Groepenkast uitbreiden / anders indelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadhead
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 17:27
Goedenavond,

Ik wil graag voor onder de overkapping een elektrische heater gaan aanschaffen van rond de 2000watt.
Ik vraag me alleen af of dit wel zomaar gaat gezien het hoge energieverbruik.

In mijn meterkast zit een groepenkast met 4 groepen, ik zou graag een extra groep bij willen (laten) plaatsen waar alleen de tuin en de schuur op zit.

Het is namelijk zo dat in de huidige situatie op 1 groep de volgende ruimtes aangesloten zitten: woonkamer achter, keuken, schuur/tuin, CV-Ketel en overloop.
In de keuken alleen al staat een elektrische oven, magnetron, koffiezetapparaat, koelkast, vaatwasser etc.
Het maximale wattage wat deze apparaten verbruikt is dermate hoog dat mijns inziens deze groep al een aparte groep zou moeten hebben, maar goed.

Zou het zin hebben om een extra groep te laten plaatsen, speciaal voor de keuken en/of tuin en schuur, of moet er dan vanaf de meterkast ook een geheel nieuwe leiding gemaakt worden richting centraaldoos (er zit nu, zover ik kan zien geen leiding die leeg is)?
Ik las ergens dat je door een bestaande leiding namelijk niet nog eens VD-draden mag trekken naar een centraal doos.

Bij voorkeur zou ik dit graag willen laten uitvoeren door een elektricien, maar als het erg hoog in de papieren gaat lopen moet ik toch maar gaan kijken naar een heatertje op gas of een extra jas aan...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Geen verschillende groepen in 1 buis.

Naar buiten is vaak het makkelijkst via de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadhead
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:09:

Naar buiten is vaak het makkelijkst via de kruipruimte.
Die heb ik helaas geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dan helemaal buitenom, mits je op een hoek woont. Anders een koof... onder de aanrechtkastjes door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadhead
Helaas ook een rijtjeshuis, huurhuis ook nog eens :(
Er zit wel al een koof boven de aanrechtkastjes voor het ventilatiesysteem. Maar hoe ik daar netjes ga komen vanaf de meterkast word denk ik lastig. Moet namelijk vanaf de voordeur door een trap en een wc richting de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk ook eens naar eventuele loze leidingen of een leiding waar een coax kabel of telefoonkabel in zit die je misschien niet meer gebruikt. Misschien brengt zo’n leiding je dichter bij je doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deadhead schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:50:
Helaas ook een rijtjeshuis, huurhuis ook nog eens :(
Er zit wel al een koof boven de aanrechtkastjes voor het ventilatiesysteem. Maar hoe ik daar netjes ga komen vanaf de meterkast word denk ik lastig. Moet namelijk vanaf de voordeur door een trap en een wc richting de keuken.
Meeste verhuurders vinden het niet zo fijn als je aan de installatie gaat sleutelen.

WC's hebben vaak een verlaagd plafond en bij een trap is een gootje of koofje snel gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15
Voor het geld dat de electricien bij wijze van spreken rekent om voor te rijden koop je zoiets als deze https://www.gereedschapce...warmer-14000w-324020.html

Er bestaan voor 2-3x dat bedrag ook veel meer stylish uitziende varianten, bv. laag vuurtafeltje.

Ik zou er lekker een op gas kopen en dan even uitzoeken welk systeem enigszins betaalbaar is qua gas (de prijs van navullingen wisselt nogal). Als je hem niet elke dag uren gebruikt valt dat in de praktijk best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 08:46
Tegenwoordig heeft een vaatwasser altijd een eigen groep. Een elektrische oven meestal ook. Vroeger bestonden dat soort zaken niet, of waren ze niet zo gebruikelijk. Daarom hebben oudere huizen ze niet.

Ik zou niet gaan / laten klussen aan de elektrische installatie van een huurhuis, dat zou ik aan de verhuurder overlaten. Als de boel onveilig is moet die het oplossen, en dat voor eigen kosten. Als je een uitbreiding wil kwa groepen kan dat vaak wel in overleg, waarbij dan de verhuurder iets meebetaald, want de waarde van het huis verhoogt.

