Advies voor downgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 08:17
Ik zit er aan te denken om vanuit mijn Dali Zensor 7’s te downgraden naar een compactere boekenplank luidspreker. Ik ben nu zo’n jaar of 3 in het bezit van de Zensor 7’s. Deze draaien op een Pioneer VSX s510-K met een kleine sub erbij. Moet zeggen dat dat allemaal hartstikke goed bevalt, ik val nog regelmatig stil van het prachtige geluid wat deze opstelling produceert.

Echter, het oog wil ook wat en ik moet zeggen dat ik toch wel behoorlijk uitgekeken ben op deze zuilen. Ik ben van mening dat ik met een compactere speaker - in combinatie met sub - ook iets vergelijkbaars en moois kan bereiken. De grootte van mijn woonkamer zou ook prima passen bij een kleinere speaker. Nu nog een passend alternatief zien te vinden.

Mijn vragen luiden als volgt:
- Wat kan ik nog voor mijn Zensor 7’s krijgen? (Kan op marktplaats niet echt 2e hands deals vinden)
- Wat zijn de beste opties in combinatie met mijn receiver zodat ik er het maximale uithaal.

Even er van uitgaand dat mijn Zensors nog zo’n 400 euro opleveren en ik er niet meer dan 250 euro bovenop wil leggen kom ik op ongeveer 650 euro uit. Het aankoopbewijs en de dozen zijn nog in mijn bezit. Ik ben zelf op de volgende opties uitgekomen:
- Dali Opticon 1
- Triangle BR03 (was voor mij nog onbekend maar lees er veel goede dingen over)
- KEF Q350
- Klipsch RP500M

Daarnaast ben ik ook geinteresseerd in oudere 2e hands speakers die zich kunnen meten met de Zensors. Alleen vind ik het met oudere speakers helemaal moeilijk in te schatten waar ik dan voor zou moeten gaan. Als ik op de looks af moet gaan spreken merken als B&W, Tannoy, KEF en JBL mij wel aan.

Ik gebruik mijn HiFi systeem voor zowel muziek als films en TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd er rekening mee dat je bij compact luidsprekers je eigenlijk wel stands moet hebben of een echt diepe brede hoge kast waarop je de luidsprekers plaatst. Idealiter heb je de tweeters op oorhoogte, voldoende ruimte tussen de luidsprekers en genoeg afstand van de muur. Verder kan je ze niet te ver naar achterschuiven op de kast, anders heb je direct al reflecties van de bovenkant van de kast.

Voor de rest moet je voor dat geld tweedehands wel Revel M16's kunnen komen, als de looks je aanstaan. Zijn ook ontworpen om gebruikt te worden met AVR's en zijn gemakkelijk aan te sturen. Dat is een flinke stap boven de Klipsch (geen goede luidspreker) en net wat beter dan de Kef en een stap vooruit op je huidige luidsprekers. Met de Dali en Triangle ben ik niet bekend (als je metingen/spinorama's kan vinden kan ik er wat van zeggen). B&W moet je vermijden als je goede luidsprekers zoekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Waarom niet denkend aan de Zensor 3's als vervanging?
Doen het vrij goed, zeker indien ondersteund door een sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Ik zou speakers niet op looks kiezen. Dan zou ik eerst wat gaan luisteren. Britse speakers zoals B&W, KEF en Tannoy klinken vaak veel ingetogener dan Dali's. Moet je liggen, ik vind het helemaal niks.

Boekenplank speaker moet idd op een stand of iets van een verhoging om te zorgen dat de tweeter op oorhoogte komt. Je doet er ook verstandig aan om te investeren in een betere sub.

Zelf heb ik in mijn speaker zoektocht Triangle Esprit Antal beluisterd. Wel wat anders dan de Triangle BR03,, maar de Triangle sound beviel mij heel goed, fantastische speaker. Uiteindelijk ben ik voor de Focal Aria 926 gegaan. De Aria 926 vond ik wat prettiger in het gehoor, waarbij de Triangel Esprit Antal meer naar de Aria 936 neigt. Beide franse speakers, die ik persoonlijk zóveel beter vind klinken dan gelijk geprijsde B&W en KEF speakers. Dus ik zou Triangle en ook Focal aan je lijstje toevoegen als dat budgettechnisch past.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 23-04-2020 16:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:34
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:12:
B&W moet je vermijden als je goede luidsprekers zoekt.
Lijkt wel of dit jou persoonlijke kruistocht tegen B&W aan het worden is. De Topic starter heeft het merk niet eens genoemd.Ook lees ik dit nu bijna in elk advies topic terug, mooi als het jou mening is. Maar het nou telkens meteen weer te lopen verkondigen alsof B&W rotzooi is vind ik toch wel ver gaan.

En ook weer het advies voor TS ga luisteren als je nieuwe wil kopen en thuis testen. Nieuwe speakers klinken altijd anders(nieuw) waardoor vaak de eerste indruk is dat het wel erg goed klinkt. Neem de tijd ervoor.

2de hands is natuurlijk je beste markt prijs/kwaliteit speakers schrijven heel hard af.

[ Voor 3% gewijzigd door remanus op 23-04-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remanus schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:56:
[...]

Lijkt wel of dit jou persoonlijke kruistocht tegen B&W aan het worden is. De Topic starter heeft het merk niet eens genoemd.Ook lees ik dit nu bijna in elk advies topic terug, mooi als het jou mening is. Maar het nou telkens meteen weer te lopen verkondigen alsof B&W rotzooi is vind ik toch wel ver gaan.

En ook weer het advies voor TS ga luisteren als je nieuwe wil kopen en thuis testen. Nieuwe speakers klinken altijd anders(nieuw) waardoor vaak de eerste indruk is dat het wel erg goed klinkt. Neem de tijd ervoor.

