbaar en zeker de bepalingen op de zwarte lijst, als die in algemene voorwaarden bij verkoop aan consumenten voorkomen, doen gewoon niet mee en geven een (zeer grote) kans om je gelijk te krijgen bij een rechter.