Hou er rekening mee dat als er 'ingrijpende' wijzigingen worden gedaan in de meterkast, zoals het toevoegen van een groep het toevoegen van een hoofdschakelaar verplicht is, mocht je die nog niet hebben. Dit kost al snel zo'n 60 tot 90 euro extra.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:21
Als je haard max 2000w is is er geen eis om dit op een aparte groep aan te sluiten. Je kan hem natuurlijk gewoon inpluggen en er voor zorgen dat je hem uit zet zodra je de oven oid wil gebruiken.

Heb je helemaal geen optie om ergens een kabel te laten lopen? Je kan voor 2000w natuurlijk ook een "standaard" kabel met 3 aders langs de trap laten lopen bijvoorbeeld en met van die spijkertjes vast zetten. Nieuwe groep in de meterkast met daar een stopcontact op en dan daar die kabel in pluggen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 08:46
Mattie112 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:04:
Als je haard max 2000w is is er geen eis om dit op een aparte groep aan te sluiten. Je kan hem natuurlijk gewoon inpluggen en er voor zorgen dat je hem uit zet zodra je de oven oid wil gebruiken.

Heb je helemaal geen optie om ergens een kabel te laten lopen? Je kan voor 2000w natuurlijk ook een "standaard" kabel met 3 aders langs de trap laten lopen bijvoorbeeld en met van die spijkertjes vast zetten. Nieuwe groep in de meterkast met daar een stopcontact op en dan daar die kabel in pluggen.
Ja joh, lekker veilig. Een 'standaard kabeltje', over de trap laten lopen. En daar dan 2000 watt doorheen trekken. Gebruik eens zo'n 'standaard kabel' en belast hem eens een uurtje met een zware belasting, zoals een frituurpan, kachel of iets dergelijks. Je zal dan merken dat zo'n kabel al lekker warm word. Als je dan zo'n kabel over de trap legt, wat de vluchtweg is voor de mensen die boven slapen / huiswerk maken etc. en de kabel vliegt in de fik is de vluchtweg afgesloten. Mochten ze toch nog naar beneden rennen, langs het vuur dan struikelen ze wel over de kabel want hij zit alleen maar met wat spijkerclipjes vast.

Sowieso als moeders met de wasmand naar beneden / boven loopt en struikelt omdat een clipje is losgekomen... Levensgevaarlijk dit soort suggesties.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
elhopo, da's zwaar overdreven, heet wordt dat echt niet met 2000 Watt, 1,5 mm2 al niet, en 2,5mm zeker niet. Erover struikelen lijkt me het grootste risico als je het niet goed vastzet. En het ziet er niet uit natuurlijk.

Maar eigenlijk boeiender, een kacheltje van 2 KW zet buiten nog weinig zoden aan de dijk, en kost je evengoed ook al 50 cent/uur. Ik zou lekker voor gas gaan, wat als dat uit een fles komt uiteindelijk vast niet goedkoper is in verbruik, maar gezien het verbruikspatroon (vast niet urenlang elke dag) waarschijnlijk absoluut gezien allemaal niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:21
elhopo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:12:
[...]

Ja joh, lekker veilig. Een 'standaard kabeltje', over de trap laten lopen. En daar dan 2000 watt doorheen trekken. Gebruik eens zo'n 'standaard kabel' en belast hem eens een uurtje met een zware belasting, zoals een frituurpan, kachel of iets dergelijks. Je zal dan merken dat zo'n kabel al lekker warm word. Als je dan zo'n kabel over de trap legt, wat de vluchtweg is voor de mensen die boven slapen / huiswerk maken etc. en de kabel vliegt in de fik is de vluchtweg afgesloten. Mochten ze toch nog naar beneden rennen, langs het vuur dan struikelen ze wel over de kabel want hij zit alleen maar met wat spijkerclipjes vast.

Sowieso als moeders met de wasmand naar beneden / boven loopt en struikelt omdat een clipje is losgekomen... Levensgevaarlijk dit soort suggesties.
Nounou wat een reactie.