2de hands is natuurlijk je beste markt prijs/kwaliteit speakers schrijven heel hard af.
Hij geeft aan dat hij het design van B&W mooi vind, dus ik waarschuw hem alvast dat het geen goede keuze is. Zeker niet in de prijsklasse waarin hij luidsprekers kiest. B&W ontwerpt hun luidsprekers specifiek op een bepaalde manier, maar die gaat in tegen de algemeen geaccepteerde kennis op het gebied van luidsprekers en de interacties met de ruimte waar ze in staan.

Mijn tip voor de TS is om als eerste te kijken hoe de luidsprekers meten, en dan ook zeker naar de off-axis te kijken. Een uniforme off-axis zorgt ervoor dat luidsprekers in elke gewone ruimte ongeveer even goed zal klinken, met een niet uniforme off-axis zorgt de complete willekeurigheid van de reflecties ervoor dat het in de ene ruimte wel ok zal klinken en in een andere ruimte juist totaal niet. Een luidspreker met een uniforme off-axis zal in elke ruimte beter klinken en het geluid komt ook meer overeen met wat je in de winkel hoorde.

Dus je maakt eerst een shortlist met luidsprekers die aan bepaalde eisen voldoen (juiste metingen, uiterlijk, kosten, afmetingen) en dan ga je luisteren om die modellen te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:34
Ik heb je verhaal vorige keer goed door gelezen, maar misschien wil iemand helemaal geen perfect afgeregelde ontworpen speakers. Er zijn mensen die van garage bands houden en daar gaat het al helemaal niet of de kwaliteit uit de speakers. Ook een uniforme off-axis is natuurlijk zeer fijn, maar ook daar geld misschien is het helemaal iemands zijn ding niet.

Dus je maakt eerst een shortlist met luidsprekers die aan bepaalde eisen voldoen (juiste metingen, uiterlijk, kosten, afmetingen) en dan ga je luisteren om die modellen te vergelijken. Ben ik het dus dik met eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remanus schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:33:
Ik heb je verhaal vorige keer goed door gelezen, maar misschien wil iemand helemaal geen perfect afgeregelde ontworpen speakers. Er zijn mensen die van garage bands houden en daar gaat het al helemaal niet of de kwaliteit uit de speakers. Ook een uniforme off-axis is natuurlijk zeer fijn, maar ook daar geld misschien is het helemaal iemands zijn ding niet.

Dus je maakt eerst een shortlist met luidsprekers die aan bepaalde eisen voldoen (juiste metingen, uiterlijk, kosten, afmetingen) en dan ga je luisteren om die modellen te vergelijken. Ben ik het dus dik met eens.
Dat zou je denken, maar uit onderzoek blijkt juist dat vrijwel iedereen dezelfde voorkeuren heeft. Als je het over uitzonderingen hebt dan kom je vooral terecht bij luidspreker ontwerpen die compleet anders zijn, zoals elektrostaten. Maar als je het over een standaard luidspreker hebt is de voorkeur gemakkelijk te voorspellen. Wanneer luidsprekers qua metingen heel dicht bij elkaar zitten klinken zo nog steeds anders en kan je de ene boven de andere verkiezen, maar iets wat duidelijk ruk meet (bijv. B&W 606's) zal altijd het onderspit delven tegen een goed ontworpen luidspreker die wel de juiste dingen aftikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:42:
[...]

Dat zou je denken, maar uit onderzoek blijkt juist dat vrijwel iedereen dezelfde voorkeuren heeft. Als je het over uitzonderingen hebt dan kom je vooral terecht bij luidspreker ontwerpen die compleet anders zijn, zoals elektrostaten. Maar als je het over een standaard luidspreker hebt is de voorkeur gemakkelijk te voorspellen. Wanneer luidsprekers qua metingen heel dicht bij elkaar zitten klinken zo nog steeds anders en kan je de ene boven de andere verkiezen, maar iets wat duidelijk ruk meet (bijv. B&W 606's) zal altijd het onderspit delven tegen een goed ontworpen luidspreker die wel de juiste dingen aftikt.
Jouw advies klopt als je enkel met het specificatie boekje speakers koopt en voordat je iets gehoord hebt al bent overtuigd door de meetgegevens.

De rest van de mensen interesseert dat geen reet (hopelijk) en gaan gewoon luisteren.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:05:
[...]

Jouw advies klopt als je enkel met het specificatie boekje speakers koopt en voordat je iets gehoord hebt al bent overtuigd door de meetgegevens.

De rest van de mensen interesseert dat geen reet (hopelijk) en gaan gewoon luisteren.
Je leest mijn posts niet goed. Luidsprekers die aan bepaalde meetbare eigenschappen voldoen genieten de voorkeur boven luidsprekers die dat niet doen. Vervolgens ga je luidsprekers uit de goede groep beluisteren. Waarom je het op die manier doet? Omdat, mits je blind luistert, het eindresultaat hetzelfde is en het een hoop tijd bespaard.

Kan je mij peer-reviewed onderzoek linken dat aangeeft dat iedereens voorkeur compleet anders is m.b.t. luidsprekers/hoofdtelefoons?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2020 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benzai
Houd er rekening mee dat je bij compact luidsprekers je eigenlijk wel stands moet hebben of een echt diepe brede hoge kast waarop je de luidsprekers plaatst. Idealiter heb je de tweeters op oorhoogte, voldoende ruimte tussen de luidsprekers en genoeg afstand van de muur. Verder kan je ze niet te ver naar achterschuiven op de kast, anders heb je direct al reflecties van de bovenkant van de kast.

Voor de rest moet je voor dat geld tweedehands wel Revel M16's kunnen komen, als de looks je aanstaan. Zijn ook ontworpen om gebruikt te worden met AVR's en zijn gemakkelijk aan te sturen. Dat is een flinke stap boven de Klipsch (geen goede luidspreker) en net wat beter dan de Kef en een stap vooruit op je huidige luidsprekers. Met de Dali en Triangle ben ik niet bekend (als je metingen/spinorama's kan vinden kan ik er wat van zeggen). B&W moet je vermijden als je goede luidsprekers zoekt.
Bij de aanschaf van een compactere speaker komt ook een nieuwe meubel die ervoor zorgt dat de tweeters op oorhoogte komen te staan. Deze gaat aardig wat kilo’s wegen dus dat komt wel goed. Heb verder ook de mogelijkheid om voldoende afstand tussen de speakers te houden en ook de afstand tot de muur is geen probleem.

