Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelh
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-04-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een PC voor het produceren van muziek en het bewerken van video's. Daarnaast zal hier waarschijnlijk ook wel sporadisch op gegamed gaan worden.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Op de pc is het de bedoeling dat er muziek geproduceerd gaat worden via het programma Ableton live. De video's worden over het algemeen bewerkt via Filmora 9, met eventueel later een uitbreiding naar Adobe Pro. Wat games betreft zal het gaan om dingen als Minecraft, of LoL.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Waarschijnlijk zal het een refurbished systeem zal worden (voor muziekproductie is een goede cpu nodig, en daar zit vaak een prijskaartje aan dat nieuw iets over het budget gaat). Ongv tussen de 700 en 775 euro.

Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
800

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel alleen een midi controller MPK mini MK2, en een externe geluidskaart Focusrite Scarlett 2i4.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
intel i7, minimaal 240 ssd, en 500hdd, 16GB ram geheugen. Misschien ook een videokaart voor het gamen (is zoiets nodig voor een game als minecraft?) minimaal Geforce GTX 1050.

Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Wat ik zelf op ReMark als enigzins geschikt heb gevonden, voor zover ik zelf weet, is als volgt;

HP Elite 800 G1 Tower - Core i7-4770 - 16GB - 240GB SSD + 500GB HDD - HDMI met daarbij de eerder genoemde videokaart bijgevoegd.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies. Ik ben zelf erg beperkt in mijn kennis over pc's. Mijn huidige laptop kan het niet aan alle geluidsbestanden in te laden en videos editen lukt ook niet meer helemaal, ik ben hierom dus voor het eerst aan het kijken naar een systeem waarop ik deze hobby's goed kan beoefenen. Het liefst dus eigenlijk een beetje een budget combi, waar ik wel een goede tijd mee vooruit kan. Ik realiseer mij dat ik misschien een beetje vaag ben in de beschrijving, maar ik hoor graag van jullie!

Verdere vragen beantwoord ik natuurlijk graag.

Alvast hartelijk dank

Merel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 21:26

Wom

Los van de overige specs, maar als je muziek wil gaan produceren (of al doet) dan ga je meer opslag nodig hebben dan dat wat je nu aangeeft. Zeker als je daarnaast nog eens videobewerking wil doen. Dat zijn in de regel grote bestanden namelijk.

Zou dus willen aanraden om 2TB of meer aan opslag te voorzien. Als ik kijk naar mijn samplesfolder zit ik al aan letterlijk 100'den GBs aan data. Je kunt met externe harde schijven werken natuurlijk, maar ik zou niet op opslagruimte willen besparen in jouw geval.

// En wat ga je doe kwa geluidskaart? Heb je al een geluidskaart die gericht is op geluidsproductie?

[ Voor 9% gewijzigd door Wom op 23-04-2020 00:08 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39
Voor dat geld heb je ook wel een nieuwe pc met recente AMD cpu
-The_Mask- schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:15:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 62,32€ 62,32
1VideokaartenASRock Radeon RX 5600 XT Challenger 6G OC€ 306,-€ 306,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 74,64€ 74,64
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 48,50€ 48,50
1Solid state drivesMaxtor Z1 960GB€ 101,67€ 101,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,03

Ryzen 5 3600 obvious.
Geheugen zo goedkoop mogelijk 2x8GB setje met hoge bandbreedte.
Goedkoop B450 moederbord, ondersteuning voor Ryzen 3000 is ondertussen standaard aanwezig.
Zo goedkoop mogelijke SSD met opslag richting de 1TB zodat er flink wat games op kwijt kunnen.
Goedkope RX 5600XT voor de best mogelijke prijs/prestatie en hoge prestaties. Heb vorige week nog een RX 5700 voor drie dagen gebruikt ook getest of het mogelijk was de driver te crashen maar dat was gewoon onmogelijk, kreeg het niet voor elkaar. Updaten van het bios van de videokaart is natuurlijk niet iets wat je hoeft te doen, net als overklokken ook niet een verplichting is, dat is iets wat je kunt doen om extra prestaties te verkrijgen.
Wat betere voeding, ook beter beschikbaar, White V2 is bijna uitverkocht.
Goedkope populaire behuizing, maar iets anders van rond de 40 euro moet ook kunnen.
Zoiets. Neem een goedkopere videokaart en je bent er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-07 06:28
Heb eens gekeken, volgens mij doen de nieuwe Ryzens het helemaal niet verkeerd in vergelijking met oudere i7’s en huidige i5. Zie http://www.scanproaudio.i...3-is-it-the-magic-number/

Dus een klein opzetje. Maar wellicht dat andere die hier meer kijk op hebben dit kunnen bevestigen of verbeteren. Eventueel uit te breiden (later) met een hdd voor meer opslag

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 176,95€ 176,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenASRock Phantom Gaming D Radeon RX570 8G OC€ 146,-€ 146,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-06 11:38

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Met dat budget is een nieuwe desktop haalbaar. Een refurbished optie is ook mogelijk, maar is vaak relatief duur en “refurbished” kan in theorie van alles betekenen (van alleen controleren en oppoetsen tot het vervangen van onderdelen).