Als jij een kabel pakt met 3 aders van 1,5mm² en die netjes vast zet met dit soort dingen

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1064512-0/ronde-kabelclip-max-10-mm.jpg

dan zie ik niet in hoe je met 2000w brand kan veroorzaken én hoe ze zomaar even los schieten om iemand te laten struikelen. Vanzelfsprekend moet je de kabel niet op het loop-gedeelte van de trap monteren maar ik neem aan dat ik dat niet hoef uit te leggen.

edit: en zoals hierboven gemeld zou je inderdaad zelfs nog 2,5mm² kunnen nemen

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deadhead
wolly_a schreef op donderdag 23 april 2020 @ 01:02:
Kijk ook eens naar eventuele loze leidingen of een leiding waar een coax kabel of telefoonkabel in zit die je misschien niet meer gebruikt. Misschien brengt zo’n leiding je dichter bij je doel.
Er zitten 2 loze leidingen die uitkomen op een oude telefoonaansluiting helaas zit deze voor in de kamer gemonteerd.
Wilke schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:24:
Maar eigenlijk boeiender, een kacheltje van 2 KW zet buiten nog weinig zoden aan de dijk, en kost je evengoed ook al 50 cent/uur. Ik zou lekker voor gas gaan, wat als dat uit een fles komt uiteindelijk vast niet goedkoper is in verbruik, maar gezien het verbruikspatroon (vast niet urenlang elke dag) waarschijnlijk absoluut gezien allemaal niet zoveel uitmaakt.
Daar had ik ook al aan zitten denken.
Uiteindelijk ben ik waarschijnlijk goedkoper uit door gewoon gasflessen te kopen, dan dat ik voor een elektricien betaal.
Maar het nadeel is dat die dingen zo lomp zijn om ff onder de overkapping erbij te zetten en dat vind mijn vriendin ook. (De baas in huis) 😂

Ik ga contact opnemen met de verhuurder, mocht ik er met hen niet uitkomen, dan zal gas toch de enige optie zijn ben ik bang.

Hieronder nog even een foto van de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upl4roR1Ta4zUL1QEJvCrQQ27w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8vVEIERWa9xWGsG1r3Cn15S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Deadhead op 23-04-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Deadhead schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:51:
Maar het nadeel is dat die dingen zo lomp zijn om ff onder de overkapping erbij te zetten en dat vind mijn vriendin ook. (De baas in huis) 😂
Dat hoeft dus echt niet zo te zijn, kijk eens hier (random winkel, ik heb geen aandelen, zoek zelf verder):

https://www.vuurkorfwinke...terrasverwarming-gas.html

Google ook eens 'vuurtafel'

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 23-04-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 10:48
[...]

Er zitten 2 loze leidingen die uitkomen op een oude telefoonaansluiting helaas zit deze voor in de kamer gemonteerd.

[...]

Uiteindelijk ben ik waarschijnlijk goedkoper uit door gewoon gasflessen te kopen, dan dat ik voor een elektricien betaal.

Ik ga contact opnemen met de verhuurder, mocht ik er met hen niet uitkomen, dan zal gas toch de enige optie zijn ben ik bang.

Hieronder nog even een foto van de meterkast.
[Afbeelding]
In je installatie heb je momenteel dus nog geen hoofdschakelaar, die je bij wijzigingen verplicht toe moet voegen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:18
Het mooiste is dan ook om alles buiten op een aparte groep en aparte aardlek te zetten. Heb je dan bijv. een keer vocht in een buitenlamp, dan valt niet je halve huishouding weg.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58
Afgezien van je afweging hoe een stroomkabel in het huis te verwerken, heb ik ook ervaring met dit soort heaters. Ze werken zeer beperkt (ik had zo'n eentje van 2k4W die naar beneden straalt en je dus ophangt aan de gevel bv). Voor mij was het niet te vergelijken met de gas varianten. En als je dit afzet tegen stroomverbruik, denk ik dat je baas niet blij wordt van de afrekening na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:57
skai21 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:02:
In je installatie heb je momenteel dus nog geen hoofdschakelaar, die je bij wijzigingen verplicht toe moet voegen.
...en geen meter, dus hij betaalt ook niet voor de stroom...