Even samenvattend op de andere reacties: Ik ben geen enorme audiofiel, ik ben wel vrij specifiek qua wat ik mooi vind klinken dus bij wat luistersessies kom ik er vast wel uit! Bij de aankoop van de Zensors heb ik ook navraag gedaan naar KEF en Klipsch maar daar waren ze bij de desbetreffende zaak niet zo over te spreken. Kan me herinneren dat ze het over een geforceerd en een niet zo’n gebalanceerd geluid hadden. Over het geluid van Dali ben ik dus enorm te spreken dus lijkt mij een overstap naar een Opticon 1 het meest voor de hand liggend. Om dan terug te gaan naar een Zensor 3 lijkt me dan weer iets te ver achteruit. Als ik dan vermogen inlever wil ik er qua kwaliteit wel op vooruit als dat kan.

Verder, is 400 euro voor mijn Zensor’s een redelijke prijs? En zou een overstap naar een Opticon 1 een slimme keuze zijn? Iemand nog meer suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:42:
[...]

Ik vind B&W wel een mooi klinkende luidspreker en daarbij vind ik het niet nodig dat je nu een negatieve campagne aan het voeren bent tegen het merk, omdat het je persoonlijke smaak niet is.

Om tot een goede keuze te komen, is het beste om gewoon een flink aantal luidsprekers te beluisteren en bij de voorselectie zal B&W er eigenlijk ook bij moeten zitten. Gelukkig zijn een heleboel hifi zaken die het merk verkopen en dat zal niet zonder reden zijn.
benzai schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:41:
[...]

Bij de aanschaf van een compactere speaker komt ook een nieuwe meubel die ervoor zorgt dat de tweeters op oorhoogte komen te staan. Deze gaat aardig wat kilo’s wegen dus dat komt wel goed. Heb verder ook de mogelijkheid om voldoende afstand tussen de speakers te houden en ook de afstand tot de muur is geen probleem.
ik heb ze ook op een meubel staan op oorhoogte als ik op de bank zit. Geen probleem. Is wel een voorwaarde dat het audiomeubel lang genoeg is en de speakers ver genoeg uit elkaar kunnen staan. Als ze te dicht bij staan op een te smal meubel gaan ze elkaar storen.

[ Voor 22% gewijzigd door aljooge op 23-04-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:04:
[...]

Ik vind B&W wel een mooi klinkende luidspreker en daarbij vind ik het niet nodig dat je nu een negatieve campagne aan het voeren bent tegen het merk, omdat het je persoonlijke smaak niet is.
Welke B&W? Heb je dit dubbelblind getest? Zo niet, dan is je mening gebaseerd op je verwachtingen en wat je ziet en niet alleen op wat je hoorde.
Om tot een goede keuze te komen, is het beste om gewoon een flink aantal luidsprekers te beluisteren en bij de voorselectie zal B&W er eigenlijk ook bij moeten zitten. Gelukkig zijn een heleboel hifi zaken die het merk verkopen en dat zal niet zonder reden zijn.
Omdat veel mensen voor B&W kiezen wil nog niet zeggen dat het goed is. Het probleem met B&W is dat je in een hifi winkel vaak niet dubbel blind kan testen en men dus uiteindelijk luistert met hun ogen en verwachtingen ("B&W ken ik en zal dus wel goed zijn!").
[...]

Even samenvattend op de andere reacties: Ik ben geen enorme audiofiel, ik ben wel vrij specifiek qua wat ik mooi vind klinken dus bij wat luistersessies kom ik er vast wel uit! Bij de aankoop van de Zensors heb ik ook navraag gedaan naar KEF en Klipsch maar daar waren ze bij de desbetreffende zaak niet zo over te spreken. Kan me herinneren dat ze het over een geforceerd en een niet zo’n gebalanceerd geluid hadden. Over het geluid van Dali ben ik dus enorm te spreken dus lijkt mij een overstap naar een Opticon 1 het meest voor de hand liggend. Om dan terug te gaan naar een Zensor 3 lijkt me dan weer iets te ver achteruit. Als ik dan vermogen inlever wil ik er qua kwaliteit wel op vooruit als dat kan.

Verder, is 400 euro voor mijn Zensor’s een redelijke prijs? En zou een overstap naar een Opticon 1 een slimme keuze zijn? Iemand nog meer suggesties?
Qua Klipsch had die zaak zeker gelijk (uitgaande van wat ik gezien heb van modellen in die serie). De huidige Kef R en Reference serie zijn zeer gebalanceerd en een van de vlakste luidsprekers die je kan kopen. De Q350 is niet zo goed als die, maar ook niet heel dramatisch, wel een duidelijk bass en treble boost. Off-axis is ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://www.stereophile.com/images/318K350fig4.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2020 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:44
Misschien iets boven budget ik maar noem het toch: Monitor Audio Silver 50. Ik heb dezelfde ‘downgrade’ gedaan, maar het is eigenlijk een upgrade geworden. En mooi klein formaat. Ik speel gewoon met een oude AVR van Denon, daar was voor mij toen weinig tot geen verschil met een dure stereo. De speakers staan op de kast op audio xtreme stands die je kunt kantelen richting oorhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:08

Bestla

Kvinne

gelukkie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:06:
Misschien iets boven budget ik maar noem het toch: Monitor Audio Silver 50. Ik heb dezelfde ‘downgrade’ gedaan, maar het is eigenlijk een upgrade geworden. En mooi klein formaat. Ik speel gewoon met een oude AVR van Denon, daar was voor mij toen weinig tot geen verschil met een dure stereo. De speakers staan op de kast op audio xtreme stands die je kunt kantelen richting oorhoogte.
Die hebben wij ook staan. Wij zijn gaan luisteren in Leiden en hebben er echt tijd voor genomen. Zuilen wilde de vrouw niet. Maar deze 'boekenplank' speakers presteren boven verwachting. Ik heb toen juist Stairway to Heaven op luid volume gespeeld, maar ook Metallica en Coldplay op verschillende niveaus. Dit model stak er met kop en schouders bovenuit.

