Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Micro-omvormers: geluid, straling, en brandveiligheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GijsG
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-07 00:32
Ik ben momenteel aan het kijken naar een zonnepanelen opstelling (~11-14 panelen) met Enphase IQ7 micro-omvormers; omdat ik verschillende ligginshoek- en helling heb, en omdat ik mijn verbruik beter wil matchen met opbrengst moeten de panelen op iedere richting direct leveren (dus niet eerst een bepaalde spanning opbouwen zoasl bij een normale string-omvormer aangaat). Qua prijs maakt zijn micro-omvormers iig al interessanter aan het worden.

Nu slapen wij op zolder, en ik vroeg me af wat jullie ervaringen/knowledge is betreffende:
- geluid dat micro-omvormers maken
- evt. straling die ze afgeven (bij normale omvormers geeft de omvorming van gelijk naar wisselstroom een bepaalde straling af)
- evt brandgevaar. Ik weet dat het voltage een stuk lager is bij micro-omvormers dan bij normale string-omvormers, echter je kunt ze niet echt uitzetten toch?

Hoor graag jullie ideeen.

Alle reacties

• Nootorius75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 10:05
Laat ik nou net dezelfde keuze moeten maken en ook net googlen op onderstaande ervaringen.
Vandaar dat ik ook hier uit kwam.

Met name het geluid van de micro-omvormers. Als ik zoek op geluid, piepen en brommen lees ik dat dit bij een "normale" omvormer aanwezig kan zijn (door omzettingen in frequentie AC/DC, Ventilator, of opstartprocedures). Micro-omvormers hebben dit probleem niet omdat ze geen ventilator hebben en buiten hangen lees ik in de antwoorden. Ben benieuwd of de micro-omvormers inderdaad stil zijn. Geluiden van de ventilator zijn er niet, want ze hebben geen ventilator. Geluiden bij omzetten van DC naar AC zou theoretisch kunnen volgens mij en geluiden bij het opstarten van de omvormer zou theoretisch ook kunnen volgens mij. Wij slapen op zolder en direct onder zonnepanelen. 1 meter afstand ongeveer.

Ben benieuwd naar de ervaringen van bezitters van micro-omvormers en mensen die op korte afstand onder de zonnepanelen liggen :)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:53

prein2

Monument verduurzamen is leuk

- ze maken geen geluid
- Er is hier ergens een topic over elektromagnetische verstoring door micro omvormers. zorgde ervoor dat de buurvrouw haar FM radio niet meer werkte. even zoeken dus.
- brandgevaar.. het DC voltage is lager, maar je hebt wel gewoon 230V AC op je dak. Als je de 230V uitzet, dan gaan de omvormers ook uit. Ik ga geen uitspraken doen over meer of minder brandgevaar. Enige feit: tussen panelen en dak kan het enorm warm worden (60 graden is denk ik geen uitzondering). Daar zit dan je elektronica. Geen idee of dat zorgt voor brandgevaar. Dit is ook altijd een (welles-nietes) discussiepunt betreft levensduur..