Of zou er nog een stuk onder zitten dat niet op de foto staat? ;)

Zo te zien twee aardlekschakelaars, dat is mooi, want dan kun je (per ALS) nog twee automaten toevoegen. Ook ziet het er behoorlijk modern uit. Dat is mooi, want dan hoef je in ieder geval geen grote verbouwing / vervanging te doen in de meterkast.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 15-10 10:48
Paul schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:54:
[...]

Zo te zien twee aardlekschakelaars, dat is mooi, want dan kun je (per ALS) nog twee automaten toevoegen. Ook ziet het er behoorlijk modern uit. Dat is mooi, want dan hoef je in ieder geval geen grote verbouwing / vervanging te doen in de meterkast.
Op de foto zie je het bovenste deel van de tunnel van de meter al :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Paul schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:54:
[...]

Je ziet het meterbord en de bovenkant van de meter, dus nee. Ook plakt Enexis geen stickers op spul van bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Of je mist beide even compleet het punt 8)7

De kans dat er geen hoofdschakelaar is, lijkt me bijzonder klein. Ik acht de kans astronomisch veel groter dat de hoofdschakelaar simpelweg niet op de foto staat...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Paul schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:15:
Of je mist beide even compleet het punt 8)7

De kans dat er geen hoofdschakelaar is, lijkt me bijzonder klein. Ik acht de kans astronomisch veel groter dat de hoofdschakelaar simpelweg niet op de foto staat...
De foto toont zowel meter als afwezigheid van hoofdschakelaar, dus geen idee waar je heen wilt..

Massa's van zulke oudere 1-fase installaties hebben geen hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
De foto toont misschien iets wat een expert herkent als de bovenste paar millimeter van een meter, maar dat zegt nog altijd niks over een hoofdschakelaar.

Ik heb geen idee waarom "de foto toont niet de hele meterkast" een lastig concept is :? Massa's meterkasten waar ik de hoofdschakelaar onder de meter zie zitten...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:17
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:30:
[...]

De foto toont zowel meter als afwezigheid van hoofdschakelaar, dus geen idee waar je heen wilt..

Massa's van zulke oudere 1-fase installaties hebben geen hoofdschakelaar.
Inderdaad: tot eind jaren 80 was een hoofdschakelaar helemaal geen gemeengoed :o
Laat staat alles achter een aardlekschakelaar plaatsen :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:27

Meneer aard

Porsche rulez!

SniperGuy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:53:
[...]

Inderdaad: tot eind jaren 80 was een hoofdschakelaar helemaal geen gemeengoed :o
Meende laatst iets te gelezen te hebben dat dit tot in de jaren 90 niet verplicht was boven de 4 groepen.
Zelf heb ik ook nog een oude installatie zonder hoofdschakelaar die op de nominatie staat om te vervangen..alleen loop ik tegen het feit aan dat ik de stroom er niet via een officiële manier eraf kan halen (Liander weet niet wat hier de kosten voor zijn om de zegel te komen vervangen om 5 minuten de stroom eraf te zetten..).

Kan wel met live stroom werken maar das ook zo..wellicht dat iemand van de oude stempel die wel doet maar goed das andere kwestie en offtopic verder.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22
Paul schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:47:
De foto toont misschien iets wat een expert herkent als de bovenste paar millimeter van een meter, maar dat zegt nog altijd niks over een hoofdschakelaar.