We kregen nog €100 korting ook omdat het een showmodel was. Je ziet er werkelijk helemaal niets aan, dus die korting was welkom op het totaal van €400 per stuk, totaal dus €700

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WbPMbPfF/Monitor-Audio.jpg

We zijn dik tevreden met radio, films en lp's draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:14:
Qua Klipsch had die zaak zeker gelijk (uitgaande van wat ik gezien heb van modellen in die serie). De huidige Kef R en Reference serie zijn zeer gebalanceerd en een van de vlakste luidsprekers die je kan kopen. De Q350 is niet zo goed als die, maar ook niet heel dramatisch, wel een duidelijk bass en treble boost. Off-axis is ook prima.

[Afbeelding]
6 dB van de bass boost is een artefact van de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:06:
[...]

6 dB van de bass boost is een artefact van de meting.
Ja inderdaad, ik was niet echt duidelijk. Met hoe Stereophile meer is het laag altijd wat geboost. Maar ongeveer t/m 200 hz luister je toch sowieso voornamelijk naar de ruimte. Maar wat ik probeerde te zeggen is dat het vanaf 200hz t/m 4khz afloopt en dan weer richting een piek in de treble gaat.

(Overigens is het aflopende gedeelte is wat je graag zou zien in een roomcurve, maar dit is geen roomcurve.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:04
Bij mij is het precies andersom gegaan.
Mijn vrouw wilde af van die lelijke zwarte zuilen.
In eerste instantie keken we naar front speakers voor aan de muur, zoals de Dali FCR.
Als front speakers valt dat wel wat tegen.
De geluidskwaliteit, dus.
Toen zag mijn vrouw de licht eiken Dali Oberon. Helemaal overstag "omdat het zo goed past bij de meubelen" :-)
In mijn ogen staan er nu nog betere zuilen en mijn vrouw tevreden :-)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Een room curve :)? Ik dacht dat jij een Toole adept was.

@Verwijderd maakt een belangrijk punt: er zijn vele luidsprekers die in een bepaalde situatie lekker kunnen klinken. Maar zo lang de off axis response verwaarloosd wordt blijft dat hit & miss afhankelijk van de toevallige omstandigheden in die ruimte. Dit is ook niet iets wat je net eq kan fixen. Luidsprekers die het off axis heel goed doen, kan je eigenlijk blind aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:16:
Een room curve :)? Ik dacht dat jij een Toole adept was.

@Verwijderd maakt een belangrijk punt: er zijn vele luidsprekers die in een bepaalde situatie lekker kunnen klinken. Maar zo lang de off axis response verwaarloosd wordt blijft dat hit & miss afhankelijk van de toevallige omstandigheden in die ruimte. Dit is ook niet iets wat je net eq kan fixen. Luidsprekers die het off axis heel goed doen, kan je eigenlijk blind aanbevelen.
Ik bedoel dat een luidspreker die lineair is in een dode kamer aflopend zal meten in een gewone kamer en de voorkeur zal genieten bij luisteraars. Dat is ook wat Toole zegt hoor :). De precieze curve staat nog niet echt vast, geloof dat er ook verschillende zijn vanuit Harman zelf voor bijv. muziek en film. Maar wat vaststaat is dat de luidspreker die het beste meet vrijwel altijd de voorkeur geniet ondanks de kamer (en dus de curve/slope die ontstaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ervan uitgaande dat ie een oplopende DI heeft, wat natuurlijk wel bijna altijd tenminste enigsinds het geval is. Maar wat de resulterende inroom response wordt, kan je alleen voorspellen als je of axis meet gegevens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Oké duidelijke verhalen. De off-axis moet dus goed zijn. Naar welke speakers moet ik dan kijken tot 6/700 euro. Ook kijkend naar mijn receiver? Mijn woonkamer is opzich best open, ligt natuursteen maar ook direct voor de TV een groot tapijt. Verder 2 gordijnen voor de sier en een grote hoekbank maar dat is het dan ook wel qua “demping”.

Die Monitor Audio Silver 50 ziet er zo op het oog goed uit. Even kijken of ik die ergens in de buurt kan gaan beluisteren. Uiteindelijk zal het daar toch op neer komen denk ik, veel luisteren!

[ Voor 70% gewijzigd door benzai op 24-04-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, als je ze nieuw koopt, kijk of je een shortlist kan meenemen (een setje demo speakers op een zondagje) en in je eigen woonkamer kan beluisteren. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
De man komt met een vraag naar niet al te dure speakers en geeft aan geen audiofiel te zijn en jullie komen met (overigens discutabel) technisch geneuzel.

Mijn advies: je hebt een referentie, je huidige speakers. Zoek een betaalbaar stel luidsprekers dat je visueel ook aanstaat (daar is het immers om te doen - tevreden met het geluid was hij al) en ga er naar luisteren. Bevallen ze, kopen, bevallen ze niet, verder zoeken of constateren dat je toch liever je zuilen houdt dan bijbetalen om te downgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

coinman63 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:13:
De man komt met een vraag naar niet al te dure speakers en geeft aan geen audiofiel te zijn en jullie komen met (overigens discutabel) technisch geneuzel.
Mee eens, maar niet dat het discutabel is. Dit is nou juist een van de best onderzochte dingen in de audiowereld wat zinnig is om goed geluid te krijgen. Maar in deze klasse zou ik het ook loslaten :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als hij geen advies wilde hebben, had hij hier niet gepost en had hij net zo goed willekeurige luidsprekers kunnen bestellen. Aangezien het dan volgens jou toch niets uitmaakt.

