Ik heb begin deze maand zelf een PV systeem op aangelegd op mijn platte dak. Ik heb alleen vraagtekens bij de opbrengst. Omdat ik het zelf heb aangelegd wil ik even bij jullie checken of ik iets over het hoofd zie.
Het systeem levert nu tussen de 36-38kWh per dag terug, gemeten in de afgelopen week met z;on beetje 100% zon. Op piek momenten haalt dit systeem 4550 watt, wat neerkomt op 150Wp per paneel.
Het gaat om deze samenstelling;
Omvormer: Sofar Solar 6.6 KTL-X 3-fasen.
30 * 230 WP CIGS panelen, in totaal 6900 WP. Er is geen schaduw op het dak tot een half uurtje voor zonsondergang en na zonsopgang.
Oost/west opstelling, hellingshoek van 15 graden.
Zie het plaatje voor het schema van de dakopstelling. De volgorde van de nummering is ook de volgorde van de bekabeling.
*plaatje*:fill(white):strip_exif()/f/image/EFfJfzJWTkTgoOo0IdjHPREt.png?f=user_large)
Een van mijn vraagtekens is het voltage. Wanneer ik de panelen per volledige rij doormeet kom ik op een veel hoger voltage uit dan wat ik terug vind in de omvormer. Dat is 576 (oost) en 497 (west) vs 425 (oost) en 370 (west).
Anyhow, ik stel deze vraag omdat ik geen expert ben en graag spar over wat er wellichtniet klopt. Of schop me gerust terug in mijn hok wanneer de opbrengt prima goed is.
Het systeem levert nu tussen de 36-38kWh per dag terug, gemeten in de afgelopen week met z;on beetje 100% zon. Op piek momenten haalt dit systeem 4550 watt, wat neerkomt op 150Wp per paneel.
Het gaat om deze samenstelling;
Omvormer: Sofar Solar 6.6 KTL-X 3-fasen.
30 * 230 WP CIGS panelen, in totaal 6900 WP. Er is geen schaduw op het dak tot een half uurtje voor zonsondergang en na zonsopgang.
Oost/west opstelling, hellingshoek van 15 graden.
- String 1 heeft 2*7 panelen op west - paneel 1-7 & 8-14
- String 2 heeft 2*8 panelen op oost - paneel 15-22 & 12-30
Zie het plaatje voor het schema van de dakopstelling. De volgorde van de nummering is ook de volgorde van de bekabeling.
*plaatje*
:fill(white):strip_exif()/f/image/EFfJfzJWTkTgoOo0IdjHPREt.png?f=user_large)
code:
1
| Rood= min Blauw is plus |
Een van mijn vraagtekens is het voltage. Wanneer ik de panelen per volledige rij doormeet kom ik op een veel hoger voltage uit dan wat ik terug vind in de omvormer. Dat is 576 (oost) en 497 (west) vs 425 (oost) en 370 (west).
Anyhow, ik stel deze vraag omdat ik geen expert ben en graag spar over wat er wellichtniet klopt. Of schop me gerust terug in mijn hok wanneer de opbrengt prima goed is.
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west