Ik heb geen idee waarom "de foto toont niet de hele meterkast" een lastig concept is :? Massa's meterkasten waar ik de hoofdschakelaar onder de meter zie zitten...
Dan is het geen hoofdschakelaar, maar als automaat uitgevoerde hoofdzekering(en).
Een hoofdschakelaar zit altijd na de meter. Erboven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
@Vloris Ah, dat verklaart dan de verwarring :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:05

BrZ

Hoofdschakelaar is pas sinds 2005 verplicht volgens NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BrZ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:02:
Hoofdschakelaar is pas sinds 2005 verplicht volgens NEN1010.
maar als je kast na 2005 vertimmert is hoor je er wel 1 te hebben toch? :-)

en in hoeverre mag een installatie automaat als hoofdzekering ook als hoofdschakelaar dienen?

meende dat je met 1 handeling de gehele installatie spanningsloos moet kunnen maken

[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 23-04-2020 16:08 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Paul schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:47:

Tenzij je alles op z'n kop bekijkt zit er onder de meter geen hoofdschakelaar. Hooguit zit daar bij nieuwere installaties een zekeringsautomaat (of 3). Dat is geen hoofdschakelaar. (En die schakelen de nul ook niet!)

Verder is het meterbord gewoon duidelijk zichtbaar op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SniperGuy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:53:
[...]

Wel bij 3-fase installaties. Daar was een hoofdschakelaar dacht ik ook eerder verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadhead
Ik zal jullie niet langer in "spanning" houden, dit is wat er onder de groepenkast zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oA7xjm73cPkMc9JLR2aWRE4EviA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muYctl3znESp7jhDqAoFbPpI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 136% gewijzigd door Deadhead op 24-04-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Meneer aard schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:58:
[...]

Meende laatst iets te gelezen te hebben dat dit tot in de jaren 90 niet verplicht was boven de 4 groepen.
Zelf heb ik ook nog een oude installatie zonder hoofdschakelaar die op de nominatie staat om te vervangen..alleen loop ik tegen het feit aan dat ik de stroom er niet via een officiële manier eraf kan halen (Liander weet niet wat hier de kosten voor zijn om de zegel te komen vervangen om 5 minuten de stroom eraf te zetten..).

Kan wel met live stroom werken maar das ook zo..wellicht dat iemand van de oude stempel die wel doet maar goed das andere kwestie en offtopic verder.
Nuts bedrijven hebben hier speciale lasdoppen voor, die je zoals je waarschijnlijk wel begrijpt; niet zelf kan kopen. :P

* barktus deze wel heeft :+

Liander hoeft overigens zelf niet perse te zegelen, vaak mag een elektrotechnisch bureau dit ook doen mits ze achter de veiligheid van jouw installatie staan (ze worden dan verantwoordelijk). Wellicht dat je eens een bedrijf in de regio kan bellen of ze dit doen. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
barktus schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:57:
[...]

Nuts bedrijven hebben hier speciale lasdoppen voor, die je zoals je waarschijnlijk wel begrijpt; niet zelf kan kopen. :P

[...]
Die witte dingen? Van je werkgever gegapt? Of toch ergens te koop gevonden?

Anders Wago'tje 221-612 er op.

Maar dan nog doet het nutsbedrijf zulke dingen (bijv. meterwissel) niet onder spanning. Dan gaat het zegel van het onderste kastje er af en daar de zekeringen er uit.

[ Voor 36% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-04-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:17
Deadhead schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:00:
Ik zal jullie niet langer in "spanning" houden, dit is wat er onder de groepenkast zit.
[Afbeelding]
Volgens mij is het met deze meter mogelijk om de spanning via de meter uit te schakelen (zie ook de sticker op de meter om het ongedaan te maken)
Ik dacht dat het een kwestie was van de blauwe knop 8-10 seconden ingedrukt houden.
Wellicht dat het hier in staat (zie ook het schema van de meter intern: duidelijk zit de L1 achter een relais)
https://www.yumpu.com/en/...user-manual-iskraemeco-uk

Edit: de korte versie:https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_83b055cef0.pdf
Uitschakelen van de elektriciteit
Wilt u de elektriciteit uitschakelen met behulp van de schakelaar in de meter, dan dient het display in de ‘scroll’-modus te staan (automatisch wisselen van meterstanden). Druk de knop dan lang in, totdat u ‘Disconn’ in het display ziet. (Na circa 8 seconden verschijnt ‘Credit’, na circa 10 seconden verschijnt ‘Disconn’). Na het loslaten van de knop hoort u een ‘klik’. De stroom is afgeschakeld en het controlelampje gaat continu branden (geen verbruik). Onder in het display komt een driehoekje ( ) te staan bij ‘SD’. Dit betekent dat de schakelaar open is en er geen spanning is op de binneninstallatie.
barktus schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:57:
[...]