Het is geen discutabel geneuzel, aangezien er juist echt enorm veel onderzoek naar gedaan is dat allemaal dezelfde kant op wijst.
JvS schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:45:
[...]

Mee eens, maar niet dat het discutabel is. Dit is nou juist een van de best onderzochte dingen in de audiowereld wat zinnig is om goed geluid te krijgen. Maar in deze klasse zou ik het ook loslaten :)
Welke prijsklasse je in kijkt, je koopt echt zonder problemen een slechte luidspreker. Het maakt dus echt niet uit in welke prijsklasse je kijkt, want ook met zijn budget kan je een goede luidspreker kopen (of juist een slechte). Als je naar iets nieuws kijkt, en Infinity in Europe verkrijgbaar zou zijn, kan je bijvoorbeeld de R162 kopen. Nieuw kan je bijvoorbeeld ook kijken naar de Elac Debut Reference DBR-62 en tweedehands kan je Revel M16's krijgen voor het geld. Maar voor hetzelfde geld koop je ook een of andere dud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Hier dan nog een optie:

-2e hands dali ikon 1 ligt een lijn hoger dan zensor. Heeft de bandtweeter. Staat nu op marktplaats een setje voor 220.

Dan denk ik dat je nagenoeg hetzelfde hebt als een opticon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Mijn advies: je hebt een referentie, je huidige speakers. Zoek een betaalbaar stel luidsprekers dat je visueel ook aanstaat (daar is het immers om te doen - tevreden met het geluid was hij al) en ga er naar luisteren. Bevallen ze, kopen, bevallen ze niet, verder zoeken of constateren dat je toch liever je zuilen houdt dan bijbetalen om te downgraden.
Niet dat je niet gelukkig kan zijn met andere speakers. Maar als je hier op GoT om advies vraagt, dan is het juist lastig om random speakers aan te raden, omdat die zo afhankelijk zijn van de omgeving. Juist speakers die goed presteren, doen dat onafhankelijk van de akoestische omgeving. En het mooie is, ze hoeven ook niet duur te zijn, zie de JBL LSR305 bijvoorbeeld.

Eigenlijk zou het de norm moeten zijn, speakers met glad verloop van de DI. Helaas is dat niet het geval. Maar ze zijn er wel, en ook nog betaalbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai

Klopt, ondanks al dat technische geneuzel heeft het wel mijn interesse dus voel jullie vooral niet schuldig B). Leer graag bij over dit onderwerp.
Smithkj schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:02:
Hier dan nog een optie:

-2e hands dali ikon 1 ligt een lijn hoger dan zensor. Heeft de bandtweeter. Staat nu op marktplaats een setje voor 220.

Mooie speakers die Ikon 1’s. Goed om te weten dat die vergelijkbaar zijn met de Opticon. Vind de witte uitvoering alleen wat minder, zal marktplaats eens in de gaten houden voor een walnut variant.

De Revel M16 heeft ook wel mijn aandacht getrokken, alleen kan ik nog geen tweedehands deals vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 18:49
Als Focal liefhebber kan ik je de 807v adviseren. Ik gebruik ze zelf als rears en ben meer dan zeer tevreden. Er staat een set op marktplaats te koop voor 299. Het is maar een tip mocht je de focus niet alleen op Dali hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Biatch schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:12:
Als Focal liefhebber kan ik je de 807v adviseren. Ik gebruik ze zelf als rears en ben meer dan zeer tevreden. Er staat een set op marktplaats te koop voor 299. Het is maar een tip mocht je de focus niet alleen op Dali hebben liggen.
Sta zeker open voor wat anders, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
Smithkj schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:02:
Hier dan nog een optie:

Heb ze net opgehaald ruim onder het gevraagde bedrag, dus die zijn niet meer te koop 🙂

Ben ze nu aan het luisteren, en om de parallel aan te halen met de vraag van de ts @benzai , en een eerste indruk wat betreft de verschillen.

Ik luister normaal naar Tannoy revolution DC6T (woonkamer) en heb een set Tannoy revolution Signature DC4 (eetkamer), ik ben een echte rock liefhebber. Ik vind de Dali's makkelijk om naar te luisteren, erg goed staging, goede definitie, fris hoog maar wel een beetje vlak. De Tannoys (DC6T) zijn beter in het neerzetten van gitaren, en stemmen. Die vind ik natuurlijker klinken en springen er meer uit. Het geheel is wat dynamischer. En met de dual concentric speakers komt de muziek toch anders op je af. Misschien dat @Jag daar technisch nog wat meer over kan vertellen. Het afstraalt gedrag is goed omdat de middentoner als wave guide gebruikt wordt voor de tweeter.

Ik heb ze nog niet één op één vergeleken met de DC4, maar dat is ook echt een fantastische speakertje. Natuurlijk geen diep laag, maar de manier waarop daar akoestische muziek en gitaar muziek uit kan komen is echt bijzonder.

Dus ik denk dat de keuze ook zeker afhankelijk is van de muziek die je doorgaans luistert. Ik denk dat ik bijvoorbeeld met films het onderscheid minder makkelijk zou kunnen maken tussen de verschillende speakers. En dat als je meer naar top 40 muziek luistert de Dali misschien wel de betere keuze is.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjaRoel schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:01:
[...]

Heb ze net opgehaald ruim onder het gevraagde bedrag, dus die zijn niet meer te koop 🙂

Ben ze nu aan het luisteren, en om de parallel aan te halen met de vraag van de ts @benzai , en een eerste indruk wat betreft de verschillen.

Ik luister normaal naar Tannoy revolution DC6T (woonkamer) en heb een set Tannoy revolution Signature DC4 (eetkamer), ik ben een echte rock liefhebber. Ik vind de Dali's makkelijk om naar te luisteren, erg goed staging, goede definitie, fris hoog maar wel een beetje vlak. De Tannoys (DC6T) zijn beter in het neerzetten van gitaren, en stemmen. Die vind ik natuurlijker klinken en springen er meer uit. Het geheel is wat dynamischer. En met de dual concentric speakers komt de muziek toch anders op je af. Misschien dat @Jag daar technisch nog wat meer over kan vertellen. Het afstraalt gedrag is goed omdat de middentoner als wave guide gebruikt wordt voor de tweeter.