Vroeger was een i7 het hoogste en ‘t beste van het beste binnen het normale consumentenspectrum. Tegenwoordig is dat niet helemaal meer van toepassing. De R5 3600 in bovengenoemde voorbeeld is daarom een prima allrounder binnen gestelde budget. Daar heb je veel meer aan dan een oude i7 furby uit 2015 2013 van circa 500 700 euro.

PS: staat niet bij of er ook binnen budget nog randapparatuur (heb je een monitor?) moet worden gehaald.

[ Voor 1% gewijzigd door Wolvganger op 23-04-2020 12:25 . Reden: Furby bleek toch iets duurder en qua basis ouder te zijn... ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelh
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-04-2021
Alvast bedankt voor de reacties!

Ik had in eerste instantie niet gedacht dat het mogelijk zou zijn een nieuwe desktop aan te schaffen, maar met een beetje passen en meten zou het dus toch moeten lukken zie ik nu aan jullie reacties.

Ook blijkt inderdaad uit de vergelijking dat de nieuwe AMD Ryzen 5 3600 veel beter presteert dat de verouderde i7 4770 uit 2013, fijn dat jullie mij hierop wezen.
Ook het geheugen is indd belangrijk voor het producen, en moet dus toch iets uitgebreid worden, ik vind het dan wel lastig om binnen het budget te blijven.
Want om nog even terug te komen op de vraag van Wolvganger, er moet ook nog randapparatuur aangeschaft worden, in dit geval een monitor, dat was ik vergeten in de eerste beschrijving te zetten.
Daarnaast heb ik dus wel al een geluidskaart (extern), nml de Focusrite 2i4.

Het is voor mij het belangrijkst dat de pc de grote geluidsbestanden kan handelen en inladen en dus ook goed met midi files kan werken. Daarnaast moet hij video's kunnen bewerken en bijvoorbeeld een spel als Minecraft goed aankunnen. En dat voor binnen de 800 euro, inclusief randapparatuur (monitor). Ik begrijp dat dit misschien lastig is, vandaar dat mijn eerste gedachte uitging naar Refurbished. Maar als jullie nog tips hebben om dit nieuw voor elkaar te krijgen zou dat natuurlijk top zijn. Ik ben zelf ook even aan het kijken hoe ik dan zelf een pc kan samenstellen (een AMD pc dan?), want dat heb ik ook nog nooit gedaan.

Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger

Wolvganger

In theorie is het met een FullHD ips 60Hz monitor mogelijk. In de praktijk zul je misschien niet bij 5 verschillende webshops willen bestellen en kom je als je max 2 of 3 winkels pakt net iets boven €800,-. Puur nu gekeken naar het budget, zal niet zeggen dat dit uiteindelijk DE beste optie is. De 1050TI kun je eventueel vervangen voor soortgelijk AMD 570 model (570 is voor gaming waarschijnlijk beter).

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 65,05€ 65,05
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 145,05€ 145,05
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 43,56€ 43,56
1MonitorenAOC 24B1XH Zwart€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G30C15U4B€ 85,28€ 85,28
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 45,60€ 45,60
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,54

PS: het is een voorbeeld/probeersel met focus op de cpu, zwakste punt is de gpu. Waarschijnlijk is het verstandig dat mede-tweakers nog even checken of dit idd een goede combi is qua compatibiliteit - mocht je dit daadwerkelijk in winkelwagentjes willen gooien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueChaoZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2023
Geheugen zou je nog kunnen gaan voor pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

En de SSD vervangen door pricewatch: Crucial P1 1TB

Als je de CPU nog zou vervangen door pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed heb je wat geld over voor een goede GPU voor prima 1080p gaming, bijvoorbeeld: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G. Ik weet alleen niet of je dan te veel bezuinigt op de CPU.

[ Voor 3% gewijzigd door TrueChaoZ op 23-04-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger

Wolvganger

“Nadeel“ van de Crucial P1 is het gebruik van QLC, normaal geen probleem bij gamesystemen, maar bij een build voor het produceren van muziek en video kun je redelijk veel schrijfacties verwachten. Dan is een TLC SSD zoals de WD Blue met dit budget qua levensduur waarschijnlijk veiliger.

Pagina: 1