Liander hoeft overigens zelf niet perse te zegelen, vaak mag een elektrotechnisch bureau dit ook doen mits ze achter de veiligheid van jouw installatie staan (ze worden dan verantwoordelijk). Wellicht dat je eens een bedrijf in de regio kan bellen of ze dit doen. :)
Zijn dat die groot uitgevallen kunststof doppen met een moer/duimschroef? installateurs laten die na de werkzaamheden vaak gewoon liggen :P

[ Voor 26% gewijzigd door SniperGuy op 24-04-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadhead
[quote]SniperGuy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:16:
[...]

Volgens mij is het met deze meter mogelijk om de spanning via de meter uit te schakelen (zie ook de sticker op de meter om het ongedaan te maken)
Ik dacht dat het een kwestie was van de blauwe knop 8-10 seconden ingedrukt houden.
Wellicht dat het hier in staat (zie ook het schema van de meter intern: duidelijk zit de L1 achter een relais)
https://www.yumpu.com/en/...user-manual-iskraemeco-uk

Edit: de korte versie:https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_83b055cef0.pdf

[...]

Klopt, getest en werkt zoals jij beschreven hebt.
Bedankt!

Ik heb nog contact gehad met de verhuurder, die vertelde mij (nogal geïrriteerd) dat het mijn eigen schuld is als ik er zelf zoveel apparaten op aansluit. Heeft hij gelijk in echter de manier waarop stond mij niet echt aan, dus het gesprek was al snel klaar.
Ook vertelde hij als zij dit zouden betalen de woning meer waard wordt en mijn huur dan hoger wordt...
Mijns inziens een rare opmerking want als ik het zou laten doen door een elektricien en dit zelf betaal, word de woning dan ook meer waard? Lijkt mij niet, maar goed.

Ook nog even contact gehad met een elektricien en die geeft aan dat het niet meer van deze tijd is zo weinig groepen maar dat het zo wel geaccepteerd word, dus dan doe ik dat ook maar.

Mijn ouders huren overigens van deze zelfde maatschappij en hun hebben wel 6 groepen, die destijds in 1999 nog extra aangelegd zijn tijdens een renovatie. Waarom dit toen bij dit huis niet gedaan is weet ik niet.

Achja, na alle tips en adviezen ga ik toch maar voor een heater op gas. :)

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oh wauw. Meestal is die schakelfunctie ongedaan gemaakt in een softwareupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadhead
kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:26:
Oh wauw. Meestal is die schakelfunctie ongedaan gemaakt in een softwareupdate.
Dat klinkt niet best.
Achja ik heb spanning en de meter doet gewoon wat ie altijd doet. Dan zal het wel goed zijn toch? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deadhead schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:09:
[...]

Dat klinkt niet best.
Achja ik heb spanning en de meter doet gewoon wat ie altijd doet. Dan zal het wel goed zijn toch? 😂
Volgens mij geldt de schakelaar in de meter nog steeds niet als lastscheider overigens.

Het verwijderen van die schakeloptie had te maken dat die ook op afstand was te gebruiken en dat vond de TK onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

kabeltjekabel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:04:
[...]

Die witte dingen? Van je werkgever gegapt? Of toch ergens te koop gevonden?

Anders Wago'tje 221-612 er op.

Maar dan nog doet het nutsbedrijf zulke dingen (bijv. meterwissel) niet onder spanning. Dan gaat het zegel van het onderste kastje er af en daar de zekeringen er uit.
Nee, als de nuts bedrijven de aansluiting komen maken gewoon vragen of je er een paar mag hebben :p

Nee daar heb je gelijk in :)

My middle finger salutes you.

Pagina: 1