Ik heb ze nog niet één op één vergeleken met de DC4, maar dat is ook echt een fantastische speakertje. Natuurlijk geen diep laag, maar de manier waarop daar akoestische muziek en gitaar muziek uit kan komen is echt bijzonder.

Dus ik denk dat de keuze ook zeker afhankelijk is van de muziek die je doorgaans luistert. Ik denk dat ik bijvoorbeeld met films het onderscheid minder makkelijk zou kunnen maken tussen de verschillende speakers. En dat als je meer naar top 40 muziek luistert de Dali misschien wel de betere keuze is.
Concentrische drivers zijn inderdaad over het algemeen goed voor het afstraal gedrag, maar het zorgt wel voor hogere intermodulatie (is dat Nederlands?) vervorming omdat je "waveguide" constant beweegt. Gelukkig zijn we niet zo gevoelig daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je de monitor audio gold serie erg aanraden om naar te gaan luistern.
De GX 50 doet tweedehands rond de 500 euro. En geloof me je vriendin gaat ze ook waarderen. Met piano wit of zwate lak afgewerkt zijn het net sieraden van je huis.

Enige wat ik wel moet vertellen is dat dit geen downgrade meer is maar een heuse upgrade.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2020 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

[...]

Wat @Verwijderd zegt:de waveguide vergroot de effectie driver grootte van de tweeter waardoor je geen stap in de directivity krijgt. De meest HiFi speakers hebben een polar die zich het beste laat vergelijken met een klingon ship: woofer die omni begint, richting bovenzijde bereik steeds verder gaat vernauwen (daar wordt ook wel het scheldwoord beamen voor gebruikt), en dan een tweeter die bij overname eerste weer rond gaat stralen om vervolgens steeds verder te vernauwen richting bovenkant bereik.

Zo ziet dat er grafisch uit voor de monitor audio silver1 speaker. Als ik een speaker zou ontwerpen en dit zou de polar zijn, zou ik daar best droevig van worden!
Afbeeldingslocatie: https://hometheaterhifi.com/wp-content/uploads/2016/02/monitor-audio-silver-1-bookshelf-loudspeaker-image12.jpg

Met een waveguide kan je de tweeter veel lager crossen wat beamen van de woofer tegengaat. En de waveguide vergroot de effectieve grootte van de tweeter wat rondstralen tegengaat. Bijkomend voordeel is sterk verhoogde efficientie.
Een coaxiale speaker heeft wel weer zijn eigen nadelen, de woofer vormt geen ideale waveguide voor de tweeter. De hoorn throat is niet ideaal van vorm / glad, waardoor je diffractie effecten krijgt die best fors zijn. Voordeel is wel weer dat je verticale polar net zo goed is als de horizontale; met een tweeter in een waveguide krijg je best wat afstand tot de woofer wat gaten / loben geeft in de verticale polar. Dat schijnt overigens niet zo heel hoorbaar te zijn, zelf niet zon sterke mening over. Voor alles valt wat te zeggen, uiteindelijk moet je altijd ergens een compromis op maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je plaatje werkt niet @Jag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
[...]

Kaper op de kust! Haha geen probleem, ik was niet voor de witte uitvoering gegaan. Hopelijk heb je er veel plezier van. Wat je voornamelijk aan muziek luisterd moet je inderdaad mee nemen in je keuze. Maar ook daarbij komt het neer op wat vind ik persoonlijk lekker klinken bij het genre wat ik luister. Dat verschilt natuurlijk ook per persoon. Ik ga de komende weken gewoon zo veel mogelijk luisteren.
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:03:
Ik kan je de monitor audio gold serie erg aanraden om naar te gaan luistern.
De GX 50 doet tweedehands rond de 500 euro. En geloof me je vriendin gaat ze ook waarderen. Met piano wit of zwate lak afgewerkt zijn het net sieraden van je huis.

Enige wat ik wel moet vertellen is dat dit geen downgrade meer is maar een heuse upgrade.
Wauw echt een prachtige speaker, zeker de ebony vind ik erg mooi. Zijn er nog meer websites naast marktplaats die tweedehands audio aanbieden? Ik kan op marktplaats momenteel niets in deze catagorie vinden voor rond de 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Je zou moeite kunnen krijgen om ze hier voor kwijt te raken (tenzij het een setprijs is). De Oberon lijn is de vervanger van de Zensor lijn, de stukprijs van een nieuwe Oberon 7 is momenteel €499 in Nederland.

Ik denk dat je met Opticon + Sub heel ver komt, maar wellicht heb je een slagje groter (Opticon 3 of Oberon 3) nodig wanneerje van 7's komt. Dat zul je zelf moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
benzai schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:47:
[...]

Kaper op de kust! Haha geen probleem, ik was niet voor de witte uitvoering gegaan. Hopelijk heb je er veel plezier van. Wat je voornamelijk aan muziek luisterd moet je inderdaad mee nemen in je keuze. Maar ook daarbij komt het neer op wat vind ik persoonlijk lekker klinken bij het genre wat ik luister. Dat verschilt natuurlijk ook per persoon. Ik ga de komende weken gewoon zo veel mogelijk luisteren.

[...]
Haha, had al gelezen dat je geen witte wou. Maar het was toevallig bij mij om de hoek en zo vaak worden ze niet aangeboden.

Misschien dat ik ze in de eetkamer hang, de speakers daar hangen niet ideaal, deze lijken daar beter mee om te gaan 🙂

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benzai schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:47:
Wauw echt een prachtige speaker, zeker de ebony vind ik erg mooi. Zijn er nog meer websites naast marktplaats die tweedehands audio aanbieden? Ik kan op marktplaats momenteel niets in deze catagorie vinden voor rond de 500 euro.
Dat kan kloppen. Ze zijn namelijk erg gewild.
Wat je beste kunt doen is op Markplaats een zoekopdracht instellen zodat je een melding krijgt zodra een exemplaar wordt aangeboden.

