Vraag

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:32
Ik zoek een?
Vervanging van mijn S9 van 2 jaar oud. De batterij begint kuren te vertonen evenals de poort voor de oplader. Plus, soms wil je gewoon weer iets nieuws. Ik heb de afgelopen 10 jaar met de verschillende Samsung Galaxy devices rondgelopen, met name omdat de camera's altijd de beste waren. Echter lijkt die periode wel voorbij. Ik wil daarom graag verder kijken dan Samsung, liefst met een kalere Android variant.

Wat is je budget?
Circa €600,-. Geen harde limiet overigens.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Simpel gezegd: Bellen/Appen/internetten/Fotograferen incidenteel een licht spelletje.

Ik vind de camera van een telefoon erg belangrijk, waarbij optische zoom een pre is. Daarnaast vind ik juist op een telefoon de kwaliteit van de foto's belangrijk wanneer er minder licht beschikbaar is (Avond/nacht/binnen). Voor de vakanties etc heb ik een spiegelreflex maar juist het point and shoot moet goed zitten.

Daarnaast vind ik de interface van Samsung iets te druk, dus meer stock Android ga ik verwacht ik prettiger vinden.

Ik ben geen mobiele gamer, dus daar heb ik verder geen eisen qua snelheid. Ook kijk ik zelden Netflix/Youtube via de telefoon.

Wat heb je zelf al gevonden?
Een aantal opties:

Huawei P30 Pro
+ Volgens de test van vorig jaar de beste camera-telefoon
+ Optische Zoom
+ Standaard 256GB opslag
- Hoe zit het met updates in de toekomst?
- Uitbreidbaar geheugen enkel via NM card (hoewel met 256GB intern betwijfel ik of ik uitbreiding nodig heb)

Realme X50 Pro
+ Optische zoom
+ Standaard 256GB opslag
+ 90Hz scherm
+ Gunstige prijs voor high-end specs (maar in hoeverre heb ik die nodig)
- Camera schijnt niet super te zijn? Ik lees hele uiteenlopende reviews.
*Hoe is Realme met updates en hoe is de skin van Realme?

Verder zijn andere interessante telefoons de Xiaomi Mi10 (Pro), S10, S20, Oppo Find X2. Echter zullen die, op de S10 na, nog wel in prijs moeten zakken. Wat zijn de verwachtingen daar over?

Ik hou het nog wel enkele maanden vol met mijn huidige telefoon, maar wil uiterlijk in augustus de nieuwe bestellen ivm nieuwe woning en geboorte van ons eerste kind.

Welke vragen heb je hier nog over?
Komt er vanuit Tweakers wellicht nog een camera vergelijking tussen de High-end modellen van dit voorjaar?

Alle reacties

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Als je niet perse nu wilt upgraden is de Google Pixel 4A wel een interessante om in de gaten te houden, de verwachting is dat die medio Mei zal worden gereleased.

Kijk o.a. dit artikel van AndroidPlanet voor meer info.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Dacht even dat TS een telefoon met camera eiland zocht dat ver uitsteekt. Maar goed, je hebt denk ik de opties al goed doorgenomen. Anders nog even dxomark.com in de gaten houden de komende maanden. Er komen nog wat toestellen aan. Pixel 4a is zeker ook een goede aanrader.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
-Huawei P30 Pro heeft Android 10 gekregen, en zal nog wel ondersteund worden, maar Android 11 durf ik niet te zeggen.
-Realme's skin is redelijk schoon en lijkt wel wat op stock Android. Het is een aanpassing op ColorOS 7, en heeft wel iets weg van OxygenOS en One UI. Er komt wel een beetje bloatware mee, maar dat is zo verwijderd. Verder voelt het erg vloeiend en soepel, al kan het kleurenpalet soms wel verbetering gebruiken.

Heb je al gekeken naar de Motorola Edge? Schijnt prima camera's te krijgen samen met schone software en een mooi scherm. Het nadeel is wel dat hij met 18W niet snel de 4500mAh batterij vol gaat krijgen. +-1h45m denk ik.

Aangezien de Find X in een jaar tijd €200 of 20% is gezakt, zie ik de Find X2 (Pro) nog niet onder de €750 uit komen voor augustus.

Xiaomi Mi 9 ging in een half jaar ongeveer 18% naar beneden, dus de Mi 10 zou in october ongeveer €650 kunnen zijn.

S10 werd in 6 maanden ongeveer 27% goedkoper, dus de S20+ zou in october misschien rond de €610 kunnen zijn. De S20 zou wel onder de €600 kunnen gaan.

^^Dit zijn speculaties ter indicatie, dus de prijzen zouden ook hoger kunnen zijn.^^

Eventueel de K30 Pro zoom (Mi 10T ...)? 3x optische zoom, OIS op primaire camera en telelens en een grote 4700mAh accu. Wel een 60Hz scherm en een enkele speaker.

• WizzlerNL
IThom schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:55:
Als je niet perse nu wilt upgraden is de Google Pixel 4A wel een interessante om in de gaten te houden, de verwachting is dat die medio Mei zal worden gereleased.

Kijk o.a. dit artikel van AndroidPlanet voor meer info.
De Pixel 4(a) lijkt qua design wel een paar jaar achter te lopen, de bezels zijn daar veel groter dan bij alle andere merken. Hij ziet er daardoor wat lomp uit.

• WizzlerNL
Potenscia schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:09:
-Huawei P30 Pro heeft Android 10 gekregen, en zal nog wel ondersteund worden, maar Android 11 durf ik niet te zeggen.
-Realme's skin is redelijk schoon en lijkt wel wat op stock Android. Het is een aanpassing op ColorOS 7, en heeft wel iets weg van OxygenOS en One UI. Er komt wel een beetje bloatware mee, maar dat is zo verwijderd. Verder voelt het erg vloeiend en soepel, al kan het kleurenpalet soms wel verbetering gebruiken.

Heb je al gekeken naar de Motorola Edge? Schijnt prima camera's te krijgen samen met schone software en een mooi scherm. Het nadeel is wel dat hij met 18W niet snel de 4500mAh batterij vol gaat krijgen. +-1h45m denk ik.

Aangezien de Find X in een jaar tijd €200 of 20% is gezakt, zie ik de Find X2 (Pro) nog niet onder de €750 uit komen voor augustus.

Xiaomi Mi 9 ging in een half jaar ongeveer 18% naar beneden, dus de Mi 10 zou in october ongeveer €650 kunnen zijn.

S10 werd in 6 maanden ongeveer 27% goedkoper, dus de S20+ zou in october misschien rond de €610 kunnen zijn. De S20 zou wel onder de €600 kunnen gaan.

^^Dit zijn speculaties ter indicatie, dus de prijzen zouden ook hoger kunnen zijn.^^

Eventueel de K30 Pro zoom (Mi 10T ...)? 3x optische zoom, OIS op primaire camera en telelens en een grote 4700mAh accu. Wel een 60Hz scherm en een enkele speaker.
De Motorola had ik nog niet eerder gezien. Ga dat even in de gaten houden, alhoewel ik lees dat Motorola met updates niet geweldig is.

Wat betreft de prijzen, ik zal mezelf gewoon even in moeten houden en sowieso tot augustus wachten en dan kijken wat de prijzen gedaan hebben. In iedergeval bedankt voor je overzicht van de prijzen van vorig jaar.
Pagina: 1