Volgens mij waren de Ebony uitvoeringen destijds nieuw wel duurder dan de andere uitvoeringen. Die zullen daardoor ongetwijfeld iets meer tweedehands opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Voor de rest moet je voor dat geld tweedehands wel Revel M16's kunnen komen, als de looks je aanstaan. Zijn ook ontworpen om gebruikt te worden met AVR's en zijn gemakkelijk aan te sturen. Dat is een flinke stap boven de Klipsch (geen goede luidspreker) en net wat beter dan de Kef en een stap vooruit op je huidige luidsprekers.
Moet zeggen dat ik toch wel veel aan de m16 moet denken. Vind ze er ook prachtig uit zien en de recensies zijn top. Ik ben alleen bang dat ze misschien een beetje overkill zijn voor mijn huidige receiver. Wil natuurlijk niet een gigantisch bedrag uitgeven en dat dan vervolgens blijkt dat ik er maar een kwart van het potentieel uithaal. Kan iemand mij hier meer over vertellen of misschien geruststellen? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benzai schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Moet zeggen dat ik toch wel veel aan de m16 moet denken. Vind ze er ook prachtig uit zien en de recensies zijn top. Ik ben alleen bang dat ze misschien een beetje overkill zijn voor mijn huidige receiver. Wil natuurlijk niet een gigantisch bedrag uitgeven en dat dan vervolgens blijkt dat ik er maar een kwart van het potentieel uithaal. Kan iemand mij hier meer over vertellen of misschien geruststellen? 😁
Het belangrijkste aspect voor de geluidskwaliteit is de luidspreker zelf, en deze luidsprekers zijn ontworpen met het gebruik van budget receivers in het achterhoofd. Hoewel jouw Pioneer waarschijnlijk behoorlijk underpowered is, omdat het ook nog een compact ontwerp is (dat is altijd een compromis).

Dit zegt de ontwerper er zelf over:

Zelf heb ik de Performa3 M106, en dat is gewoon een erg gebalanceerde luidspreker. De M16 zal hetzelfde zijn qua klankkleur e.d. alleen een stukje minder verfijnt. Maar daar is de prijs ook naar (hoewel ik ze voor 40% minder dan de beste prijs in NL uit de UK heb laten komen..). Voor de prijs van nieuwe M16's in NL, kan je bijna M105's halen uit de UK als ze nog voorraad hebben. Daar heb je wel een subwoofer bij nodig door de kleinere woofer, maar dat was sowieso je plan geloof ik? Met M105's heb je de komende 10 jaar geen upgrade kriebels meer qua luidsprekers ;). Qua gevoeligheid zijn ze hetzelfde als de M16, maar mogelijk dat ze wat gekkere impedantie dipjes hebben. Mocht je voor de M16 gaan dan zou ik wel lijken of je ergens een goede deal kan scoren.

Een punt van aandacht is sowieso dat als je graag op hoger volume speelt je bij kleinere luidsprekers minder SPL eruit krijgt én je er meer vermogen in moet stoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:09:
[...]

Het belangrijkste aspect voor de geluidskwaliteit is de luidspreker zelf, en deze luidsprekers zijn ontworpen met het gebruik van budget receivers in het achterhoofd. Hoewel jouw Pioneer waarschijnlijk behoorlijk underpowered is, omdat het ook nog een compact ontwerp is (dat is altijd een compromis).

Dit zegt de ontwerper er zelf over:
[YouTube: Kevin Voecks On the New Revel Concerta2 Speaker Series]

Zelf heb ik de Performa3 M106, en dat is gewoon een erg gebalanceerde luidspreker. De M16 zal hetzelfde zijn qua klankkleur e.d. alleen een stukje minder verfijnt. Maar daar is de prijs ook naar (hoewel ik ze voor 40% minder dan de beste prijs in NL uit de UK heb laten komen..). Voor de prijs van nieuwe M16's in NL, kan je bijna M105's halen uit de UK als ze nog voorraad hebben. Daar heb je wel een subwoofer bij nodig door de kleinere woofer, maar dat was sowieso je plan geloof ik? Met M105's heb je de komende 10 jaar geen upgrade kriebels meer qua luidsprekers ;). Qua gevoeligheid zijn ze hetzelfde als de M16, maar mogelijk dat ze wat gekkere impedantie dipjes hebben. Mocht je voor de M16 gaan dan zou ik wel lijken of je ergens een goede deal kan scoren.

Een punt van aandacht is sowieso dat als je graag op hoger volume speelt je bij kleinere luidsprekers minder SPL eruit krijgt én je er meer vermogen in moet stoppen.
Oké maar ondanks dat ik dus wat underpowerd ben is het wel de investering waard? Besef me dat dat voor een ander moeilijk is in te schatten maar goed... Goed om te weten dat ze ook presteren met receivers uit een wat lager segment. Zou ze graag eens beluisteren maar kan nergens een dealer vinden in de buurt. Kan ook geen goede deals vinden helaas, ook niet in de UK. Dat zegt natuurlijk ook wel wat over de speaker...

Ik heb al een sub in mijn opstelling, dat vind ik toch altijd wel prettig als aanvulling in het laag. Daar heb ik toch wel veel behoefte aan.

De M105’s zullen vast ook erg goed zijn, en zien er zeker ook mooi uit. Alleen gaat dat toch echt wat over mijn budget heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benzai schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:45:
[...]

Oké maar ondanks dat ik dus wat underpowerd ben is het wel de investering waard? Besef me dat dat voor een ander moeilijk is in te schatten maar goed... Goed om te weten dat ze ook presteren met receivers uit een wat lager segment. Zou ze graag eens beluisteren maar kan nergens een dealer vinden in de buurt. Kan ook geen goede deals vinden helaas, ook niet in de UK. Dat zegt natuurlijk ook wel wat over de speaker...

Ik heb al een sub in mijn opstelling, dat vind ik toch altijd wel prettig als aanvulling in het laag. Daar heb ik toch wel veel behoefte aan.

De M105’s zullen vast ook erg goed zijn, en zien er zeker ook mooi uit. Alleen gaat dat toch echt wat over mijn budget heen.
De M16's zullen prima werken op je receiver. En in tegenstelling tot receivers verouderen luidsprekers niet echt. Dus als je over x jaar een nieuwe receiver koopt met alle nieuwe technieken zit je gelijk goed.

Sowieso zal je al het echte laag door een subwoofer laten doen en bespaar je jouw receiver die moeite.

Paar weken geleden stond er een setje M16's op Marktplaats voor 550 ofzo, dus je bent net te laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:00:
[...]

De M16's zullen prima werken op je receiver. En in tegenstelling tot receivers verouderen luidsprekers niet echt. Dus als je over x jaar een nieuwe receiver koopt met alle nieuwe technieken zit je gelijk goed.

Sowieso zal je al het echte laag door een subwoofer laten doen en bespaar je jouw receiver die moeite.

Paar weken geleden stond er een setje M16's op Marktplaats voor 550 ofzo, dus je bent net te laat...
Zo kan je het ook bekijken inderdaad. Zal marktplaats in de gaten houden. Zoekopdracht staat al. Bedankt voor de snelle reacties allemaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik vind 400 euro voor Zensor 7’s nog. Best fors.
Bij smits arnhem zijn ze voor 600 nieuw te koop. https://www.smitsarnhem.nl/audio/zensor-7-zwart

Aan de andere kant houden speakers als ze er netjes uit zien veel van hun waarde. T is een gevoel.

Ik zou, als je het geluid van Dali erg waardeert, daar beginnen. Misschien eens kijken naar de Opticon 2? Als je je budget iets weet te rekken heeft hifi klubben in Tilburg een demo staan voor 700 voor een paar.
https://www.hifiklubben.n...pticon2bk-20200221105907/

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benzai schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:36:
[...]

Zo kan je het ook bekijken inderdaad. Zal marktplaats in de gaten houden. Zoekopdracht staat al. Bedankt voor de snelle reacties allemaal _/-\o_
Als je naar nieuwe M16's kijkt kan je beter de M105's pakken uit mijn link. Kost hetzelfde.

Tweedehands is de M16 een stuk Interessanter, maar zeldzaam.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:01:
[...]

Als je naar nieuwe M16's kijkt kan je beter de M105's pakken uit mijn link. Kost hetzelfde.

Tweedehands is de M16 een stuk Interessanter, maar zeldzaam.
Zit toch een behoorlijk verschil tussen? Of kijk ik verkeerd?
https://nintronics.co.uk/revel-m105-bookshelf-speakers.html
https://nintronics.co.uk/revel-m16-bookshelf-speakers.html
caspervc schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:45:
Ik vind 400 euro voor Zensor 7’s nog. Best fors.
Bij smits arnhem zijn ze voor 600 nieuw te koop. https://www.smitsarnhem.nl/audio/zensor-7-zwart

Aan de andere kant houden speakers als ze er netjes uit zien veel van hun waarde. T is een gevoel.

Ik zou, als je het geluid van Dali erg waardeert, daar beginnen. Misschien eens kijken naar de Opticon 2? Als je je budget iets weet te rekken heeft hifi klubben in Tilburg een demo staan voor 700 voor een paar.
https://www.hifiklubben.n...pticon2bk-20200221105907/
Hopelijk leveren ze nog wat op, het liefst in die richting natuurlijk. Ga zeker de Dali’s eens beluisteren, de Opticon 1 en 2. Bedankt voor de tip in Tilburg, dat is voor mij dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benzai schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Zit toch een behoorlijk verschil tussen? Of kijk ik verkeerd?
https://nintronics.co.uk/revel-m105-bookshelf-speakers.html
https://nintronics.co.uk/revel-m16-bookshelf-speakers.html

[...]

Hopelijk leveren ze nog wat op, het liefst in die richting natuurlijk. Ga zeker de Dali’s eens beluisteren, de Opticon 1 en 2. Bedankt voor de tip in Tilburg, dat is voor mij dichtbij.
Je moet deze link hebben:
https://nintronics.co.uk/blog/post/covid19-update.html

Ze hebben een aantal bulk deals weten in te slaan, en ja £799 is voor een paar. Shipment was bij mij £40, kwam incl. shipment en transactiekosten (Euro naar GDP conversie) op nog geen €1200 uit voor een paar M106, dus de M105 zal wel iets van €1000 zijn dan.

Wel mailen of via Facebook benaderen, contact verliep eerst wat stroef. Kan ook via eBay, maar uiteindelijk heb ik het direct via ze besteld.

https://www.ebay.co.uk/sc....l1313&_nkw=M105&_sacat=0

Moet wel zeggen dat ik niet weet hoe goed je subwoofer is en of die netjes mee kan spelen, want dat heb je bij deze wel nodig als je wat meer laag wilt. Niet dat ze slecht zullen klinken zonder, maar je snapt wel wat een sub toevoegd. De M16 zal duidelijk lager en luider spelen zonder sub.

Anderen zullen beter naar impedantie plots kunnen kijken over hoe gemakkelijk wat aan te sturen is. Dat is niet mijn ding :D.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2020 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benzai
TheZeroorez schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:55:
[...]

Je zou moeite kunnen krijgen om ze hier voor kwijt te raken (tenzij het een setprijs is). De Oberon lijn is de vervanger van de Zensor lijn, de stukprijs van een nieuwe Oberon 7 is momenteel €499 in Nederland.
Heb ze voor 450 als set verkocht. 400 per stuk was nooit gelukt 😁
Pagina: 1